Jag ser mig själv som en ganska duktig flugbindare men har stött på patrull och känner nederlag. Jag vill fiska summer Steelhead på klassiska flugor av lady caroline-stuk men får inte till vingarna. Jag har rätt bronze mallard fjädrar som är parade, tror att jag förstått hur man väljer "sweet spot" på fjädrarna, hur man tar en höger och en vänsterfjäder, löst förstavarv för att sedan tighta till framförvarande varv etc men jag får inte fibrerna att "kollapsa" så snyggt vid inbindningstället. På flugor man ser bilder på verkar det som att fibrerna liksom trycks ihop till en tunn sammanpressad sektion vid inbindningsstället och sedan ligger vingen som en smäck. Jag har kollat på Phil Macphails (stavning?) filmer och han bara river av en bit fjäder och drar dit den perfekt varje gång med sina plåstriga fingrar. Jag har plattat till inbindningstället men de vrider sig ändå och det blir inte bra. Jag har därför resignerat till att binda någon slags Dee bastard som visserligen är snygga och säkert fiskar bra men jag vet att jag misslyckats.
Nu ikväll satt jag ett par timmar och försökte få till det och kom ganska nära men lade ett varv för hårt och det sket sig.
Det finns ju många avancerade bindare här så jag ber ödmjukast om hjälp, tips och trix. Är tex fjädervalet fullständigt avgörande för slutresultatet? Många av dessa flugorna är ju bundna på ganska stor krok, är det svårare att binda på mina sexor?
All hjälp tages tacksamt emot.
.
Classic wings, lady caroline, married wings etc
Startad av
rensvind
, 2012 06 24, 08:32
6 svar till detta ämne
Postad 25 Jun 2012, 19:30
En bra bok med bra beskrivande bilder och text för att lyckas med tråcklandet av efterfrågade mjuka fjäder vingar.
Spey Flies & Dee Flies
Their history & construktion
John Shewey
http://www.amatobooks.com
Spey Flies & Dee Flies
Their history & construktion
John Shewey
http://www.amatobooks.com
Redigerat av Tjove, 25 Jun 2012, 19:32.
Denna galax.
Postad 20 Jul 2012, 08:23
Hejsan. Mallard är bland det svåraste materalet att jobba med. Det är viktigt att använda rätt storlek på fjädern då du ska binda in den grå delen av fjädern som sitter närmast stammen. Här är fiberna mjuka och kollapsar på ett fint sätt. Det finns ju flera olika sätt att binda in vingarna på ,jag brukar ta fyra sektioner (två+två) och binda in alla samtidigt. Lycka till.
Sven
Sven
Redigerat av Sven Axelsson, 20 Jul 2012, 08:27.
Postad 23 Jul 2012, 20:39
Hej rensvind
Mallard på speyfluer- Lady Caroline - binder jeg på af to omgange.
1. vingesektion bindes på med et løst loop og strammes til sådan, at vingen går til midt på toppen af fluen. Herefter sikres bindetråden med et par knuder og binderetningen vendes og 2. vingesektion bindes på med tråden den modsatte vej - det er den eneste flytype jeg kender, hvor bindetrådens retning vendes undervejs. Men det har fungeret fint for mig. Teknikken er beskrevet i T.E.Pryce Tannatts bog How to dress salmonfly side 134
Vh. Søren Risborg
Mallard på speyfluer- Lady Caroline - binder jeg på af to omgange.
1. vingesektion bindes på med et løst loop og strammes til sådan, at vingen går til midt på toppen af fluen. Herefter sikres bindetråden med et par knuder og binderetningen vendes og 2. vingesektion bindes på med tråden den modsatte vej - det er den eneste flytype jeg kender, hvor bindetrådens retning vendes undervejs. Men det har fungeret fint for mig. Teknikken er beskrevet i T.E.Pryce Tannatts bog How to dress salmonfly side 134
Vh. Søren Risborg
Postad 23 Jul 2012, 21:31
Tack för alla svar. Att mallard är mjukast närmast stammen haade jag ingen aning om, tackar för den. Även att byta håll verkar fiffigt för då borde ju trådspänningen hjälpa till att sätta vingen. kanske ska jag börja med kalkon på feta järn för att sedan jobba mig nedåt.
Tackar ödmjukast. På´t igen
Tackar ödmjukast. På´t igen
Super Natural British Columbia
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar