Jump to content

.

Photo

Kamerafunderingar

84 replies to this topic

#1 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 16:46

Funderar på att köpa en kamera som ska ersätta/komplettera systemkolossen.
En kamera som är lätt att alltid ha med men med nästintill systemkamerakvalitet.
Det är dessa jag funderar på.
http://www.gofoto.se...3307-c-291.aspx
http://www.gofoto.se...2828-c-293.aspx
http://www.gofoto.se...3163-c-301.aspx
http://www.scandinav...6-3-ez-ed-svart
http://www.scandinav...-6-svart-vaeska
http://www.scandinav...ilm-finepix-x10

Så nu får ni ge förslag, gärna med motivering.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

#2 OFFLINE   Asalan de' Artes

Asalan de' Artes

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1045 posts

Posted 29 Jun 2012, 17:32

Varför inte en mindre systemare, typ Nikon J1?
Glasfiberspön är fantastiska!

#3 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:08

Hur går det med kikaren då?... Eller blir det kamera istället.. Viktigt att köpa en kamera som är lätt att ta med och att man trivs med ergonomi, menyer mm.

#4 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:19

Hur går det med kikaren då?... Eller blir det kamera istället.. Viktigt att köpa en kamera som är lätt att ta med och att man trivs med ergonomi, menyer mm.

Det är precis det jag funderar på.
Att ha något med mig som dokumenterar....för mig själv (kikare) eller även visar för andra, kamera.
Jag har i dag en Nikon D200 med en del gluggar.
Tyvärr lämnas den hemma allt för ofta för att jag ska vara nöjd.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

#5 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:25

Finns inget som ersätter systemkameran tyvärr.

Har dock fingrat lite på en Sony NEX som väckte visst habegär.

#6 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:30

Det finns en uppsjö av bra kompakter idag så bege dig till någon handlare med stort sortiment för att känna - du kommer garanterat hitta något som passar både dig och "plånkan". Gofoto som du hänvisar till har ju ett stort utbud av både kikare och kameror.... Lycka till!... :)

#7 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:36

Finns inget som ersätter systemkameran tyvärr.

Har dock fingrat lite på en Sony NEX som väckte visst habegär.

Den har hyfsat stor sensor vilket är ett krav (dyrare).
Canon G1X hyllas ju överallt....är den så bra?

#8 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:57

Finns många kompakter som hyllats genom åren. Jag har köpt flera och alltid blivit besviken.

Det jag tycker är jobbigt att släpa på är inte kameran utan objektiven. Ur det perspektivet faller kameror med utbytbara objektiv bort.

Jag har en G12, den är ok men långt från en systemkamera. Den nya är säkert bra och har fördelen att den blir liten även med objektiv på/i.

Edited by JohanD, 29 Jun 2012, 18:58.

#9 OFFLINE   Asalan de' Artes

Asalan de' Artes

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1045 posts

Posted 29 Jun 2012, 18:59

G1 x :an är väldig bra Hannu svårt att misslyckas med den kameran, även sony Nexen är väldig fin.

#10 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:02

Finns många kompakter som hyllats genom åren. Jag har köpt flera och alltid blivit besviken.

Det jag tycker är jobbigt att släpa på är inte kameran utan objektiven. Ur det perspektivet faller kameror med utbytbara objektiv bort.

Jag har en G12, den är ok men långt från en systemkamera. Den nya är säkert bra och har fördelen att den blir liten även med objektiv på/i.

Vad har du blivit besviken på?
Ja förutom skärpedjup och objektivens mångsidighet?

#11 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:16

Det som kan vara viktigt är ju blixtfunktionen och ev. blixt om man inte orkar ta med system..... De finaste fiskarna tas nog kvälls-/nattetid..

#12 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:25

Mycket talar för att jag köper en Fujifilm x10 i morgon, precis av samma skäl som du anger. Den blev höjd till skyarna i senaste Digitalfoto och har flera funktioner som tilltalar mig. Det enda som gör är att jag tvekar lite är priset. De närmaste konkurrenterna (som jag ser det) kostar sådär en tusing mindre. Men vad är det sett ur ett tidsperspektiv på åtminstone fem år?

Här finns i stort sett alla manuella inställningar, inkl skärpa. RAW-format. Bländare 2,0-2,8. Manuell zoomring på objektivet. Överskådliga rattar för div inställningar på kamerans ovansida. Uttag för gammaldags trådutlösare. Något större än genomsnittet vilket tilltalar mig med stora händer. Snygg, klassisk design. M.m. m.m.

#13 OFFLINE   Silhouett

Silhouett

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 314 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:28

Slutsats
Canon Powershot G1 X är enligt vår mening den absolut bästa och mest användbara kompakten som går att frambringa just nu i skrivande stund. Med nästan lika stor sensor som systemkamerornas APS-C sensorer (18,7x14mm mot 22,3x14,9mm), och måttligt antal pixlar (14Mpixel), så har Canon äntligen lyckats skapa en kompakt som duger även för ett stort antal fotografer av den kräsnare sorten. Zoomobjektivet presterar mycket bra över hela bilden och på samtliga bländare. Den lider inte av lika tydliga diffraktionsproblem som tex Micro 4/3 kamerorna gör, detta beror mest på att de har en mindre sensorstorlek. Med G1 X kan man lugnt välja minsta bländare f/16 utan att bilden blir för mjuk och luddig. Imponerande bra! Optiken är i stort sett fri från kromatisk aberration, och distorsionen är försumbar. Brusnivåerna på höga ISO är fullt jämförbara med DSLR-APS-C kameror. Bra vitbalansering. Se testbilderna tagna under testbilder fliken här ovan.
För dig som har höga krav på bildkvalité, och behöver framförallt en mindre kamera kanske som komplement till ditt nuvarande kamerasystemet, kan jag ge ett kort råd: Köp G1 X!
Mvh Kari
www.kt-flugfiske.se

#14 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:31

Slutsats
Canon Powershot G1 X är enligt vår mening den absolut bästa och mest användbara kompakten som går att frambringa just nu i skrivande stund. Med nästan lika stor sensor som systemkamerornas APS-C sensorer (18,7x14mm mot 22,3x14,9mm), och måttligt antal pixlar (14Mpixel), så har Canon äntligen lyckats skapa en kompakt som duger även för ett stort antal fotografer av den kräsnare sorten. Zoomobjektivet presterar mycket bra över hela bilden och på samtliga bländare. Den lider inte av lika tydliga diffraktionsproblem som tex Micro 4/3 kamerorna gör, detta beror mest på att de har en mindre sensorstorlek. Med G1 X kan man lugnt välja minsta bländare f/16 utan att bilden blir för mjuk och luddig. Imponerande bra! Optiken är i stort sett fri från kromatisk aberration, och distorsionen är försumbar. Brusnivåerna på höga ISO är fullt jämförbara med DSLR-APS-C kameror. Bra vitbalansering. Se testbilderna tagna under testbilder fliken här ovan.
För dig som har höga krav på bildkvalité, och behöver framförallt en mindre kamera kanske som komplement till ditt nuvarande kamerasystemet, kan jag ge ett kort råd: Köp G1 X!

Var har du läst detta?

#15 OFFLINE   kaxeshusse

kaxeshusse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:32

O du jobbar Canon?

#16 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:32

Mycket talar för att jag köper en Fujifilm x10 i morgon, precis av samma skäl som du anger. Den blev höjd till skyarna i senaste Digitalfoto och har flera funktioner som tilltalar mig. Det enda som gör är att jag tvekar lite är priset. De närmaste konkurrenterna (som jag ser det) kostar sådär en tusing mindre. Men vad är det sett ur ett tidsperspektiv på åtminstone fem år?

Här finns i stort sett alla manuella inställningar, inkl skärpa. RAW-format. Bländare 2,0-2,8. Manuell zoomring på objektivet. Överskådliga rattar för div inställningar på kamerans ovansida. Uttag för gammaldags trådutlösare. Något större än genomsnittet vilket tilltalar mig med stora händer. Snygg, klassisk design. M.m. m.m.

Tänk att jag har tänkt samma tankar som dig.
Men Fujifilm?
Känns ju inte som Canon, Nikon, Leica osv

#17 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:35

Tänk att jag har tänkt samma tankar som dig.
Men Fujifilm?
Känns ju inte som Canon, Nikon, Leica osv

Där har JAG tänkt precis som du... :-)

#18 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:38

Vad har du blivit besviken på?
Ja förutom skärpedjup och objektivens mångsidighet?

Jag har varit missnöjd med det mesta som har med bildkvalité att göra. Men eventuellt har dom kommit tillrätta med lite av problemen nu när dom äntligen börjat öka storleken på sensorerna.

Fujifilms kamera tycker jag är en läcker skapelse som för tankarna till M-serien. Den skulle jag nog välja idag, mest av nostalgiska skäl.
Kamerans design och "känsla" är avgörande för mig.
Ja, jag är en nörd.

#19 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:43

Jag har varit missnöjd med det mesta som har med bildkvalité att göra. Men eventuellt har dom kommit tillrätta med lite av problemen nu när dom äntligen börjat öka storleken på sensorerna.

Fujifilms kamera tycker jag är en läcker skapelse som för tankarna till M-serien. Den skulle jag nog välja idag, mest av nostalgiska skäl.
Kamerans design och "känsla" är avgörande för mig.
Ja, jag är en nörd.

Jag vet ;)

#20 OFFLINE   Silhouett

Silhouett

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 314 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:47

Var har du läst detta?

cyberphoto.se och jag jobbar som byggnads arbetare

Edited by Silhouett, 29 Jun 2012, 19:48.

Mvh Kari
www.kt-flugfiske.se

#21 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7758 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:48

Där har JAG tänkt precis som du... :-)

....och....vad har du kommit fram till?
Dom har ju trots allt gjort film i världsklass.
Japanskt är det också.
http://www.fujifilm....film-worldwide/
Jag tror vi kan känna oss trygga :)

#22 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:50

Köp en Leica M9 så blir du säkert nöjd... ;)

#23 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 19:55

....och....vad har du kommit fram till?
Dom har ju trots allt gjort film i världsklass.
Japanskt är det också.
http://www.fujifilm....film-worldwide/
Jag tror vi kan känna oss trygga :)

Konkurrenterna jag valt mellan är Panasonic LX-5 och Canon S100. Jag har även funderat på någon av de nya pyttesmå systemkamerorna, t.ex. Panasonic eller Olympus. Ergonomiskt och storleksmässigt passar Fulifilm X10 mig mycket bättre. När sedan tester visar att det är en riktigt bra kamera räcker det för mig. Tror jag. Jag tänker den närmast som resekamera/en kamera som alltid liggger i väskan/ fickan. På fiskeäventyren kommer fortrarande klumpen (=systemkameran) få hänga med och användas som nr 1.

#24 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:01

Brännvidden är också något att ta hänsyn till vid köp av kompakt.... Bättre att få en mindre bra bild än ingen alls....

#25 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:03

Konkurrenterna jag valt mellan är Panasonic LX-5 och Canon S100. Jag har även funderat på någon av de nya pyttesmå systemkamerorna, t.ex. Panasonic eller Olympus. Ergonomiskt och storleksmässigt passar Fulifilm X10 mig mycket bättre. När sedan tester visar att det är en riktigt bra kamera räcker det för mig. Tror jag. Jag tänker den närmast som resekamera/en kamera som alltid liggger i väskan/ fickan. På fiskeäventyren kommer fortrarande klumpen (=systemkameran) få hänga med och användas som nr 1.

Resekamera är inte rätt ord. Snarare vardagskamera, både hemmavid och på resa, både privat och i jobbet. Jag tänker att den alltid ska vara med, såväl vid snabba fisketurer till klubbsjön som weekendresor till någon storstad. När man inte vill ha för mycket att bära på. Typ.

#26 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:05

Brännvidden är också något att ta hänsyn till vid köp av kompakt.... Bättre att få en mindre bra bild än ingen alls....

Jag föredrar en bra vidvinkel före ett långt tele. Något som talar för S100 och LX-5:ans 24 mm, men jag tror inte det räcker. Skillnaden mot konkurrenternas 28 mm är helt enkelt inte tillräcklig.

#27 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:13

Ett skojigt feature med Sonys kompakter är att man kan använda sina Canon-gluggar på dom. Med en fast 28/1.8 så får man en grym kompaktkamera till ett billigt pris.

#28 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:18

Ett skojigt feature med Sonys kompakter är att man kan använda sina Canon-gluggar på dom. Med en fast 28/1.8 så får man en grym kompaktkamera till ett billigt pris.

Om man bara har 28/2,8 då...?

Detta hade jag inte en aning om. Kanske värt att kolla upp. Fast å andra sidan blir det en väldigt stor "kompaktkamera".

#29 OFFLINE   Asalan de' Artes

Asalan de' Artes

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1045 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:30

Fujifilm har märkbart sämre kvalite än de andra Japanerna!

#30 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 posts

Posted 29 Jun 2012, 20:34

Fast autofocus funkar inte va?

Reply to this topic

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users