.
Skagit ! En förbannelse som är här för att stanna ?
Postad 04 Jul 2012, 20:27
Jag har studerat lite olika skagit tekniker på b.l.a u-tuben och har lite funderingar angående detta. Jag kan inte se några fördelar med att använda sig av skagitkasten på ställen där man utan problem kan kasta vanliga underhandskast men däremot en massa nackdelar.
Jag har exempelvis inte hittat ett enda klipp där någon lyfter klumpen och lägger ut linan på ett kast utan en massa mellanlägg och plask.plask, och mera plask. (Kan iofs vara jag som är dålig på att hitta hehe)
Jag tycker själv det är illa nog med dom som ständigt använder sig av mellanlägg med normal utrustning. Om man anpassar sin utrustning och teknik behöver man ALDRIG göra ett mellanlägg och gäller även vid sjunkline fiske.
Sven 'The Skagit Hater'
Postad 04 Jul 2012, 20:58
man gör inga mellanlägg med skagit bara ett snap t, cirkle c eller perry poke.
Den ända yta man rör upp är max 2m utanför dig.
Har nu fiskat en hel del på vanlig öring på hemmavatten med lätt tvåhands å skagitklump.
Skrämmer jag inte öringen här gör jag absolut inte det i laxälven jag lovar!!.
Tycker att man ska sluta störa sig på andra när man fiskar och konsentrera sig på sitt eget fiske i stället, för laxfiske kan var nog frustrerande och jobbigt ändå.
Markus the skagit lover!!
Postad 04 Jul 2012, 21:18
Om ni kollar in Drugge o Co så förstår du nog vad jag menar. Nu vet jag inte hur känsliga dina öringar är
men jag har otaliga exempel på att det påverkar fisket negativt med en massa onödigt plaskande.
Vet inte hur du känner det men personligen så tycker jag att det är väldigt störande att gå en pool efter
en av dessa 'streckkods kastare'.
Sven 'The Skagit & 'Mellanläggs' Hater'
http://www.youtube.c...d&v=MtOA6m0ZCVc#!
Redigerat av Sven Axelsson, 04 Jul 2012, 21:19.
Postad 04 Jul 2012, 21:38
Jag kallar det mellanlägg när man ankrar hela linanutöver vattnet som man gör här på filmen.
Om ni kollar in Drugge o Co så förstår du nog vad jag menar. Nu vet jag inte hur känsliga dina öringar är
men jag har otaliga exempel på att det påverkar fisket negativt med en massa onödigt plaskande.
Vet inte hur du känner det men personligen så tycker jag att det är väldigt störande att gå en pool efter
en av dessa 'streckkods kastare'.
http://www.youtube.c...d&v=MtOA6m0ZCVc#!
Amen!! Håller helt och hållet med dig!
Postad 04 Jul 2012, 21:53
Amen!! Håller helt och hållet med dig!
And so do I.
Dock förstår jag att man använder det vid trädöverhäng och fiske ner i djupa hålor etc..Men annars fyller det ju absolut ingen funktion?
Jag bloggar på: Salmoniserad - Flugfiske efter Lax & Havsöring http://salmoniserad.se
Postad 04 Jul 2012, 22:50
Om jag inte minns fel fanns det i alla fall förr en aktivitet för barnen som kallades 'Plask och Lek'...
Kanske det vore något för 'The Skagit lovers' så vi slipper dem i laxpoolerna ????
ATB
Postad 04 Jul 2012, 22:57
Postad 04 Jul 2012, 23:59
Man blir lite less pa allt snack. Kan man kasta sa fiskar man utan plask, kan man inte sa ar det lattare med skagit och det blir inga mellanlagg med snap c, hoppas fler upptacker skagit. For de nya handlar det inte om att kopa mer grejer utan att kopa ratt grejer. Alltsa, mindre grejer. Vad ar fel med att lattare fa ut flugorna till fisken ? Eller ar vi avundsjuka pa att det finns ett enklare satt att fa ut flugan for de som kampar ??? Naja, det var val samma snack nar vadarna kom ? Va, vada sig i lage ??? Det ar ju fusk !
Läs vad jag skrev !!!!!
"Jag kallar det mellanlägg när man ankrar hela linanutöver vattnet som man gör här på filmen."
Jag tolkar ditt svar som att Drugge inte kan kasta ??? Hela tekniken bygger väl på att ankra FLUGLINAN på vattnet för att sedan ladda spöet.
Jag tror inte det är enklare för en nybörjare att lära sig skagit kast en ett riktigt utfört underhands kast ala' Göran Andersson.
Problemet är nog snarare att eftersom det stora flertalet kastar med sk mellanlägg så tar många nybörjare efter i tron att det är det rätta och lär sig en taskig teknik från början.
Jag är rädd för att vi går samma väg med skagit flugan fast mycket värre och läget kommer att bli ohållbart vid många kortvatten.
Postad 05 Jul 2012, 00:15
Läs vad jag skrev !!!!!
"Jag kallar det mellanlägg när man ankrar hela linanutöver vattnet som man gör här på filmen."
Jag tolkar ditt svar som att Drugge inte kan kasta ??? Hela tekniken bygger väl på att ankra FLUGLINAN på vattnet för att sedan ladda spöet.
Jag tror inte det är enklare för en nybörjare att lära sig skagit kast en ett riktigt utfört underhands kast ala' Göran Andersson.
Problemet är nog snarare att eftersom det stora flertalet kastar med sk mellanlägg så tar många nybörjare efter i tron att det är det rätta och lär sig en taskig teknik från början.
Jag är rädd för att vi går samma väg med skagit flugan fast mycket värre och läget kommer att bli ohållbart vid många kortvatten.
Du verkar inte riktigt ha förstått skillnaderna mellan olika typer av kast-hoppas det här hjälper lite...
http://www.speypages...ead.php?t=18460
Redigerat av magnolia, 05 Jul 2012, 00:21.
Postad 05 Jul 2012, 00:26
Postad 05 Jul 2012, 00:39
Några fördelar enligt mitt tycke:
Kunna hänga flugan på varierande djup med olika tippar och mända lättsamt.
Kasta stora & tunga flugor lättare även med mindre spön.
Fiska djupt utan att behöva rolla upp en tung sjunklina. Som kanske Ibland plaskar?
Skönt om det är trångt.
Skönt om det blåser.
Det är kul.
Bekvämt.
Kan kastas på "vanligt" sätt också.
Kan få rätt bra fart på flugan.
Några nackdelar i mitt tycke:
Sabbar kasttekniken då den är mycket lätt kastad.
Ingen presentations lina om det skulle krävas.
Kanske inte lika nätt som en "vanlig" lina.
Känns inte alltid lika het som en "vanlig" lina.
En flyt skagitklump lyfter tipen och flugan och är inte alltid optimalt om man vill få ner flugan snabbt och djupt eller om man vill ta ner farten på flugan.
Risken att knäcka spöet ökar om man inte ankrar tipen och laddar spöet för hårt.
Svårt att göra ett riktigt bra Shadowcast
Postad 05 Jul 2012, 01:22
Postad 05 Jul 2012, 07:02
det alternativ som att hyra/köpa sig ett eget vald där man kan smyga omkring som en flyfishing-ninja utan att någon har plaskat ytan tidigare.
Postad 05 Jul 2012, 08:25
Postad 05 Jul 2012, 08:44
Man blir lite less pa allt snack. Kan man kasta sa fiskar man utan plask, kan man inte sa ar det lattare med skagit och det blir inga mellanlagg med snap c, hoppas fler upptacker skagit. For de nya handlar det inte om att kopa mer grejer utan att kopa ratt grejer. Alltsa, mindre grejer. Vad ar fel med att lattare fa ut flugorna till fisken ? Eller ar vi avundsjuka pa att det finns ett enklare satt att fa ut flugan for de som kampar ??? Naja, det var val samma snack nar vadarna kom ? Va, vada sig i lage ??? Det ar ju fusk !
Postad 05 Jul 2012, 08:49
Läs vad jag skrev !!!!!
Hej Sven,
Lyckat uppsåt, du fick en hel del reaktioner...
Skulle snarare kalla Skagit för nybörjarens dröm att fiska lax på ett enkelt och effektivt sätt..
Jag föredrar alla dar i veckan att nybörjaren/fiskaren som fiskar framför mig använder sig av ett ankrat kast "dubbel spey, perry poke, snap T etc" än ett mellanlägg rakt ut i älven och sedan ett switchkast..
Vet inte vad du tycker?
För så länge som vi fiskar på kortvatten som är öppna för ALLA så får vi respektera ALLA kaststilar.
Tycker personligen att vadning kan vara ett större problem vid kortvattnet, men det är ju som sagt bara att gilla läget och drömma sig bort till veckan i Gaula på privatvald..
P.S Singel Spey eller som du vill kalla det vinklat underhandskast är ett av de svårare kasten att utföra korrekt..
Tight Lines!
Postad 05 Jul 2012, 08:49
Postad 05 Jul 2012, 08:51
Alla är ju inte "Kastgurus", "mellanlägg" behövs i bland. Man behöver ju inte bli utfryst vid en älv bara för det. För i så fall så tycker jag att dom som kan "mer" kan hjälpa dom som kan "mindre" till att lära sig "mera". Och att bli bättre fiskare? Eller är det så att vissa inte tycker om att fisket förenkas? Det kanske blir fler "Gurus" ??
5+ på det. Och det går att fånga lax med mellanlägg
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 05 Jul 2012, 09:32
Alla dom här djävla trådarna är som ett enda fett bevis på att laxfiske för många innebär att sitta vid älvkanten och störa sig på vad andra gör.
Bra skrivet. Sorgligt men tyvärr alltför sant. Som någon skrev det är alltid samma tjafs om vadning, mellanlägg, för få steg mellan kasten osv osv.
Har fått massor med fisk när jag fiskat efter allsköns plaskare så jag tror inte det stör laxen speciellt mycket, bara vattnet får vila lite mellan.
Redigerat av Stanley, 05 Jul 2012, 09:33.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar