.
Id och Färna
Postad 05 Jul 2012, 10:47
Alla kan väl inte ha prickfisk runt knuten?
Personligen tycker jag att Sightfiske på grov Färna är något av det roligaste man kan hålla på med. Ofta stim med uppåt 30 fiskar som står och solar i ytan, och då och då plockar något som glider förbi. Betydligt selektivare och kräsnare fisk än vad de flesta kanske tror.
Kanske dags med en area för övrigt sötvattensfiske?
Postad 05 Jul 2012, 11:12
Ett annat grym fiske är "flats" fiske på id ute på kusten på sandstränder. Sjukt kul och fränt. Oftast då mitt på sommaren när det är som varmast och det inte går att fluga så mycket annat.
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 05 Jul 2012, 11:33
Från emån.
Det där var en skaplig bit! PB på färna runt 2,2 dock inte på fluga, men det ska jag slå på lördag
Id vet jag faktiskt inte.. kilot kanske.
Här är det främst Färna som gäller, fanns mycket Id i ån (Nossan) förr, men den verkar ha minskat, till förmån för Färnan.
Postad 05 Jul 2012, 11:41
Jag gillar att fiska öring, den finns ju lite varsomhelst, är vacker och kämpar rätt bra även i mindre storlekar. Men så magisk är den inte att jag sätter den på någon piedestal, all fisk som finns i Sverige och kämpar någorlunda på ett flugspö vill jag ha. En sutare vore drömmen...
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 05 Jul 2012, 11:55
Postad 05 Jul 2012, 13:01
Postad 05 Jul 2012, 17:42
Postad 08 Jul 2012, 12:27
Har dock inte flugfiskat efter dem utan brukar köra sight fishing med matchspöt och fiskar flytbröd i ytan, har fått två firrar runt 2,5kg i ytan på de viset. Grymt påfrestande för hjärtrytmen när en sådan färna går och och granskar brödbiten ett par sekunder innan den suger in den med ett högljutt smask...
Id har jag plockat ett par när jag flugat efter gädda med stora flaschflugor, har väl några runt 1,5kg och nån lite grövre.!
SpecimenJägare & StorGäddeJagande Västeråsare
Postad 08 Jul 2012, 15:36
Postad 08 Jul 2012, 18:21
jag var och fiska lite harr och öring i närheten av rajastrand i torsdags och såg en vakande fisk i lungnvattnet. jag gick dit och satte på en liten torris och den tog
jag trodde först att det var min livs harr jag fått på kroken
men märkte rätt snart att det inte var någon harr! det var en stor id jag fått på kroken så polaren kom och filmade det hela och tog några fina kort så jag har hela fighten på film
jag hade ingen våg med mig men den vägde mellan 3-3,5kg. det var en häftig upplevelse.
Upp med filmen nu omedelbums
Rajastrand, var liggger de? Måste googla
SpecimenJägare & StorGäddeJagande Västeråsare
Postad 08 Jul 2012, 23:43
Postad 17 Jul 2012, 17:44
Postad 17 Jul 2012, 18:53
I rest my case, men stor var den...
Postad 17 Jul 2012, 19:42
Postad 17 Jul 2012, 22:37
Postad 17 Jul 2012, 23:51
jag todde först att det var en harr som tog min torris! men det var den här rackaren som nöp på
kul var det iallafall. när är det bäst att fiska id?och vart trivs dom bäst?
Id finns lite överallt. Sjöar, åar och i Östersjön. Precis som färnan är de ganska glupska och jagar gärna småfisk. Vilken tid på året det bästa fisket är vet jag faktiskt inte. Men jag har haft mest tur maj-augusti. Antagligen för att det är då jag fiskar mest
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar