.
Harrfiske i Klarälven
Postad 04 Aug 2012, 01:45
Min första fråga gäller vattennivån för tillfället, vilket jag anar är väldigt hög? Är det nån ide' att fiska med torrfluga just nu eller är det våtfluga som gäller? De gånger jag har varit där förut har vattennivån varit låg. Vilket gör att de platser jag har sett ut, sandbankar och dylikt, förmodligen ligger under vatten. Så. Känner ni till nåt ställe där man enkelt kan vada ut en bit trots högt vatten?
Jag vill återigen påpeka att jag är nybörjare, så om eventuell fisk är stor eller liten spelar ingen som helst roll. Jag är mest ute efter att få kasta i "skarpt läge" och känna spänningen och få en naturupplevelse. Något som gräsmattan inte längre ger mig:-)
Många frågor, men jag hoppas ni kan besvara på några i alla fall. Tack på förhand.
Postad 04 Aug 2012, 08:52
Hej, jag hade tänkt bege mig till Klarälven för att fiska harr nästa vecka. Jag tänkte befinna mig runt Sysslebäck ett par dagar. Jag är helt grön när det gäller flugfiske, så alla tips mottages tacksamt.
Min första fråga gäller vattennivån för tillfället, vilket jag anar är väldigt hög? Är det nån ide' att fiska med torrfluga just nu eller är det våtfluga som gäller? De gånger jag har varit där förut har vattennivån varit låg. Vilket gör att de platser jag har sett ut, sandbankar och dylikt, förmodligen ligger under vatten. Så. Känner ni till nåt ställe där man enkelt kan vada ut en bit trots högt vatten?
Jag vill återigen påpeka att jag är nybörjare, så om eventuell fisk är stor eller liten spelar ingen som helst roll. Jag är mest ute efter att få kasta i "skarpt läge" och känna spänningen och få en naturupplevelse. Något som gräsmattan inte längre ger mig:-)
Många frågor, men jag hoppas ni kan besvara på några i alla fall. Tack på förhand.
Passerade Sysslebäck för ett par dagar sedan och det var högt vatten. Fiskade mycket i klarälven förr, brukade hålla till mellan Klarabro och Kärrbackstrand. Vid höga men stabila flöden brukar fisken kunna flytta in närmare land. Körde mycket med Haröron nymfer både med o utan guldskalle, men även torrt som tex. superpuppor var effektivt!
skitfiske/
Jan F
Postad 06 Aug 2012, 00:03
Passerade Sysslebäck för ett par dagar sedan och det var högt vatten. Fiskade mycket i klarälven förr, brukade hålla till mellan Klarabro och Kärrbackstrand. Vid höga men stabila flöden brukar fisken kunna flytta in närmare land. Körde mycket med Haröron nymfer både med o utan guldskalle, men även torrt som tex. superpuppor var effektivt!
skitfiske/
Jan F
Tack för svaret, då vet jag att det inte är lönlöst med en roadtrip. Jag vet faktiskt var området du menar ligger, så det ska jag prova på.
Postad 06 Aug 2012, 13:54
Postad 08 Aug 2012, 22:55
Var också i Sysslebäck för två veckor sedan. Mycket högt vatten, många platser som normalt är vadbara var helt oåtkomliga. Småharr och enstaka större vakade dock, ofta nära land. Så vitt jag förstår byggs kraftverksdammen i Höljes om för att klara framtidens extremväder. Därför måste Vattenfall släppa på mycket mer vatten än vanligt så här års, vilket gör älven svårvadad. Om jag var du skulle jag nog åka uppströms in i Norge till Trysilelva. Samma älv, annat namn.
Tack för svaret, jag kom precis hem efter två dagars fiske. Klarälven var som sagt väldigt hög, passade inte alls en nybörjare som mig. Fick dock en ganska liten harr, men naturen och omgivningen var fantastisk. Jag kör på din linje nästa gång jag ska dit och fortsätter till Trysilälven. Blir i början av september. Har du nåt tips för den delen av älven?
Postad 09 Aug 2012, 11:01
Julibesöket i Sysslebäck var ett litet test på hemväg från Norge.
Postad 09 Aug 2012, 12:11
Julibesöket i Sysslebäck var ett litet test på hemväg från Norge.
Postad 16 Aug 2012, 12:31
I början kunde man te.x. ofta ta Harr över 35+ cm vid Plassen som är ett känt ställe men de senare åren var det i princip bara smått man fick där. Många fiskar visade också tecken på att ha krokats tidigare.
Nu finns det ju ett gäng andra ställen förstås och där det inte är så lättillgängligt verkar storleken och fisket vara betydligt bättre.
Tror dock personligen att just Trysilälven skulle må bra av ett införande av fönsteruttag när det gäller både Harr och Öring.
I somras hörde jag dessutom att de har börjat, eller ska börja sätta ut Lax i älven (!) Vore det inte bättre att försöka få upp populationerna av den vilda fisken istället?
Postad 16 Aug 2012, 12:52
Svara
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar