Hoppa till innehåll

.

Foto

Dax att bli förbannad igen...

27 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Mugge

Mugge

Advanced Member

• Edgemember
  • 370 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 12:54

Nu är våra kära vänner vattenfall och den svenska regeringen i farten igen... får man inte bygga ut älvarna kan man ju alltid leda över vattnet från de oreglerade älvarna till de reglerade... Läs och begrunda... hur vår miljövänliga el skall bli till.  >:(  >:(  >:(

http://www.nyteknik.se/art/37739

#2 Gäst_golf_*

Gäst_golf_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 12:55

Japp, läste den med

#3 Gäst_Betis_*

Gäst_Betis_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 12:58

De där jävla kilowatt-runkarna kommer få fan bara de försöker!!!! >:( >:( >:(

#4 OFFLINE   Tomas

Tomas

Frontline Member

• Edgemember
  • 1692 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:00

fyfan man blir alldeles matt! :betis)
Du sk

#5 Gäst_golf_*

Gäst_golf_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 13:00

dumt att stänga kärnkraftverk..

#6 Gäst_TG_*

Gäst_TG_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 13:01

dumt att stänga kärnkraftverk..

Mycket..!!

#7 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:01

Ja, det börjar att pocka så smått i "civil olydnas tarmen".
Catch & Relapse

#8 OFFLINE   Ismo

Ismo

Frontline Member

• Edgemember
  • 5917 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:02

Makalöst att lilla Sverige inte skulle ha "råd"..att kunna behålla nån älv orörd, det över går mitt förstånd.
(inte för att det behövs mycket till det)...men.. :(

Shoolen skiiiner! å te ä Våå.

#9 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:04

älvarna lämnas ju orörda iofs. Det är ju bara vattnet de (vattenfall dock = svenska folket) vill åt...  De fyra fredade nationaltorrfårorna.
Catch & Relapse

#10 OFFLINE   Mugge

Mugge

Advanced Member

• Edgemember
  • 370 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:08

Ja, det börjar att pocka så smått i "civil olydnas tarmen".

Dax för lite älv-qaida verksamhet... spränga en damm eller två...  :P

#11 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 13:12

Framför allt spränga dom som vill fippla där dämmt ännu ej är.
Catch & Relapse

#12 OFFLINE   alexanderalenius

alexanderalenius

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1247 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 14:06

Nu är våra kära vänner vattenfall och den svenska regeringen i farten igen... får man inte bygga ut älvarna kan man ju alltid leda över vattnet från de oreglerade älvarna till de reglerade... Läs och begrunda... hur vår miljövänliga el skall bli till.   >:(  >:(  >:(

http://www.nyteknik.se/art/37739

>:( >:( >:(

dom vet va dom kan göra!  >:(
out....burned

#13 OFFLINE   seger

seger

Advanced Member

• Edgemember+
  • 421 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 14:12

Suck suck  :'( :'(

Bomber och granater är vad som gäller om......... >:(
www.jaktsidan.se

#14 OFFLINE   Flyguy

Flyguy

Frontline Member

• Edgemember
  • 2646 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 20:05

De där jävla kilowatt-runkarna kommer få fan bara de försöker!!!! >:( >:( >:(

Damn right, tar Du kättingarna så fixar jag hänglås och banderoller! Det som oroar mig mest är inte att dom kanske skall dika ihop alla norrlandsälvarna, utan bara använder det som taktik för att sedan kunna backa lite och "snällt" nöja sig med att "bara" bygga ut ett par orörda älvar till...

Otäcka jävlar dom där kraftbolagen, Sydkraft påstår i sina anonnser att till och med elgitarrer låter bättre med deras rena, fina, miljövänliga och förnybara energi i tåtarna och jämför den här elproduktionen med kravmärkta och ekologiskt producerade varor. Dessa brukar ju kosta lite mer för konsumenten, men inte Sydkrafts fina el, den kostar inte ett öre mer!
Sedan har man fått veta att Sydkraft nu lägger inriktninget hårt på "förnyelsebar el", det vill säga, förutom vindkraft, småskalig vattenkraft, som köps in som aldrig förr! Inte ens bäckarna får vara ifred! >:(
"Inte en droppe till!!"

#15 Gäst_T.A_*

Gäst_T.A_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 20:07

Vi ska tänka på det i valtider...

#16 Gäst_Betis_*

Gäst_Betis_*
  • Guests

Postad 24 Nov 2004, 20:20

Damn right, tar Du kättingarna så fixar jag hänglås och banderoller! Det som oroar mig mest är inte att dom kanske skall dika ihop alla norrlandsälvarna, utan bara använder det som taktik för att sedan kunna backa lite och "snällt" nöja sig med att "bara" bygga ut ett par orörda älvar till...

Otäcka jävlar dom där kraftbolagen, Sydkraft påstår i sina anonnser att till och med elgitarrer låter bättre med deras rena, fina, miljövänliga och förnybara energi i tåtarna och jämför den här elproduktionen med kravmärkta och ekologiskt producerade varor. Dessa brukar ju kosta lite mer för konsumenten, men inte Sydkrafts fina el, den kostar inte ett öre mer!
Sedan har man fått veta att Sydkraft nu lägger inriktninget hårt på "förnyelsebar el", det vill säga, förutom vindkraft, småskalig vattenkraft, som köps in som aldrig förr! Inte ens bäckarna får vara ifred! >:(

Det som stör mig är att det är Naturskydsföreningens beslut om att redan utbyggd Vattenkraft skulle betraktas som grön som har banat väg för det här >:(.

Nu tycker jag att de får hjälpa till och rätta upp det här innan det går helt åt helvete.
Just nu verkar de mest ha ögonen vända utomland på de kraftverksbyggen som byggs och planeras där.... >:( >:(

IGÅNG MED ÄLVRÄDDARNA IGEN!!!!!!!

#17 OFFLINE   magnolia

magnolia

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3135 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 21:16

Vi konsumenter har mer makt än vi kan ana!  :):) Felet är att vi sällan drar åt samma håll.
I en del länder, t.ex. Norge och varför inte USA finns starka konsumentorganisationer som det är svårt för företagen att ignorera. I Sverige trodde Socialdemokratin att om bara den politiska makten och därmed tillgången till statsapparaten kunde nås, skulle
de flesta problemen lösas. Men en speciell anda av samförstånd växte fram, mellan näringsliv och statsapparat, särskilt efter Saltsjöbadsavtalen på 1930-talet.
Vi är alltså ganska mycket i händerna på "Staten&Kapitalet" , och ett företag som Vattenfall tillhör väl båda kategorierna! Maximal vinst är fortfarande ledstjärnan för många företag,men om vi konsumenter kunde organisera oss bättre, hade vi väldigt mycket större möjligheter att sätta i mot något. Övertron på Staten som frälsare, börjar väl förvisso att släppa något,men vi behöver nog organisera oss mer i aktionsgrupper, enfrågepartier, nätverk o.s.v. , men inte i traditionella "folkrörelser" eftersom dessa är lättare att hantera för de makthavande!

Idag bytte jag elleverantör från Vattenfall till Vallentuna Energi, men jag ville inte ha de senares "gröna el" eftersom den innefattar minikraftverk och annan vattenkraft.
Om vi konsumenter efterfrågar att få köpa el, som garanterat inte kommer från
småskalig vattenkraft eller nya vattenkraftverk, eller från överledning av vatten från orörda älvar,ja då kommer företagen att lyssna, om vi är tillräckligt många som gör det. Var så säker! Fler flugfiskare är positivt, för då är det lättare att motivera att de nya också blir medvetna konsumenter. 
Jag är inte någon stor kärnkraftsvän,tvärtom ,  men jag läser i Dagens Industri från i måndags att det finns 441 kärnkraftsverk i 31 länder och att 30 nya är under konstruktion,samt att ytterligare 30 prospekteras. Uran blir tydligen en bristvara, med högre priser som följd, och kanske måste vi en dag också slåss mot uranbrytning i känsliga miljöer!Men bibehållen kärnkraft i kombination med sparåtgärder och  effektivare elanvändning skall väl för sjutton kunna hindra att fler älvar behöver offras!
För vad ska vi med tillväxt i ekonomin till , om vår tillvaro i stort blir fattigare? Jag är inte motståndare till tillväxt, men tycker att tillväxten skall användas på ett vettigt sätt,t.ex. för att utveckla energisnålare industiprocesser, ekologiska hus,vitvaror som drar mindre stöm,etc.
Visst går det att hindra ytterligare miljöförstöring, det är viljan det kommer an på, och att sprida den viljan, är ett mycket mer stimulerande arbete, än att maximera vinsten för företag som Vattenfall. Vi har visionerna, vad har dom? Bonusar?

#18 ONLINE   Martin L

Martin L

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1915 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 21:45

kan inte sveriges 6-7% arbetslösa bära upp vatten i hinkar och hälla ner istället, vi ska ju sänka arbetslösheten också!!

skämt o sido, jag har sagt det förut och säger det igen. Är det någon som är förvånad då "ni" röstade för att stänga kärnkraften och satsa  på förnyelsebar.....???
***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

#19 OFFLINE   seger

seger

Advanced Member

• Edgemember+
  • 421 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 22:18

Ni är väll med :D
jag har varit medlem sedan 1981 eller därikring

http://www.alvraddarna.se/
www.jaktsidan.se

#20 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 24 Nov 2004, 23:25

Falkenberg energi annonserar i naturskyddsföreningens tidning Sveriges natur i senaste nummret med en finfin bild på Hertings (eller vad fanken det nu heter) kraftverk och texten "Förnybar energi är inte frågan. Det är svaret.....
Catch & Relapse

#21 Gäst_Alaxa_*

Gäst_Alaxa_*
  • Guests

Postad 25 Nov 2004, 09:59

Falkenberg energi annonserar i naturskyddsföreningens tidning Sveriges natur i senaste nummret med en finfin bild på Hertings (eller vad fanken det nu heter) kraftverk och texten "Förnybar energi är inte frågan. Det är svaret.....

En jäkla olycklig annons eftersom temat i tidningen är energimiljöproblem och annonsen framstår som lösningen utan konsekvenser. Grunden är att SNF inte har orkat förklara vattenkraftens miljöpåverkan som är byggda före 1996. Att sedan ta in denna annons är därmed inte förlåtligt eftersom den späder på myten om vattenkraftens opåverkan på miljön och ”Bra miljöval-El”.

#22 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 25 Nov 2004, 10:14

Ja, mailade snf o påpekade det.
Catch & Relapse

#23 OFFLINE   Foffe

Foffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 313 inlägg

Postad 30 Nov 2004, 23:22

Det har börjat att föras en otäck debatt igen. Nu vill dom komma år vissa älvar genom att få ett ändrat beslut i riksdagen där det möjliggörs att bygga ut alla älvar. Skellefteå Kraft är mest kåta på att bygga ut älvar.
Vad vore livet utan flugfiske o jakt? Svar mycket tråkigt

#24 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 01 Dec 2004, 10:41

Finast är väl att de vill leda över vatten från Vindelälven till Ske-älven. Skitbra.
Catch & Relapse

#25 OFFLINE   Trapper

Trapper

Advanced Member

• Edgemember
  • 764 inlägg

Postad 01 Dec 2004, 10:51

Ja, man blir inte så lite förbannad när man får läsa i tidningarna om vattendirektörernas tankegångar.
Men eftersom de outbyggda älvarna är skyddade enligt lag så får man väl hoppas att regeringen inte går dessa herrar till mötes.
Som jag ser det så är det en skyldighet att bevara älvarna outbyggda, tycker att naturen har fått nog mycket skövlat.

#26 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 01 Dec 2004, 10:56

De anser det väl inte vara utbyggnad att leda om vattnet till en annan redan ordentligt utbyggd älv. Man kan ju kalla även en torrfåra för outbyggd så länge det inte är någon dammkonstruktion i själva älven.
Catch & Relapse

#27 OFFLINE   agge

agge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 402 inlägg

Postad 01 Dec 2004, 11:07

vad kan vi "vanligt" folk göra för att stoppa detta?? byta elbolag är ett sätt men jag vill göra mer vilka organisationer ska man gå med i. vem kan man mail bomba mm??
D

#28 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2971 inlägg

Postad 01 Dec 2004, 11:15

Själv är jag med i SNF o har just skrivit o gnällt över deras befängda inställning till vattenkraft. Sportfiskarna borde kunna göra mera också, så att gå med där o försöka påverka dom i nå¨gon riktning kan kanske vara något.
Annars behövs ju även älvräddarna, låt långan leva o etc, med mindre sammanslutningar o organisationer.
Catch & Relapse

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar