Hoppa till innehåll

Foto

Bindstäd

45 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   bikare_88

bikare_88

Frontline Member

• Edgemember
  • 1004 inlägg

Postad 13 Jan 2005, 14:49

Ska köpa nytt städ och har lite funderingar på vilket typ av städ jag ska köpa... Jag vet inte om det är värt att lägga ner tusenlappar på ett fint städ eller om man ska nöja sig med ett standard för någon hundra lapp... tycker ni att det är värt att lägga ner mycket pengar på ett städ eller är det inte pga städet som jag binder så fula flugor?? ;)

#2 OFFLINE   Mugge

Mugge

Advanced Member

• Edgemember
  • 370 inlägg

Postad 13 Jan 2005, 15:44

Klart du skall köpa ett billigt städ, köpte ett nytt höstas, kostade typ 200:- och funkar prima. Man kan ha jäklit mycket roligare för sina pengar än att köpa städ.

#3 Gäst_Springaren_*

Gäst_Springaren_*
  • Guests

Postad 13 Jan 2005, 16:22

Håller me jag!!! Men 200kr e nog lite lite kanske men en 500 skall du nog sattsa på. Och köp ett som du inte skruvar fast i ett bord utan att det står i ett block som då kan flytta på... Se bara till att det e nog tungt.
MVH
Erik

#4 Gäst_Mr.Klinkhamer_*

Gäst_Mr.Klinkhamer_*
  • Guests

Postad 13 Jan 2005, 16:23

Om du binder mycket så är det värt att lägga lite extra pengar på städet om du bara binder några flugor ibland så kan du klara dig bra med ett billigt städ.
Den stora nackdelen med ett billigt städ är att dem slits ut ganska fort och kroken börjar röra sig när du binder, mycket irriterande.

#5 OFFLINE   SG

SG

Frontline Member

• Edgemember
  • 2717 inlägg

Postad 13 Jan 2005, 16:32

Om du binder mycket så är det värt att lägga lite extra pengar på städet om du bara binder några flugor ibland så kan du klara dig bra med ett billigt städ.
Den stora nackdelen med ett billigt städ är att dem slits ut ganska fort och kroken börjar röra sig när du binder, mycket irriterande.

Det största problemet jag haft med billiga städ är att jag slår sönder mina jävla händer när jag lossar, fäster kroken med dom.
Cry me a river?

#6 OFFLINE   bikare_88

bikare_88

Frontline Member

• Edgemember
  • 1004 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 09:42

Håller me jag!!! Men 200kr e nog lite lite kanske men en 500 skall du nog sattsa på. Och köp ett som du inte skruvar fast i ett bord utan att det står i ett block som då kan flytta på... Se bara till att det e nog tungt.
MVH
Erik

Har letat efter städ som står på block men har aldrig hittat något under 1000 pengar...  Vet du vart man kan få tag på billigare??

#7 OFFLINE   mackan123

mackan123

Advanced Member

• Edgemember
  • 126 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 10:49

Begagnat kanske? Tycker nog att det är värt att köpa ett städ som håller kroken bra.

#8 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7976 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 11:41

Efter flera år med billiga, irriterande indiska städ som slutade hålla fast kroken efter några månader investerade jag i ett Regal Bronze Pedestal. Det har jag använt i tio år nu, och det håller fortfarande kroken stenhårt, precis som när det var nytt.
Jag tycker absolut du ska satsa lite pengar om du binder mycket, annars är det tveksamt. 200 kr är i alla fall alldeles för lite...

#9 OFFLINE   Silversalmon

Silversalmon

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 13:07

Håller med, binder man mycket är det värt att lägga ned några extra kronor på ett bra städ. För det försa måste det ju hålla kroken stenhårt, men en funktion jag inte kan vara utan nu mera är att man kan snurra chucken och på så sätt se flugan från alla vinklar. Själv kör jag med Flymate, inte alls speciellt dyrt, men fungerar kanon!

#10 ONLINE   steffoo

steffoo

Advanced Member

• Edgemember
  • 142 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 14:28

Jag har använt ettRegent Classic Vise i två år, den som man klämmer kroken i och är nöjd med det.
Köpte till en basplatta till städet just för att kunna ha det där det inte går att klämma fast det.

Städ med bordstving kostar ca 400:-
Städ med bordsplatta ca 450:-

/stefan

#11 OFFLINE   Amröjaren

Amröjaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 139 inlägg

Postad 14 Jan 2005, 16:39

Kan bara hålla med Steffoo. Regent Vise är ett billigt och jäkligt bra städ  ;D

#12 Gäst_Betis_*

Gäst_Betis_*
  • Guests

Postad 14 Jan 2005, 16:44

Finns här någon som testat ett antal?

Som har lite att jämföra med?

Vad jag är intresserad av är städ under tusenlappen.

#13 Gäst_Springaren_*

Gäst_Springaren_*
  • Guests

Postad 14 Jan 2005, 22:18

Har letat efter städ som står på block men har aldrig hittat något under 1000 pengar...  Vet du vart man kan få tag på billigare??

Tycker som några andra att du skall titta på Regent städet och köp till ett block.... Det städet e jävligt bra!!  :)

#14 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 08:07

Ska köpa nytt städ och har lite funderingar på vilket typ av städ jag ska köpa... Jag vet inte om det är värt att lägga ner tusenlappar på ett fint städ eller om man ska nöja sig med ett standard för någon hundra lapp... tycker ni att det är värt att lägga ner mycket pengar på ett städ eller är det inte pga städet som jag binder så fula flugor?? ;)

Dyrt städ = snyggare flugor. ;D
Allvarligt talat, det är en fröjd att binda vid ett städ av hög kvalitet. Allt för ofta lägger man ner en förmögenhet på spön och tillbehör till själva flugfisket och snålar på verktygen till flugbindningen.
Personligen tycker jag du ska satsa en slant på ett bra städ, sax, trådhållare m.m. ;)

#15 Gäst_Springaren_*

Gäst_Springaren_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 08:30

Dyrt städ = snyggare flugor. ;D
Allvarligt talat, det är en fröjd att binda vid ett städ av hög kvalitet. Allt för ofta lägger man ner en förmögenhet på spön och tillbehör till själva flugfisket och snålar på verktygen till flugbindningen.
Personligen tycker jag du ska satsa en slant på ett bra städ, sax, trådhållare m.m. ;)

Pöjken e ju 16 år för fan  :) Han kommer säkert köpa ett städ för flera tusen när ha-begäret blir för stort om några år...  ::)

#16 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 08:52

Pöjken e ju 16 år för fan  :) Han kommer säkert köpa ett städ för flera tusen när ha-begäret blir för stort om några år...  ::)

Ja men ursäkta mig då för fan, jag kollade inte hans ålder. ;) Han får väl bortse från min åsikt tills han blivit äldre då. ???

#17 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 09:52

Vad är ett "bra" städ... ???

Precision i chuck och rörliga delar. :)

#18 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 14:20

Kan man få ett exempel på ett "bra" städ.....

Ja, i tusenkronorsklassen finns det ett svenskt städ som heter Rosenhill med bordsplatta klädd i masur eller valnöt som enligt mig är mycket prisvärt. :)

#19 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 18:54

Ok.. och vilka krokstorlekar tar detta "Rosenhill" då?

Ja du , det var en bra fråga. Har inte den datan i mitt huvud just nu men med standardchuck skulle jag tippa att den tar #20 och uppåt. Funktionellt är det byggt som ett HMH. Själv binder jag på ett Marryat MP Vise och måste säga att det är ett överreklamerat städ. ;)

#20 OFFLINE   SG

SG

Frontline Member

• Edgemember
  • 2717 inlägg

Postad 15 Jan 2005, 18:56

Ja du , det var en bra fråga. Har inte den datan i mitt huvud just nu men med standardchuck skulle jag tippa att den tar #20 och uppåt. Funktionellt är det byggt som ett HMH. Själv binder jag på ett Marryat MP Vise och måste säga att det är ett överreklamerat städ. ;)

Det kan jag med. FÖr jag bröt sönder en sån chuck i 3 delar första gången jag skulle fästa en krok i en Mp-Vise på flugfiskemässan förra året.
Cry me a river?

#21 Gäst_gw_*

Gäst_gw_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:01

Jag har ett regent vise städ... Och så jävla bra vettefan om det är :- Krokarna sitter inte direkt stenhårt och det kvalitén käns inte direkt hundra många gånger då man ska ställa in städet.. Men iof kostar det väl bara en 300 spänn eller liknande....

Men att det är ett skitbra städ vet jag inte om jag håller med om :- Iof har jag inte testat så många städ heller så egentligen ska jag kanske vara tyst.. Prisvärt är det säkerligen men få int grabben att tro att det är ett superduperstäd ;)

#22 Gäst_gw_*

Gäst_gw_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:14

För dom pengarna är det ett bra städ... Visst vill man ha riktigt bra prylar så kostar de oxå flis... Så är det tyvärr. Ett Regent duger utmärkt om man binder för sin egen glädjes skull. Har själv ett sådant, dock använder jag det inte längre själv, men ett bra städ är det allt... ;)

Jo men inte ett superstäd som det skrivs i tråden.. Jag tycker inställningsmöjligheterna är sådär... Mitt är just ju ganska snett... Huvudet till käftarna vill säga.. Omöjligt att få det rakt numer :-

Men visst, för 300 är det säkerligen ett bra städ...

Jag ska nog inhandla ett nytt snarast iaf.. Och då blir det nog ett betydligt dyrare städ som förhoppningsvis är bättre ;)

En sak att tänka på är iaf om man binder mycket små flugor så är vise städet ganska dåligt med tanke på stl på käftarna....

#23 Gäst_gw_*

Gäst_gw_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:35

Vad gäller små flugor så är jag beredd att hålla med...

Då är vi överens om en sak iaf :D

Det jag menade med huvudet är att det är omöjligt att dra åt det så det sitter men att det ändå är rakt vad det gäller vågräta vilnkeln på det... Vettefan om det gått sönder eller vad det beror på?

Men jag håller med om att det helt klart är värt pengarna....

#24 Gäst_BridgeMountain_*

Gäst_BridgeMountain_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:43

Mattyat.... ja hur många käftar har du "sprängt"?

;D Inga än så länge men det beror nog på att jag gått över till den stora chucken, man blir galen på den lilla >:(. Renzetti nästa. Appropå Regent, köpte 10 st för kursverksamhet, hälften var riktigt bra,tre okej och två usla så kolla noga vid köp.
Tiemco har ett läckert städ för sisådär 8-10 papp :P

#25 Gäst_Josef_*

Gäst_Josef_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:44

Ja, i tusenkronorsklassen finns det ett svenskt städ som heter Rosenhill med bordsplatta klädd i masur eller valnöt som enligt mig är mycket prisvärt. :)

Jag har ett Rosenhill Mayfly, fast inte med bordsplatta. Rekomenderas.

#26 Gäst_Thornydyke_*

Gäst_Thornydyke_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 19:48

Jag har ett Rosenhill Mayfly, fast inte med bordsplatta. Rekomenderas.

Är säkeert ett bra städ, men hur tar det större krokar?.... låt säga 3/0.... ???

#27 Gäst_promanix_*

Gäst_promanix_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 20:37

Jag är inte den som brukar vara flitig med pennan på detta forum, men har läst inlägg i säkert snart 2 år.  :D Tyckte dock att jag ville göra min röst hörd lite här. Nu vet jag inte om du anser det som för dyrt, men Anvil Apex Vise är ett mycket bra städ. Ett "dyrstäd" för vad jag anser är ett rimligt pris. Tar krok från #32 och upp till 7/0, roterbart och både pedestal och C-klamp ingår samt att du har livstidsgaranti.

Kostar 1052 kronor hos LB.

#28 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7976 inlägg

Postad 15 Jan 2005, 20:44

Jag är inte den som brukar vara flitig med pennan på detta forum, men har läst inlägg i säkert snart 2 år.  :D Tyckte dock att jag ville göra min röst hörd lite här. Nu vet jag inte om du anser det som för dyrt, men Anvil Apex Vise är ett mycket bra städ. Ett "dyrstäd" för vad jag anser är ett rimligt pris. Tar krok från #32 och upp till 7/0, roterbart och både pedestal och C-klamp ingår samt att du har livstidsgaranti.

Kostar 1052 kronor hos LB.

Och det var det städet min polare prutade ner till 800 eller 850 på Flugfiskemässan. Han är helnöjd, men han binder bara öringflugor på upp till streamer stl 6. Hur det funkar med 3/0 vete fåglarna...

// Big

#29 Gäst_gw_*

Gäst_gw_*
  • Guests

Postad 15 Jan 2005, 20:47

Jag vill ha ett städ med damaskkäftar :D

#30 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7976 inlägg

Postad 15 Jan 2005, 20:48

Annars är ju diamant hårt - har jag hört...

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar