Jag har länge sökt i diverse sytillbehörs affärer och varuhus för att hitta en något att samla trådrullarna i. Funderat på att göra en sån där fyrkant med en lång pinne i mitten som morsan hade på 70-talet men inte gillat idén alltför mycket. I tisdags kväll slog det mig hur den skulle se ut. En kort stund vid ritbordet så var skissen klar. I går åkte jag till trävaruhandeln i införskaffade:
70cm 15x95 planhyvlat
40cm 8x70 planhyvlat
40cm 8x33 planhyvlat
40st 6mm träplugg
Jag började med att kapa bort 15cm av de 70 från den grövsta.
skruvade 8x70 kant i kant på sidan men att den stack ut ca: 8mm på baksidan.
Sedan skruvade jag fast 8x33 ovanpå 8x70 för att få till en "trappa" där varje steg är ca 32mm.
Sedan hyvlade jag bort det som stack ut på baksidan från 8x70.
Borrade för träplugg med 3cm mellanrum och slog i dessa.
Den 15cm bit jag kapat av gjorde jag hål i som passade lite verktyg till bindningen.
Vill man så kan man köpa 40cm bitar av allt och skippa delen för verktyg.
Resultatet: Ja, inte så jäkla snygg kanske men grymt praktiskt att få dem samlade och någon slags ordning.
.
Organisering trådrullar
Startad av
HW
, 2005 01 14, 23:03
3 svar till detta ämne
Postad 15 Jan 2008, 12:06
Postad 15 Jan 2008, 15:58
Vackert :)
"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 15 Jan 2008, 17:09
Tips: Dessa två köpte jag på eBay för en femtiolapp styck.
Varje är tänkt att ta 60 spolar av standardformat, men pinnarna är en centimeter längre än standardpolen, så varje pinne håller 2 spolar. Så plats för 240 spolar, om man bortser från att den tar 3 av den mindre typen.
Det var en väl spenderad hundralapp. (Många säljer dom fortfarande där.)
/Niclas
Varje är tänkt att ta 60 spolar av standardformat, men pinnarna är en centimeter längre än standardpolen, så varje pinne håller 2 spolar. Så plats för 240 spolar, om man bortser från att den tar 3 av den mindre typen.
Det var en väl spenderad hundralapp. (Många säljer dom fortfarande där.)
/Niclas
Bifogad fil(er)
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar