Hoppa till innehåll

.

Abmoälven

54 svar till detta ämne

#1 Gäst_dave1_*

Gäst_dave1_*
  • Guests

Postad 20 Apr 2005, 16:50

I närheten av Moskosel.. Någon som fiskat där?
Jag var där mycket under min barndom på 70-talet och vill minnas att det var hyfsat harr och öringfiske.
Undrar hur det är där nuförtin.

#2 OFFLINE   Routhburgh

Routhburgh

Advanced Member

• Edgemember
  • 712 inlägg

Postad 20 Apr 2005, 16:59

Jo jag har varit där... för några år sen.. lr typ 6-7 år sen skulle jag tro. Hur som helst fick vi bara nå småharrar men det är ruskigt fint där om jag inte minns helt fel.
If at first you don't succed, redefine success.

#3 Gäst_dave1_*

Gäst_dave1_*
  • Guests

Postad 20 Apr 2005, 17:10

Ja, jag har också för mig att det var jäkligt fint där men jag tror inte jag hört om nån som fiskat där på länge. Får nog lov att åka och kolla hur det verkar i sommar.

#4 OFFLINE   Routhburgh

Routhburgh

Advanced Member

• Edgemember
  • 712 inlägg

Postad 20 Apr 2005, 17:14

Gör det. Känns som ett sånt där vatten som har hur mkt potential som helst om någon eldsjäl tog tag i det...

#5 OFFLINE   turtola

turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 359 inlägg

Postad 20 Apr 2005, 17:39

Abmoälven ingår i det stora flottleds restaureringsprojekt som är bedrivet i Piteälven, kolla in Piteälvenshemsida:http://www.pitealv.se/web/index.htm , Abmoälven bör vara helt igenomgången. tidigare var ju utloppet från Malmesjaur känt som ett bra harrvatten.
Danne

#6 Gäst_dave1_*

Gäst_dave1_*
  • Guests

Postad 20 Apr 2005, 18:13

Abmoälven ingår i det stora flottleds restaureringsprojekt som är bedrivet i Piteälven, kolla in Piteälvenshemsida:http://www.pitealv.se/web/index.htm , Abmoälven bör vara helt igenomgången. tidigare var ju utloppet från Malmesjaur känt som ett bra harrvatten.
Danne

Okej.. tackar!

Jag hittade det här på den här sidan: http://www.arvidsjau...alven/start.asp

"Fyra maskiner har arbetat i Abmoälven och Varjisån. Samtidigt med återställning av flottleder arbetades med att skapa lekbottnar. Vecka 44 avslutades återställningsarbetet och då hade totalt ca 30 000 m3 sten och blockmassor återförts till Abmoälven och Varjisån."

#7 OFFLINE   Routhburgh

Routhburgh

Advanced Member

• Edgemember
  • 712 inlägg

Postad 20 Apr 2005, 18:16

Verkar som ngn redan tagit tag i det! :)
Kul att läsa sånt här. Exakt vad det innebär vet jag inte riktigt men antar de kommer att leda till det bättre!

#8 OFFLINE   mangew

mangew

Advanced Member

• Edgemember
  • 443 inlägg

Postad 20 Apr 2005, 18:36

Jag var där mycket under min barndom på 70-talet och vill minnas att det var hyfsat harr och öringfiske.

Yepp, fiskat där de 2 senaste säsongerna vid några tillfällen. Faktiskt fått min största strömfångade Öring på ca. 1kg där samt en del fina harrar.

Tyvärr har restaureringarna medfört att fisket längre ner i älven är totalt värdelöst, helt dött. Den fisk vi fått har varit längst upp där de inte restaurerat något. Kan säkert bli bra på sikt, men inte de kommande åren.
Drev sportfiskeshoppen http://www.mwsportfiske.se, Ängsstugans fiskecamp

#9 Gäst_dave1_*

Gäst_dave1_*
  • Guests

Postad 20 Apr 2005, 18:43

Yepp, fiskat där de 2 senaste säsongerna vid några tillfällen. Faktiskt fått min största strömfångade Öring på ca. 1kg där samt en del fina harrar.

Tyvärr har restaureringarna medfört att fisket längre ner i älven är totalt värdelöst, helt dött. Den fisk vi fått har varit längst upp där de inte restaurerat något. Kan säkert bli bra på sikt, men inte de kommande åren.

Aha.. okej.. det låter ju ändå lite lovande! :) Får hoppas älven och fisket återhämtar sig väl efter återställningen!

#10 OFFLINE   Beretta

Beretta

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2226 inlägg

Postad 21 Apr 2005, 07:28

Fått lite harr där.
"En fiskare är inte bättre än storleken på hans håv"

#11 OFFLINE   Isoperla

Isoperla

Frontline Member

• Edgemember
  • 1953 inlägg

Postad 22 Apr 2005, 06:57

Brukade fiska där pa attiotalet, vi fick ofta mycket fisk ,men det var tyvärr mest smafisk där. Älven skulle nog kunna bli mycket
bra med strängare regler och hardare kontroll. Det kan förövrigt hända att fisket är bättre nu. Hoppas att de gjort restaureringen pa rätt sätt och att de inte förstört mer än vad de förbättrat.
Kommer ihag att det fanns jättebäcksländor i älven (Dinocras Cepholates) eller liknande, nympherna som vi ibland hittade i fiskmagar, de fa ganger vi behöll fisk, var ofta över 30 mm langa.

/Erik

#12 Gäst_deepbay_*

Gäst_deepbay_*
  • Guests

Postad 18 Nov 2006, 22:20

jag var där förra sommarn, mkt fin älv , enkelt å vada på många ställen. vi fick en hel del 3-5hg harr samt 1 lite större, men alla tog på torrt o solen sken, 20 grader å vindstilla , en av dom bätte fiskedagarna(storleken är ju inte allt).
dock såg vi många frysfiskare efter älven, husvagnar stod lite här å var.
såg även en mb med trasigt oljetråg, han hade kört på en sten, otur tänkte vi men när vi kom hem så kolla ja under bilen å oljetråget hade fått sig en buckla så vi hade nog hitta samma sten, en del vägar där är riktigt dåliga.

#13 OFFLINE   Joakim D

Joakim D

Member

• Members
  • PipPip
  • 53 inlägg

Postad 19 Nov 2006, 00:41

jag var där förra sommarn, mkt fin älv , enkelt å vada på många ställen. vi fick en hel del 3-5hg harr samt 1 lite större, men alla tog på torrt o solen sken, 20 grader å vindstilla , en av dom bätte fiskedagarna(storleken är ju inte allt).
dock såg vi många frysfiskare efter älven, husvagnar stod lite här å var.
såg även en mb med trasigt oljetråg, han hade kört på en sten, otur tänkte vi men när vi kom hem så kolla ja under bilen å oljetråget hade fått sig en buckla så vi hade nog hitta samma sten, en del vägar där är riktigt dåliga.

Där ser man,,,
Jag vet inte hur många stenar jag körde på,men ett par små bucklor vart det på bilen,,men ingen störra skada,
Jag var i abmoälven i slutet aug, och fångsterna var väldigt lik dina.
Dock så hade det inte varit så låg vatten som det var då på dom senaste 10 nånting åren.En trevlig dag var det ändå.

Mv Joakim

#14 OFFLINE   Njord

Njord

Frontline Member

• Edgemember
  • 1986 inlägg

Postad 19 Nov 2006, 11:48

Var där ett par dar i mitten av Juli. Fick välldigt mycket mindre öringar. Ett tag var det fisk på nästan varje kast. Tyvärr som sagt, var det mest smått, 15-30 cm. Fick dock ett par ok Harrar som fick hänga med ner i Tunnbrödsrullen.  ;D  Bilden är från det vi kallade Högersvängen ca 1km ovan utloppet till Piteälven. Tältet stog strax nedan. Svart Klinkhammer funkade välldigt bra. Största Harren togs upp till vänster på bilden på svart djupnymf.  :)

( Obs! Bilden är tagen med mobilkamera )  

#15 OFFLINE   Jodo

Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 563 inlägg

Postad 11 Aug 2008, 12:54

Tänkte prova fiske lite i älven nu i veckan om värmen kommer, någon som varit där nyligt?
Vattenståndet borde vara lagom nu?

#16 OFFLINE   Jodo

Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 563 inlägg

Postad 16 Aug 2008, 21:43

Tänkte prova fiske lite i älven nu i veckan om värmen kommer, någon som varit där nyligt?
Vattenståndet borde vara lagom nu?

Det blir väl jag som får avlägga fiskerapport då...
Resultat följer sent imorgonkväll!

Dagen kan sammanfattas i 7 harrar varav 3 var stora nog för att ta hem och rökas, 1 förlorad större öring vikt okänd, 2-3st öringar under 20cm och ett brutet flugspö :ph34r:
Mitt "fina" egetbyggda blueline #4/5 fick smaka fotsula och gillade det inte... frågan är nu om man ändå ska prova köpa ny klinga och försöka balansera ut så linan ligger bra... gick av precis ovanför holken i andra delen...
Vädret var kannon, vattenståndet var precis lagom, slapp vada på dom flesta bitarna, skrämmande lite insekter på gott och ont men harrarna vi fick var sprängfulla av mat redan så nog har dom smällt i sig nått dagarna innan.
Nästa år blir det nog en tripp dit tidigare känns som man var inne på sista delen av säsongen nu trots ca 20+ hela dagen.

För er som inte varit där så är det starkt att rekommendera om man ändå ska till området, i stort sett bara flugfiskesträckor hela vägen från mynningen och en bra bit upp.

Redigerat av Jodo, 17 Aug 2008, 21:04.

#17 OFFLINE   Tulop

Tulop

Member

• Members
  • PipPip
  • 88 inlägg

Postad 19 Jul 2010, 07:58

dags att väcka lite liv i tråden!

2 år sedan sista rapport. någon som varit dit sedan dess och kan säga hur det ser ut?
hur har det återhämta sig efter rekonstruktionen?
LeGrille FlyFishing member.
legrilleflyfishing

#18 OFFLINE   Mr pink

Mr pink

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 inlägg

Postad 19 Jul 2010, 09:02

Brukar vara till älven några gånger per säsong och brukar oftast få fisk :rolleyes: Inga monster i storlek direkt men det finns sägs det... Vissa av sträckorna blev riktigt fina efter det att grävaren har gått fram

#19 OFFLINE   Tulop

Tulop

Member

• Members
  • PipPip
  • 88 inlägg

Postad 19 Jul 2010, 10:31

de låter ju riktigt trevligt. tror jag ska åka dit en sväng och testa i helgen.
kanske gör en liten avstickare till viståns övre del också när man ändå är i trakten :)
legrilleflyfishing

#20 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 19 Jul 2010, 13:57

Vi kanske ses där då någon gång. Först ska jag till Sandåslandet nu i veckan men sedan ska jag försöka ta mig ut och fortsätta utforska lite vatten. Jag provade Varjisån ,Sikån och Vitbäcken i de delarna runt Vidsels flygbas och ned till Storforsen härom veckan. FIna sträckor men dåligt med insekter den dagen och bara små harr och öring som resultat. Har haft lite sug efter att testa just Abmorälven om inte annat för att det sägs vara otroligt vackert där.

#21 OFFLINE   Mr pink

Mr pink

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 inlägg

Postad 23 Jul 2010, 08:17

Sticker upp till älven nu för fiske under dagen och kvällen (hittade barnvakt åt dottern :P ) Återkommer med resultat. Det verkar blåsa lite men inte ger man väl upp för det...

#22 OFFLINE   Mr pink

Mr pink

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 inlägg

Postad 24 Jul 2010, 13:43

Då så, det blev ett gäng harrar i varierande storlek med topp på ca 37cm. Fick några öringar oxå som var 25-35 cm. Dom flesta tog torrt trots väldigt lite vak. Lite blåsigt till en början men det blev en helt magisk eftermiddag & kväll när vinden försvann, oerhört vackert. En hel del nattsländor i luften och såg även några gula forssländor.

Ett litet tips bara, man ska inte sätta sig på en sten i älven när man har rullat ner vadarna till midjan... :blush: (det är inte för inte som jag har en vattentät mobil)

#23 OFFLINE   Tulop

Tulop

Member

• Members
  • PipPip
  • 88 inlägg

Postad 05 Aug 2010, 23:40

de låter ju ganska bra det! fiskade tyvärr inte där sist när jag sa att jag skulle göra det. men som det låter så är man dum om man inte tar sig dit någon gång under den kommande veckan :)

har hört endel om röding i dom övre delarna av älven, hur stämmer det?

då tar jag med div. sländor och ser till att hålla vadarna uppe :)
legrilleflyfishing

#24 OFFLINE   Mr pink

Mr pink

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 19:32

Har inte fått eller hört något om röding men det kanske kan stämma. Skitfiske på dig :)

#25 OFFLINE   Stroem

Stroem

Member

• Edgemember
  • 81 inlägg

Postad 14 Aug 2010, 12:56

Jag skulle säga att fisket där är bäst kring midsommar innan alla har hunnit vara dit och dra upp all fisk och för att det är bra vattennivå då. Röding i abmorälven har jag aldrig hört någon nämna, låter lite konstigt enligt mig.
www.bakomkolven.blogspot.com

#26 OFFLINE   Njord

Njord

Frontline Member

• Edgemember
  • 1986 inlägg

Postad 14 Aug 2010, 22:36

Röding röker dom på Moskosel camping. Sen finns det inplanterad Röding i ett par sjöar runt om. Vild Röding har jag också svårt att tänka mig. Kanske långt upp i så fall?? Men då pratar vi källorna till Abmoälven.

#27 OFFLINE   Stroem

Stroem

Member

• Edgemember
  • 81 inlägg

Postad 15 Aug 2010, 12:25

Det skulle ju kunna vara inplanterat i Malmesjaur

#28 OFFLINE   Stroem

Stroem

Member

• Edgemember
  • 81 inlägg

Postad 02 Sep 2010, 08:08

Nu har jag fått rapport att en person hade tagit 7 st harrar på kilot på samma spot någonstans i Abmorälven. I Juni.

#29 OFFLINE   Njord

Njord

Frontline Member

• Edgemember
  • 1986 inlägg

Postad 06 Sep 2010, 09:54

Riktigt lågt vatten nu. Efter en helgs fiske runt Abmo och ovan Malmesjaur. Så blev resultatet ett 10-tal harrar med topp runt 35cm. Svårt att hitta på dom större
när det var så lågt vatten. Men vi hade härligt väder. :)

Redigerat av Njord, 06 Sep 2010, 09:56.

#30 OFFLINE   Mr pink

Mr pink

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 inlägg

Postad 12 Jun 2011, 20:03

Har precis kommit hem från premiärsvängen i älven. Lördagen var riktigt varm och mycket flygfän. Massor av fisk oxå... Fick endast harr men det gör inget när snittlängden var kring 40+cm :wub: Topp på 48cm helt ok. Söndagen var som att dela lördagens väder & resultat med två.

Jag ska erkänna att jag är nog lite beroende av harrfiske...

har dock inga planer att göra mig fri beroendet... :rolleyes:

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar