.
Abmoälven
Postad 20 Apr 2005, 17:39
Danne
Gäst_dave1_*
Postad 20 Apr 2005, 18:13
Abmoälven ingår i det stora flottleds restaureringsprojekt som är bedrivet i Piteälven, kolla in Piteälvenshemsida:http://www.pitealv.se/web/index.htm , Abmoälven bör vara helt igenomgången. tidigare var ju utloppet från Malmesjaur känt som ett bra harrvatten.
Danne
Okej.. tackar!
Jag hittade det här på den här sidan: http://www.arvidsjau...alven/start.asp
"Fyra maskiner har arbetat i Abmoälven och Varjisån. Samtidigt med återställning av flottleder arbetades med att skapa lekbottnar. Vecka 44 avslutades återställningsarbetet och då hade totalt ca 30 000 m3 sten och blockmassor återförts till Abmoälven och Varjisån."
Postad 20 Apr 2005, 18:36
I närheten av Moskosel.. Någon som fiskat där?
Jag var där mycket under min barndom på 70-talet och vill minnas att det var hyfsat harr och öringfiske.
Undrar hur det är där nuförtin.
Yepp, fiskat där de 2 senaste säsongerna vid några tillfällen. Faktiskt fått min största strömfångade Öring på ca. 1kg där samt en del fina harrar.
Tyvärr har restaureringarna medfört att fisket längre ner i älven är totalt värdelöst, helt dött. Den fisk vi fått har varit längst upp där de inte restaurerat något. Kan säkert bli bra på sikt, men inte de kommande åren.
Gäst_dave1_*
Postad 20 Apr 2005, 18:43
Yepp, fiskat där de 2 senaste säsongerna vid några tillfällen. Faktiskt fått min största strömfångade Öring på ca. 1kg där samt en del fina harrar.
Tyvärr har restaureringarna medfört att fisket längre ner i älven är totalt värdelöst, helt dött. Den fisk vi fått har varit längst upp där de inte restaurerat något. Kan säkert bli bra på sikt, men inte de kommande åren.
Aha.. okej.. det låter ju ändå lite lovande! :) Får hoppas älven och fisket återhämtar sig väl efter återställningen!
Postad 22 Apr 2005, 06:57
I närheten av Moskosel.. Någon som fiskat där?
Jag var där mycket under min barndom på 70-talet och vill minnas att det var hyfsat harr och öringfiske.
Undrar hur det är där nuförtin.
Brukade fiska där pa attiotalet, vi fick ofta mycket fisk ,men det var tyvärr mest smafisk där. Älven skulle nog kunna bli mycket
bra med strängare regler och hardare kontroll. Det kan förövrigt hända att fisket är bättre nu. Hoppas att de gjort restaureringen pa rätt sätt och att de inte förstört mer än vad de förbättrat.
Kommer ihag att det fanns jättebäcksländor i älven (Dinocras Cepholates) eller liknande, nympherna som vi ibland hittade i fiskmagar, de fa ganger vi behöll fisk, var ofta över 30 mm langa.
/Erik
Gäst_deepbay_*
Postad 18 Nov 2006, 22:20
dock såg vi många frysfiskare efter älven, husvagnar stod lite här å var.
såg även en mb med trasigt oljetråg, han hade kört på en sten, otur tänkte vi men när vi kom hem så kolla ja under bilen å oljetråget hade fått sig en buckla så vi hade nog hitta samma sten, en del vägar där är riktigt dåliga.
Postad 19 Nov 2006, 00:41
jag var där förra sommarn, mkt fin älv , enkelt å vada på många ställen. vi fick en hel del 3-5hg harr samt 1 lite större, men alla tog på torrt o solen sken, 20 grader å vindstilla , en av dom bätte fiskedagarna(storleken är ju inte allt).
dock såg vi många frysfiskare efter älven, husvagnar stod lite här å var.
såg även en mb med trasigt oljetråg, han hade kört på en sten, otur tänkte vi men när vi kom hem så kolla ja under bilen å oljetråget hade fått sig en buckla så vi hade nog hitta samma sten, en del vägar där är riktigt dåliga.
Där ser man,,,
Jag vet inte hur många stenar jag körde på,men ett par små bucklor vart det på bilen,,men ingen störra skada,
Jag var i abmoälven i slutet aug, och fångsterna var väldigt lik dina.
Dock så hade det inte varit så låg vatten som det var då på dom senaste 10 nånting åren.En trevlig dag var det ändå.
Mv Joakim
Postad 19 Nov 2006, 11:48
( Obs! Bilden är tagen med mobilkamera )
Postad 16 Aug 2008, 21:43
Tänkte prova fiske lite i älven nu i veckan om värmen kommer, någon som varit där nyligt?
Vattenståndet borde vara lagom nu?
Det blir väl jag som får avlägga fiskerapport då...
Resultat följer sent imorgonkväll!
Dagen kan sammanfattas i 7 harrar varav 3 var stora nog för att ta hem och rökas, 1 förlorad större öring vikt okänd, 2-3st öringar under 20cm och ett brutet flugspö
Mitt "fina" egetbyggda blueline #4/5 fick smaka fotsula och gillade det inte... frågan är nu om man ändå ska prova köpa ny klinga och försöka balansera ut så linan ligger bra... gick av precis ovanför holken i andra delen...
Vädret var kannon, vattenståndet var precis lagom, slapp vada på dom flesta bitarna, skrämmande lite insekter på gott och ont men harrarna vi fick var sprängfulla av mat redan så nog har dom smällt i sig nått dagarna innan.
Nästa år blir det nog en tripp dit tidigare känns som man var inne på sista delen av säsongen nu trots ca 20+ hela dagen.
För er som inte varit där så är det starkt att rekommendera om man ändå ska till området, i stort sett bara flugfiskesträckor hela vägen från mynningen och en bra bit upp.
Redigerat av Jodo, 17 Aug 2008, 21:04.
Postad 19 Jul 2010, 07:58
2 år sedan sista rapport. någon som varit dit sedan dess och kan säga hur det ser ut?
hur har det återhämta sig efter rekonstruktionen?
legrilleflyfishing
Postad 19 Jul 2010, 10:31
kanske gör en liten avstickare till viståns övre del också när man ändå är i trakten
legrilleflyfishing
Postad 19 Jul 2010, 13:57
Postad 24 Jul 2010, 13:43
Ett litet tips bara, man ska inte sätta sig på en sten i älven när man har rullat ner vadarna till midjan...
Postad 05 Aug 2010, 23:40
har hört endel om röding i dom övre delarna av älven, hur stämmer det?
då tar jag med div. sländor och ser till att hålla vadarna uppe
legrilleflyfishing
Postad 14 Aug 2010, 12:56
Postad 06 Sep 2010, 09:54
när det var så lågt vatten. Men vi hade härligt väder.
Redigerat av Njord, 06 Sep 2010, 09:56.
Postad 12 Jun 2011, 20:03
Jag ska erkänna att jag är nog lite beroende av harrfiske...
har dock inga planer att göra mig fri beroendet...
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar