.
Pizzabullar
Gäst_Flugan_*
Postad 08 Jun 2005, 14:24
Gör en deg av 50 g margarin, 5 dl mjölk, 50 g jäst, 1 tsk salt, 1 msk socker, 1 ägg och ca 780 g vetemjöl. Låt jäsa i 30 min.
Fyllning: pizzasås (finns färdig på burk) 2 pkt bacon skuret i bitar- eller rökt skinka.
tag upp dgen och kavla ut den som en rulltårta. Bred över såsen och strö över bacon/skinka. Tag inte för mycket sås eftersom du nu skall rulla ihop degen och skära den i ca 2 cm tjocka skivor (för mycket sås gör att det smetar ut överallt ) lägg dem på plåten och låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla med uppvispat ägg, lägg på riven ost (finns oxå att köpa färdig) strö till sist över pizzakrydda.
Grädda i 225 grader ca 8-10 min.
Postad 08 Jun 2005, 14:27
Kanonbra matsäck - inte bara på fisketuren. Mellanting mellan mackor och bullar.
Gör en deg av 50 g margarin, 5 dl mjölk, 50 g jäst, 1 tsk salt, 1 msk socker, 1 ägg och ca 780 g vetemjöl. Låt jäsa i 30 min.
Fyllning: pizzasås (finns färdig på burk) 2 pkt bacon skuret i bitar- eller rökt skinka.
tag upp dgen och kavla ut den som en rulltårta. Bred över såsen och strö över bacon/skinka. Tag inte för mycket sås eftersom du nu skall rulla ihop degen och skära den i ca 2 cm tjocka skivor (för mycket sås gör att det smetar ut överallt ) lägg dem på plåten och låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla med uppvispat ägg, lägg på riven ost (finns oxå att köpa färdig) strö till sist över pizzakrydda.
Grädda i 225 grader ca 8-10 min.
mmm..lät gott...men de går väl att riva osten och göra såsen själv eller?
Postad 08 Jun 2005, 14:32
Postad 08 Jun 2005, 14:39
Kan jag aldrig tänka mig att det går att göra... ::) ;Dmmm..lät gott...men de går väl att riva osten och göra såsen själv eller?
Gäst_Flugan_*
Postad 08 Jun 2005, 14:52
Håller med Christian ang. surdegen - DET ÄR ATT BAKA- allt annat är lite "fusk".
Gäst_Flugan_*
Postad 08 Jun 2005, 14:56
Sedan håller jag helt med Christian ang. degen - att baka med surdeg är att BAKA - allt annat är på en annan nivå. Men det går att äta och njuta av det oxå!
Postad 08 Jun 2005, 15:13
Postad 08 Jun 2005, 15:30
Baka en pizzabulle på surdeg och rågmjöl... och berätta sen vilken generation du tillhör.. ;)Pizzabullar har ingen tidsålder - välj själv var du hör hemma! ::)
Postad 08 Jun 2005, 15:39
Då kan man ju bara konstatera att du valt helt fel produkt att njuta av framför lägerelden... ::) ;D Fast det var ett bra recept... :)Den nyttigare generationen som vill leva och fiska lite längre än "MC Donalds generationen"
Ha en bra dag även efter denna.
Postad 08 Jun 2005, 15:48
Baka en pizzabulle på surdeg och rågmjöl... och berätta sen vilken generation du tillhör.. ;)
Hörrudu, Snoopy, om du letar upp "Christian bakningstråd" så finns det några fina surdegsrecept, varav knappt något är rågbröd. Bland annat är det vita grundreceptet samma som pizzabagarna i Napoli använder när dom grundar en krämig Margherita (king of pizzas). För om en pizza skall smaka gott av vete, då skall man vara slarvig när man diskar ur sitt trätråg så jästens sura bakterier sitter kvar och ger smak till nästa bak. Då får man den lite lätt syrliga, brända pizzadegsmaken som är så karaktäristisk för den napolitanska pizzan.
Sådeså! Sen kan du ju skicka mig till vilken tidsålder du vill, men pizzadeg skall göras med kärlek, och ibland smakar kärlek surt ;)
Flugan - keep on trucking!
Postad 08 Jun 2005, 16:19
Det är bra att du upplyser en omedveten själ, Christian... ja.. din.. baktråd har har jag läst och den är ju jättebra men om dessa recept som du beskriver är mother of pizzadeg kan säkert spekuleras kring i det oändliga...och det gäller väl även i dit tycke "king of pizzas"...men jag tänker inte gå in i klinch med dig om brödkonsten ... utan jag referar till din fina avslutning om kärlek...Den är väl förhoppningsvis också stor nog för att låta människan själv bestämma hur surt kärlek smakar... :)Hörrudu, Snoopy, om du letar upp "Christian bakningstråd" så finns det några fina surdegsrecept, varav knappt något är rågbröd. Bland annat är det vita grundreceptet samma som pizzabagarna i Napoli använder när dom grundar en krämig Margherita (king of pizzas). För om en pizza skall smaka gott av vete, då skall man vara slarvig när man diskar ur sitt trätråg så jästens sura bakterier sitter kvar och ger smak till nästa bak. Då får man den lite lätt syrliga, brända pizzadegsmaken som är så karaktäristisk för den napolitanska pizzan.
Sådeså! Sen kan du ju skicka mig till vilken tidsålder du vill, men pizzadeg skall göras med kärlek, och ibland smakar kärlek surt ;)
Flugan - keep on trucking!
Gäst_Flugan_*
Postad 08 Jun 2005, 16:27
Det är inte fult att anv. snabbvarianter och det är inte snobberi att baka själv- allt handlar om vad man själv är intresserad av och hur mycket tid som kan användas till detta.
Postad 08 Jun 2005, 20:55
Det är bra att du upplyser en omedveten själ, Christian... ja.. din.. baktråd har har jag läst och den är ju jättebra men om dessa recept som du beskriver är mother of pizzadeg kan säkert spekuleras kring i det oändliga...och det gäller väl även i dit tycke "king of pizzas"...men jag tänker inte gå in i klinch med dig om brödkonsten ... utan jag referar till din fina avslutning om kärlek...Den är väl förhoppningsvis också stor nog för att låta människan själv bestämma hur surt kärlek smakar... :)
Margherita - när man har ätit alla pizzor som finns återstår endast denna, det enkla är det svåra
Mother of pizzadeg - ja, där tog jag nog i lite i överkant 8) men den funkar bra!
"Man kan aldrig slösa nog med kärlek och färskt bröd!"
Ikväll har jag bakat sex baguetter, gjort femton lammfärsbiffar med mynta, en binge hoummos, marinerat fläskfilé och kokat färskpotatis. Det vankas picknick imorgon!
Gokväll!
Gäst_tiM_*
Postad 08 Jun 2005, 22:50
Margherita - när man har ätit alla pizzor som finns återstår endast denna, det enkla är det svåra
Mother of pizzadeg - ja, där tog jag nog i lite i överkant 8) men den funkar bra!
Ikväll har jag bakat sex baguetter, gjort femton lammfärsbiffar med mynta, en binge hoummos, marinerat fläskfilé och kokat färskpotatis. Det vankas picknick imorgon!
Gokväll!
ingen dålig picknick det ;D
Postad 09 Jun 2005, 14:52
Mother of pizzadeg - ja, där tog jag nog i lite i överkant 8) men den funkar bra!
Gokväll!
Du låter som en liten husmor... är färskpotatis dyrt nu för tiden??
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar