Hoppa till innehåll

.

Foto

Damm

442 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 28 Jun 2005, 21:50

Har en damm med drygt 100 ettåriga (Ca: 15-20cm) öringar i (ja jag har tillstånd från länstyrelsen  :) ). Nu tänkte jag sätta i några regnbågar också men jag funderar på hur stora jag kan köpa, jag vill ju inte att öringarna ska bli mums för bågarna. Någon som vet hur stor en regbåge är innan den börjar käka fisk??

Redigerat av DojDoj, 02 Aug 2010, 19:38.

#2 Gäst_Nappe_*

Gäst_Nappe_*
  • Guests

Postad 28 Jun 2005, 21:55

Varför i hela friden ska du lusa ner dammen med båge?
Sätt mer Öring istället.

I vår sjö sätter ni Båge från 800g just för att den ska ta småfisk. Vet dock inte när/hur stor den är då den går över på fiskdiet.
Kanske har att göra med tillgång på övrigföda oxå.

/Niclas 

#3 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 28 Jun 2005, 22:08

jo det är nog sant, beror nog på tillgången till föda. Hmm... ja man kanske borde skippa bågarna o sätta lite mer öring ist. Är ju gott om elritsa i dammen också, men dom är väl snarare en konkurent om födan har jag hört.

#4 OFFLINE   grebgokz

grebgokz

Member

• Members
  • PipPip
  • 90 inlägg

Postad 04 Jul 2005, 14:25

Men öringen går över på fiskdiet tidigare än regnbågen. Så risken torde vara större att Öringen kanibaliserar på sina kamrater än att bågen gör det.
Postad bild
>--=`=(

#5 Gäst_magnus berglund_*

Gäst_magnus berglund_*
  • Guests

Postad 07 Aug 2005, 19:11

jo det är nog sant, beror nog på tillgången till föda. Hmm... ja man kanske borde skippa bågarna o sätta lite mer öring ist. Är ju gott om elritsa i dammen också, men dom är väl snarare en konkurent om födan har jag hört.

Ja, elritsan är rena pesten i öringvatten... Inget man vill ha tillsammans med dom precis.

#6 OFFLINE   Sunray

Sunray

Frontline Member

• Edgemember
  • 1506 inlägg

Postad 07 Aug 2005, 19:28

Brukar vara svårt att få Regnbåge att gå över på fiskdiet, förutom rena småyngel ( helst av vitfisk). Jag tror inte du behöver vara så orolig för öringarna.
Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

#7 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 07 Aug 2005, 19:48

Ja, elritsan är rena pesten i öringvatten... Inget man vill ha tillsammans med dom precis.

Fast jag har sett hur öringarna tar elritsorna iof. Var roligt att se, öringarna strandade dom stackars små elritsorna och norpade åt sig dom som späckhuggare gör med sälar ;D
Fast det är nog minimala mängder elritsor öringarna äter. Dom förökar sig nog snabbare än vad dom blir uppätna :(

#8 Gäst_magnus berglund_*

Gäst_magnus berglund_*
  • Guests

Postad 08 Aug 2005, 07:16

Fast jag har sett hur öringarna tar elritsorna iof. Var roligt att se, öringarna strandade dom stackars små elritsorna och norpade åt sig dom som späckhuggare gör med sälar ;D
Fast det är nog minimala mängder elritsor öringarna äter. Dom förökar sig nog snabbare än vad dom blir uppätna :(

Precis, det är förökningen som går så snabbt. Och hotet mot öringen ligger väl främst i att de käkar av rom och yngel från öringen.

#9 Gäst_ozon_*

Gäst_ozon_*
  • Guests

Postad 10 Aug 2005, 20:39

Precis, det är förökningen som går så snabbt. Och hotet mot öringen ligger väl främst i att de käkar av rom och yngel från öringen.

Hotet är nog främst att elritsan och öringyngel lever i samma habitat - strandzonen - och konkurrerar om födan och ståndplats.

#10 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 10 Aug 2005, 20:47

Hotet är nog främst att elritsan och öringyngel lever i samma habitat - strandzonen - och konkurrerar om födan och ståndplats.

Borde inte vara några broblem i min damm, jag tror nämligen att öringarna inte kommer reproducera sig överhuvudtaget  ??? Fast jag har hört folk som har dammar i trakterna där jag bor som fått avkomma utan att ha någon lekbäck eller nåt.

#11 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 17 Sep 2005, 13:49

Finns det ingen annan här på forumet som har en damm? Vore roligt o höra lite vad ni har för fisk, hur ni löst syresättning osv.

#12 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 23 Sep 2005, 16:39

Finns det ingen annan här på forumet som har en damm? Vore roligt o höra lite vad ni har för fisk, hur ni löst syresättning osv.

Lyfter lite i tråden.
Verkligen ingen annan som har en damm??

#13 OFFLINE   Paul

Paul

Frontline Member

• Edgemember
  • 2242 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 09:52

Lyfter lite i tråden.
Verkligen ingen annan som har en damm??

Jag har en kompis som planterat in Ätanöring i en damm där en bäck rinner igenom. Han hade planer på att sätta in regnbåge, men fick rådet att inte plantera in regnbåge tillsammans med öringen.

Mvh
Paul

#14 OFFLINE   BjörnD

BjörnD

Member

• Edgemember
  • 75 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 10:14

Har en damm med drygt 100 ettåriga (Ca: 15-20cm) öringar i (ja jag har tillstånd från länstyrelsen :) ). Nu tänkte jag sätta i några regnbågar också men jag funderar på hur stora jag kan köpa, jag vill ju inte att öringarna ska bli mums för bågarna. Någon som vet hur stor en regbåge är innan den börjar käka fisk??

Vad är det för damm du har? Hur stor är den? Har länge lurat på att börja gräva en större damm med tillhörande liten ström.
-Under tallens blad
Hörs kalkonens kvitter.
Detta gör mig glad,
Och därför är jag bitter.-

#15 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 10:29

Vad är det för damm du har? Hur stor är den? Har länge lurat på att börja gräva en större damm med tillhörande liten ström.

Den är inte specielt stor, jag ska dit i eftermiddag o ta lite kort. Lägger upp dom här sen så får du se hur den ser ut.

#16 OFFLINE   BjörnD

BjörnD

Member

• Edgemember
  • 75 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 10:30

Kanon!
-Under tallens blad
Hörs kalkonens kvitter.
Detta gör mig glad,

#17 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 10:32

Jag har en kompis som planterat in Ätanöring i en damm där en bäck rinner igenom. Han hade planer på att sätta in regnbåge, men fick rådet att inte plantera in regnbåge tillsammans med öringen.

Mvh
Paul

I och med att ätran rinner strax nedanför min damm pluss att bäcken från dammen rinner ner i ätran, så fick jag också rådet att inte plantera in regnbåge. Istället köpte jag ätranöringar så om nån skulle rymma ner i ätran så är det ju ingen ekologisk katastrof.

#18 OFFLINE   Paul

Paul

Frontline Member

• Edgemember
  • 2242 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 11:39

I och med att ätran rinner strax nedanför min damm pluss att bäcken från dammen rinner ner i ätran, så fick jag också rådet att inte plantera in regnbåge. Istället köpte jag ätranöringar så om nån skulle rymma ner i ätran så är det ju ingen ekologisk katastrof.

Nä, det gynnar ju oss andra som skall fiska nedströms ;)

#19 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 15:28

Nä, det gynnar ju oss andra som skall fiska nedströms ;)

Japp, det var så jag tänkte. ;D

#20 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 15:34

Dammen

Bifogad bild(er)

• damm.JPG

Bifogad fil(er)

#21 OFFLINE   BjörnD

BjörnD

Member

• Edgemember
  • 75 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 16:08

Trevligt! Har du grävt den själv?
-Under tallens blad
Hörs kalkonens kvitter.
Detta gör mig glad,

#22 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 16:28

Trevligt! Har du grävt den själv?

Nä själva grävandet lät jag en fackman göra. Tror att jag skulle va farlig både för mig själv och andra i en grävmaskin :)

#23 OFFLINE   BjörnD

BjörnD

Member

• Edgemember
  • 75 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 16:53

Har du tätat den på nåt sätt? Har du den bara för att det är kul eller har du tänkt använda fisken till nåt?
Vad kostade det att låta gräva den?

Jag är full av frågor!
-Under tallens blad
Hörs kalkonens kvitter.
Detta gör mig glad,

#24 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 18:11

Har du tätat den på nåt sätt? Har du den bara för att det är kul eller har du tänkt använda fisken till nåt?
Vad kostade det att låta gräva den?

Jag är full av frågor!

Vad menar du med tätning(duk eller liknande)? I så fall nej. Vi fick bekymmer med att dammvallen läckte på ett ställe men det har vi åtgärdat genom att gräva upp en bit och fylla i ny jord. Vattennivån styr jag genom en brunn med en vägg i mitten där jag kan justera nivån(bifogar en bild på det)

Ang fisken så har jag den bara för skojj skull. Fiskar upp och släpper tillbaka några då o då för o se om dom växer :). Till våren skall jag ha i tre gräskarpar också.

Notan slutade på ca: 50 000:- med allt. Brunn, trummor, grävning, fisk osv.

#25 OFFLINE   BjörnD

BjörnD

Member

• Edgemember
  • 75 inlägg

Postad 30 Sep 2005, 18:16

Vad menar du med tätning(duk eller liknande)? I så fall nej. Vi fick bekymmer med att dammvallen läckte på ett ställe men det har vi åtgärdat genom att gräva upp en bit och fylla i ny jord. Vattennivån styr jag genom en brunn med en vägg i mitten där jag kan justera nivån(bifogar en bild på det)

Ang fisken så har jag den bara för skojj skull. Fiskar upp och släpper tillbaka några då o då för o se om dom växer :). Till våren skall jag ha i tre gräskarpar också.

Notan slutade på ca: 50 000:- med allt. Brunn, trummor, grävning, fisk osv.

Snyggt å prydligt! Hoppas jag får återkomma med frågor då/om mitt dammprojekt startar.

/B
-Under tallens blad
Hörs kalkonens kvitter.
Detta gör mig glad,

#26 OFFLINE   Emin Lager

Emin Lager

Frontline Member

• Edgemember
  • 3601 inlägg

Postad 01 Oct 2005, 20:10

Nä själva grävandet lät jag en fackman göra. Tror att jag skulle va farlig både för mig själv och andra i en grävmaskin :)

Shaffa en stuga brevid ån så kan du sälja fiskekort...... ;D
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#27 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 01 Oct 2005, 20:16

Shaffa en stuga brevid ån så kan du sälja fiskekort...... ;D

Dammen menar du va?

;D Ja, o då kunde jag guida och visa hotspotsen i dammen. ;D

#28 Gäst_Ludde_*

Gäst_Ludde_*
  • Guests

Postad 01 Nov 2005, 20:03

Blir inte en sådan damm botten fryst på vintern? ???
då är det väl kört för fiskarna :- ???

#29 OFFLINE   Lars munk

Lars munk

Advanced Member

• Edgemember+
  • 715 inlägg

Postad 02 Nov 2005, 14:08

Blir inte en sådan damm botten fryst på vintern? ???
då är det väl kört för fiskarna :- ???

Inte om den är hyfsat djup.
EFFA & FFF Certifierad kastinstruktör och Guide. Hemma vatten: Torne och Lainioälven.
VildmarksMekka - Kengis Bruk Fiske - Loop Tackle Design

#30 OFFLINE   DojDoj

DojDoj

Frontline Member

• Edgemember
  • 2915 inlägg

Postad 02 Nov 2005, 18:09

Kunde inte hålla mig så här kommer lite Drillningsbilder från dammen :)

Dom är mina små hjärtebarn :-*  Tycker ni inte dom växer bra, dom var ju trots allt bara ca:15cm i våras, denna var säkert 30-35cm? :)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar