Hoppa till innehåll

.

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

2668 replies to this topic

#1321 OFFLINE   laxdille ex banjomaffian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 514 Inlägg:

Skrivet 04 May 2010, 16:20

Visa inläggZonker på May 3 2010, 22:52 sade:

Här kommer en rapport på flugfiske från båt 1:a maj. Totalt 9 havsöringar landade, mest blanka under måttet men två godkända. En besa på + 60 cm och en fin välkonditionerad blancher 3 kg fördelad på 62 cm. Efter att ta tagit flugan gjorde den par tre torpedhopp innan den rusade mot djupare vatten och tog med sig 30 meter backing. Öringen gav en fin fajt! Se bild, lade flugan på gällocket för att synliggöra den. Alla öringar tog på fluga, jag hade även många nyp och tappade 3 st. Att dömma av vattentemperaturen tror jag att havsöringsfisket håller sig i två veckor till.
Perfekt -_-
Bra med dessa positiva öringrapporter...
Nu får man lite nytt krut i kastarmen :lol:
Hoppas det står sig i 2 veckor till ^_^

#1322 OFFLINE   pow

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Skrivet 04 May 2010, 20:17

Visa inläggZonker på May 3 2010, 22:52 sade:

Här kommer en rapport på flugfiske från båt 1:a maj. Totalt 9 havsöringar landade, mest blanka under måttet men två godkända. En besa på + 60 cm och en fin välkonditionerad blancher 3 kg fördelad på 62 cm. Efter att ta tagit flugan gjorde den par tre torpedhopp innan den rusade mot djupare vatten och tog med sig 30 meter backing. Öringen gav en fin fajt! Se bild, lade flugan på gällocket för att synliggöra den. Alla öringar tog på fluga, jag hade även många nyp och tappade 3 st. Att dömma av vattentemperaturen tror jag att havsöringsfisket håller sig i två veckor till.

grattis zonker

tog dom i klassiska vårvikar eller mer ut mot branterna?
mvh patrik

#1323 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 08:26

Med zonkers rapport i bakhuvudet blev det ett skymmningspass igår. Efter att solen gått ner och jag inte hade haft en känning förstod jag såklart att Zonker stod med sjunklina ute i fjärderna och ryckfiskade upp sina blankingar :lol:

Det var väldigt dött. Såg dock väldigt konstiga vak/virvlar som gick cirklar. Sik? Såg absolut inte ut som öring.

Blir ett skymmningspass på fredag.

#1324 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 08:46

Visa inläggkarki på May 5 2010, 08:26 sade:

Med zonkers rapport i bakhuvudet blev det ett skymmningspass igår. Efter att solen gått ner och jag inte hade haft en känning förstod jag såklart att Zonker stod med sjunklina ute i fjärderna och ryckfiskade upp sina blankingar :lol:

Det var väldigt dött. Såg dock väldigt konstiga vak/virvlar som gick cirklar. Sik? Såg absolut inte ut som öring.

Blir ett skymmningspass på fredag.

Skymning är alltid en het period då öringarna är aktiva i födosök och kan gå väldigt grunt.

Jag kör med intermediate-lina höst, vinter till senvår så även i lördags.
It's a difference between knowing the path and walking the path.

www.sportfiskebutiken.se

#1325 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 08:59

Visa inläggpow på May 4 2010, 20:17 sade:

grattis zonker

tog dom i klassiska vårvikar eller mer ut mot branterna?
mvh patrik

Tack, Pow!

De tog både i klassiska vårvikar och grundflader där det sluttade ner till ca 1,5-2 meter. Många tog när jag efter utkastet metade med flugan genom att låta den hänga i 5 sekunder. De flesta öringarna hade iglar på sig vilket tyder på att de har stått stilla nära botten. När en fluga står och hänger ovan för huvudet på dem blev frestelsen för svår för att motstå. :lol:

www.sportfiskebutiken.se

#1326 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 09:43

Visa inläggZonker på May 5 2010, 09:59 sade:

Tack, Pow!

De tog både i klassiska vårvikar och grundflader där det sluttade ner till ca 1,5-2 meter. Många tog när jag efter utkastet metade med flugan genom att låta den hänga i 5 sekunder. De flesta öringarna hade iglar på sig vilket tyder på att de har stått stilla nära botten. När en fluga står och hänger ovan för huvudet på dem blev frestelsen för svår för att motstå. :lol:

Ok grymt.

Meta med flugan ska testas på fredag :lol:

#1327 OFFLINE   pow

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 16:22

Visa inläggZonker på May 5 2010, 09:59 sade:

Tack, Pow!

var på Gotland i helgen, dom öringarna jag fick där tog precis så, flugan hängandes i 5 - 8 sek, grymt effektivt.
när man började ta in satt dom där. jag tror faktiskt du gav mig det tipset för ett par år sedan.
mvh patrik

#1328 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 452 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 19:32

Visa inläggkarki på May 4 2010, 09:16 sade:

Håll dig till dina dygäddor och flashbomber om det inte passar din gamla trähäst. :lol:

jorma ultras? solo selvaggio! :lol:

#1329 OFFLINE   Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 201 Inlägg:

Skrivet 07 May 2010, 20:16

Imorgon bitti bär det iväg till Väddö! 2 dagars havsöringsfiske med goda vänner, kan det bli bättre?

/J

#1330 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 00:49

Visa inläggJoliet på May 7 2010, 21:16 sade:

Imorgon bitti bär det iväg till Väddö! 2 dagars havsöringsfiske med goda vänner, kan det bli bättre?

/J

Låter ju galet najs :blush: Skitfiske då.

Rapport från Sthlm deep south.

Fick inbjudan av min arbetskollega att hänga på honom ut och köra havsöring efter jobbet i södra skärgårn där han har sin båt. Jag plockade med mig flytringen i båten.

Hård nordost vind tryckte på. Det kändes som vinden kom från alla möjliga håll. Mulet och regn i luften.
Det var grymt svårt och ankra upp på många olika ställen pga vinden.
Körde mest strömmingsvarianter men det gav naaaaaaaaada.

Satte på en svart zonker i skymningen. Kastade av en het sträcka. Ingen hände. Började paddla tillbaka till båten med linan ute. Paddlade längs djupkanten som stupade ner till 18meter från ca 1,5m, gjorde ett stopp. När flugan sakta glider förbi en stor sten eller den kanske bara hängde, vad vet jag. Ser jag att linan flyttas hårt och snabbt på vattenytan. Stramar upp linan och fast fisk. Fisken går upp omgående i ytan och stökar helt galet. Jag ser stjärtpaddel sticka upp emellan åt och ser att det kan vara en fisk över 5-6kg utan tvekan. Adrnalinet pumpade galet när fisken tog lina. Men pressade fisken stenhårt under drillen.
Efter ca 5 minuter kan jag stranda en 85cm lång grovslank blankbesa, 4,0kg. Fettfenan kvar.
Fisken verkade riktigt trött och medans den låg i vågsäcken funderade jag på bonk eller ej pga tröttheten. Men den piggnade till och jag kunde släppa tillbaka den lugnt och varsamt.
Var ca 5,5grad där jag fick fisken.
Satte mig och fikade resten av turen och bara njöt.

Summa summarum.
Grymt roligt och få en grov öring. Synd på slankheten. Den hade nog kunna pressat vågen till iallfall 7-8kg med rätt kondis. Men dom finns därute :P
Bild kommer imorgon kväll eller söndag. Så fort jag får dom på mailen.
Fisken var grov över rygg, nacke och huvud men tom i magen typ. :/

Godnatt

Detta inlägg har redigerats av karki: 08 May 2010, 01:08

#1331 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 696 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 06:01

Grattis till det adrenalinpåslaget, vilken fisk! Man lever länge på en sån upplevelse :blush: /leif k
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#1332 OFFLINE   laxdille ex banjomaffian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 514 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 07:54

Visa inläggkarki på May 8 2010, 01:49 sade:

Låter ju galet najs :blush: Skitfiske då.

Rapport från Sthlm deep south.

Fick inbjudan av min arbetskollega att hänga på honom ut och köra havsöring efter jobbet i södra skärgårn där han har sin båt. Jag plockade med mig flytringen i båten.

Hård nordost vind tryckte på. Det kändes som vinden kom från alla möjliga håll. Mulet och regn i luften.
Det var grymt svårt och ankra upp på många olika ställen pga vinden.
Körde mest strömmingsvarianter men det gav naaaaaaaaada.

Satte på en svart zonker i skymningen. Kastade av en het sträcka. Ingen hände. Började paddla tillbaka till båten med linan ute. Paddlade längs djupkanten som stupade ner till 18meter från ca 1,5m, gjorde ett stopp. När flugan sakta glider förbi en stor sten eller den kanske bara hängde, vad vet jag. Ser jag att linan flyttas hårt och snabbt på vattenytan. Stramar upp linan och fast fisk. Fisken går upp omgående i ytan och stökar helt galet. Jag ser stjärtpaddel sticka upp emellan åt och ser att det kan vara en fisk över 5-6kg utan tvekan. Adrnalinet pumpade galet när fisken tog lina. Men pressade fisken stenhårt under drillen.
Efter ca 5 minuter kan jag stranda en 85cm lång grovslank blankbesa, 4,0kg. Fettfenan kvar.
Fisken verkade riktigt trött och medans den låg i vågsäcken funderade jag på bonk eller ej pga tröttheten. Men den piggnade till och jag kunde släppa tillbaka den lugnt och varsamt.
Var ca 5,5grad där jag fick fisken.

Satte mig och fikade resten av turen och bara njöt.

Summa summarum.
Grymt roligt och få en grov öring. Synd på slankheten. Den hade nog kunna pressat vågen till iallfall 7-8kg med rätt kondis. Men dom finns därute :P
Bild kommer imorgon kväll eller söndag. Så fort jag får dom på mailen.
Fisken var grov över rygg, nacke och huvud men tom i magen typ. :/

Godnatt
Grattis B)
Ska bli kul o få se bilder på den :(

Detta inlägg har redigerats av laxdille ex banjomaffian: 08 May 2010, 07:56

#1333 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 452 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 20:23

Grymt karki!

Fiskade av en liknande djupkant i måndags med ett fall på ca 12-15meter. Hade sett en del minde strömmingsstim passera just över djupkanten.
Efter ja hade fiska vid djupkanten en stund så drog ett litet stim förbi med en stor grå skugga ett par meter efter sig.!

Trodde jag hade chansen på riktig storöring (10kg+) om jag bara höll tungan rätt i mun, veva in linan bytte till en grövre spets och byta fluga till en stömmings imitation.

Efter typ tio händelselösa minuter satte jag mig för att ta en koppkaffe.
När en gråsäl (10kg++)frustande tittar upp på mig.. Kanske skulle haft några av jormas flashbomber kanske?! <_<

#1334 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 02:14

Visa inläggpaloma på May 8 2010, 21:23 sade:

Grymt karki!

Fiskade av en liknande djupkant i måndags med ett fall på ca 12-15meter. Hade sett en del minde strömmingsstim passera just över djupkanten.
Efter ja hade fiska vid djupkanten en stund så drog ett litet stim förbi med en stor grå skugga ett par meter efter sig.!

Trodde jag hade chansen på riktig storöring (10kg+) om jag bara höll tungan rätt i mun, veva in linan bytte till en grövre spets och byta fluga till en stömmings imitation.

Efter typ tio händelselösa minuter satte jag mig för att ta en koppkaffe.
När en gråsäl (10kg++)frustande tittar upp på mig.. Kanske skulle haft några av jormas flashbomber kanske?! B)

Hahaha.... man blir lätt inbillad och sjukt fokuserad när man ser sånt. Synd på säl, men kunde lika gärna varit silver. Men någonting säger mig att det finns sjukt fet öring i skärgårn som är svår och få, men det går med lite tur, vilja och tålamod.

Jormas flashbomber fiskas bäst fridriftande med en kopp kaffe i handen enligt honom själv, så bara och testa i team gurra boys <_< .

Detta inlägg har redigerats av karki: 09 May 2010, 02:15

#1335 OFFLINE   Maar

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 09:30

Martins hänt i veckan!

1/5 Kapellskär. Hade vägarna förbi. Blev ett bom pass på ca 3 timmar.

4/5 Kvällspass något norr om Åkersberga . En massa småfisk i ytan som blir jagade av större fisk. Bom pass här också.

6/5 Kvällspass Edsviken, Även här en massa småfisk som sprätter i ytan. Men ingen HÖ vill ta min fluga.

8/5 Dalarö. Fiskar mellan 15:00 & 21:30. Inte en enda tillstymmelse till liv. Så bom här också.

Trots alla bom pass så är jag ganska nöjd.
Har fått några "aha-upplevelser" i veckan angående min kast teknik.
Man gör vissa saker lite annorlunda och vipps så flyger det ut extra lina. Sånt är kul! <_<

// Martin

#1336 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 10:45

Dåså. Fick bilderna nu.

85cm 4,0kg. Vild.
Svart Zonker strl 6.
Skymning.

Bifogad bild: Sthlm_south.jpg

Bifogad bild: Sthlm_south_3.jpg

Detta inlägg har redigerats av karki: 09 May 2010, 11:42

#1337 OFFLINE   Stenman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 558 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 12:42

Visa inläggkarki på May 9 2010, 09:45 sade:

Dåså. Fick bilderna nu.

85cm 4,0kg. Vild.
Svart Zonker strl 6.
Skymning.

Grattis <_<

#1338 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 696 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 12:56

Visa inläggkarki på May 9 2010, 11:45 sade:

Dåså. Fick bilderna nu.

85cm 4,0kg. Vild.
Svart Zonker strl 6.
Skymning.

Bifogad fil Sthlm_south.jpg

Bifogad fil Sthlm_south_3.jpg

Jaadu, den var fantastisk och precis som du säger hade den nog vägt ett par till kilo med lite mer strömmingsdiet! Snyggt jobbat <_< /leif k
Skicka in till månadens firre vetja!
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#1339 OFFLINE   laxdille ex banjomaffian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 514 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 14:35

Dåså. Fick bilderna nu.

85cm 4,0kg. Vild.
Svart Zonker strl 6.
Skymning.

Bifogad fil Sthlm_south.jpg

Bifogad fil Sthlm_south_3.jpg
Grattis.
Tänk om den gått i ett strömmingsstim tidigare <_<
Då hade det nog varit bättre vikt samt ännu bättre kamp B)

#1340 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 621 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 15:42

Dåså. Fick bilderna nu.

85cm 4,0kg. Vild.
Svart Zonker strl 6.
Skymning.
Stort grattis!
Riktigt fin bit och måste ha varit grymt kul att få på kroken, en fråga bara:

Gick den in i håven man ser i bakgrunden i din flytring? <_<

Ska för egen del ta ett par pass i veckan som kommer, alt med inriktning på sent fiske, från strax innan skymning tills det är mörkt, återkommer med rapport!

#1341 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 17:34

Visa inläggKingone på May 9 2010, 16:42 sade:

Stort grattis!
Riktigt fin bit och måste ha varit grymt kul att få på kroken, en fråga bara:

Gick den in i håven man ser i bakgrunden i din flytring? <_<

Ska för egen del ta ett par pass i veckan som kommer, alt med inriktning på sent fiske, från strax innan skymning tills det är mörkt, återkommer med rapport!

Tackar för alla gratulationer. Är nöjd som tusan med fisken.

Angående håven; Nej. Jag blev tvungen och paddla in till land och stranda upp den i svallet. Sen snabb avkrokning och in i vågsäcken och ner under vattnet för vila och väntan tills kamera, våg mm var färdigt.

Skitfiske på dig i skymningen. Håll i grejerna! B)

Detta inlägg har redigerats av karki: 09 May 2010, 17:42

#1342 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 07:00

Visa inläggBarkarby på May 9 2010, 12:56 sade:

Jaadu, den var fantastisk och precis som du säger hade den nog vägt ett par till kilo med lite mer strömmingsdiet! Snyggt jobbat :( /leif k
Skicka in till månadens firre vetja!

Grattis till en stor havsöring! Den ser tyngre ut än 4 kg.

www.sportfiskebutiken.se

#1343 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 871 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 09:14

Grattis Karki, jag håller med Zonker, den ser ut att väga mer än 4 (felkalibrerad våg?)

Mvh
HaLster

#1344 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 09:46

Visa inläggHALster på May 10 2010, 10:14 sade:

Grattis Karki, jag håller med Zonker, den ser ut att väga mer än 4 (felkalibrerad våg?)

Mvh
HaLster

Tack tack.

Var iofs inte min våg. Men tror den ska stämma. Fisken var i princip tom i magen kändes det som. Men grymt grovt huvud, rygg och nacke.
Så jag tror och hoppas att vikten stämmer. :P.
Aja en schysst upplevelse och få den iallfall. :(

#1345 OFFLINE   JonasA

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1363 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 11:38

Efterlyses: Fisk i södra skärgården. Någon som sett eller hört något? :(
BONEFISH BONEFISH
Fiskeresor till Abaco, Bahamas - Kontakta mig

#1346 OFFLINE   JonasA

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1363 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 11:40

Jaha.. När jag läser tillbaka lite i tråden så hittar jag faktiskt lite rapporer..
Har hört med lite fiskare utanför edge, o alla säger samma sak. Södra har vart riktigt dålig!
BONEFISH BONEFISH

#1347 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 12:12

Enligt folk som håller till i södra så kom deras säsong igång för 2 veckor sen. Och den är inte över än på ett tag. Tydligen ska Coldwater färgerna leverera bra fortfarande trots att vi är en bit in. Men där jag körde var det som sagt bara 5,5 grad i vattnet.

Jag vet inte hur fisket i södra skärgårn ska vara, men enligt mig var det bra min premiärtur iallfall :P :(.

Detta inlägg har redigerats av karki: 10 May 2010, 12:12

#1348 OFFLINE   JonasA

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1363 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 13:19

Visa inläggkarki på May 10 2010, 13:12 sade:

Enligt folk som håller till i södra så kom deras säsong igång för 2 veckor sen. Och den är inte över än på ett tag. Tydligen ska Coldwater färgerna leverera bra fortfarande trots att vi är en bit in. Men där jag körde var det som sagt bara 5,5 grad i vattnet.

Jag vet inte hur fisket i södra skärgårn ska vara, men enligt mig var det bra min premiärtur iallfall :( :P.

Kanske ska skippa gädd-premiären i helgen o dra ut till öarna istället då :(
BONEFISH BONEFISH

#1349 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 871 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 19:22

9 maj: Flugfiske från båt med Zonker.

Dagen bjöd på frånlandsvind, bleke och till slut en fin nord-ostlig vind.
Kapten Zonker krokar och landar en blank, vild blänkare på 52 cm redan vid första stoppet.

Totalt 12 öringar upp och 5-6 tappade, Zonker var (som brukligt) värst med 7 landade, undertecknad 5 (+1 som blev stulen...).
Öringarna var pigga i stort sett hela dagen med en topp på eftermiddagen då vi till och med fick dubbeldrilla.
Samtliga togs på neutralt färgade spiggimitationer och Magnus-varianter.

Kaptenen på skutan;
Postad bild

Galärslav och säl-jägare;
Postad bild

#1350 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 19:27

Härligt Halster och Zonker.

Hur många öringar brukar ni egentligen plocka per säsong, vår/höst? :lol: