Hoppa till innehåll

.

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

2668 replies to this topic

#1351 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 871 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 20:01

Visa inläggkarki på May 10 2010, 19:27 sade:

Härligt Halster och Zonker.

Hur många öringar brukar ni egentligen plocka per säsong, vår/höst? :lol:

Det där varierar naturligtvis men med lite tur så kan det väl bli runt 20-25 för min del.
Zonker ligger nog och snittar på lite högre siffror, han är mer mink än människa ;)

#1352 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 621 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 20:20

Antiklimax ikväll

Kom hem från jobbet, packade bilen och åkte iväg för att köra ett pass, har en bra bit att åka, kommer fram, drar fram spötuben, öppnar och ser vadå?
...inte packat ihop spöt efter senaste turen och det stod kvar hemma i hallen...:lol:

NYA TAG IMORN!

Mvh Kingen

#1353 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 10 May 2010, 21:59

Visa inläggKingone på May 10 2010, 21:20 sade:

Antiklimax ikväll

Kom hem från jobbet, packade bilen och åkte iväg för att köra ett pass, har en bra bit att åka, kommer fram, drar fram spötuben, öppnar och ser vadå?
...inte packat ihop spöt efter senaste turen och det stod kvar hemma i hallen...:lol:

NYA TAG IMORN!

Mvh Kingen

Snacka om att luften måste ha gått ur dig. . . Fiskesugen som fan på en troligtvis schysst sträcka, utan spö.

Jaja rätt inställning, på dom imorn bara!

#1354 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 621 Inlägg:

Skrivet 12 May 2010, 14:18

Körde ett pass igår, fiskade mellan klockan 18.30-22.00

Två andra fiskare på plats, runt kl 20.30 fick en av dem en mindre öring, ett par hekto, tog på en orange liten sak, han tappade även en direkt efter, högg på runt metern djupt!
För egen del så kammade jag noll, inga hugg, inga landade, såg iaf ett stort vak en bit ut från där vi fiskade och när skymningen kom fortsatte det vaka en del, små små vak, en av de andra fick på en rackare, visade sig vara sarv som var i farten där vi stod...

Gick även inne i en vik, kikade i vattnet och såg massvis med tångräkor som det såg ut, inte den bästa på att urskilja allt som rör sig i vattnet men det var ett par centimeter långa, lite transparanta, rörde sig i ganska stora stim, något för öringen att gå in och kalasa på eller är det strömmingsdiet som gäller nu?

Kör ev ett pass i helgen om tid finns över, mvh Kingen

#1355 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 12 May 2010, 23:28

Visa inläggKingone på May 12 2010, 15:18 sade:

Körde ett pass igår, fiskade mellan klockan 18.30-22.00

Två andra fiskare på plats, runt kl 20.30 fick en av dem en mindre öring, ett par hekto, tog på en orange liten sak, han tappade även en direkt efter, högg på runt metern djupt!
För egen del så kammade jag noll, inga hugg, inga landade, såg iaf ett stort vak en bit ut från där vi fiskade och när skymningen kom fortsatte det vaka en del, små små vak, en av de andra fick på en rackare, visade sig vara sarv som var i farten där vi stod...

Gick även inne i en vik, kikade i vattnet och såg massvis med tångräkor som det såg ut, inte den bästa på att urskilja allt som rör sig i vattnet men det var ett par centimeter långa, lite transparanta, rörde sig i ganska stora stim, något för öringen att gå in och kalasa på eller är det strömmingsdiet som gäller nu?

Kör ev ett pass i helgen om tid finns över, mvh Kingen

Jag tror personligen att den äter det också.
Även om huvudfödan just nu är strömming. Någon typ av fiskimitation borde funka bra nu. Tex baitfish varianter, någon typ av zonker. Wolly med flash eller nåt.

#1356 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 12 May 2010, 23:40

Sthlm North. 20,00-22,20 ca.

Flytringen fick vila idag och blev vadfiske på grundbottnar. Hade inga större förhoppningar om fisk.
Körde på med min svarta zonker utan resultat.
Fåglarna var ute i farleden och dök efter strömming? Spigg?
Kändes som öring borde kunna ta en raid eller två in på grundvattnet i skymningen för en paus från ätandet ute i vattenmassan.
Satte på en Wollybugger variant med tungsten, fast med regnbågsflash där bak istället för marabou. Hittade en läkant från vinden. Nötte på lite.
Lyckades få en fin 40cm+ att hugga. Grymt bra kondis. Fet. Fettfenan kvar :rolleyes: .
Nötte på lite till och medans jag snackar med polaren om föregående fisk så hugger det tag i linan när jag kollar bort. Missar mothugget och fisken gick lös.
Vattentempen kändes behaglig. Typ runt 10-11 grader skulle jag tippa.

Min rulle gick även av i fästet under turen. Måste fått sig en smäll mot en sten eller så. . . . :/ Någon som vet om det ens är lönt att försöka laga det med superepoxy och på så sätt bilda ett "nytt" rullfäste? Rullen är en evotec.
Om någon har en evotec storspolig (CLW 5-8) hemma som bara ligger och skräpar så är jag intresserad av att köpa den i slutet av månaden när cashen rullar in på kontot.

Var nog mitt sista riktiga "vårpass" iår. Mkt pga rullen mm. Har varit trevligt med lite sprattel och rusningar i grejerna denna vår. :D
Men ska försöka mig på öringen nattetid i juni hade jag tänkt.

Bild på firren.
Bifogad bild: _ring_m_rkad.jpg

Detta inlägg har redigerats av karki: 13 May 2010, 00:03

#1357 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 302 Inlägg:

Skrivet 13 May 2010, 06:26

Härligt karki det går bra för dig, du kan ju snart kalla dig för mink :>). Jag som du tänkte nog också testa några natt pass fram över alt Tidiga morgnar så jävla svårt att ta sig upp då bara.

#1358 OFFLINE   Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 201 Inlägg:

Skrivet 13 May 2010, 08:26

Grattis till fina fisken, men du slog väl ihjäl den efter bilden? Den lär ju inte överleva och dessutom är det risk att den sprider smitta till andra fiskar när du hanterat den så ovarsamt men infekterade handskar. :rolleyes:

/J

#1359 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 13 May 2010, 10:05

Visa inläggbejker på May 13 2010, 07:26 sade:

Härligt karki det går bra för dig, du kan ju snart kalla dig för mink :>). Jag som du tänkte nog också testa några natt pass fram över alt Tidiga morgnar så jävla svårt att ta sig upp då bara.

Haha tack.
Jo men det är omöjligt och tajma gryningen nu. Blir ljust vid ungefär 03,40 skulle jag gissa. Så man få ju köra skymning, fiska lite i mörkret. Ta en paus och käka och så och sen köra gryningstimmarna.

Joliet: Den kommer garanterat inte hugga på din fluga efter att jag har lärt den ett och annat nu :rolleyes:.

Jorma: Det där med fettfenan kan ju diskuteras. Dom orkar inte klippa alla fiskar osv. Men chansen att fisken är vild finns ju fortfarande där om fenan är kvar.

#1360 OFFLINE   laxdille ex banjomaffian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 514 Inlägg:

Skrivet 13 May 2010, 22:44

Ev en kvällstura imorgonkväll.
Det känns som att det är sena kvällar som gäller nu :wub:

#1361 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 302 Inlägg:

Skrivet 20 May 2010, 05:46

Var ute en kort sväng imorse kom ut vid 5 tiden såg då en öring som hoppa kanske 30 meter utanför mig. Såg 2 vak också. Får kanske bli en tur imorrn igen om man kommer upp. Idag var det tandvärken som fick mig att komma upp alltid nåt positivt men den jävla tandvärken.

#1362 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 452 Inlägg:

Skrivet 20 May 2010, 07:07

Ska vi köra lördag och söndag natt/gryning bejker? Vart var du? Vanliga eller va du på stället vi rekade sist?
Kommer bli de sista passet i vår för min del.. Om 14 dagar bär det av till Stavre/idsjöströmmen, sen är hela den cirkusen i gång. :)

#1363 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 302 Inlägg:

Skrivet 20 May 2010, 08:24

Vanliga stället. Är tyvärr bocked hela helgen. Inte sugen på att dra imorrn bitti? Vi hörs på luren ikväll!

#1364 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 28 May 2010, 07:19

Någon som har kört något nattpass än och kan rapportera vak, dragningar eller fisk ? ? ? ?

#1365 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 15 Jun 2010, 14:02

Rapport nattfiske sthlm norra. Ruggig natt med dimma och regn emellanåt. Vindstilla.
24,00-02,50.

Det stod mellan Silvret eller flaskan. Valde tillslut silvret. :D Pga att jag läste i någon fisketidning om folk som fiskade havsöring i älv murriga nätter med små svarta flugor.

Kom ut till vattnet. Körde med nån svart hemmabunden krusidull.

Det vakade emellanåt i farleden. Ca 18-25m djupt just där. Tänkte först att det nog var öring. Men vaken blev fler och fler. Tillslut vakade det överallt. Inne i strandzonerna, ute i farleden. Jag såg fisk ploga inne på grundvattnet. Nötte på.
Lyckades kroka nåt snabbt. Men fick endast upp ett fjäll på kroken. Säkert brax. Alla vaken var säkert också brax eller Id eller nåt. Men vissa var riktigt saftiga plask.
Hade ytterliggare några "påslag" dvs troligtvis felkrokningar av vitfisk.

Nej nästa pass får jag försöka välja där inte braxenplankorna håller till.. . .

Läste någon tråd om grabbarna i halmstad som endast hade bra nattfiske efter hö om det var stjärnklart. . . Hehehe... Får testa det nästa gång. ;)

#1366 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 17:20

Någon som har fått napp så här dags på året?

Har endast varit ute ett par kvällar nyligen, med endast ett par aborrar på kroken.

Nu har jag äntligen införskaffat vadare och tänkte testa dom ikväll/natt. Nere mot gålötrakten.

Tjenix!

Detta inlägg har redigerats av John_S: 13 Jul 2010, 17:20

#1367 OFFLINE   Anhila

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 272 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 19:09

Visa inläggJohn_S på 13 Jul 2010, 17:20 sade:

Någon som har fått napp så här dags på året?

Har endast varit ute ett par kvällar nyligen, med endast ett par aborrar på kroken.

Nu har jag äntligen införskaffat vadare och tänkte testa dom ikväll/natt. Nere mot gålötrakten.

Tjenix!

Tror inte det är många som försökt denna årstid i liknande hetta... men det vore fantastiskt om du lyckades :) sitter och drömmer mig bort till kalla novemberstormar...

#1368 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 00:54

Tebax efter vadarturen

Att jag varit utan vadare innan kan jag inte fatta, grymt var det.

Iaf, hittar en bra spot och får napp direkt! Aborre nr1. släpps...Kastar igen (kör med dubbla flugor) och napp igen. Nu vart det lite drag också.

Hmm, kan det vara så att jag får min första HÖ?....nä. 2 aborrar ist!

Och så fortsätter det en bra stund. allt från små till stora.

Det som slog mig. Vakar aborrar? Alltså magplask mm. För att det var en j-a massa sådant på detta stället.

Lycka till!

#1369 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2010, 15:56

Kan någon förklara något för mig.

Hur kommer det sig att när man frågar någon eller läser om HÖ fiske på sommarn i stockholm, så säger många "Svårt på sommarn, inga fiskar i vattner mmmm"

Medans i GBG så fiskas det vilt även på dagen? (Läser rapporter från deras forum)
Är det någon skillnad?

Iaf, jag ger mig inte, för många år sedan fick jag HÖ mitt på dagen mitt på sommarn. Om någon annan ska ut på kvällen så hör av er.

/John

#1370 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2010, 14:12

Visa inläggJohn_S på 16 Jul 2010, 15:56 sade:

Hur kommer det sig att när man frågar någon eller läser om HÖ fiske på sommarn i stockholm, så säger många "Svårt på sommarn, inga fiskar i vattner mmmm"

Medans i GBG så fiskas det vilt även på dagen? (Läser rapporter från deras forum)
Är det någon skillnad?

Iaf, jag ger mig inte, för många år sedan fick jag HÖ mitt på dagen mitt på sommarn. Om någon annan ska ut på kvällen så hör av er.

/John

Hej!

Vårat sommarfiske här i sthlms skärgård är nog inte så utforskat, därav många sådana svar. Men nöt på. Jag har testat ett par nätter utan resultat. Tar på krafterna och fiska natt så har inte blivit för mycket av den varan. Men finns generellt sett några ställen i sthlms trakten som borde kunna leverera sommartid. ;)
Såg att det plcokades feta öringar på mete med strömming nu i sommar.

#1371 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2010, 20:50

Visa inläggkarki på 17 Jul 2010, 14:12 sade:

Hej!

Vårat sommarfiske här i sthlms skärgård är nog inte så utforskat, därav många sådana svar. Men nöt på. Jag har testat ett par nätter utan resultat. Tar på krafterna och fiska natt så har inte blivit för mycket av den varan. Men finns generellt sett några ställen i sthlms trakten som borde kunna leverera sommartid. ;)
Såg att det plcokades feta öringar på mete med strömming nu i sommar.

det ska det urforskas, mera fisk för mig :P

#1372 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1936 Inlägg:

Skrivet 26 Jul 2010, 13:10

Visa inläggJohn_S på 16 Jul 2010, 15:56 sade:

Är det någon skillnad?

/John

Nää du inte ens i GBG tar de så många havsöringar mitt på ljusa dagen!
Fisket utgörs mest av fiske på natten men kan även funka vid riktiga oväder på dagen.

Men å andra sidan får man ingen fisk om man inte har flugan i vattnet så det är nog bara att prova sig fram

MVH

Jesper
MVH
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#1373 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 29 Jul 2010, 21:21

Nåväl . . Visst finns dom.

Hade ett par ärenden och fixa idag. Han förbi utkanterna av city bara för att invänta min mamma. Ser 5 öringvak. Dom verkade komma in i en raid på ca 5 min sen var dom spårlöst borta. Ena biten fläkte upp sig helt och avslöjade sin grova kropp. Kanske en 3kgs. . eller nåt sånt.

Skymmning med småregn.

Självklart hade jag inte spöet med mig.

Dagens humor är när jag ser det första vaket en lång fluglängd ut. Utan och tänka rör sig min hand reflex mässigt likt jag ska dra ut lina från spolen. Blev lite förvrirrad när jag insåg vad jag höll på med. . . . .:D

Detta inlägg har redigerats av karki: 29 Jul 2010, 21:24

#1374 OFFLINE   HenrikT

Advanced Member

• Edgemember
  • 331 Inlägg:

Skrivet 29 Jul 2010, 21:50

Visa inläggkarki på 29 Jul 2010, 21:21 sade:

Nåväl . . Visst finns dom.

Hade ett par ärenden och fixa idag. Han förbi utkanterna av city bara för att invänta min mamma. Ser 5 öringvak. Dom verkade komma in i en raid på ca 5 min sen var dom spårlöst borta. Ena biten fläkte upp sig helt och avslöjade sin grova kropp. Kanske en 3kgs. . eller nåt sånt.

Skymmning med småregn.

Självklart hade jag inte spöet med mig.

Dagens humor är när jag ser det första vaket en lång fluglängd ut. Utan och tänka rör sig min hand reflex mässigt likt jag ska dra ut lina från spolen. Blev lite förvrirrad när jag insåg vad jag höll på med. . . . .:D

Och folk påstår att flugfiske är friskvård :wacko:
Det borde vara lag på att vara medlem i Älvräddarna för att få kalla sig flugfiskare!

#1375 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 09:33

Visa inläggHenrikT på 29 Jul 2010, 21:50 sade:

Och folk påstår att flugfiske är friskvård :wacko:

Flugfiske är friskvård till en viss gräns, tyvärr har jag och många andra här inne redan suddat ut den gränsen. ;) ;)

Blir ett nattpass ikväll med svarta flugor och en grillpaus i goda vänners lag. Rapporterar sen hur det gick.

Detta inlägg har redigerats av karki: 30 Jul 2010, 09:34

#1376 OFFLINE   JonasA

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1363 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 11:57

Visa inläggkarki på 29 Jul 2010, 21:21 sade:

Det är rutin! B)

Jag stod o mätte upp kabel här om dagen på jobbet, varpå en kollega av misstag trampar i ena änden.
Instinktivt rycker jag till för att göra mothugg.
BONEFISH BONEFISH
Fiskeresor till Abaco, Bahamas - Kontakta mig

#1377 OFFLINE   Enzo

Advanced Member

• Edgemember
  • 467 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 12:46

Jag stod o mätte upp kabel här om dagen på jobbet, varpå en kollega av misstag trampar i ena änden.
[/quote]

Haha, guld!

#1378 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember
  • 5568 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 12:56

Visa inläggJonasA på 30 Jul 2010, 11:57 sade:

Det är rutin! B)

:lol:
www.netflies.se

#1379 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 14:58

jag la också en kabel idag .. en riktigt toalettslips.

#1380 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember
  • 5568 Inlägg:

Skrivet 30 Jul 2010, 15:15

Visa inläggjorma på 30 Jul 2010, 14:58 sade:

jag la också en kabel idag .. en riktigt toalettslips.
Du kände inget mothugg? :lol:
www.netflies.se

Svara

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar