Hej,
500 meter i alla riktningar från mynning av lekåar/bäckar är vad som gäller i Sthlm skärgård.
Sen finns det militära områden där man inte får vistas samt fredade (från fiske) områden i ytterskärgården (se
http://www.ab.lst.se...ge____15552.asp)
Du skulle frågat gubben mer vad han menat, vissa får för sig att de kan bestämma över sitt enskilda vatten trots det fria handredskapsfisket. Det gäller att stå upp i sådana situationer, får markägarna bestämma skulle vi vara portade i stort sett överallt, de vill inte ha oss där helt enkelt.
Rättelse: Angående lekåar så finns varianter på temat, se tex Hammerstaån;
• Moraån (500 m)
• Bränningeån (ca 300 m hela Bränningeviken)
• Kagghamraån (500 m)
• Fitunaån (500 m)
• Hammerstaån (ca 1.800 m en linje vägslutet vid Nedersittu till
Kalkugnen)
• Vitsån (1.000 m)
• Husbyån (1.000 m)
• Vinåkersbäcken (ca 1.800 m en linje Ritviksudd – Långholmen
–fastlandet)
• Åvaån (500 m, resten av året ca 200 m)
• Erstaviksbäcken (200 m)
• Ullnaån (500 m)
• Loån (500 m)
• Norrtäljeån (ca 150 m, en linje mellan de yttre dykdalberna vid
inloppet till Norrtälje hamn).
• Follbrinksströmmen (en linje Fiskarholmens SO udde – land).
mvh
HaLster
Fxn på 07 Nov 2010, 22:56 sade:
En helt annan fråga; Jag stod för ett par dagar sedan på ett ställe där jag fiskat ett par gånger tidigare. Plötsligt börjar en man gapa på mig, och säger att det är fiskeförbud! Jag respekterar alltid sånna här regler och vart minst sagt förskräckt. Smått irriterad gick jag tillbaka till bilen med svansen mellan benen. Kanske mest för att jag själv haft så dålig koll.
Jag vet att det rinner en bäck en kilometer från fiskeplatsen (vet dock inte om öringen går upp där) men en kilometer är väl ingen fara? Om inte bäcken var orsaken, kan det ändå vara fiskeförbud? Detta är i Stockholms skärgård. Vart kan man hitta information om fiskeforbud för havsöring i området?
Detta inlägg har redigerats av HALster: 08 Nov 2010, 11:07