Hoppa till innehåll

.

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

2977 replies to this topic

#1441 ONLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 07:44

"Dagens drygaste; Vem vill slanga bensin från min bil? Vem vill bryta i framdörrs låset och halvt förstöra det? Finns inget och ta. " - Min spontana reaktion är ju att det är jorma. Han lurade dig nog in i bakhållet med löften om silver!? :ph34r:

Barkaby- Ska ut i helgen. Om du ska åt mitt håll - skulle kunna parkera moppen i helgen;) även om de tar imot..

Var ute i torsdags morse och testade blåste ju skin och kaniner men gick att kasta i en lite lä vik. Kände inget. Vattnet var färgat högt och 7.5 grader en grad kallare från i söndags. - Börjar närma sig!

^gurraonemanarmy^

Detta inlägg har redigerats av paloma: 05 Nov 2010, 07:44

#1442 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 08:19

Visa inläggpaloma på 05 Nov 2010, 07:44 sade:

"Dagens drygaste; Vem vill slanga bensin från min bil? Vem vill bryta i framdörrs låset och halvt förstöra det? Finns inget och ta. " - Min spontana reaktion är ju att det är jorma. Han lurade dig nog in i bakhållet med löften om silver!? :ph34r:

Barkaby- Ska ut i helgen. Om du ska åt mitt håll - skulle kunna parkera moppen i helgen;) även om de tar imot..

Var ute i torsdags morse och testade blåste ju skin och kaniner men gick att kasta i en lite lä vik. Kände inget. Vattnet var färgat högt och 7.5 grader en grad kallare från i söndags. - Börjar närma sig!

^gurraonemanarmy^

HAHA, det var en bra idé .. ska nog göra det nån ggn.

#1443 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 19:58

Visa inläggjorma på 05 Nov 2010, 08:19 sade:

HAHA, det var en bra idé .. ska nog göra det nån ggn.

Annars är ju en Jorma klassiker; "Det ser hett ut där borta" Man paddlar ditåt. Jorma åt andra hållet. 1 timme senare plingar det till i mobilen "Brände en nyss, på bonker"

#1444 ONLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 22:07

klassiker! haha!

#1445 ONLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 18:34

Jag och Barkarby-Leif fiskade morgonfiske ute på ön. Vindstilla 7 grader. Såg flera vak och Leif hade ett hugg men inget som ville sitta kvar. Väldigt trevligt!

#1446 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 20:57

Någon som ska ut imorgon och utgår fr stan?
Har äntligen tid över men bilen är på verkstad.
Nås på 0733-707336. /John.

#1447 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 21:08

Visa inläggpaloma på 06 Nov 2010, 18:34 sade:

Jag och Barkarby-Leif fiskade morgonfiske ute på ön. Vindstilla 7 grader. Såg flera vak och Leif hade ett hugg men inget som ville sitta kvar. Väldigt trevligt!

Låter som en grym morgon med andra ord.
Varför är höstöringarna så jävla svåra att få? Trots att dom visar sig regelbundet i ytan? Någon som har en förklaring?

/ Karki

Detta inlägg har redigerats av karki: 06 Nov 2010, 21:08

#1448 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 10:12

Kan ju vara så enkelt att de inte äter vid leken och bara "revirhugger" fast det är väl lite långsökt. Käka måste de ju börja med så snart de lekt och det bör väl vara avklarat nu? Kanske nån som har en mer vetenskaplig eksplenation? :blink: /leif k (som tackar Paloma för en nice tur på ön)
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#1449 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 16:00

Visa inläggBarkarby på 07 Nov 2010, 10:12 sade:

Kan ju vara så enkelt att de inte äter vid leken och bara "revirhugger" fast det är väl lite långsökt. Käka måste de ju börja med så snart de lekt och det bör väl vara avklarat nu? Kanske nån som har en mer vetenskaplig eksplenation? :blink: /leif k (som tackar Paloma för en nice tur på ön)

Jo iofs. Men dom som är ute längs kusten borde ju hugga ändå kan man tycka . . . . :)

Var ute en 2,5 timmar idag i södra. Morgon. Ett vak. Inga hugg eller så. Sydvästlig vind. leopardbotten och lite sol. Bitande kyla.
Vind + Karki = Inga havsöringar.
Vindstilla + Karki = Havsöringar.
Längtar tills jag prickar in en vindstilla gryning, då sitter den!

Angående leken, spanade i en lekå idag och stötte på en ensam grov havsöring. Otroligt vacker. Kanske en indikation på att det är inne på sluttampen som sagt?

#1450 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 17:40

Hah! Var glada att ni ens får se vak, eller att ni haft något på! Jag har varken sett vak eller haft hugg.

Precis hemkommen ifrån 6:e havsöringspasset i år och kunde bara kostatera att det också var det 6:e bompasset!

Är det någon som kan dela med sig av lite tips för att lyckas ta en öring under höstsäsongen?

Jorma och Karki, ni verkar ju ständigt se fisk och ibland även ta några. Vart tusan fiskar ni någonstans? Jag har varit på 5 olika lokaler i år och mitt självförtroende börjar tyna.

Hjäääälp!

Fxn
Stöd Älvräddarna - www.alvraddarna.se

#1451 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 20:04

Visa inläggFxn på 07 Nov 2010, 17:40 sade:

Hah! Var glada att ni ens får se vak, eller att ni haft något på! Jag har varken sett vak eller haft hugg.

Precis hemkommen ifrån 6:e havsöringspasset i år och kunde bara kostatera att det också var det 6:e bompasset!

Är det någon som kan dela med sig av lite tips för att lyckas ta en öring under höstsäsongen?

Jorma och Karki, ni verkar ju ständigt se fisk och ibland även ta några. Vart tusan fiskar ni någonstans? Jag har varit på 5 olika lokaler i år och mitt självförtroende börjar tyna.

Hjäääälp!

Fxn

Höstsäsongen tycker jag är svår. Men dom tips jag kan ge dig som har funkat bra för mig, vindstilla/läkanter. Gryning/skymning. Men även pålandsvind kan funka ibland, dock ingen favorit. ( jag vet att det går ifrån "reglerna" )
Angående platser så kör jag från södra till norra skärgårn där det finns grunda fina bottnar ;).
Sol tycker jag inte funkar bra, förutom vinter. Mulet är att föredra.

Flugval så har helvita flugor tex räkor/fiskimiationer bunda på strl 2 funkat bra. Fick min första flugfångade på en pattegris.

Vill du verkligen se fisk eller få fisk skulle jag ha lagt all min tid inne i cityområdet. Nästintill vakgaranti iallafall.
Dock fiskar jag personligen 99% av mina pass i riktiga skärgårn med fina bottnar och schysst omgivning.

Annars är det viktigt och ha grejerna i vattnet. :)
Kör hårt, 6 bompass är ingenting.

Detta inlägg har redigerats av karki: 07 Nov 2010, 20:05

#1452 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 22:31

Som sagt 6 bompass är ju inte mycket, även om det kan kännas surt för just dig. Leta lite i tråden så skall du finna att många av oss haft både 20 o 30 bompass, så häng i och ha flugan i vattnet. Starta alltid fisket en bit upp på land om möjligt, jag har skrämt otaliga öringar som legat precis vid strandkanten i tången, speciellt där det är sten och tång./ mvh leif k
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

#1453 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 22:56

Visst har även jag haft fler än 6 bompass.

Dock tycker man ju att man blivit "bättre" och mer påläst. Detta hjälper ju självklart väldigt lite om inte fisken är på plats! Blev bara så frusterad idag när man stått och frusit, bytt fluga och tekniker sjuhundra gånger och samtidigt inser att isen kanske lägger sig snart och jag inte haft en enda öring på! Alla har kanske varit där.
Det där med vak verkar nästan som en myt för mig, aldrig sett tyvärr. Karki, cityfiske är inget för mig ;-)

En helt annan fråga; Jag stod för ett par dagar sedan på ett ställe där jag fiskat ett par gånger tidigare. Plötsligt börjar en man gapa på mig, och säger att det är fiskeförbud! Jag respekterar alltid sånna här regler och vart minst sagt förskräckt. Smått irriterad gick jag tillbaka till bilen med svansen mellan benen. Kanske mest för att jag själv haft så dålig koll.
Jag vet att det rinner en bäck en kilometer från fiskeplatsen (vet dock inte om öringen går upp där) men en kilometer är väl ingen fara? Om inte bäcken var orsaken, kan det ändå vara fiskeförbud? Detta är i Stockholms skärgård. Vart kan man hitta information om fiskeforbud för havsöring i området?

Tack för era tips!

Fxn

Detta inlägg har redigerats av Fxn: 07 Nov 2010, 22:57

#1454 OFFLINE   Sword

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2010, 06:12

Visa inläggFxn på 07 Nov 2010, 22:56 sade:

Visst har även jag haft fler än 6 bompass.

Dock tycker man ju att man blivit "bättre" och mer påläst. Detta hjälper ju självklart väldigt lite om inte fisken är på plats! Blev bara så frusterad idag när man stått och frusit, bytt fluga och tekniker sjuhundra gånger och samtidigt inser att isen kanske lägger sig snart och jag inte haft en enda öring på! Alla har kanske varit där.
Det där med vak verkar nästan som en myt för mig, aldrig sett tyvärr. Karki, cityfiske är inget för mig ;-)

En helt annan fråga; Jag stod för ett par dagar sedan på ett ställe där jag fiskat ett par gånger tidigare. Plötsligt börjar en man gapa på mig, och säger att det är fiskeförbud! Jag respekterar alltid sånna här regler och vart minst sagt förskräckt. Smått irriterad gick jag tillbaka till bilen med svansen mellan benen. Kanske mest för att jag själv haft så dålig koll.
Jag vet att det rinner en bäck en kilometer från fiskeplatsen (vet dock inte om öringen går upp där) men en kilometer är väl ingen fara? Om inte bäcken var orsaken, kan det ändå vara fiskeförbud? Detta är i Stockholms skärgård. Vart kan man hitta information om fiskeforbud för havsöring i området?

Tack för era tips!

Fxn

Jag tror att alla fredningsområden finns med i Fiskduiden. http://www.ab.lst.se...%202008_web.pdf

Mvh
Fredrik
Jag tror att alla fredning

#1455 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2010, 09:37

Generellt sätt i sthlms området brukar väl fredningen vara 500m utanför lekåarna? Eller har vi fler fredade platser där ute?

Men man har ju stött på stollar som har vräkt ur sig både det ena och det andra. Minns speciellt en gång i våras;

Jag sitter i flytringen och fiskar av ett fint område bland lyxvillor och sjötomter. Då kommer det ut en snubbe och frågar om fiskekort. Varav jag säger, nej man behöver inte ha fiskekort i skärgårn. Han svarar med, Jo om man fiskar från båt behöver man ha det. Jag sa att han hade fel. Det slutade med att han hotade med att ringa fisketillsyningsmannen och jag skulle få ett och annat berättat för mig. Jag sa att han gärna fick ringa honom. Inga problem för mig. Då svartnade det för honom och han blev aggresiv och sa grejer i stil med "kom upp ur din gummibåt på land om du vågar grabben"
Jag svarade med att, ring din tillsyningsmann så får vi snacka sen(jag var irriterad). . Fortsatte fiska vidare.

Snubben kommer ut på bryggan igen efter 10 minuter efter att ha ringt. "Förlåt grabben. Jag hade fel. Fiska på."

Nåväl, det här är en rapporttråd om havsöringar så vi fortsätter med det :)

Detta inlägg har redigerats av karki: 08 Nov 2010, 10:13

#1456 OFFLINE   von Streber

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2010, 09:59

Visa inläggBarkarby på 07 Nov 2010, 22:31 sade:

Som sagt 6 bompass är ju inte mycket, även om det kan kännas surt för just dig. Leta lite i tråden så skall du finna att många av oss haft både 20 o 30 bompass, så häng i och ha flugan i vattnet. Starta alltid fisket en bit upp på land om möjligt, jag har skrämt otaliga öringar som legat precis vid strandkanten i tången, speciellt där det är sten och tång./ mvh leif k

Kan bara instämma. Jag hade 31 bompass i södra tills i fjol. Inte ens ett säkert hugg. Såg vak 2 av de 31 gångerna. På 32:a turen fick jag 4 stycken hö...

Vad lär man sig av det? :wacko:

/vonS
Det finns inget fint väder - bara fina kläder...

#1457 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2010, 10:42

Hej,

500 meter i alla riktningar från mynning av lekåar/bäckar är vad som gäller i Sthlm skärgård.
Sen finns det militära områden där man inte får vistas samt fredade (från fiske) områden i ytterskärgården (se http://www.ab.lst.se...ge____15552.asp)

Du skulle frågat gubben mer vad han menat, vissa får för sig att de kan bestämma över sitt enskilda vatten trots det fria handredskapsfisket. Det gäller att stå upp i sådana situationer, får markägarna bestämma skulle vi vara portade i stort sett överallt, de vill inte ha oss där helt enkelt.

Rättelse: Angående lekåar så finns varianter på temat, se tex Hammerstaån;

• Moraån (500 m)
• Bränningeån (ca 300 m hela Bränningeviken)
• Kagghamraån (500 m)
• Fitunaån (500 m)
• Hammerstaån (ca 1.800 m en linje vägslutet vid Nedersittu till
Kalkugnen)
• Vitsån (1.000 m)
• Husbyån (1.000 m)
• Vinåkersbäcken (ca 1.800 m en linje Ritviksudd – Långholmen
–fastlandet)
• Åvaån (500 m, resten av året ca 200 m)
• Erstaviksbäcken (200 m)
• Ullnaån (500 m)
• Loån (500 m)
• Norrtäljeån (ca 150 m, en linje mellan de yttre dykdalberna vid
inloppet till Norrtälje hamn).
• Follbrinksströmmen (en linje Fiskarholmens SO udde – land).

mvh
HaLster

Visa inläggFxn på 07 Nov 2010, 22:56 sade:

Detta inlägg har redigerats av HALster: 08 Nov 2010, 11:07

#1458 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2010, 13:20

Jo, jag hittade vilken å det var i den där PDFen också!

Gubben hade rätt i detta fall. 1000m gäller och jag stod, enligt hitta.se, 870m därifrån...

Detta inlägg har redigerats av Fxn: 08 Nov 2010, 14:35

#1459 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2010, 12:51

Visa inläggkarki på 07 Nov 2010, 20:04 sade:

Höstsäsongen tycker jag är svår. Men dom tips jag kan ge dig som har funkat bra för mig, vindstilla/läkanter. Gryning/skymning. Men även pålandsvind kan funka ibland, dock ingen favorit. ( jag vet att det går ifrån "reglerna" )
Angående platser så kör jag från södra till norra skärgårn där det finns grunda fina bottnar ;).
Sol tycker jag inte funkar bra, förutom vinter. Mulet är att föredra.

Flugval så har helvita flugor tex räkor/fiskimiationer bunda på strl 2 funkat bra. Fick min första flugfångade på en pattegris.

Vill du verkligen se fisk eller få fisk skulle jag ha lagt all min tid inne i cityområdet. Nästintill vakgaranti iallafall.
Dock fiskar jag personligen 99% av mina pass i riktiga skärgårn med fina bottnar och schysst omgivning.

Annars är det viktigt och ha grejerna i vattnet. :)
Kör hårt, 6 bompass är ingenting.

99% my ass .. du sms'ar ju varannan kväll att du vart i stan o kört.

#1460 OFFLINE   L:A:B

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2010, 17:50

Haft 2 bompass runt muskö i veckan, inte sett en fena än, bara kört dagtid dock.

#1461 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 17:32

Regnigt och jäkligt blåsigt när Karki o undertecknad bombade Furusund å Blidö med hela artilleriet. Fiskade så sjukt bra ställen utan att se så mycket som en fena :huh: Körde vadning och flytring - inte ett hugg, inte en virvel. Men en rätt juste fiskedag iaf :) Upptäckte några jäkligt fina sträckor och tuggade lite med några justa gubbs som tyckte att fisket var rätt dåligt nu för tiden, annat var det förr...Jo lite sanning ligger det nog i det. I brist på gladgubbemedfiskbild så blir det en bild på gladtypiflytring :lol: /leif k
Bifogad bild: P1000764.JPG

#1462 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 20:38

Jag har bränt av två fiskedagar nu torsdag-fredag. Gryning-skymning.

Torsdag
Blåsigt och kallt. Såg ett vak ute på djupkanten. Garanterat öring. Annars dött. Vadade och körde flytring.

Fredag
Nya ställen som jag och Barkaby checkade på flygfotot. Ja som ovan skrev, inte en fena. Men satan vilka fina ställen . . . Helvete. Fattar inte hur man kan bomma. Jag bommade även av en "känd" sträcka på vägen hem. Lugnt och skymning med stark ström. Det luktade öring lång väg. . . . Men icke.
Trevlig dag.

Ja så här kan det vara. . . . Hur ska man egentligen ta höstöringen? Någon gammal räv som har något beprövat knep? ?

Haha den bilden bjuder jag på . . .
Nu blir det några groggisch och fundera över vart öringen håller till.

/ Karki som är öm i axlarna.

Detta inlägg har redigerats av karki: 12 Nov 2010, 22:57

#1463 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 11:53

Låter surt!

Har själv inte varit ute på ett tag, men är inte fisken uppe i åarna nu?
Eller kanske redan ute.

"kobmejaure" här på forumet har tydligen fått ett par i norra sj.
Det är bara att dra dit o testa.

#1464 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 12:20

Det verkar trögt där på baksidan ;)
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#1465 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 13:44

Trögt????????
Bifogad bild: P1000769.JPG
Östanå 0630 60cm :) /leif k

#1466 OFFLINE   Stenman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 562 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 14:12

Visa inläggBarkarby på 13 Nov 2010, 13:44 sade:

Trögt????????
Bifogad fil P1000769.JPG

Stort grattis :)

Inspirerande med lite silver i tråden!

#1467 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 14:21

Trögt????????
Bifogad fil P1000769.JPG
Ojoj, grattis!
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#1468 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 15:23

Ja, så jäkla trögt e´re inte ;) Tack/leif k

#1469 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 16:46

Grattulerar till vacker firre!

Vad är det för fluga han föll för?
/Jonas

#1470 OFFLINE   John_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2010, 17:13

Trögt????????
Bifogad fil P1000769.JPG

Grattis, kul att äntligen se resultat. Östanå? var ligger det?

Spenderade själv EM på galö, vindstilla och dött :lol:

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar