Hoppa till innehåll

.

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

2977 replies to this topic

#61 OFFLINE   lars w

Advanced Member

• Edgemember
  • 1523 Inlägg:

Skrivet 21 Nov 2005, 23:56

Citat

lars w:
Det enda stället av de jag angav som har någon form av fredningszon är Djupvik, och så vitt jag vet och vad som står på anslagen vid vattnet gäller förbudet precis som skrivits här 15/9-31/12. Om jag då lägger en dags vårfiske i den viken, ger jag då "fullständigt fan i 500 metersregeln"?
Är det inte väldigt tråkigt att direkt utgå från att folk bryter mot de föreskrifter som finns? Året, och öringfisket, har faktiskt fler dagar är de mellan 15 september och 31 december. Jag är själv fiskekontrollant och vet vad som gäller. Varför skulle jag fiska någonstans där det inte är tillåtet? Skärpning!

Ok, 'skärpning!' har jag lite svårt att förlika mig med. men... jag utgick ifrån att du rapporterade om höstens (novembers) fiske - jag tog till mig delar av trådrubriken. Sorry.
'i viken bakom campingen i Krokek.' där mynnar en bäck med, sen mynnar en annan en bit ifrån viken på andra sidan campingen - det blir inte många lovliga meter kvar att fiska på där innan den 1/1 sen har jag i åratal retat ihjäl mig på de busslaster av fiskande örebroare och var fan de nu kommer ifrån, som under tjo och tjim och utan nån forma av respekt för fisken drar besor ståendes mer eller mindre i djupviksbäcken. tror fan att den redan tokige bonden och hans hund får spader när flugorna vänder i hans vardagsrum om han vädrar.
www.tenchfishingworld.co.uk

#62 OFFLINE   caran

Advanced Member

• Edgemember
  • 979 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2005, 12:44

Den udde, eller vad man ska kalla det för, som ligger mellan svintunaån och kolmårdsbäcken borde väl i princip vara helt fredad hösttid? Sen tycker inte jag att det är nåt fel att fiska där omkring efter den 1/1. Bodaviken är ju en vik som inte bara drar till sig besor. Stränderna runt omkring är ju också fina. Sandviken och Bodaviken är fina sydvända vårvikar för öring. 

Nu i höst har jag fiskat väst om svintunaån (där alla sjöbodar ligger längs strandvägen) och där ser det hett ut. Sedan också prövat Kopparbo nedanför djurparken som också är riktigt hett. Bra grundflad utanför med stenig botten. 

Vill man öka sina fångstchanser ska man nog fiska ganska nära åarna men det blir ju en hel del besor (men besor dras det ju överallt, även på Em) Sedan är det väl upp till fångstmannen att sätta tillbaka. Vill man fiska mer selektivt efter blankfisk så kan man ju fiska lite längre bort, nån eller nåra kilometer brukar räcka. Ändå fångar man en hel del utlekt fisk just under vintern/våren, för jag antar att en stor del av öringen som finns i bråviken leker i nån av åarna på hösten. Roligast är ändå de blänkare som brukar ligga staxt över måttet för de är ändå ganska vanliga mellan alla besor.
http://braviksoringen.blogg.se
Min fiskeblogg med bilder, fiskerapporter, flugbindning och resor.

#63 OFFLINE   lars w

Advanced Member

• Edgemember
  • 1523 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2005, 15:15

Citat

Den udde, eller vad man ska kalla det för, som ligger mellan svintunaån och kolmårdsbäcken borde väl i princip vara helt fredad hösttid? Sen tycker inte jag att det är nåt fel att fiska där omkring efter den 1/1. Bodaviken är ju en vik som inte bara drar till sig besor. Stränderna runt omkring är ju också fina. Sandviken och Bodaviken är fina sydvända vårvikar för öring. 

Nu i höst har jag fiskat väst om svintunaån (där alla sjöbodar ligger längs strandvägen) och där ser det hett ut. Sedan också prövat Kopparbo nedanför djurparken som också är riktigt hett. Bra grundflad utanför med stenig botten. 

Vill man öka sina fångstchanser ska man nog fiska ganska nära åarna men det blir ju en hel del besor (men besor dras det ju överallt, även på Em) Sedan är det väl upp till fångstmannen att sätta tillbaka. Vill man fiska mer selektivt efter blankfisk så kan man ju fiska lite längre bort, nån eller nåra kilometer brukar räcka. Ändå fångar man en hel del utlekt fisk just under vintern/våren, för jag antar att en stor del av öringen som finns i bråviken leker i nån av åarna på hösten. Roligast är ändå de blänkare som brukar ligga staxt över måttet för de är ändå ganska vanliga mellan alla besor.

det jag, i första hand, retar ihjäl mig på är de stora sällskap som jojar djupviksbäckens besor - med tanke på vad den lilla stammen har att kämpa emot iform av rovfiskande bönder (nät tvärsöver bäcken, viken osv oavbrutet trots flera polisanmälningar) - så har den det kämpigt nog.

#64 OFFLINE   caran

Advanced Member

• Edgemember
  • 979 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2005, 15:43

Ja det är ju tråkigt att det blir så :( men jag blir nog mer förbannad på nätfiskarna än flugfiskarna.

Är det nån som prövat att fiska vid windsurfingstranden i närheten av getå? Går det att ta något där?
http://braviksoringen.blogg.se
Min fiskeblogg med bilder, fiskerapporter, flugbindning och resor.

#65 OFFLINE   lars w

Advanced Member

• Edgemember
  • 1523 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2005, 16:04

Citat

Ja det är ju tråkigt att det blir så :( men jag blir nog mer förbannad på nätfiskarna än flugfiskarna.

Är det nån som prövat att fiska vid windsurfingstranden i närheten av getå? Går det att ta något där?

hela bråvikens norra strand 'fungerar' under vintermånaderna och den södra under vårmånaderna.

sen tycker jag inte det är så mycket 'flugfiskare' över de som bonkar slipsar

#66 OFFLINE   wuoli

Advanced Member

• Edgemember
  • 225 Inlägg:

Skrivet 24 Nov 2005, 20:16

inte mycke till dialog här inte en sista rapport från mig brevik åkersberga idag ett par timmar på e-middagen blåste kraftig pålandsvind cirka 5+ ivattnet 8+ iluften fångst det talar jag inte om.
Dom säger att jag skiter i allt men det skiter jag i

#67 OFFLINE   Mugge

Advanced Member

• Edgemember
  • 370 Inlägg:

Skrivet 24 Nov 2005, 21:35

Klämmer in en lite försenad rapport från Ljusterötrakterna från i lördags (19:e ) 1 bommad och en landad, is i spöringarna och frusna fingrar...

#68 OFFLINE   M Wallin

Advanced Member

• Edgemember
  • 700 Inlägg:

Skrivet 10 Dec 2005, 20:23

Rapport från dagens fisketur i Nynäshamnstrakten
Vattentemp: 2C
Resultat: 1 landad och återutsatt, vikt 2 kg i övrigt inte ett hugg på två personer fiskandes under 7 timmar
Fluga. Vit Dog Nobler

Klart slut  ;)
"If youre looking for the best small offroad car for the lowest price you cant go past LadaNiva. You may have heard some terrible stories about Nivas. Most of what youve heard was said by someone whos spent more than 10 x  your Nivas price and still find he cant go half the places you can in a Niva.

#69 Gäst_R.Å_*

• Guests

Skrivet 10 Dec 2005, 20:42

Citat

Rapport från dagens fisketur i Nynäshamnstrakten
Vattentemp: 2C
Resultat: 1 landad och återutsatt, vikt 2 kg i övrigt inte ett hugg på två personer fiskandes under 7 timmar
Fluga. Vit Dog Nobler

Klart slut  ;)

Vadades lr me båt, vart i nynäs  :)

#70 Gäst_Hunter_*

• Guests

Skrivet 10 Dec 2005, 21:41

Citat

Och vadar man på vintern bör man nog ha neopren. I alla fall om man har en traditionell ring för annars blir det nog kallt. I en pontonring vet jag inte hur mycket som är i vatten men det är nog mindre i alla fall. Neopren är i alla fall skönt på vintern men släpper ut fukt ganska dåligt. Jag kan inte minnas att jag frusit om benen när jag fiskat med neopren i vatten precis över nollan.

Det har jag,vattenfyllde idag istort sett hela v stöveln-fy fan vad kallt det blev om tossingarna,inte blev det någon öring heller

#71 OFFLINE   M Wallin

Advanced Member

• Edgemember
  • 700 Inlägg:

Skrivet 10 Dec 2005, 23:07

Båt, tyvärr ingen aning vad vikarna heter vi fiskade i
"If youre looking for the best small offroad car for the lowest price you cant go past LadaNiva. You may have heard some terrible stories about Nivas. Most of what youve heard was said by someone whos spent more than 10 x  your Nivas price and still find he cant go half the places you can in a Niva.

#72 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 11:26

Rapport från gårdagens fiske i skärgården. Det var en härlig soligt dag som man fick vårkänslor av. 1-3 grader i luften NV till V vind 3-4 m/s. Lufttryck: 2024,3 hPa. Jag körde med flugspö och polaren Carsing med dupp och fluga. Jag fick den första havsöringen som tog flugan några sekunder efter att flugan landat i vattnet. Kände inte hugget utan såg bara att linan rörde på sig lite lätt, jag svarade med ett mothugg och fisken var fast krokad! Det var en fin blanking på 3,1 kg. Strax efter det fick Carsing en mindre. Vi fortsatte fiska av resten av delen av viken som såg hetast ut utan fler kontakter förutom en kamouflerad öring i militärkläder som fick gå tillbaks. Carsing som hade läckage i ena vadarsockan började frysa och tänkte gå tillbaka till bilen för att värma sig.

Vi gick tillbaka dit vi tidigare hade fått fisk. Carsing hade fisk på direkt men tappade den, på nästa kast krokade han en HÖ. Sedan drog han en till på mellan 2-3 kg. Jag frågade Carsing om han skulle gå tillbaka till bilen. "Nej, nu fick jag upp värmen igen" svarade han. :) Med kaffekoppen i handen kände jag mig något stressad eftersom jag låg under med 3-1 och att huggfesten var igång. Jag bytte till en räkimitation och klev i vattnet. Efter några kast sa jag kaxigt till Carsing, medan han pratade i mobiltelefon med Pef som bangade fisket:  "Snart hugger det... strip strip strip... där satt den!". Vi var inne i en huggsexa, Carsing drog en till, sedan var det min tur och så här håll vi på. Nu stod det 5-4 till Carsing han ledde även med dagens största på 3,75 kg. Nu var jag tvungen att lägga in en extra växeln. Jag avslutade med 3 havsöringar på raken med största på 4,25 kg. Slutresultat blev 7-5 till mig vilket totalt blir 12 havsöringar varav en under 50 cm och 4 tappade. Flugorna för dagen var B3-Bonker, B3-Bonker variant med Fiery Brown stjärt och Räkimitation med ryggsköld av epoxy. Den sistnämnda gav flest och den största havsöringen. De två sistnämda har jag skickat till Pinnen för flugtävlignen i Bornholm. Vi får se om de fungerar där borta.

Tack för en härligt dag i skärgården!
It's a difference between knowing the path and walking the path.

www.sportfiskebutiken.se

#73 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 30 Jan 2006, 11:34

Grattis till det fisket Zonk.... :D
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#74 Gäst_MADMOOSE_*

• Guests

Skrivet 30 Jan 2006, 11:42

Men nu kan jag väl få kalla dig Guru i alla fall??  :D ;)

Vilken dag!!

#75 OFFLINE   PerL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 12:01

Mink.  :)

PerL
All I really want is bigger fish,better rods and a happy sexlife.

#76 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 12:07

Vilket fiske !

Det är långt mellan sådana tillfällen !

#77 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 12:55

Härligt.  :)  Zonk! Var, var ni??  Var själv ute på Gålö för att reka och insupa lite atmosfär. Strålande väder och isfritt. Träffade på några spinnfiskare som vart ute med båt men inte fått nåt alls. 

#78 Gäst_fizzka_*

• Guests

Skrivet 30 Jan 2006, 13:44

Gött!!!

Minken gurun whatever du kan det där med HÖ  :)

#79 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 13:53

Tackar för gratulationerna!

HALster, det är sant. Det var lite för bra. Statistiskt sett borde jag gå bom nästa gång. :)

Njord, vi var i norra skärgården. Hörde från en del rutinerade HÖ-fiskare och guider som var nere i södra skärgården som hade gått bom.

Fizzka, hur har Brevik varit i höst och vintern?

www.sportfiskebutiken.se

#80 Gäst_fizzka_*

• Guests

Skrivet 30 Jan 2006, 16:48

Sanerligen ofiskad  :-[  av mig iaf  ;)
ska försöka ta några repor innan april, det är bedrövligt vad lite man hinner med  >:(

Citat

Tackar för gratulationerna!

HALster, det är sant. Det var lite för bra. Statistiskt sett borde jag gå bom nästa gång. :)

Njord, vi var i norra skärgården. Hörde från en del rutinerade HÖ-fiskare och guider som var nere i södra skärgården som hade gått bom.

Fizzka, hur har Brevik varit i höst och vintern?

#81 OFFLINE   Daniel Ewald

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4447 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 17:42

Ett jäkla fiske ni var med på:)

Grattis :D :D
Medarbetare på +FishEco...

#82 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 19:45

Citat

Flugorna för dagen var B3-Bonker, B3-Bonker variant med Fiery Brown stjärt och Räkimitation med ryggsköld av epoxy. Den sistnämnda gav flest och den största havsöringen. De två sistnämda har jag skickat till Pinnen för flugtävlignen i Bornholm. Vi får se om de fungerar där borta.
Tack för en härligt dag i skärgården!

Bilder / bindbeskrivning tack.  ;D

#83 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2006, 21:58

Citat

Bilder / bindbeskrivning tack.  ;D

Njord, kolla på de två sista
http://www.edgeflyfishing.com/forum/index....00645#msg500645

www.sportfiskebutiken.se

#84 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2006, 00:28

Grattis zonk! hörde att danne va lite avis ;)
MVH Krille

#85 OFFLINE   M Wallin

Advanced Member

• Edgemember
  • 700 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2006, 21:13

Hatten av, grattis Zonk  ;)

#86 OFFLINE   Zonker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2006, 12:15

Nu är den tillfälliga våren borta. Kvicksilvret på min termometer var nere på -10 C, 17 grader kallare än för några dagar sedan. Tur att man han med ett pass till innan kylan satte stopp på fisket. Senaste passet var havsöringarna fortfarande på hugget. När jag kom till hotspoten gick ett inte många kast innan första HÖ nöp på min bruna WB, den gjorde några hopp och simmade sedan mot mig med slak lina och tappad fisk som följd. Tre kast till lite längre åt vänster högg HÖ nr 2 som lossnade efter några meters drillning. Jag synade krokspetsen på Tiemco 777SP som flugan var bunden på och det var inget fel på skärpan. Kanske borde jag gett dem lite mer tid innan jag gjorde mothugg?? Två kast till ännu längre åt vänster tog 3:e havsöringen flugan, jag gjorde inget utan bara höll emot så att den krokade sig själv. Efter par tre minuters drillning kunde jag kana upp öringen över iskanten. Det var en blancher på 2,7 kg. Kort där efter landade jag en besa på ca 2,5 kg som fick gå tillbaka. Bytte fluga till en Pussludd som ska vara giftig på havsöringarna på Gotland som visade sig fungera bra även för 08-öringarna. Jag noterade en ryggfena 30 meter längre bort till höger. Jag förflyttade mig åt det hållet placerade Pussludden på den tynande vakringen. Genast blev det en virvel bakom flugan. Tog in flugan med lugna tag med ett par sekunders paus, det hände inget och just innan jag tänkte lyfta fluglinan för ett nytt kast sög det till. Sammafattningsvis landades 5 st havsöringar på mellan 2 till dryga 3 kg och 2 tappade allt hände under en timme. Nu är bara att hoppas på mera "vårväder".

Cheers!

www.sportfiskebutiken.se

#87 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2006, 12:28

Citat

Nu är den tillfälliga våren borta. Kvicksilvret på min termometer var nere på -10 C, 17 grader kallare än för några dagar sedan. Tur att man han med ett pass till innan kylan satte stopp på fisket. Senaste passet var havsöringarna fortfarande på hugget. När jag kom till hotspoten gick ett inte många kast innan första HÖ nöp på min bruna WB, den gjorde några hopp och simmade sedan mot mig med slak lina och tappad fisk som följd. Tre kast till lite längre åt vänster högg HÖ nr 2 som lossnade efter några meters drillning. Jag synade krokspetsen på Tiemco 777SP som flugan var bunden på och det var inget fel på skärpan. Kanske borde jag gett dem lite mer tid innan jag gjorde mothugg?? Två kast till ännu längre åt vänster tog 3:e havsöringen flugan, jag gjorde inget utan bara höll emot så att den krokade sig själv. Efter par tre minuters drillning kunde jag kana upp öringen över iskanten. Det var en blancher på 2,7 kg. Kort där efter landade jag en besa på ca 2,5 kg som fick gå tillbaka. Bytte fluga till en Pussludd som ska vara giftig på havsöringarna på Gotland som visade sig fungera bra även för 08-öringarna. Jag noterade en ryggfena 30 meter längre bort till höger. Jag förflyttade mig åt det hållet placerade Pussludden på den tynande vakringen. Genast blev det en virvel bakom flugan. Tog in flugan med lugna tag med ett par sekunders paus, det hände inget och just innan jag tänkte lyfta fluglinan för ett nytt kast sög det till. Sammafattningsvis landades 5 st havsöringar på mellan 2 till dryga 3 kg och 2 tappade allt hände under en timme. Nu är bara att hoppas på mera "vårväder".

Cheers!

kan inte göra annat än att gratulera :D
MVH Krille

#88 OFFLINE   Danne_85

Advanced Member

• Edgemember
  • 1016 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2006, 12:31

Stort grattis... =D

#89 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2006, 17:10

Man blir impregnerad.  :)

#90 OFFLINE   M Wallin

Advanced Member

• Edgemember
  • 700 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2006, 19:18

Nån som vart ute på jakt i trakterna kring Sthlm, Nynäshan eller Nyköping/Norrköping och kan redogöra för om man hade utdelning?

Ivrig... :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar