Hoppa till innehåll

.

bergsbestigning!

27 replies to this topic

#1 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:28

har av anledningen att när jag är ute på fjällen och fiskar sätt trevliga toppar att bestiga alltid blivit sugen att göra det!
men nu vill jag göra något sånt på riktigt!
finns det nån här på forumet som har bestigit berg? eller har några allmänna tips? träning och så vidare!
hade tänkt att lägga upp träningsschemat på ungefär mycket gång, jogga, cyckla,simma sedan fortsätta med styrketräningen på ett mer intensivft sätt

några tips?
MVH Krille

#2 OFFLINE   bikare_88

Advanced Member

• Edgemember
  • 997 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:35

I somras besökte jag Kebnekaise och besteg det. Otroligt jobbigt och jag kan ju bara säga att det gör jag aldrig igen  :P
Men runt Keb finns ju massor av fiskevatten så en kombinationsresa är ju kanon i dom trakterna.

#3 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:42

Citat

I somras besökte jag Kebnekaise och besteg det. Otroligt jobbigt och jag kan ju bara säga att det gör jag aldrig igen :P
Men runt Keb finns ju massor av fiskevatten så en kombinationsresa är ju kanon i dom trakterna.

hur svår klättring behövs det för att bestiga keb?  hur lång tid tog bestigningen?
MVH Krille

#4 OFFLINE   BB.

Advanced Member

• Edgemember
  • 749 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:48

Med eller utan skidor?
Jag rekomenderar varianten då man kan glida ner för toppen istället för att gå!  ;)

Mitt tips nr1 är bra väder!

#5 OFFLINE   Puttestuts

Advanced Member

• Edgemember
  • 1754 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:48

Citat

hur svår klättring behövs det för att bestiga keb?  hur lång tid tog bestigningen?

Det klarar alla av inkl. gammelmormor ;)

Gick upp för ett gäng år sen i en grupp som innefattade 7-8 åringar och pensionärer.
Givetvis kan man göra det svårare för sig

#6 OFFLINE   bikare_88

Advanced Member

• Edgemember
  • 997 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:54

Vi gick västra leden och det tog 8 timmar upp och 4 timmar ner... och det är inte milt. Vi hade snöstorm hela tiden och det gjorde inte saken lättare. man är rätt mör i benen efter dom 12 timmarna kan jag säga.

#7 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:55

Citat

Det klarar alla av inkl. gammelmormor ;)

Gick upp för ett gäng år sen i en grupp som innefattade 7-8 åringar och pensionärer.
Givetvis kan man göra det svårare för sig

okej så är en bestigning som man kan börja med då? sedan inrikta sig på lite tuffare
MVH Krille

#8 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:56

Citat

Vi gick västra leden och det tog 8 timmar upp och 4 timmar ner... och det är inte milt. Vi hade snöstorm hela tiden och det gjorde inte saken lättare. man är rätt mör i benen efter dom 12 timmarna kan jag säga.

men det är jue ingen fara att ta dom bitarna :D
MVH Krille

#9 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 18:59

Citat

Med eller utan skidor?
Jag rekomenderar varianten då man kan glida ner för toppen istället för att gå!  ;)

Mitt tips nr1 är bra väder!

åker bara bräda och känner ingen vidare lust att släpa den upp på toppen
MVH Krille

#10 OFFLINE   bikare_88

Advanced Member

• Edgemember
  • 997 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 19:15

Citat

men det är jue ingen fara att ta dom bitarna :D

vilka bitar?

#11 OFFLINE   Puttestuts

Advanced Member

• Edgemember
  • 1754 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 19:15

Citat

åker bara bräda och känner ingen vidare lust att släpa den upp på toppen

Det kan jag lova att det skulle vara värt besväret.
Men se till att ha med nån som kan området bra

#12 OFFLINE   krille_

Advanced Member

• Edgemember
  • 1466 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 19:44

men ni som gått up har ni tagit sydtoppen då?
MVH Krille

#13 OFFLINE   Puttestuts

Advanced Member

• Edgemember
  • 1754 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2005, 19:52

ja

#14 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2005, 01:02

Åkte till Norge och skulle ta en topp på ett par hundra meter. kommer inte ihåg precis hur mkt. men relativt högt. Sölen tror jag det hette.
Mitt i vintern. kom till roten där vi parkerade och åkte ett par kilometer skidor med pulka till en stuga där vi övernattade, sedan fortsatte vi ytterligare ett par kilometer dagen efter. riktigt jävligt väder. +15 sekundmeter. två i gruppen höll på att blåsa med.
När vi kom till... ja där den riktiga stigningen började, skulle vi ha läger. satte upp två st tält. smidigt i blåsten. en höll på ena sidan (väldigt väldigt hårt) så blåste det upp som det skulle va. bara att sätta i pinnarna. sen skulle vi ge oss på stignignen. var inte så farligt till en början. trots att det höll på att släppa under oss. vi kom väl till en sådär att vi hade en 200 meter till toppen sen vågade vi inte mer. höll på att bli mörkt. inte direkt värt att riskera. var väldigt stenigt så försöka bege sig ner där i mörker va inte å tänka på. men men turen var målet och toppen hader varit en bonus.
så vi åkte ner det branta så gott det gick. lite på skidorna och lite på röven. sov och sen åkte hem dagen efter på morgonen. kändes skitkort hem. vindstilla molnfri morgon på fjället och nedför hela vägen  8) riktigt nice.

Vi åkte 6 pers på turen.
två tremanna tält.
Åkte turskidor med stighudar på upp,och även ner för att vi inte skulle få för mkt fart. hade nu i efterhand hellre tagit snöskor och hashplankan på ryggen.
en pulka med packning på två par.
Träningen till resan gick mest ut på att dra däck efter sig med sele på eljusspåret en del.
För en så kort tur var kosten ganska maxad med energi. hade, Sportdryck, Salta Jordnötter och Ahlgrens Bilar. och lite blåbandsoppa till kvällsmat. klarar sig långt på det om man ska röra på sig väldigt.

Skitsugen på att dra nå liknande igen. riktigt trevligt trots väldig vind.

#15 Gäst_dave1_*

• Guests

Skrivet 29 Dec 2005, 08:43

Citat

har av anledningen att när jag är ute på fjällen och fiskar sätt trevliga toppar att bestiga alltid blivit sugen att göra det!
men nu vill jag göra något sånt på riktigt!
finns det nån här på forumet som har bestigit berg? eller har några allmänna tips? träning och så vidare!
hade tänkt att lägga upp träningsschemat på ungefär mycket gång, jogga, cyckla,simma sedan fortsätta med styrketräningen på ett mer intensivft sätt

några tips?

Toppturer är alltid trevligt att göra. Senast i månadsskiftet augusti/september var jag en vecka i Tarfala-området och gjorde ett par toppturer. (Se bild i denna tråd: http://www.edgeflyfi...?topic=42074.0) För toppturer utan inslag av alpin klättring så krävs egentligen bara hyfsad kondition och lite fjällvett. För mer avancerad klättring är det alltid bra att gå en kurs. Klätterförbundet arrangerar varje år en högalpin kurs på två veckor i Tarfala.
När jag gör toppturer själv så brukar jag ha en liten lätt packning med förstärkningsplagg, kök och nån portion mat, kameraprylar. Så jag klarar åtminstone ett dygn ute utan problem. Karta och kompass självklart och numera även gps. Jag tar ut positioner med jämna mellanrum på så sätt att jag kan ta ut en rak linje till varje punkt om jag ifall av dåligt väder behöver gå tillbaka (det är inte bra att ta ut positioner så att den raka linjen mellan dessa går över en brant eller nåt annat hinder) :) Dessutom brukar jag ha stegjärn och isyxa med mig ifall man behöver korsa något snöfält då det lätt kan bli lite halkigt. Glaciärer håller jag mig undan om man inte är flera som kan gå i replag. I kebneområdet är det även bra att ha med mobilen då täckningen är rätt hyfsad.
Är man på fiskeresa tycker jag det är väldigt trevligt att göra små utflykter när fiskesuget inte är på topp! :)

#16 Gäst_Loop-fisher_*

• Guests

Skrivet 13 Jan 2006, 00:40

Intressant :D

#17 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 07 Oct 2011, 22:48

Såg den här länken på Utsidan .
En landkrabba som jag kommer aldrig att kunna förstå mig att man tar sådana risker,jag är skakis efter 5 meter ovanför marken.
http://www.cbsnews.c...Main;contentAux
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#18 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2011, 08:37

Tidsfråga bara. Säger jag som har klättrat i många år och i många olika länder på ganska hög nivå. Tidsfråga...
www.medfluga.se

#19 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 09 Oct 2011, 00:03

jeppe på 08 Oct 2011, 08:37 sade:

Tidsfråga bara. Säger jag som har klättrat i många år och i många olika länder på ganska hög nivå. Tidsfråga...

Kanske man kan redan spela på oddset.
Gillar äventyr men höjder är nog en rejäl svaghet för min del skakar när man ser klippte räcker
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#20 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 09 Oct 2011, 07:14

Jag har fått vända vid keb. Det var för fult väder. Så går det när man bara har en dag på sig för toppförsöket.

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 09 Oct 2011, 07:15

#21 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 09 Oct 2011, 23:04

Jag har också varit upp på Keb.
Samt Sälka(1865m) väst om keb.
Hyfsat enkla promenader... :P

Mitt tips är att planera så ni kan vänta in bra väder.
Större säkerhet - bättre utsikt - större upplevelse.

För snart tio år sedan var jag uppe på Mont Blanc topp. Foton på:
http://www.superpupp...index.html#home
Det gjorde jag tillsammans med ucpa (franska frilufsfrämjandet)

De var fantastiska att lära ut alpinism till lågt pris med riktiga bergsguider.
Läs mer om det om du vill ut på lite större äventyr - i ordnad form... :wub:
http://www.ucpa.se/Bestig-Mont-Blanc
www.superpuppan.se

#22 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 11:24

Vill man kunna checka av en hög bergstopp på livets to do list kan jag varmt rekommendera Mount Kinabalu, Borneo. 4095 m ö h och är GANSKA lätt att ta sig upp på. Från foten upp till toppen tar du dig på 2 dagar, allt sker under kontrollerade former med en guide, ingen får ta sig upp dit utan guide och han följer dig hela vägen upp. När vi var där började vi sista etappen från vårt base camp mitt i natten, kallt, kolsvart och brant, men det var värt varenda sekund när man kom upp till toppen lagom till solens uppgång över Borneo!

Inte runt husknuten precis, men vill man nå en hög topp på ett relativt enkelt sätt är Mount Kinabalu the place to do it! :)

#23 OFFLINE   Czech

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3302 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 11:30

Det kunde man inte tro när man såg dig gå i fjällen senast.... ;)

#24 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 11:34

Nope, mycket har hänt dom senaste åren! ;) :blush:

Plus att det enda jag bar på när jag besteg M Kinabalu var en vattenflaska och en jacka...typ...;)

Vilket INTE var fallet i fjällen... :lol:

#25 OFFLINE   freddelajno

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 11:48

Czech på 10 Oct 2011, 11:30 sade:

Det kunde man inte tro när man såg dig gå i fjällen senast.... ;)

touché :mellow:

#26 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 11:49

Äh jävla amatörer...

#27 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2782 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 09:57

Svenska (och norska) fjäll är roligast att bestiga med randonnéskidor på fötterna. Då har man roligt dagen lång!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: tilltopps.jpg

Catch & Relapse

#28 OFFLINE   Lärkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 11:22

Sen finns det ju lite extremare killar.
http://www.ukclimbin...age.php?id=3652

Svara