Hoppa till innehåll

.

Allt Om Flugfiske

50 replies to this topic

#1 OFFLINE   Kenta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5602 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2006, 10:26

Nya nr. kom idag.  :)  Väldigt mycket produktinformation  ::) 
I år är det mycket man inte kan vara utan  :o
Trouthunter 4 life

#2 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2006, 11:43

hmm kanske den kommer i brevlådan då.. posten har inte kommit  :-
längtar så man har nåt att göra  :D
WWW.RSTB.SE

#3 OFFLINE   Kapten Stofil

Advanced Member

• Edgemember
  • 121 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2006, 20:03

Är det någon som skickade in kupongen om prenumeration i förra numret som fått någon som helst respons eller t.o.m en tidning..? Jag börjar misstänka att Postverket slagit till igen...    >:(
Those who presume themselves are not distinguished
Those who praise themselves have no merit

#4 OFFLINE   Kenta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5602 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2006, 21:56

Citat

Är det någon som skickade in kupongen om prenumeration i förra numret som fått någon som helst respons eller t.o.m en tidning..? Jag börjar misstänka att Postverket slagit till igen...    >:(
Jag gorde det, har fått tidningar men inte lampan ännu  :-
Trouthunter 4 life

#5 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2006, 21:57

jag har inte fått tidningen äns.  :- kanske kommer nu i veckan.
WWW.RSTB.SE

#6 OFFLINE   Kenta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5602 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 21:11

Citat

Jag gorde det, har fått tidningar men inte lampan ännu  :-
Idag kom lampan  :D en smidig liten sak. I plast viserligen, vi får se hur länge den håller  :)
Trouthunter 4 life

#7 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 21:40

grattis kenta.. jag har inte äns fått tidningen  :-[  ???
lappen måste försvunnit vid postningen  :'(
man vill ju inte gå o handla sig en tidning o sen slinker en till genom brevlådan.
WWW.RSTB.SE

#8 OFFLINE   HW

Advanced Member

• Edgemember
  • 1026 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 22:07

Visst, trevligt med ny tidning. Känns lite som att man betalar för att få reklam :S bara. Lite väl mycket Fiske för Alla över det hela.

#9 OFFLINE   stejfan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 263 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 22:26

Citat

grattis kenta.. jag har inte äns fått tidningen  :-[  ???
lappen måste försvunnit vid postningen  :'(
man vill ju inte gå o handla sig en tidning o sen slinker en till genom brevlådan.

Jag skulle få en prenumeration av min sambo, hon skickade in talongen i början av december men ingen tidning kom. Jag ringde dit förra veckan och den hade inte kommit fram...konstigt att så många talonger har försvunnit..måste bero på något i hanteringen på förlaget....
Hur som helst så rekommenderar jag att ni ringer och pratar med dom på förlaget.
"ingen jäkt, inget fäkt, svinga lugnt, så får du tungt!

#10 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 07 Mar 2006, 22:34

Citat

Fått tidningen men famlar fortfarande i mörker.... 8) 8)
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#11 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 22:35

Skickade in en prenumeration via nätet för ett antal veckor sen. Kanske t.o.m. var i Januari. Fick inte min tidning i brevlådan. Som tur finns den ju att handla i lokala butiken.

#12 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 22:50

jag ska ringa dem i morrn . man vill ju inte lägga ut för dubbelnr. det är det som är tråkigt.
WWW.RSTB.SE

#13 OFFLINE   Patteras

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 176 Inlägg:

Skrivet 07 Mar 2006, 23:26

Jag hade visst tur då... jag skickade in lappen i dec och fick tidningen direkt när nästa nummer kom.

För er som undrar var lampan är, så är den försenad, men alla får en så småningom  :)
New Zealand, de härligaste jag gjort hittills!

#14 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 07 Mar 2006, 23:39

Är det värt pengarna att köpa blaskan? Tänkte inhandla Fly Fisherman och Trout & Salmon imorgon och då kunde man ju alltid passa på att köpa den också om det finns något förutom reklam.

#15 OFFLINE   Costi

Advanced Member

• Edgemember
  • 299 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2006, 10:39

Citat

Är det värt pengarna att köpa blaskan? Tänkte inhandla Fly Fisherman och Trout & Salmon imorgon och då kunde man ju alltid passa på att köpa den också om det finns något förutom reklam.

Tveksamt. Lite för mycket glättig reklam enligt mitt tycke.
Enda orsaken till att jag köpte tidningen var tipsen på platser på Rivieran.
Blir ett frest på Italiensk öring till sommaren  ;D

#16 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2006, 11:48

Citat

Tveksamt. Lite för mycket glättig reklam enligt mitt tycke.
Enda orsaken till att jag köpte tidningen var tipsen på platser på Rivieran.
Blir ett frest på Italiensk öring till sommaren  ;D

Jo, det känns.. som det saknas nåt. Kanske lite mer tips inför säsongen. Lite mer om våra Svenska vatten.
Dock alltid intressant att läsa om tester. I detta nr. handlade det om "midge spön" Lätta klass 2/3 spön. Mera sånt.
Nåt jag saknat i alla fisketidningar t.e.x. är om alla dessa extra tusen lappar man ger för dyra spön/rullar vs billigare är värt kostnaderna. Sånt ser man sällan tas upp. 
Fiske speciellt flugfiske kallas ju en materialsport. Är alla material-tusenlappar extra värt pengarna. Skulle va hyper intressant att få "experternas" syn på sånt. Iofs skulle det va en form av att skjuta sig själv i benet för dom. 

#17 OFFLINE   Daniel Ewald

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4447 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2006, 12:32

Får åka ner till stan och handla den nu en dag :D
Medarbetare på +FishEco...

#18 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 08 Mar 2006, 15:09

Nja, nu har jag betalt 79 SEK för en tidning och måste konstatera att det var en av mina sämre investeringar på länge...

#19 Gäst_gw_*

• Guests

Skrivet 08 Mar 2006, 15:11

Citat

Nja, nu har jag betalt 79 SEK för en tidning och måste konstatera att det var en av mina sämre investeringar på länge...

Håller fullständigt med...

#20 OFFLINE   H@rrén

Advanced Member

• Edgemember
  • 93 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2006, 15:27

Tycker tidningen var okay, MEN något som inte var okay var att de började min prenumeration med numret som kom ut
i december, fick tidningen (som jag dessutom redan köpt i december!) 2 veckor före senaste numret
Skickade ett mail och klagade, så dom skulle förlänga pren. med ett nummer.
Lampan har jag inte sett "röken" av!
En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli.

#21 Gäst_damien_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 06:56

Köpte den på väg hem från jobbet igår och läste den på bussen. Den fick bo i papperskorgen när jag klev av :-

#22 Gäst_Gullhoved_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 08:51

Måste instämma i klagokören.

Att betala 69 kr för en sådan tidning är magstarkt. Som någon redan varit inne på så måste det vara en av de i särklass dyraste reklambroschyrerna som ges ut.

Vissa delar är bra, det medger jag. Personligen gillar jag reportage från olika destinationer som till exempel det om Rivieran. Vidare tycker jag tekniktips typ Micke Lindströms artikel är bra (att det sen blir reklam i detta fallet kan vara svårt att undvika).

Däremot tycker jag att ordet "test" missbrukas. Jag skulle snarare vilja använda ordet "marknadsutbudsöversikt", men inte heller det skulle funka eftersom det knappast var en heltäckande översikt. I förra numret har jag för mig att de använde ordet "test" om en översikt över vadarjackor, men det var samma sak då, mest en upprapning av vad som finns att tillgå och vilka material de var gjorda i och hur mycket vattentäta de var. Allt baserade på uppgifter från leverantören. Inte mycket "test" i det tycker jag.

//Huvet

#23 Gäst_Ralle_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 10:42

Håller med om att man ska få tidningen hem i brevlådan utan bekymmer men varför denna trista inställning? Personligen tycker jag det är skitkul att det kommer en ny tidning för oss flugfiskeälskare. Att den dessutom är på svenska och håller en nivå som med lätthet kan mäta sig internationellt tycker inte jag gör något. Är det trista jante som är framme?

#24 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 10:56

Jag fick min tidning i brevlådan idag, men inte ett ord om däringa kepslampan...

Tyvärr får jag hålla med er i klagosången, den är INTE värd sina pengar...  :-
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#25 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 10:58

var tvungen o köpa den i går kväll. har hunnit bläddra igenom den lite o som vissa säger. det är mycket reklam . men det är väl vad tidningen lever på. jag ska lägga mig o läsa lite  ;D sen får jag återkomma om man är jättebesviken eller jättenöjd
mvh/ robin
WWW.RSTB.SE

#26 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 11:34

Citat

Håller med om att man ska få tidningen hem i brevlådan utan bekymmer men varför denna trista inställning? Personligen tycker jag det är skitkul att det kommer en ny tidning för oss flugfiskeälskare. Att den dessutom är på svenska och håller en nivå som med lätthet kan mäta sig internationellt tycker inte jag gör något. Är det trista jante som är framme?
Visst är det kul med nya tidningar och då speciellt på Svenska. MEN det måste väl uppfylla någon form av minimikrav på kvalité? Jag kan gå ut i läsrummet och plocka fram vilken utlänsk tidning som helst som jag köpt de senaste fyra veckorna och jag kan lova dig att deras innehåll är av en helt annan kvalité. Även om de innehåller väldigt mycket annonsmaterial är det kvalité på det som står mellan dessa. Du skall nu inte glömma bort att jag brukar ha åsikter om innehåll och oberoende även när det gäller Engelska och Amerikanska tidningar.

De Svenska tidningarna tenderar att enbart skriva om sådana produkter som de Svenska importörerna har hemma och ställer till förfogande. Varför tar de inte kontakt direkt med tillverkarna istället och gör riktiga, oberoende, tester? Skulle de göra detta så skulle också en stor mängd människor faktiskt få se att det finns fler märken och kanske till och med bättre varor än det som idag visas i Svensk flugfiskepress?

Som exempel kan vi ju ta '9 myggspön testade' i sista numret av Allt om flugfiske kontra 'Spey Line on test' i sista numret av Trout & Salmon.

Allt om flugfiske:

Loop, Vision, G.Loomis, Guideline, Sierra och Hi Level skall i denna tidning representera myggspötillverkare. Opps!

'men få handlare har något bredare utbud på lager då fisket som sagt inte är särskilt utbrett hos oss. Därför tog vi kontakt med ett antal ledande spötillverkare för att få en ordentlig testkörare.'
Om man med ledande tillverkare menar företag som har stor marknadsandel i Sverige får vi väl anse att AoF har rätt i sitt skriveri. Menar de ledande spötillverkare är det ju däremot en direkt lögn.

'Fiskeklubben "Braxen" från Gustavsberg utanför Stockholm ställde upp med expertis...'
Är det inte bättre att vi får veta vilka dessa experter är och vad de har för erfarenheter så att, jag som läsare, kan skaffa mig en uppfattning om vad de kan tänkas säga om olika typer av spön? Vi får väl för tidningens skull hoppas att denna expertpanel är riktigt duktiga.

'är nog bland det finaste i spöväg som går att få tag på'
Okej, då antar jag att det verkligen är experter som har kastat sig igenom en mycket stor mängd Midgespön eftersom de vågar komma med denna typ av uttalande. Festligt att just dessa spön var med i testet, men de har säkert valt ut dem med omsorg när de gick igenom kontaktboken över ledande spötillverkare.

Sedan har de som avslutning mage att ge de luddigaste lintips jag någonsin sett.

Nä, här handlar det inte om att gnälla. Här handlar det om att man publicerar rent skräp, sedan kan det var hur mycket Svenska som helst.

Trout & Salmon:

Snowbee, Sharpe's, Rio, Vision, Carron, Cortland, SA, Michael Evans, Partridge, Royal Wullf, Orvis, Guideline representerar Spey-linor på marknaden. Bra bredd på märken och typer av linor.

Tre namngivna och presenterade testare skriver var sitt omdöme om varje enskild lina.

Man talar om vilka spön man har utfört testet med.

Inga kvasi-intellektuella uttalanden utan enkla personliga omdömen som testarna senare skall stå för eftersom de är namngivna och kända personer i UK. Detta är en test sådan som tester skall vara. Bredd, enkelhet och inget behov av att skriva om silkelinor eftersom de inte testar dessa i artikeln [Svamel om split-cane i AoF artikel].

Jag gnäller inte, jag säger bara Fy Fan![/b]

/micke

#27 Gäst_Nilsmaster_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 12:17

Jag håller med Ralle om Allt om Flugfiske. Kul med ett glassigt, helsvenskt flugmagasin som dessutom kan ligga framme på soffbordet utan att tjejen plockar bort det. Jag räknar till cirkus 25 annonser på 100 sidor tidning, det är inte störande mycket. Skönt med lite nytänk i form och innehåll som motvikt till mossiga FiN. Och Micke, om du pröjsade 79 pix så snodde nog kiosktanten en tia - min kostade 69.
/ Nilsmaster

Citat

Visst är det kul med nya tidningar och då speciellt på Svenska. MEN det måste väl uppfylla någon form av minimikrav på kvalité? Jag kan gå ut i läsrummet och plocka fram vilken utlänsk tidning som helst som jag köpt de senaste fyra veckorna och jag kan lova dig att deras innehåll är av en helt annan kvalité. Även om de innehåller väldigt mycket annonsmaterial är det kvalité på det som står mellan dessa. Du skall nu inte glömma bort att jag brukar ha åsikter om innehåll och oberoende även när det gäller Engelska och Amerikanska tidningar.

De Svenska tidningarna tenderar att enbart skriva om sådana produkter som de Svenska importörerna har hemma och ställer till förfogande. Varför tar de inte kontakt direkt med tillverkarna istället och gör riktiga, oberoende, tester? Skulle de göra detta så skulle också en stor mängd människor faktiskt få se att det finns fler märken och kanske till och med bättre varor än det som idag visas i Svensk flugfiskepress?

Som exempel kan vi ju ta '9 myggspön testade' i sista numret av Allt om flugfiske kontra 'Spey Line on test' i sista numret av Trout & Salmon.

Allt om flugfiske:

Loop, Vision, G.Loomis, Guideline, Sierra och Hi Level skall i denna tidning representera myggspötillverkare. Opps!

'men få handlare har något bredare utbud på lager då fisket som sagt inte är särskilt utbrett hos oss. Därför tog vi kontakt med ett antal ledande spötillverkare för att få en ordentlig testkörare.'
Om man med ledande tillverkare menar företag som har stor marknadsandel i Sverige får vi väl anse att AoF har rätt i sitt skriveri. Menar de ledande spötillverkare är det ju däremot en direkt lögn.

'Fiskeklubben "Braxen" från Gustavsberg utanför Stockholm ställde upp med expertis...'
Är det inte bättre att vi får veta vilka dessa experter är och vad de har för erfarenheter så att, jag som läsare, kan skaffa mig en uppfattning om vad de kan tänkas säga om olika typer av spön? Vi får väl för tidningens skull hoppas att denna expertpanel är riktigt duktiga.

'är nog bland det finaste i spöväg som går att få tag på'
Okej, då antar jag att det verkligen är experter som har kastat sig igenom en mycket stor mängd Midgespön eftersom de vågar komma med denna typ av uttalande. Festligt att just dessa spön var med i testet, men de har säkert valt ut dem med omsorg när de gick igenom kontaktboken över ledande spötillverkare.

Sedan har de som avslutning mage att ge de luddigaste lintips jag någonsin sett.

Nä, här handlar det inte om att gnälla. Här handlar det om att man publicerar rent skräp, sedan kan det var hur mycket Svenska som helst.

Trout & Salmon:

Snowbee, Sharpe's, Rio, Vision, Carron, Cortland, SA, Michael Evans, Partridge, Royal Wullf, Orvis, Guideline representerar Spey-linor på marknaden. Bra bredd på märken och typer av linor.

Tre namngivna och presenterade testare skriver var sitt omdöme om varje enskild lina.

Man talar om vilka spön man har utfört testet med.

Inga kvasi-intellektuella uttalanden utan enkla personliga omdömen som testarna senare skall stå för eftersom de är namngivna och kända personer i UK. Detta är en test sådan som tester skall vara. Bredd, enkelhet och inget behov av att skriva om silkelinor eftersom de inte testar dessa i artikeln [Svamel om split-cane i AoF artikel].

Jag gnäller inte, jag säger bara Fy Fan![/b]

/micke

#28 Gäst_redaktör Jändel_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 12:57

Hej allihop.
det är kul att det har blivit lite snack om vår framgångsrika tidning Allt om Flugfiske. Vi vill gärna ha en konstruktiv dialog med våra läsare. Vi kommer vara med både på Flugfiskemässan / Vildmarksmässan och Sportfiskemässan så det är bara att komma förbi och tycka till om tidningen där, vi bjuder på dricka och lite bensträck, så kan vi prata favorittidningar och utbyta åsikter. När det gäller försenade caplights har alla nya tidningar vissa administrativa inkörningsproblem, som nu är lösta. Caplightsen har redan börjat rulla ut till alla nya prenumeranter.
Jag har alltid tyckt att Edgeflyfishing är en av de mest matnyttiga sajterna för flugfiskare och har besökt den många gånger, däremot tycker jag inlägg som det från tyckaren Micke Båth faktiskt går över gränsen för forumets egna medlemsregler när han skriver att mina barn ska bli mobbade i skolan. Är det verkligen på den nivån Forumets medlemmar vill att debatten ska föras?
undrar
redaktör Jändel, Allt om Flugfiske 

Citat

Jag håller med Ralle om Allt om Flugfiske. Kul med ett glassigt, helsvenskt flugmagasin som dessutom kan ligga framme på soffbordet utan att tjejen plockar bort det. Jag räknar till cirkus 25 annonser på 100 sidor tidning, det är inte störande mycket. Skönt med lite nytänk i form och innehåll som motvikt till mossiga FiN. Och Micke, om du pröjsade 79 pix så snodde nog kiosktanten en tia - min kostade 69.
/ Nilsmaster

#29 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 13:10

Citat

Hej allihop.
det är kul att det har blivit lite snack om vår framgångsrika tidning Allt om Flugfiske. Vi vill gärna ha en konstruktiv dialog med våra läsare. Vi kommer vara med både på Flugfiskemässan / Vildmarksmässan och Sportfiskemässan så det är bara att komma förbi och tycka till om tidningen där, vi bjuder på dricka och lite bensträck, så kan vi prata favorittidningar och utbyta åsikter. När det gäller försenade caplights har alla nya tidningar vissa administrativa inkörningsproblem, som nu är lösta. Caplightsen har redan börjat rulla ut till alla nya prenumeranter.
Jag har alltid tyckt att Edgeflyfishing är en av de mest matnyttiga sajterna för flugfiskare och har besökt den många gånger, däremot tycker jag inlägg som det från tyckaren Micke Båth faktiskt går över gränsen för forumets egna medlemsregler när han skriver att mina barn ska bli mobbade i skolan. Är det verkligen på den nivån Forumets medlemmar vill att debatten ska föras?
undrar

Bravo redaktörn!

Det är nog bara du som kan "styra upp" diskussionen här :-)

Det är lätt hänt att det går överstyr ibland. Trots allt så finns det nog ändå viss kritik som du borde ta med dig hem på redaktionen och gå igenom med dina kollegor.
Det är väl ändå så att det är kritiken som för din publikation framåt!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#30 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 13:27

Citat

..
undrar

Hej redaktör Jändel.

Det är trevligt att du personligen ger dig tid att kommentera inläggen på Edgeflyfishing. Det uppskattar jag verkligen.

Däremot blir jag lite trött på att du anser att jag har gått över gränsen när du i själva verket inte har läst innantill:

Om jag (Mikael Båth) vore chefredaktör för Allt om Flugfiske skulle jag (Mikael Båth) avgå med omedelbar verkan innan mina (Mikael Båths) barn blev mobbade i skolan

Det kunde ju däremot vara trevligt att höra vad du anser om den nivå ni har lagt tidningen på idag.

Med bästa hälsningar,

Mikael Båth

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar