Hoppa till innehåll

.

Allt Om Flugfiske

50 replies to this topic

#31 OFFLINE   Wolfis

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 4694 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 13:34

Jag kommer att köpa nästa nr också  :D :D
"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

#32 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5964 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 13:37

Tjena Nicolas. :)

Självklart så måsta man föra sig någorlunda i en dialog medlemmar emellan och Mikael Båths inlägg är nu modererat. Man kan alltid välja att tolka en skriven text på olika vis och i just det här fallet så tolkade jag det precis som dig, dvs som ett peronangrepp och det är inte tillåtet enligt forumets gällande regler.

I övrigt vill jag inte störa en för medlemmarna konstruktiv dialog och tror att Mikael kommer vara tydligare och i sina inlägg framöver så vi slipper liknande missförstånd.

/Jonas

Citat

Hej allihop.
det är kul att det har blivit lite snack om vår framgångsrika tidning Allt om Flugfiske. Vi vill gärna ha en konstruktiv dialog med våra läsare. Vi kommer vara med både på Flugfiskemässan / Vildmarksmässan och Sportfiskemässan så det är bara att komma förbi och tycka till om tidningen där, vi bjuder på dricka och lite bensträck, så kan vi prata favorittidningar och utbyta åsikter. När det gäller försenade caplights har alla nya tidningar vissa administrativa inkörningsproblem, som nu är lösta. Caplightsen har redan börjat rulla ut till alla nya prenumeranter.
Jag har alltid tyckt att Edgeflyfishing är en av de mest matnyttiga sajterna för flugfiskare och har besökt den många gånger, däremot tycker jag inlägg som det från tyckaren Micke Båth faktiskt går över gränsen för forumets egna medlemsregler när han skriver att mina barn ska bli mobbade i skolan. Är det verkligen på den nivån Forumets medlemmar vill att debatten ska föras?
undrar
redaktör Jändel, Allt om Flugfiske   

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#33 OFFLINE   klacken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 13:37

Är det bara för testen du köper tidningen?
Kan bara undra för det finns en hel annan läsning, testen utgör bara några sidor, även om din kritik är befogad gällende testerna behöver tidningen dömas ut helt & hålllet,& att Redaktören skall med omedelbar verkan avgå???  Låter snarare att det hyser ett personligt agg bakom påståendet, kritik brukar anamas & påverkas, vilket redaktören i detta fall uppenbarligen ej fått ta del av kritiken innan det haglar in Ordet avgång... ,Och att påstå att en avgång skall ske innan det knappt kommit ut några nummer? Håller tvärt emot dina åsikter om att de utlänska tidskrifterna innehåller bättre kvalitet...Bilder & repotage är oftast mycket bättre än i andra tidskrifter. Reklammässigt så är det snarare mer reklam i utlänska tidningar & känns snarare tunna i utbud, men vi har ju olika synvinklar & gilllar att läsa om olika saker så det är ju bara att välja tidning efter eget intresse.

Citat

Visst är det kul med nya tidningar och då speciellt på Svenska. MEN det måste väl uppfylla någon form av minimikrav på kvalité? Jag kan gå ut i läsrummet och plocka fram vilken utlänsk tidning som helst som jag köpt de senaste fyra veckorna och jag kan lova dig att deras innehåll är av en helt annan kvalité. Även om de innehåller väldigt mycket annonsmaterial är det kvalité på det som står mellan dessa. Du skall nu inte glömma bort att jag brukar ha åsikter om innehåll och oberoende även när det gäller Engelska och Amerikanska tidninga

De Svenska tidningarna tenderar att enbart skriva om sådana produkter som de Svenska importörerna har hemma och ställer till förfogande. Varför tar de inte kontakt direkt med tillverkarna istället och gör riktiga, oberoende, tester? Skulle de göra detta så skulle också en stor mängd människor faktiskt få se att det finns fler märken och kanske till och med bättre varor än det som idag visas i Svensk flugfiskepress?

Som exempel kan vi ju ta '9 myggspön testade' i sista numret av Allt om flugfiske kontra 'Spey Line on test' i sista numret av Trout & Salmon.

Allt om flugfiske:

Loop, Vision, G.Loomis, Guideline, Sierra och Hi Level skall i denna tidning representera myggspötillverkare. Opps!

'men få handlare har något bredare utbud på lager då fisket som sagt inte är särskilt utbrett hos oss. Därför tog vi kontakt med ett antal ledande spötillverkare för att få en ordentlig testkörare.'
Om man med ledande tillverkare menar företag som har stor marknadsandel i Sverige får vi väl anse att AoF har rätt i sitt skriveri. Menar de ledande spötillverkare är det ju däremot en direkt lögn.

'Fiskeklubben "Braxen" från Gustavsberg utanför Stockholm ställde upp med expertis...'
Är det inte bättre att vi får veta vilka dessa experter är och vad de har för erfarenheter så att, jag som läsare, kan skaffa mig en uppfattning om vad de kan tänkas säga om olika typer av spön? Vi får väl för tidningens skull hoppas att denna expertpanel är riktigt duktiga.

'är nog bland det finaste i spöväg som går att få tag på'
Okej, då antar jag att det verkligen är experter som har kastat sig igenom en mycket stor mängd Midgespön eftersom de vågar komma med denna typ av uttalande. Festligt att just dessa spön var med i testet, men de har säkert valt ut dem med omsorg när de gick igenom kontaktboken över ledande spötillverkare.

Sedan har de som avslutning mage att ge de luddigaste lintips jag någonsin sett.

Nä, här handlar det inte om att gnälla. Här handlar det om att man publicerar rent skräp, sedan kan det var hur mycket Svenska som helst.

Trout & Salmon:

Snowbee, Sharpe's, Rio, Vision, Carron, Cortland, SA, Michael Evans, Partridge, Royal Wullf, Orvis, Guideline representerar Spey-linor på marknaden. Bra bredd på märken och typer av linor.

Tre namngivna och presenterade testare skriver var sitt omdöme om varje enskild lina.

Man talar om vilka spön man har utfört testet med.

Inga kvasi-intellektuella uttalanden utan enkla personliga omdömen som testarna senare skall stå för eftersom de är namngivna och kända personer i UK. Detta är en test sådan som tester skall vara. Bredd, enkelhet och inget behov av att skriva om silkelinor eftersom de inte testar dessa i artikeln [Svamel om split-cane i AoF artikel].

[b]
Jag gnäller inte, jag säger bara Fy!b]

/micke

#34 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 13:53

Citat

Är det bara för testen du köper tidningen?
Kan bara undra för det finns en hel annan läsning, testen utgör bara några sidor, även om din kritik är befogad gällende testerna behöver tidningen dömas ut helt & hålllet,& att Redaktören skall med omedelbar verkan avgå???  Låter snarare att det hyser ett personligt agg bakom påståendet, kritik brukar anamas & påverkas, vilket redaktören i detta fall uppenbarligen ej fått ta del av kritiken innan det haglar in Ordet avgång... ,Och att påstå att en avgång skall ske innan det knappt kommit ut några nummer? Håller tvärt emot dina åsikter om att de utlänska tidskrifterna innehåller bättre kvalitet...Bilder & repotage är oftast mycket bättre än i andra tidskrifter. Reklammässigt så är det snarare mer reklam i utlänska tidningar & känns snarare tunna i utbud, men vi har ju olika synvinklar & gilllar att läsa om olika saker så det är ju bara att välja tidning efter eget intresse.

Jag köpte tidningen för att jag läste om den här samtidigt som jag var påverkad av Allt om flugfiskes banner på denna webbplats. Det är bra reklam!

Hyser inget som helst personligt agg gentemot någon som arbetar på/med den aktuella tidskriften.

Att ta till kraftord för att få reaktion är en vanlig och effektiv metod. Vilket du kan se här. När det hela har lugnat ner sig kommer jag naturligtvis att ge redaktör Jändel ytterligare en chans.

Att jag slog ner på det omskrivna testet beror på att det råkade vara detta jag slog upp först i tidningen. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Naturligtvis skall alla välja litteratur efter intresse.

/micke

#35 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 09 Mar 2006, 13:55

Jag tycker "blaskan" är helt Ok.....Vad får man för underhållning för 70 spänn i dessa tider  ??? ???
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#36 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 14:00

Citat

Jag kommer att köpa nästa nr också  :D :D

Även jag tänker köpa nästa nummer så skruva upp räkneverket på tryckpressen ett snäpp!

#37 OFFLINE   Martin L

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1907 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 14:02

Citat

'är nog bland det finaste i spöväg som går att få tag på'
Okej, då antar jag att det verkligen är experter som har kastat sig igenom en mycket stor mängd Midgespön eftersom de vågar komma med denna typ av uttalande. Festligt att just dessa spön var med i testet, men de har säkert valt ut dem med omsorg när de gick igenom kontaktboken över ledande spötillverkare.

/micke

Hold your horses !

Att testa produkter är inte lätt, det kommer alltid finnas spön man inte har möjlighet att prova och förhoppningsvis alltid vara så. Att skriva ett test där alla spön hamnar med ett medelbetyg pga att man inte vet hur övriga marknaden ser ut är ju förenat med totalt ointresse. Jag tycker det ä viktigt att man vågar ta ut svängarna lite, gillar man ett spö och det är riktigt skönt så skall det framgå. Spötester över lag är väl de svåraste att göra då spön känns olika för alla och ett spö som jag gillar kanske inte faller någon annan i smaken. Oavett mängd spön man testar så tycker jag personligen att man utifrån en beskriven känsla mycket väl kan avgöra om ett spö är bra, mycket bra eller rent av kanon. Sedan hur man väljer att förklara detta är väl upp till var och en, men en saftig kommentar lämpar sig bra i sammanhanget. Meningen med ett test är ju trots allt att ge en hjälpa läsarna om vad som upplevs som bra. Detta tycker jag personligen skall göras genom en kommentar snarare än tex ett betygsystem. Men som sagt spötester är svårt, man skall testa många spön på en begränsad tid och det går alltid diskutera om man hinner få rätt kansla av ett spö efter x antal timmars fiske. Personliga favoriter har ju hängt med i många år och man får alltid ställa ett nytt spö i relation till tidigare  och nya upplevelser.

Testar ju själv produkter här på Edge och vet att jag vid ett tillfälle gjort en likande kommentar. Jag har nog inte på långa vägar testat alla #3 spön som finns på marknaden och är det vad som krävs för att kunna göra ett test så finns det nog inga lämpliga testare i hela världen tyvärr. Vem skall avgöra vem som är lämplig och inte?

Att sedan testet bygger på ett begränsat antal märken tycker jag i sammanhanget är bra (inte läst testet, vet inte vilka märken). Utbudet hos våra butiker i landet är inte större, några få handlare har andra "udda" märken men man hittar inte alla märken över allt och att då utnämna ett spö som ingen vet vart man kan prova innan eller måste beställa (ofta dyrt) på nätet ligger kanske inte i allmänhetens intresse, även om jämförande tester bör innehålla så många märken/modeller som möjligt. Skall ju försöka undvika att utelämna någon, men syftet med testet är jag inte kapabel till att avgöra, inte läst det personligen. Läser man engelsk press och deras butiksannonser så har de oftare ett bredare sortiment per butik än vad jag upplever att det är i sverige och kanske därför mer produkter vid testerna?

/// Martin
***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

#38 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 14:27

Citat

Jag tycker "blaskan" är helt Ok.....Vad får man för underhållning för 70 spänn i dessa tider  ??? ???

Fibban & en handtralla?  :P  

#39 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 09 Mar 2006, 14:33

Hej Martin.

Jag kan bar instämma i att det inte är lätt att testa produkter om man har för avsikt att ge ett objektivt omdöme om produkterna.

Ett bra sätt att lösa problemet, till viss del i varje fall, är att man låter ett antal personer testa och kommentera under eget namn. Vet man sedan lite om personen i fråga, läs mellan raderna på det de skriver, kan man efter ett tag få en ganska klar bild av det hela. Att göra en spötest med en person torde vara ännu mer meningslöst än att ge alla medelbetyg, vilket också det är meningslöst. Det är ju mångfalden i produkter och testare som ger den objektiva totalbilden i slutändan.

Man behöver naturligtvis inte kasta med alla spön som säger sig tillhöra linklass tre för att kunna utföra en bra test. MEN man behöver många års erfarenhet av både kolfiber i olika generationer, glasfiber i olika generationer och gärna split-cane av olika typer. Har man inte denna erfarenhet blir det väldigt svårt att utföra ett vettigt arbete. Har man bara kört Volvo 142 är det svårt att testa en Hummer 2 och skriva något klokt om det.

Att det skulle vara bra att begränsa ett test till det man kan hitta som lagervara hos den lokala handlaren har jag mycket svårt att förstå.

Sedan när blev det dyrt att handla på 'nätet'?

Skall inte vi, som slutkunder, eftersträva så stor mångfald som möjligt i våra butiker? Har allmänheten inte intresse av att veta att det finns något annat än det som idag presenteras i de flesta butiker?

Som slutkund ser jag ett idealförhållande som så att det skulle vara mycket bättre med fler leverantörer och större sortiment när jag kommer och handlar. Skulle det då inte kunna vara av allmänhetens intresse att åtminstone kunna få läsa om det som inte butikerna saluför? Kanske man måste kunna Engelska för att få vara med de stora pojkarna?

Uddamärken som Hardy, Greys, Sage, St.Croix, Thomas & Thomas, Redington, Winston, Scott, Powell, Diamondback, Abel, Horizon, CTS etcetera står faktiskt för en mycket stor del av världsmarknaden idag. Men det är inte av allmänhetens intresse och behöver därför inte vara med i en Svensk tidnings tester? Det är bättre att ta ut svängarna? Jag är rädd för att det är något i ditt resonemang som jag inte förstår. Förklara gärna mer.

Har du någon gång funderat på att det kanske är ett bredare utbud i andra länder därför att de är satta under hårdare konkurransförhållanden än vad som är fallet i Sverige?

Kanske är det jag som har en felaktig bild av det hela?

/micke

Citat

Hold your horses !

Att testa produkter är inte lätt, det kommer alltid finnas spön man inte har möjlighet att prova och förhoppningsvis alltid vara så. Att skriva ett test där alla spön hamnar med ett medelbetyg pga att man inte vet hur övriga marknaden ser ut är ju förenat med totalt ointresse. Jag tycker det ä viktigt att man vågar ta ut svängarna lite, gillar man ett spö och det är riktigt skönt så skall det framgå. Spötester över lag är väl de svåraste att göra då spön känns olika för alla och ett spö som jag gillar kanske inte faller någon annan i smaken. Oavett mängd spön man testar så tycker jag personligen att man utifrån en beskriven känsla mycket väl kan avgöra om ett spö är bra, mycket bra eller rent av kanon. Sedan hur man väljer att förklara detta är väl upp till var och en, men en saftig kommentar lämpar sig bra i sammanhanget. Meningen med ett test är ju trots allt att ge en hjälpa läsarna om vad som upplevs som bra. Detta tycker jag personligen skall göras genom en kommentar snarare än tex ett betygsystem. Men som sagt spötester är svårt, man skall testa många spön på en begränsad tid och det går alltid diskutera om man hinner få rätt kansla av ett spö efter x antal timmars fiske. Personliga favoriter har ju hängt med i många år och man får alltid ställa ett nytt spö i relation till tidigare  och nya upplevelser.

Testar ju själv produkter här på Edge och vet att jag vid ett tillfälle gjort en likande kommentar. Jag har nog inte på långa vägar testat alla #3 spön som finns på marknaden och är det vad som krävs för att kunna göra ett test så finns det nog inga lämpliga testare i hela världen tyvärr. Vem skall avgöra vem som är lämplig och inte?

Att sedan testet bygger på ett begränsat antal märken tycker jag i sammanhanget är bra (inte läst testet, vet inte vilka märken). Utbudet hos våra butiker i landet är inte större, några få handlare har andra "udda" märken men man hittar inte alla märken över allt och att då utnämna ett spö som ingen vet vart man kan prova innan eller måste beställa (ofta dyrt) på nätet ligger kanske inte i allmänhetens intresse, även om jämförande tester bör innehålla så många märken/modeller som möjligt. Skall ju försöka undvika att utelämna någon, men syftet med testet är jag inte kapabel till att avgöra, inte läst det personligen. Läser man engelsk press och deras butiksannonser så har de oftare ett bredare sortiment per butik än vad jag upplever att det är i sverige och kanske därför mer produkter vid testerna?

/// Martin

#40 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 14:40

fifan  :( jag köpte numret i går hos min lokala kiosk för jag trodde att min prenumation inte kommit fram efter ca 3 veckor. o tro det eller ej så hamnade den i min brevlåda i dag. 70 utslängt för en tidning som hamnar på toan . det var lite tråkigt. det hade jag fått lite matrial för . attans  :D men nu har jag lärt mej . det här gör jag inte om.

trevlig tidning. om dom tar bort 4 sidor reklam o sätter in lite annan matnyttig info blir jag ännu gladare.

mvh/ robin
WWW.RSTB.SE

#41 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 15:46

Citat

fifan  :( jag köpte numret i går hos min lokala kiosk för jag trodde att min prenumation inte kommit fram efter ca 3 veckor. o tro det eller ej så hamnade den i min brevlåda i dag. 70 utslängt för en tidning som hamnar på toan . det var lite tråkigt. det hade jag fått lite matrial för . attans  :D men nu har jag lärt mej . det här gör jag inte om.

trevlig tidning. om dom tar bort 4 sidor reklam o sätter in lite annan matnyttig info blir jag ännu gladare.

mvh/ robin

Om den du fick i brevlådan är inplastad kan du väl lämna tillbaka den? Eller byta mot Fibban eller nåt annat....

#42 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 16:11

men betalningsblanketten ligger i samma inplastning. vill ju gärna få nästa tidning också. men men . sånt man får leva med. körde lite "taxi" i dag så fick några hundringar så det är ingen fara  :D
WWW.RSTB.SE

#43 OFFLINE   Tumba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 16:16

Ok tidning tycker jag.
Visst finns det kanske bättre facktidningar men så länge de innehåller härliga bilder och några justa artiklar är i vart fall jag nöjd.

Du redaktör´n,
Kör hårt och strunta i att vissa läsare verkar vuxit upp under en gran...

#44 OFFLINE   Martin L

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1907 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2006, 18:08

Citat

Hej Martin.

Jag kan bar instämma i att det inte är lätt att testa produkter om man har för avsikt att ge ett objektivt omdöme om produkterna.

Ett test blir alltid subjektiv, svårt att avgöra när antalet subjektiva åsikter blivit så pass många att den kan anses som objektiv….  ::)

Ett bra sätt att lösa problemet, till viss del i varje fall, är att man låter ett antal personer testa och kommentera under eget namn. Vet man sedan lite om personen i fråga, läs mellan raderna på det de skriver, kan man efter ett tag få en ganska klar bild av det hela. Att göra en spötest med en person torde vara ännu mer meningslöst än att ge alla medelbetyg, vilket också det är meningslöst. Det är ju mångfalden i produkter och testare som ger den objektiva totalbilden i slutändan.

Vet inte om jag håller med, tyvärr. Kontentan av ett â€Âmångfaldstest†kan i slutändan resultera i en gyllene medelväg. Men tester på samma produkt utfört oberoende varandra ger i så fall mer. Om jag ger ett spö högsta betyg och annan medlem i testpanelen det lägsta så ger ju det ju det ett svårtolkat slutresultat. Ju fler som testar ju fler åsikter kommer man få, inget unikt för tester dock utan gäller ju åsikter i stort. Svårt.

Man behöver naturligtvis inte kasta med alla spön som säger sig tillhöra linklass tre för att kunna utföra en bra test. MEN man behöver många års erfarenhet av både kolfiber i olika generationer, glasfiber i olika generationer och gärna split-cane av olika typer. Har man inte denna erfarenhet blir det väldigt svårt att utföra ett vettigt arbete. Har man bara kört Volvo 142 är det svårt att testa en Hummer 2 och skriva något klokt om det.

Vet inte om det måste vara så. Beror ju helt på testets syfte. Är syftet att jämföra ett modernt spö med ett gammalt splitcane så visst men jag tror mycket väl man kan dela med sig om sin åsikt utan att ha prövat mycket. Kan till och med vara så att man efter flera år av testande får svårare att skilja ut godbitarna eller att man ger ett omdöme utefter erfarenheter som är helt ointressanta i sammanhanget. Lösningen är väl att testa produktens känsla och den upplevelse man får av det utan att ställa det i relation till andra. Hummer 2 är en grym bil, fin inredning, härlig motor och bra väghållning – den slutsatsen kan nog de flesta som kör den komma fram till. Hur den är i relation till en Volvo 142 är nog ingen intresserad av. Tror det hela hänger på syftet med ett test och det får skrivaren och läsaren själv avgöra….intressant dock att veta när man har klasificerat sig som godk. testare....

Att det skulle vara bra att begränsa ett test till det man kan hitta som lagervara hos den lokala handlaren har jag mycket svårt att förstå.

Inte riktigt så jag menade. Men som förstagångs köpare av ett midgespö så kan jag tänka mig att man läser testet sedan går och kollar/känner på topp3 hos en handlare. Skulle topp3 kräva att man måste beställa spöt så kanske man avstår. Men som jag försökte förklara, det beror på varför och för vem testet görs….

Sedan nätet startade  Skämt och sido, se ovan

Skall inte vi, som slutkunder, eftersträva så stor mångfald som möjligt i våra butiker? Har allmänheten inte intresse av att veta att det finns något annat än det som idag presenteras i de flesta butiker?

Självklart, inte medvetet försökt påstå något annat !!!

Som slutkund ser jag ett idealförhållande som så att det skulle vara mycket bättre med fler leverantörer och större sortiment när jag kommer och handlar. Skulle det då inte kunna vara av allmänhetens intresse att åtminstone kunna få läsa om det som inte butikerna saluför? Kanske man måste kunna Engelska för att få vara med de stora pojkarna?

Uddamärken som Hardy, Greys, Sage, St.Croix, Thomas & Thomas, Redington, Winston, Scott, Powell, Diamondback, Abel, Horizon, CTS etcetera står faktiskt för en mycket stor del av världsmarknaden idag. Men det är inte av allmänhetens intresse och behöver därför inte vara med i en Svensk tidnings tester? Det är bättre att ta ut svängarna? Jag är rädd för att det är något i ditt resonemang som jag inte förstår. Förklara gärna mer.

Har du någon gång funderat på att det kanske är ett bredare utbud i andra länder därför att de är satta under hårdare konkurransförhållanden än vad som är fallet i Sverige?

Tror inte det är fallet, marknaden är för liten här. Kan tänka mig att det är dyrt för ett företag om man skall lagerföra produkter eller hela sortiment som folk inte känner igen och därmed inte köper. Med den uppdatering som ständigt sker på sortimentet står man snart med produkter som inte är aktuella och måste sälja av produkter mot självkostnad. Sett exempel på det i min närhet där man under en period saluförde ett märke som anses som exklusivt och dessutom var relativt dyrt. Få köpte och produkten blev inte lönsam att ha i sitt sortiment. Men på sikt hänger det ju ihop med att inga tester eller reklam görs för produkten… men jag tror sverige är för litet för att tillhandahållas alla märken lokalt. Nätet öppnar ju dörrarna men spön vill många kanske prova innan som sagt… Inte ens på våra mässor kan man hitta speciellt mycket â€Âuddamärken†så när på några fåtal butiker som har en serie eller 2 av något av märkena. Måste finnas en orsak till det. Skulle möjligheten finnas att gå ner till ElGe sportfiske i skövde och känna på ett Sage eller T&T likväl som ett Vision så hade nog testerna innefattat även dessa märken.  ???  Men nu gör det inte det, därav kanske antingen testutföraren eller märket valt att avstå från medverkan i testet. Vad vet jag… Men testresultatet och dess slutsatser behöver inte utesluta det andra vad gäller att  ta ut svängarna eller inte. Men jag vill nog fortsätta och förespråka tester och att de kommer fram till något, oavsett underlag.

Mycket troligt    ;) ;) ;D

/micke

take care,

/Martin

Stöd Fiskejournalen

#45 Gäst_Mikael Båth_*

• Guests

Skrivet 14 Mar 2006, 09:06

Hej Martin.

Ett test blir alltid subjektiv, svårt att avgöra när antalet subjektiva åsikter blivit så pass många att den kan anses som objektiv… ::)

Det är väl upp till varje enskild läsare att bedöma den saken och det är här mångfaldens styrka kommer in i bilden. Läsaren skall få tillräckligt mycket införmation från ett test så att det är möjligt att göra en god bedömning. Det är inte testaren som skall tala om vad som är bra eller dåligt. Testen skall leverera beslutsunderlag för läsaren så att denne kan göra en egenbedömning av vad som passar.

Vet inte om jag håller med, tyvärr. Kontentan av ett â€Âmångfaldstest†kan i slutändan resultera i en gyllene medelväg. Men tester på samma produkt utfört oberoende varandra ger i så fall mer. Om jag ger ett spö högsta betyg och annan medlem i testpanelen det lägsta så ger ju det ju det ett svårtolkat slutresultat. Ju fler som testar ju fler åsikter kommer man få, inget unikt för tester dock utan gäller ju åsikter i stort. Svårt.

Ser inte problemet med det hela. De som ger olika testresultat har helt enkelt olika referensramar. Det är väl ändå det som är grundidén med att prova saker? Mångfald är bra Martin och det är rent utav nödvändigt för att få till stånd ett dynamiskt fortskridande.

Vet inte om det måste vara så. Beror ju helt på testets syfte. Är syftet att jämföra ett modernt spö med ett gammalt splitcane så visst men jag tror mycket väl man kan dela med sig om sin åsikt utan att ha prövat mycket. Kan till och med vara så att man efter flera år av testande får svårare att skilja ut godbitarna eller att man ger ett omdöme utefter erfarenheter som är helt ointressanta i sammanhanget. Lösningen är väl att testa produktens känsla och den upplevelse man får av det utan att ställa det i relation till andra. Hummer 2 är en grym bil, fin inredning, härlig motor och bra väghållning – den slutsatsen kan nog de flesta som kör den komma fram till. Hur den är i relation till en Volvo 142 är nog ingen intresserad av. Tror det hela hänger på syftet med ett test och det får skrivaren och läsaren själv avgöra….intressant dock att veta när man har klasificerat sig som godk. testare....

Att kunskap skulle vara något dåligt som ger den med kunskap förvirring i hjärnan och allmän desorientering med dåligt omdöme som resultat var något nytt, helt nytt. Hur skall du kunna bedöma känsla utan erfarenhet, utan goda referensramar. Varför gillar vi en erfaren läkare, medtrafikanter med körkort, spökonstruktörer med materialkunskap, spötestare som inte svävar i de blå? Kan det möjligtvis bero på att kunskap och erfarenhet är bra? Att ge ett omdöme utefter den erfarenhet man besitter är själva själen i testförloppet, det är med andra ord inte ointressant utan av högsta intresse att en testare besitter en stor portion av både teoretisk och praktisk erfarenhet. En testare som arbetar efter devisen att ju mer oinformerad man är desto bättre blir resultatet inger inget större förtroende bland läsarna.

Nej Martin. din åsikt om att kunskap är förvirrande är inte bra för någon. Jag är helt övertygad om att det finns många som blir goda testare vad tiden lider och de kommer själva känna när den dagen har kommit. Sedan är de upp till oss andra att bedöma om de har rätt.

Inte riktigt så jag menade. Men som förstagångs köpare av ett midgespö så kan jag tänka mig att man läser testet sedan går och kollar/känner på topp3 hos en handlare. Skulle topp3 kräva att man måste beställa spöt så kanske man avstår. Men som jag försökte förklara, det beror på varför och för vem testet görs….

Gör man inte tester för läsarna? vilket i praktiken torde spänna från nybörjare till mycket erfarna. Skulle testresultatet bli annorlunda om du gjorde en test för nybörjare kontra erfarna?

Sedan nätet startade  Skämt och sido, se ovan

Jag förstår inte vad du menar här Martin.

Självklart, inte medvetet försökt påstå något annat !!!

Bra.

Tror inte det är fallet, marknaden är för liten här. Kan tänka mig att det är dyrt för ett företag om man skall lagerföra produkter eller hela sortiment som folk inte känner igen och därmed inte köper. Med den uppdatering som ständigt sker på sortimentet står man snart med produkter som inte är aktuella och måste sälja av produkter mot självkostnad. Sett exempel på det i min närhet där man under en period saluförde ett märke som anses som exklusivt och dessutom var relativt dyrt. Få köpte och produkten blev inte lönsam att ha i sitt sortiment. Men på sikt hänger det ju ihop med att inga tester eller reklam görs för produkten… men jag tror sverige är för litet för att tillhandahållas alla märken lokalt. Nätet öppnar ju dörrarna men spön vill många kanske prova innan som sagt… Inte ens på våra mässor kan man hitta speciellt mycket â€Âuddamärken†så när på några fåtal butiker som har en serie eller 2 av något av märkena. Måste finnas en orsak till det. Skulle möjligheten finnas att gå ner till ElGe sportfiske i skövde och känna på ett Sage eller T&T likväl som ett Vision så hade nog testerna innefattat även dessa märken.  ??? Men nu gör det inte det, därav kanske antingen testutföraren eller märket valt att avstå från medverkan i testet. Vad vet jag… Men testresultatet och dess slutsatser behöver inte utesluta det andra vad gäller att  ta ut svängarna eller inte. Men jag vill nog fortsätta och förespråka tester och att de kommer fram till något, oavsett underlag.

Marknadsföring, varumärkeshantering och hur man får småföretag (speciellt inom fackhandeln) att gå bra är mitt leverne och ett allt för stort ämne för att avhandla här. Men visst skulle det gå utmärkt att ha fler leverantörer och ett bredare sortiment med bättre lönsamhet än vad de flesta har idag. Kunskap och erfarenhet är makt även om man har en korvkiosk.

Mycket troligt  ;)  ;)  ;D

#46 Gäst_Pekka_*

• Guests

Skrivet 14 Mar 2006, 09:54

Äntligen en underbar diskussion som inte kommer att leda någonstans.... :D :D

Rent generellt så tycker jag att tester har ganska begränsat värde.
Ofta mynnar dessa tester till sist ut i väldigt subjektiva omdömen och ger sällan konsumenten någon speciellt bra vägledning.
Det som kan ge något är eventuella tekniska fakta, som kan fungera som input till mitt eget beslut.
Men här spelar ju respektive konsuments köpbeteende en stor roll....och detta är ju naturligtvis min högst personliga åsikter.....så även de är subjektiva... ;)
Sedan vet jag inte om det spelar någon större roll för merparten av konsumenterna, om man sedan sätter ut testarens namn eller inte. Det är väl oftas bara de som är inne i, eller har kontakter med branschen, som känner till testaren....och ännu färre kan komma i kontakt med honom/henne för att få lite mer kött på benen. Så för normalkonsumenten tror jag att detta spelar en underordnad roll........men det skadar ju inte heller.

Sedan håller jag fullständigt med Mikael Båth (om jag tolkade dig rätt) om att det finns massor av obruten mark inom handeln med sportfiskeprodukter.
Visserligen är marknaden liten och dessutom är konkurrenssituationen oerhört svag, men det finns trots allt mycket som man kan göra inom de ramar som finns....dessutom finns det en hel del gränser som bör testas.
Av de få handlare som jag känner, så finns det en ganska stor kunskap om fisket och sportfiskeprodukter, men väldigt dåliga kunskaper kring företagandet. Avsaknaden av stratagier för inom marknad och försäljning är faktiskt ibland skrämmande. Ofta räcker det faktiskt att gå in i en butik, för att inse att det finns en hel del utvecklingspotential i denna bransch.

Det är alldeles för många fiskare i sportfiskebraschen...och för få affärsmän... :-

#47 OFFLINE   Martin L

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1907 Inlägg:

Skrivet 14 Mar 2006, 16:07

"Det är väl upp till varje enskild läsare att bedöma den saken och det är här mångfaldens styrka kommer in i bilden. Läsaren skall få tillräckligt mycket införmation från ett test så att det är möjligt att göra en god bedömning. Det är inte testaren som skall tala om vad som är bra eller dåligt. Testen skall leverera beslutsunderlag för läsaren så att denne kan göra en egenbedömning av vad som passar."

Har tidigare skrivit att en beskriven känsla är bättre än ett betygsystem och det tyder kanske på att vi tänker rätt lika här även om jag gärna ser att ett test kommer fram till något och då ser gärna jag att den som testat produkten talar om vilket som är bra eller dåligt. Det är ju bara testaren som kan göra det uttalandet eftersom läsaren/mottageren inte testat produkten/produkterna. Ren benchmarking mellan produkter utan ett resultat eller utlåtande från den som utfört testet är för mg ointressant, men det är ju jag. En kommentar som â€Âdet här spöt är bäst i testet†eller â€Âskönast i klassen†talar ju faktiskt om något om vad testaren kommit fram till. Svårt att som läsare avgöra det utan att känt på produkten…….

"Ser inte problemet med det hela. De som ger olika testresultat har helt enkelt olika referensramar. Det är väl ändå det som är grundidén med att prova saker? Mångfald är bra Martin och det är rent utav nödvändigt för att få till stånd ett dynamiskt fortskridande."

Det är inget problem. Mångfald är bra men det tenderar enligt min mening att sluta i en gyllen medelväg eller ett svårtolkat resultat. Alla har olika åsikter och ju fler som levererar ju fler har man som läsare att ta hänsyn till. Det finns många sätt att utföra tester på och varje har väl sin för- och nackdel. Ansvaret ligger hos de som utför testen att resultatet framställs på ett sådant sätt att läsaren har nytta av det annars är arbetet utfört utan ett klart syfte. Testet i Allt om Flugfiske vet jag inte var syftet var och har heller inte läst det så kan inte kommentera det.

"Att kunskap skulle vara något dåligt som ger den med kunskap förvirring i hjärnan och allmän desorientering med dåligt omdöme som resultat var något nytt, helt nytt. Hur skall du kunna bedöma känsla utan erfarenhet, utan goda referensramar. Varför gillar vi en erfaren läkare, medtrafikanter med körkort, spökonstruktörer med materialkunskap, spötestare som inte svävar i de blå? Kan det möjligtvis bero på att kunskap och erfarenhet är bra? Att ge ett omdöme utefter den erfarenhet man besitter är själva själen i testförloppet, det är med andra ord inte ointressant utan av högsta intresse att en testare besitter en stor portion av både teoretisk och praktisk erfarenhet. En testare som arbetar efter devisen att ju mer oinformerad man är desto bättre blir resultatet inger inget större förtroende bland läsarna.

Nej Martin. din åsikt om att kunskap är förvirrande är inte bra för någon. Jag är helt övertygad om att det finns många som blir goda testare vad tiden lider och de kommer själva känna när den dagen har kommit. Sedan är de upp till oss andra att bedöma om de har rätt."

Släpper detta eftersom jag bevisligen inte klarar av att förklara vad jag menar. Men bevisligen så tycker vi olika. Att mitt â€Âbrainstormande†tolkades som min såikt var olyckligt men jag hävdar fortfarande att tester utförda av testare som inte har det mått av erfarenhet som du beskriver kan ge lika mycket eller mer/mindre än av en som inte har det. Eftersom vi skall jämföra med andra ämnen så kan vi ju spinna vidare på bilar där program där testarna är unga och förmedlar sin känsla med grova ord och bredställ snarare än en ingående analys och jämförelse med tidigare modeller â€Âsäljer†bättre så förstår jag inte hur detta kan vara helt främmande för dig. Är det enbart en generationsfråga? Reseprogram är ett annat exempel där unga människor reser land och rike runt och besöker sina platser för första gången och lovordar det över allt annat, mot vilken referens då? Ändå så är det dessa typer av â€Âtester†som vi bevisligen vill se om vi kollar på tittarsiffror i det här sammanhanget. Men som vi varit inne på, läsaren avgör vad den vill ha och med dina krav så ser jag ytterst få tester i dagens press, svensk som utländsk, som bör betraktas som ok. Men var och en får väl avgöra.

"Gör man inte tester för läsarna? vilket i praktiken torde spänna från nybörjare till mycket erfarna. Skulle testresultatet bli annorlunda om du gjorde en test för nybörjare kontra erfarna?"

Testet gör för läsaren men testet kan ha en inriktning till en viss typ av läsare. Skulle det vara något konstigt? Frågan är om en erfaren läser tester över huvudtaget? Han behöver kanske inte den informationen om han själv besitter â€Âgedigen†erfarenhet?
Svaren tror jag helt är avhängt på hur testet är utfört.

"Jag förstår inte vad du menar här Martin."

Jag förstår inte vart du fick det från första början. Men jag gör ett försök till; de märken som du saknar i testen är flera av dem â€Âdyra†märken. Varför de är dyra vet jag inte men det kanske ar att göra med att de måste beställas från utlandet eller från svenska handlare som i sverige inte kan hålla ett tillräckligt lågt pris för att folk skall våga beställa det bara efter testresultat, utan vill helst kunna prova det i tex butik. En möjlighet som är ytterst begränsad i sverige idag tycker jag.

"Marknadsföring, varumärkeshantering och hur man får småföretag (speciellt inom fackhandeln) att gå bra är mitt leverne och ett allt för stort ämne för att avhandla här. Men visst skulle det gå utmärkt att ha fler leverantörer och ett bredare sortiment med bättre lönsamhet än vad de flesta har idag. Kunskap och erfarenhet är makt även om man har en korvkiosk."

Amen, hoppas dit arbete resulterar i detta - att du får chansen att praktisera det på en sportfiskebutik. Många verkar ha försökt men få lyckats. För liten marknad och för dyra produkter samt ett affärsklimat i sverige som inte gynnar denna typ av verksamhet är för mig hittills den enda orsaken till att ingen butik i min närhet säljer märken som Orvis, Sage, Scott, Winston, Thomas & Thomas, etc. Att detta skulle ha med avsaknaden av kunskap och erfarenhet har jag svårt och se men det kanske är så, eller så är det bara för att den â€Âbättre lönsamheten†inte är så lätt att uppnå… ?

Detta är intressant, diskuterar gärna detta vidare, men eftersom mina skrivna ord ofta har en tendens att tolkas som åsikt snarare än resonemang så kan vi väl ta det i ett annat forum. Vet inte vart du befinner dig men träffas gärna och fiskar och snackar någon gång. Bor du i Söder så kommer jag vara i skåne hela vecka 16 och jaga havsöring, bor du i norr så blir det svårare men 27-28 är jag nog där. Allt där i mellan går att ordna. Ämnet är nog lika personligt som resultaten som vi vill ha av ett test och dra alla över en kam är svårt. Men intressant är det,

Lev livet !
  :)

/Martin L

Stöd Fiskejournalen

#48 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 14 Mar 2006, 22:32

Tjena Boys

Jag tycker att ni har bra synpunkter och det är skoj att läsa om folks syner på saker och ting!

Jag håller med Mikael i denna fråga då han tar orden ur min mun!

Skall ett test göras så skall det definitivt göras av personer med tyngd bakom sig som har varit med länge och har en lång erfarenhet.

Dessa tester som Micke berättar om i bla engelsk press är gjorda av folk som har många år på nacken, inte bara av kastande utan även av diverse fiskesituationer som ochså är en viktigt faktor.

När det gäller olika variationen av märken så finns det en stor variation av märken som är mycket bra men som hålls undan i "mörkret".

Det är så tråkigt att i istortsett varenda test se samma märken hela tiden.

Vi har ett stort utbud av märken i vårat land som tex Orvis,Hardy,Loomis,,Thomas & Thomas,Sage,Horizon Flyrods,Guideline,Vision,Strömsländan,Fender,Winston,Scott,Loop,RST,HS-Import,Echo flyrods,Greys,Daiwa,PooL 12,Cortland,Shimano,Taimer,CD rods, ALbright

Dessa är endast ett fåtal av det som finns på svenska marknaden, så i frågan om brett utbud......det finns massor!

Om man i ett test skulle sätta dom stora pojkarna som Winston,Scott,Sage,Loomis ihop med dom som alltid är med som  typ Hilevel,vision,Guideline och Loop.....det resultat skulle jag vilja se!! Och då skulle man granskat allt ifrån spötopp till tub!

Och vad det gäller tidningar i Sverige så är dom på en rejäl sväng uppåt, det skrivs mer intressant i dag än för 5 årsedan!

Hoppas ni inte har ihjälvarandra här inne.... ;)
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#49 OFFLINE   Järven

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2444 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2006, 12:20

Jag gillar tidningen,Tror desutom att den kommer att bli ännu bättre när dom som jobbar
med den blir varma i kläderna.
Spötester säger nog lika mycket om den som testar som om spöt,Den personliga smaken är
ju minst sagt olika.
Tycker ändå att de är befogade då man kan få lite info om spöts karaktär.
Hoppas dock på mera repotage och info om Svenska resmål,Då det ju trots allt är där man oftast
brukar lägga sina fiskeresor.
Vilse på fjället & Rödingkåt !

#50 Gäst_Marre_*

• Guests

Skrivet 07 Apr 2006, 21:41

Jag förstår inte att ni ens orkar argumetera kring tidningen, ingen direkt som förväntar sig att en svensk tidning ska hålla högklass, reklam måste det va annars skulle priset stiga ännu mer, håller ofta med va du säger herr Bååth, MEN. Tänk på att det är mycket fler fiskare i USA/GB därför kan de lägga ner mer tid/pengar på sina tidningar eftersom fler köper dem. De bästa fisketidningarna enligt mig är de på spanska då de tenderar att spänna över väldiga ytor utan att ha reklam, dock inget direkt lyx fiske utan mest mete etc.

Men för att knyta ihop, att en flugfiske tidning i Sverige skulle va riktigt bra med några få fiskare som köper den skulle va riktigt bra är befängt att tro. Så vem som än är redaktör tror jag tidningen kommer hålla låg internationell klass, men det är en kul initiativ.
Men, MER GÄDDFLUGFISKE i blaskan  ;D

#51 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 08 Apr 2006, 00:53

när dom "testar" myggspön kan dom väll fixa nån större artikel om myggfiske.
WWW.RSTB.SE

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar