Hoppa till innehåll

.

Foto

Kallibrering av klockan

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Francis

Francis

Member

• Members
  • PipPip
  • 70 inlägg

Postad 14 Mar 2006, 07:20

Jag har läst en del tips om hur man kallibrerar ett 0-djup på klockan, då spetsen börjat bli litet sliten.
Men tycker det borde finnas något smart sätt utan att behöva bygga sig en utrustning som i sin
tur kräver fräs etc.

Hur gör ni?

#2 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 14 Mar 2006, 09:00

Jag fick ett 1 mm, 60 graders spår fräst i en metallbit - djupet mättes med ljus.

#3 Gäst_Anders Johannesson_*

Gäst_Anders Johannesson_*
  • Guests

Postad 14 Mar 2006, 22:40

Själv har jag en mätspets som är trubbig i yttersta toppen. Det är bara att hyvla upp en symmetrisk bambubit och mäta den med en kalibrerad micrometer. Sen ställer man in klockan efter det måttet. Det har funkat för mig i sisådär 25 år.

/Johannes

#4 OFFLINE   Mats Öberg

Mats Öberg

Frontline Member

• Edgemember
  • 2840 inlägg

Postad 14 Mar 2006, 22:54

Det där med ett givet mått i ett fräst 60 graders spår verkar snabbt och enkelt. Blir helt klart en sån bit i framtiden. :D
"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#5 Gäst_Anders Johannesson_*

• Guests

Postad 15 Mar 2006, 19:40

Alla sätten är nog bra. Ett skannat spår är ju det moderna sättet.

Oavsett hur man gör så kommer finnessen på slutet. När man hyvlar en strip så mäter man det färdiga måttet på strippen och jämför med klockans mått i mallen på det aktuella stället. Då ser man exakt vad man får. Korrelationen mellan indikatorklockan och färdig strip är helt avgörande.

Dessutom är det ju som bekant väldigt viktigt hur man håller hyveln. Vrider man sulan en så kommer blir mallen konkav och då blir strippen mindre än vad klockan visade. Mallens skick kollar man med en stållinjal. Är den inte perfekt så tvingas man ta ner hela glidytan på mallen. Det kan vara väldigt avigt om man har två slitna ytor upp resp nersidan. Har fått en korrigerad under vintern med en nogrannhet som vida överträffar en vad en verktygsfräs kan göra.

#6 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 29 Mar 2006, 00:29

Ett - som jag tycker bäst - är ett fräst spår, mätt med ljus i mikrometern. Exaktare än då den o djupmätaren stämmer kan det väl knappast bli.

#7 Gäst_Anders Johannesson_*

• Guests

Postad 05 Apr 2006, 22:12

Votering!

De mest exakta måttet vill jag påstå är det som man får genom att hyvla en strip och mäta med micrometern. Då kan man med lätthet ställa klockan efter utfallet. Det blir minst felkällor på det viset. Det är alltid de mått på strippen man mäter med micrometern som är det väsentliga.
Att ha ett fräst spår i en stålbit är en utomordentlig grovinställning, men man måste ha marginal.

Annars har man ett fräst spår som är ganska rätt.
En vinkel i spåret som är ganska rätt.
En vinkel på mätspetsen som är ganska rätt
Lite glapp i klockan som kan ge några strecks felvisning, vanligt på tex Somets lågprisklockor från Claes Ohlsson.
Det slitage som alltid uppstår på mallen när hyveln skaver lite i mallen. (kan undvikas med "rod makers Groove" )med det finns andra nackdelar då. Till stor del beroende på att hyvelstålet är smalare än mallen. En vridning av hyveln ökar på detta.
Kanske ett visst svaj i hyvelmallen. Påverkas tex av eventuella grader från stoppskruvens anliggningsytan om man har det systemet.

En intressant övning är att jämföra korrelationen klocka och strip mellan minsta djupet och största i hyvelmallen. Här spelar det roll hur hårt värmebehandlad bambu man jobbar med!

Med andra ord är det en fördel att ha en micrometer i handen som man ofta använder. Själv har jag en CEJ med isolerplattor som jag valt för ergonomins skull.

Noggrannheten är inte så mycket för de absoluta måttens skull som för symmetrin.

Sedan skall man kanske beakta temperaturen i rummet så man inte har några större avikelser. Bambu och stål utvidgar sig ju inte lika mycket...

/ Johannes

#8 OFFLINE   Francis

Francis

Member

• Members
  • PipPip
  • 70 inlägg

Postad 10 May 2006, 11:35

Vad tror ni om det här?

Jag ställer ett digitalt skjutmått på 3 mm.
Räknar ut rätt djup enl  (3 mm / 2) / Tan 30 = 2.598 mm
Sätter klockan över skjutmåttet så att spetsen faller ned i det 3 mm breda spåret.
Kallibrerar klockan till 2.598 mm.

Rätt eller fel?

#9 Gäst_FiskerTom_*

Gäst_FiskerTom_*
  • Guests

Postad 10 May 2006, 15:10

Francis,
det ser riktig ut.
Jeg gjør det på den samme måten, men bruker tommer så jeg kan ikke bekrefte tallene.

Anders, det er bare forskjellig måter å komme fram til det samme resultatet.
Noen foretrekker å gjøre det på den ene måten og andre på den 3. eller 4.

#10 Gäst_FiskerTom_*

Gäst_FiskerTom_*
  • Guests

Postad 10 May 2006, 20:31

Nå har jeg regna over fra tommer til mm for det jeg bruker, Francis.
Hvis du fant ut det av deg selv så er jeg dypt imponert!! Jeg måtte spørre en erfaren bygger :-
Den formelen din er helt riktig. Den kan du bruke. Er en god nok måte. Jeg får ihvertfall de målene jeg skal. Men det kan jo bare være flaks ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar