.
Ösan - Skaraborg
#1 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 16:26
Väl på plats och upptacklad möttes jag av en fin å som annars brukar ha det tufft med för mycket vatten och brunt dito då det rinner igenom ett jordbruksområde.
#2 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 16:28
Uppströms uppenbarade sig en perfekt öringström...tyvärr var det ingen hemma.
#5 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 16:35
#8 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 16:44
#12 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 17:11
Flera gäddor var det...på...låt oss säga 3-4 pounds ;D
Brukar inte fiska där. Har fortfarande inte hittat mer koncentrerade öringbestånd men det finns många ställen där Kommunen (med rätta) inte tar betalt för fiske vilket kommer besökas inom kort. Får se vad det kan leda till.
#13 OFFLINE
Skrivet 26 Apr 2006, 17:42
Citat
Brukar inte fiska där. Har fortfarande inte hittat mer koncentrerade öringbestånd men det finns många ställen där Kommunen (med rätta) inte tar betalt för fiske vilket kommer besökas inom kort. Får se vad det kan leda till.
Sånt som händer ;)
Okej, det ser fint ut i alla fall. Rapportera gärna också efter nästa besök!
Stenman
#14 OFFLINE
Skrivet 26 Apr 2006, 17:52
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
#15 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 26 Apr 2006, 20:35
Citat
Vart ar du?
Ån är på tok för vacker för att ha så lite öring... :( :( :( ;)
Strax nerströms bron vid Fjället (bron över väg 200 mot Töreboda) och någon knapp kilometer nerströms. Mycket fina öringvatten rent utseendemässigt i alla fall. Som jag har fått det berättat för mig så har Ösan ett "bra" bestånd av kräftor som går åt öringromen. Dessutom görs ingenting i syfte att försöka förbättra för öringen i ån. Jag har sökt igenom Kommunens rapporter och ingenting handlar om något som kan kallas fiskvård. Det verkar också som att det finns höga halter av olika kemikalier som kanske ställer till det...hur det verkligen ligger till vet jag inte.
Men skam den som ger sig :)
#16 OFFLINE
Skrivet 28 Apr 2006, 20:51
#19 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2006, 11:41
Citat
och det var en damm liknande hölja där som man kunde få hur mycket gädda man ville!!
Men längre ner så tog jag lite öring och faktiskt en regnbåge på över två kilo!!
Åker du Hjovägen ut så passerar du ösan och där finns en gammal Kvarn och där en liten -
fördämning! Under den har jag fått öring ett antal gånger!! Nedanför tågbron och man kan faktiskt -
gå på kanten där med gummistövlar å fiska nere där! (Alltså rätt över hela ån)!
Lite längre upp där kommer det ut en liten å tell kallad sketåna! ;D Där finns det riktigt grov abborre-
jag har sett sådana tagna där på nästan två kilo!
Ha det! :) :)
55 år ung!
#20 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2006, 14:09
Citat
Bara för att kommun äger marken betyder inte det att dom har fiskerätten.
Fiskekort för Ösans Övre F.V.O. kan du köpa i Varolas affär.
Fiskekort för Ösans Nedre F.V.O. där bla Fjället ingår kan du köpa i Ulvåkers affär.
#21 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 29 Apr 2006, 16:25
Citat
och det var en damm liknande hölja där som man kunde få hur mycket gädda man ville!!
Men längre ner så tog jag lite öring och faktiskt en regnbåge på över två kilo!!
Åker du Hjovägen ut så passerar du ösan och där finns en gammal Kvarn och där en liten -
fördämning! Under den har jag fått öring ett antal gånger!! Nedanför tågbron och man kan faktiskt -
gå på kanten där med gummistövlar å fiska nere där! (Alltså rätt över hela ån)!
Lite längre upp där kommer det ut en liten å tell kallad sketåna! ;D Där finns det riktigt grov abborre-
jag har sett sådana tagna där på nästan två kilo!
Ha det! :) :)
Låter spännande. Oftast är det ju öring man letar efter men abborre och gädda är roliga dom också. Hade faktiskt ett mycket kraft påslag på ett lugnflyt som fick mitt klass 4:a att vika sig rejält i toppen. Tror att det var en rejäl gädda....men man vet ju aldrig... ;D
Citat
Fiskekort för Ösans Nedre F.V.O. där bla Fjället ingår kan du köpa i Ulvåkers affär.
Du har helt rätt. I detta fall var det ett missförstånd som låg till grund för att jag trodde det var Kommunen som hade rätten på en sträcka i Ösan. Faktum var, efter en inventering av Martin och mig, att ån som skulle vara Ösan i själva verket var en helt annan å där gratis fiske råder vid den aktuella biten.
Ifall fler letar sig fram till Ösans nedre FVO kan jag berätta att affären i Ulvåker har stängt igen men att det bara är att knacka på hos någon boende i närheten av affären och fråga efter han som hade affären så berättar dom vart han bor.
#22 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2006, 17:47
#23 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2006, 23:51
Citat
Kort och gott, tack! Nu vet man vart man ska ta vägen om ett fiske där ska genomföras någon gång :)
Stenman
#24 Gäst_Ephemera_*
Skrivet 30 Apr 2006, 11:29
Citat
Nej det har jag inte gjort. Har bara varit och kikat på ån men då var det chokladbrunt. IM:a gärna några fina platser om du vill ;)
Jo det var bra ös på Orust. Trist på influensan men det är bara att ta nya tag.
#25 OFFLINE
Skrivet 10 Apr 2010, 16:42
Om inte jag har förstått saken rätt gäller fiskekortet för Ösans nedre FVO från vägbron vid fjället och nedåt.
Ösan som ligger vid knistad på sträckan mellen hjovägen och fjället är väl skövde flugfiskeklubb, emphemera, som har hand om.
Blir man medlem där så får man även fiska på denna sträckan.
Dessutom får bara hullinglösa krokar användas och det är C&R för öring som gäller.
Jag pratade med föreståndarinnan på nybo fiske vars man i alla fall är medlem i emphemera och hon sa att fisket hade blivit mycket sämre på senare tid.
Är förresten någon som har fiskat i ösan vid tidaholm och vet vad som gäller där?
Jag har kikat runt lite på internet och hittat en intressant sträcka.
Någon med erfarenhet som känner att de vill dela med sig lite?
Om ni inte vill skriva här så kan ni ju PM:a eller IM:a mig eller vad det nu heter.
MVH Jesper
Detta inlägg har redigerats av JesperP: 10 Apr 2010, 16:43
#28 OFFLINE
Skrivet 07 Jun 2010, 18:17
De var inget att hänga i julgranen direkt men kul ändå.
Det är helt galet med sländor i ösan just nu.
Danica, gul forsslända och små grå sländor flyger överallt.
Synd på vädret bara! Det ska ju regna hela veckan.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar