Hoppa till innehåll

.

Senaste Fiske för Alla i Kina!

2 replies to this topic

#1 OFFLINE   Rikard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 03 May 2006, 22:48

Fiske för Alla har varit i Kina, ni som läst reportaget. Vad tycker ni?

Själv tycker jag nog att det är lite väl gulligt och blåögt. Men det är klart Sölvkroken "Tica" har ju två helsidesannonser och Abu Garcia ligger inte långt efter. Dock tyckte jag att det var lite kul att Danielssons avslutade reportage med en halvsidesannons där man skryter om svensktillverkningen.

Är det så att vi skall fortsätta tjata om kinesernas dåliga arbetsmiljö och brist på demokrati - kolla även här http://www.journalisten.se/a.aspx?article_...ategory_id=NEWS
och
http://www.journalis...rticle_id=11058

Låt inte debatten tystna!

#2 Gäst_Ron_*

• Guests

Skrivet 05 Jun 2006, 09:25

Det var ju tre "journalister" med på resan så chansen finns att vi får ta del av ytterligare upplysande reportage...  :P

#3 Gäst_swede24flyfisher_*

• Guests

Skrivet 05 Jun 2006, 10:29

Tjenare!!

Jovars, jag tyckte också artikeln lät lite väl gullig! Precis som alla andra lever jag i globaliseringens tid. Företagen slåss med näbbar och klor för att överleva.

Men är priset vi vill betala för att få billiga, kläder, fiskeprylar, elektronik att ngn Kines eller liknande skall arbeta 12h per dag för kanske 5 kr timmen under dåliga villkor.. Nu säger jag inte att alla arbetar under samma kassa förhållanden..

Måste allt vara snorbilligt? Nej jag pröjar hellre mer för något om jag vet att det har tillverkats på "hemmamarknaden"  av folk som får betalt för sitt arbete. Att varan sen skulle vara bättre för att den gjorts i Europa eller USA betvivlar jag, men det rör mig ändå inte i ryggen!!

Vart skall vi sluta? 8 miljoner arbetslösa svenskar? Eller alla blir It proffs! haha : )

Polska byggjobbare, Estniska tandläkare, Vitryska vårdbiträden, Kongolesiska läkare.. Vem skall sedan ha råd att köpa sina nya fiskerullar eller ta del av de tjänster och varor marknaden har att erbjuda!!

Nu tror säkert många att man e en genomröd vänsterkämpe. Så är dock inte fallet, tvärtom men man börjar ju fundera hur framtiden skall se ut!!

Ha de fint!

Rick!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar