.
Öland!
Postad 01 Jun 2006, 09:21
Tackar
Postad 01 Jun 2006, 09:25
Finns ganska bra med gädda runt öland... beroende på när i juni så finns näbbgädda också (början av juni)Verkar som man blir tvingad till ön en vända i juni. Känns som man bör ta med spöet. Men till vad? Havsöring kvällar och nätter kan man ju räkna ut men hur är det med gädda i havet? Har ju tagit en del i Blekinge men hur e det på öland? Norra har jag fått för mig är bättre för öringen men tror att vi ska vara i syd. Jag är inte kräsen, jag fiskar allt med fluga: Nått annat att sikta på? Id, aborre eller nått annat? Lite generella tips så kan jag leta vidare sen...
Tackar
Postad 01 Jun 2006, 10:50
Postad 07 Sep 2008, 21:53
glömde att skriva det men tänkte mäst på gädda.
Har haft bra gäddflufiske på ön flera ggr nu under Aug/sep senast idag , det var mkt svag vind och helt klart vatten vadade till knädjup fick ett par
pigga rackare runt 2-3 kg . kul fiske lättvadad sandbotten . förra helgen tog vi en Id ? med Vickevobbler !!!
Postad 29 May 2012, 15:19
Väcker lite liv i den här tråden! Jag kommer tillsammans med flickvän att spendera en vecka i slutet av juli på främst södra Öland. Är det någon mening att plocka med ett flugspö? Fiskar det mesta som har gälar och hugger på en fluga!
Postad 29 May 2012, 15:26
Hej,
Väcker lite liv i den här tråden! Jag kommer tillsammans med flickvän att spendera en vecka i slutet av juli på främst södra Öland. Är det någon mening att plocka med ett flugspö? Fiskar det mesta som har gälar och hugger på en fluga!Någon som har några tips???
Har tyvärr inte hunnit utforska öland än, men kolla med dessa: http://www.otsk.se/
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 30 May 2012, 21:55
Skitfiske!
PS. Hör av dig när ni är här så kollar vi närmare vad som hänt.
Postad 31 May 2012, 21:27
Ömeborsten (grå/roströd) är den som går bäst för oss , men jag fick en fluga av en polsk flugfiskare som har fungerat riktigt bra. Den är mer som ett långt streck i vattnet och ca 12cm lång ,tjock som en penna och har färgen som den tråkiga påväxten (ljusbrunt) som är på allt den här tiden på året. Nu är jag ingen flugbindare ,så jag är lite dålig på att förklara. Men på flyfishingmasters ligger ömeborsten under kustflugor om du vill kolla. Men mycket brunt till rostrött fungerar bra för mig. Jag har denna i tre olika storlekar samt två olika viktningar samt en oförtyngd, allt beroende på dagens förutsättningar..
Redigerat av solle, 31 May 2012, 21:29.
Postad 01 Jun 2012, 07:39
Postad 01 Jun 2012, 18:01
Postad 04 Jun 2012, 06:20
Då var det nog Johan Bjälkendal ni träffade , det är en av killarna i vår fiskeklubb. Han har blivit omvänd i år ,han har gått från spinn till fluga.
Det stämmer nog kommer ihåg att han hette något på J. Hur som helst landade vi en 6 kg blank fisk den helgen på Öland. Min första Öläning!
Svågerns föräldrar bor på Öland så det har blivit några turer dit senaste åren. otsk-sidan uppskattas mycket, riktigt bra!
Syns till hösten // Jonas
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar