Hoppa till innehåll

.

Foto

Öland!

25 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   jeppe

jeppe

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2803 inlägg

Postad 01 Jun 2006, 09:21

Verkar som man blir tvingad till ön en vända i juni. Känns som man bör ta med spöet. Men till vad? Havsöring kvällar och nätter kan man ju räkna ut men hur är det med gädda i havet? Har ju tagit en del i Blekinge men hur e det på öland? Norra har jag fått för mig är bättre för öringen men tror att vi ska vara i syd. Jag är inte kräsen, jag fiskar allt med fluga: Nått annat att sikta på? Id, aborre eller nått annat? Lite generella tips så kan jag leta vidare sen...

Tackar
www.medfluga.se

#2 OFFLINE   kekke

kekke

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1102 inlägg

Postad 01 Jun 2006, 09:25

Verkar som man blir tvingad till ön en vända i juni. Känns som man bör ta med spöet. Men till vad? Havsöring kvällar och nätter kan man ju räkna ut men hur är det med gädda i havet? Har ju tagit en del i Blekinge men hur e det på öland? Norra har jag fått för mig är bättre för öringen men tror att vi ska vara i syd. Jag är inte kräsen, jag fiskar allt med fluga: Nått annat att sikta på? Id, aborre eller nått annat? Lite generella tips så kan jag leta vidare sen...

Tackar

Finns ganska bra med gädda runt öland... beroende på när i juni så finns näbbgädda också (början av juni)

#3 OFFLINE   StefanN

StefanN

Advanced Member

• Edgemember
  • 321 inlägg

Postad 01 Jun 2006, 10:50

Förutom havsöringfiske kvällar och nätter finns massor av fina gäddvikar, speciellt längs öns östra sida. Idfisket (torrfluga!) kan funka men det är generellt bättre framåt augusti när vattnet blivit ordentligt varmt. Grankullaviken håller ju alla sorters fiskar, men den ligger ju längst upp i norr....
40, Tungelsta/Valsjöbyn

#4 OFFLINE   jeppe

jeppe

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2803 inlägg

Postad 02 Jun 2006, 07:11

Tackar! Nu vet man vad man ska börja leta efter. :)
www.medfluga.se

#5 OFFLINE   MacMacon

MacMacon

Advanced Member

• Edgemember
  • 362 inlägg

Postad 02 Jun 2006, 07:22

Vars skall man hålla sig för att  kroka på en H-öring då ?
We don

#6 Gäst_Blom_*

Gäst_Blom_*
  • Guests

Postad 11 Jul 2006, 13:06

jag undrar också några bra platser , skall förmodligen dit nu i sommar. så ös på med förslag  ;D

/Blom

#7 OFFLINE   kekke

kekke

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1102 inlägg

Postad 11 Jul 2006, 15:46

för varmt i vattnet för havsöring nu...

#8 Gäst_Blom_*

Gäst_Blom_*
  • Guests

Postad 11 Jul 2006, 23:34

glömde att skriva det men tänkte mäst på gädda.

#9 OFFLINE   Albien

Albien

Member

• Members
  • PipPip
  • 59 inlägg

Postad 07 Sep 2008, 21:53

glömde att skriva det men tänkte mäst på gädda.

Har haft bra gäddflufiske på ön flera ggr nu under Aug/sep senast idag , det var mkt svag vind och helt klart vatten vadade till knädjup fick ett par
pigga rackare runt 2-3 kg . kul fiske lättvadad sandbotten . förra helgen tog vi en Id ? med Vickevobbler !!!

#10 OFFLINE   Stormsvala

Stormsvala

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 29 May 2012, 15:19

Hej,

Väcker lite liv i den här tråden! Jag kommer tillsammans med flickvän att spendera en vecka i slutet av juli på främst södra Öland. Är det någon mening att plocka med ett flugspö? Fiskar det mesta som har gälar och hugger på en fluga! ;) Någon som har några tips???

#11 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32501 inlägg

Postad 29 May 2012, 15:26

Hej,

Väcker lite liv i den här tråden! Jag kommer tillsammans med flickvän att spendera en vecka i slutet av juli på främst södra Öland. Är det någon mening att plocka med ett flugspö? Fiskar det mesta som har gälar och hugger på en fluga! ;) Någon som har några tips???

Har tyvärr inte hunnit utforska öland än, men kolla med dessa: http://www.otsk.se/
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#12 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32501 inlägg

Postad 29 May 2012, 15:26

Skitfiske oxo :)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#13 ONLINE   Stormsvala

Stormsvala

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 30 May 2012, 07:06

Tack för det, ska slänga iväg några rader och hoppas på lite tips! :)

#14 ONLINE   solle

solle

Member

• Members
  • PipPip
  • 60 inlägg

Postad 30 May 2012, 21:55

Du får fortsättningen här Christer. Id(ort på öland) kan du flugfiska norr om Stenåsabadet eller vid Skärlövshamn. Vid Stenåsabadet kan du även hitta någon sik i djuphålan. Skulle vinden vara västlig går det även fiska på havsöring i sundet vid Sandvik , men mindre fisk.. Skärlövshamn kan ge havsöring , inte ofta men grov fisk. Men kör lite google earth och kolla efter mörkare bottten med tångskogar så kan du få ditt livs havsöring. I augusti med nästan 20grader i vattnet togs en över 8kg vid gäddfiske för några år sen. Ett grund på 1meters djup med mycket tång...

Skitfiske!
PS. Hör av dig när ni är här så kollar vi närmare vad som hänt.

#15 OFFLINE   Twitcher

Twitcher

Frontline Member

• Edgemember
  • 2021 inlägg

Postad 30 May 2012, 22:00

S姠ett par spinnfiskare som vadade ut vid Sten峡badet i b�n av november f� 岥t. Vad fiskar man d忀

#16 OFFLINE   Stormsvala

Stormsvala

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 31 May 2012, 13:55

Tack för alla tips, Solle! Suveränt! Ska bli kul att utforska Öland lite med flugspöet i hand! ;) Jag återkommer när det börjar närma sig, blir att knåpa ihop lite HÖ-flugor tills dess!

#17 OFFLINE   solle

solle

Member

• Members
  • PipPip
  • 60 inlägg

Postad 31 May 2012, 21:27

Havsöring , fiskar själv där från oktober till maj. Det finns så många ofiskade platser på sydöstra Öland , så du har chansen att hitta ett eget rev som du fiskar själv under hela året. Särskilt om du inte är rädd för att gå en bit innan du börjar att fiska. För de flesta är väldigt bekväma idag och ska mer eller mindre bara stiga ur bilen i vattnet. Jag kör mycket med google earth ,för att kolla förutsättningarna innan jag börjar på nya platser.

Ömeborsten (grå/roströd) är den som går bäst för oss , men jag fick en fluga av en polsk flugfiskare som har fungerat riktigt bra. Den är mer som ett långt streck i vattnet och ca 12cm lång ,tjock som en penna och har färgen som den tråkiga påväxten (ljusbrunt) som är på allt den här tiden på året. Nu är jag ingen flugbindare ,så jag är lite dålig på att förklara. Men på flyfishingmasters ligger ömeborsten under kustflugor om du vill kolla. Men mycket brunt till rostrött fungerar bra för mig. Jag har denna i tre olika storlekar samt två olika viktningar samt en oförtyngd, allt beroende på dagens förutsättningar..

Redigerat av solle, 31 May 2012, 21:29.

#18 OFFLINE   Stormsvala

Stormsvala

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 01 Jun 2012, 07:39

Tack igen för alla tips! Någon som har en bindbeskrivning på denna Ömeborste? Långa hackelspröt till stjärt (för det är väl inte marabou??), floss till kropp ("myrformad"???) och två hackel, ett på mitten och ett som front? Kanske en silverrib också? Spånar lite fritt efter att ha synat bilderna på Flyfishingmasters... :)

#19 OFFLINE   rensvind

rensvind

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1364 inlägg

Postad 01 Jun 2012, 18:01

http://globalflyfish...rns/omoe-brush/
Super Natural British Columbia

#20 OFFLINE   solle

solle

Member

• Members
  • PipPip
  • 60 inlägg

Postad 01 Jun 2012, 18:58

Tack så hemskt mycket!Den här kommer jag ha stor användning för. Jag har inte haft en så bra beskrivning att dela med mig innan till de som frågar om omeborsten.

#21 OFFLINE   Stormsvala

Stormsvala

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 02 Jun 2012, 15:30

Känns som att den här tråden håller på att bli en "tack-tråd" ;) , men hur som helst, tack allihop för alla bra tips, nu kan inget gå fel!!! ^_^

#22 OFFLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 767 inlägg

Postad 02 Jun 2012, 16:04

@ Solle var det vi som sågs i januari? Nån strand i NV hade med mig svåger och hade inte landat något, än.. // Jonas

#23 OFFLINE   solle

solle

Member

• Members
  • PipPip
  • 60 inlägg

Postad 02 Jun 2012, 17:29

Hej , nu är ju inte minnet så bra som det skulle behövas.. Men det kan ju vara så ? Om han du mötte körde en grönmetallic suzuki grand vitara, så var det jag. ;)

Redigerat av solle, 02 Jun 2012, 17:31.

#24 ONLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 767 inlägg

Postad 02 Jun 2012, 22:27

Näe, han körde någon pyttebil typ en micra el. liknande. Trevlig kille i 30 års åldern.

#25 OFFLINE   solle

solle

Member

• Members
  • PipPip
  • 60 inlägg

Postad 03 Jun 2012, 21:51

Då var det nog Johan Bjälkendal ni träffade , det är en av killarna i vår fiskeklubb. Han har blivit omvänd i år ,han har gått från spinn till fluga. :)

#26 ONLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 767 inlägg

Postad 04 Jun 2012, 06:20

Då var det nog Johan Bjälkendal ni träffade , det är en av killarna i vår fiskeklubb. Han har blivit omvänd i år ,han har gått från spinn till fluga. :)

Det stämmer nog kommer ihåg att han hette något på J. Hur som helst landade vi en 6 kg blank fisk den helgen på Öland. Min första Öläning!
Svågerns föräldrar bor på Öland så det har blivit några turer dit senaste åren. otsk-sidan uppskattas mycket, riktigt bra!
Syns till hösten // Jonas

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar