Hoppa till innehåll

.

Vilket program kan man minska bilder.

16 replies to this topic

#1 OFFLINE   viggen

Advanced Member

• Edgemember
  • 573 Inlägg:

Skrivet 19 Jun 2006, 16:11

hej
kan ni hjälpa mej vilke program så jag kan minska bilder som jag vil sända till edgeflyfishing.

#2 OFFLINE   Wolfis

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 4694 Inlägg:

Skrivet 19 Jun 2006, 16:36

Adobe Photoshop hjälper mig  :)
"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

#3 OFFLINE   nicce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 19 Jun 2006, 16:51

Bra gratisprogram är Irfanview http://www.irfanview.com Det finns någon liknande tråd om detta här på forumet.

#4 Gäst_trehjulingen_*

• Guests

Skrivet 19 Jun 2006, 17:16

microsoft photo editor... sen tar du image,, sen tar du resize... sen äre bara att välja hur stor du vill att den ska bli..

#5 Gäst_salmo32_*

• Guests

Skrivet 19 Jun 2006, 18:28

Använder själv fottoshåpp men det finns enklare, ex arles web page creator med enkla batchfunktioner (om du vill ändra många bilder). Går givetvis att använda batchfunktioner i förstnämda programmet också men det är inte riktigt lika enkelt.

#6 OFFLINE   viggen

Advanced Member

• Edgemember
  • 573 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2006, 07:15

Hej jag ska prova. Jag är tacksam för all hjälp.
Hej vilken av program på Infarn wiev ska jag ladda ner .och sen undra jag hur man ändrar bilden. Jag är inte så hemma min nya dator.

#7 Gäst_ozon_*

• Guests

Skrivet 20 Jun 2006, 21:44

Citat

Hej jag ska prova. Jag är tacksam för all hjälp.
Hej vilken av program på Infarn wiev ska jag ladda ner .och sen undra jag hur man ändrar bilden. Jag är inte så hemma min nya dator.

I menyraden går du till image, sedan till rezise. Se till att preserve aspect ratio är förbockat. När du sparar den "nya" bilden får du välja vilket format(.jpg, .gif, .png osv) du vill använda, då kan du också ställa in vilken kompressionsgrad du vill spara med. Kom ihåg att inte göra ändringarna på orginalbilden! Du vill ju inte förstöra orginalet.

#8 Gäst_mac_*

• Guests

Skrivet 20 Jun 2006, 22:27

..då lånar jag trådan lite och undrar vilket program jag ska använda om jag vill göra en hemsida?
Det ska alltså vara lätt att använda & förstå sig på!

#9 OFFLINE   Baloba

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2006, 22:39

Om man har Windows XP och man bara vill ändra storleken, kan man ladda ner ImageResizerPowertoy. Installerar man den får man upp alternativet 'resize' när man högerklickar på en eller flera bild fil/filer.
http://download.microsoft.com/download/whi...wertoySetup.exe

#10 Gäst_mac_*

• Guests

Skrivet 20 Jun 2006, 22:54

det går ju faktiskt att ändra storleken i vanliga hederliga Paint också...

#11 Gäst_slanet_*

• Guests

Skrivet 20 Jun 2006, 23:33

Citat

det går ju faktiskt att ändra storleken i vanliga hederliga Paint också...

Heter Mac och föreslår ett Microsoftprogram!!! Skandal!
Närå, klart man kan använda massa shareware och mindre program, men det är lika bra att skaffa och lära sig Photoshop direkt. Det enda riktiga bildbehandlingsprogram som finns. För att göra en hemsida rekommenderar jag Dreamweaver eller Adobe Go Live. Skippa alla Microsoft program! Bara strul och inte minst så extremt oinspirerande fula.

#12 OFFLINE   Tomas

Advanced Member

• Edgemember
  • 1690 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2006, 23:44

Photoshop är ju väldigt shareware, känns lite overkill att köpa för en genomsnittlig hemanvändare...

Gimp kommer man långt med: http://www.gimp.org/
Du sk

#13 OFFLINE   Puttestuts

Advanced Member

• Edgemember
  • 1754 Inlägg:

Skrivet 21 Jun 2006, 07:00

Citat

Photoshop är ju väldigt shareware, känns lite overkill att köpa för en genomsnittlig hemanvändare...

Och därför finns Elements ;)

#14 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 21 Jun 2006, 10:20

Citat

Och därför finns Elements ;)

Å i SvD såg jag att de har drive på den just nu. OnOff, SIBA och vilka det nu var. Typ 895 pix. Finns säkert ännu billigare om man letar lite...

#15 OFFLINE   viggen

Advanced Member

• Edgemember
  • 573 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2006, 09:03

Hej Alla
Jag Tackar alla för hjälpen.Jag tror att jag har fått rätt på i pint. ;D ;D ;D ;D

#16 Gäst_ozon_*

• Guests

Skrivet 02 Jul 2006, 01:10

Citat

Hej Alla
Jag Tackar alla för hjälpen.Jag tror att jag har fått rätt på i pint. ;D ;D ;D ;D

Klart, vill du bara minska antalet bilder så markera i utforskaren och tryck delete..... ::)

#17 Gäst_tojoe_*

• Guests

Skrivet 02 Jul 2006, 07:30

Citat

Skippa alla Microsoft program! Bara strul och inte minst så extremt oinspirerande fula.

Jag vill gå ett steg längre och säga "Skippa alla Windows-program. Bara strul och [så vidare...]". Om du inte är främmande för att använda MacOS X och med mycket enkla medel vill skapa en tilltalande webbplats som samtidigt är funktionell finns nog bara ett val - RapidWeaver från Realmacsoftware.

Produkten är baserad på att du applicerar olika teman (eller "skins" om du så vill) på din webbplats, och du behöver knappast skriva en rad kod för att få hyfsat avancerade funktioner som bloggsida med kommentarsfunktioner, RSS-flöden och slideshows i Flash.

Är själv en konvertit från PC-världen, och kommer nog så att förbli. Åtminstone på hemmaplan, där man ju själv får bestämma :-)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar