.
Sländor i Verkaån
Started By Muaytudd, 2006 06 27, 17:10
15 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2006, 17:10
Hej gott folk,
Nu har mitt nya vatten börjat bli invaderad av olika flygtyg.
Försöker hinna med och lära mig alla sländor men det är bannemig inte lätt.
Idag såg jag några stora cremefärgade med svarta inslag. Sen såg jag en större variant som var knallgul. Till detta kom en också ganska stor variant som var knallvit. Vit som nysnö, ni vet vad jag menar.
Sen var det en mindre som var mörkbrunskimrande.
Är det ngn guru som vet namnen på dessa efter min ypperliga beskrivning utan bilder..
Jaja det kanske inte är det viktigaste.
Min huvudfråga gällde hur dessa fän lever från en tidssynvinkel. Jag har sett dessa nu ett tag men aldrig i större mängder. Aldrig heller på vattenytan, utan bara flygandes omkring.
När man har presenterat liknande flugor så har fisken inte varit lika vakvillig som på mindre torrflugor.
Så till frågan. Är det så att jag missar ansamlingarna för att jag är där fel tid på dygnet?
När och hur brukar dessa sländor komma i kontakt med fisken?
Tills nu har jag inte sett ngn slända på ytan och då självklart ingen fisk som tagit heller.
Ngn som vill upplysa en förvirrad kustfiskare?
Mvh
Christian
Idag såg jag några stora cremefärgade med svarta inslag. Sen såg jag en större variant som var knallgul. Till detta kom en också ganska stor variant som var knallvit. Vit som nysnö, ni vet vad jag menar.
Är det ngn guru som vet namnen på dessa efter min ypperliga beskrivning utan bilder..
Min huvudfråga gällde hur dessa fän lever från en tidssynvinkel. Jag har sett dessa nu ett tag men aldrig i större mängder. Aldrig heller på vattenytan, utan bara flygandes omkring.
När man har presenterat liknande flugor så har fisken inte varit lika vakvillig som på mindre torrflugor.
Så till frågan. Är det så att jag missar ansamlingarna för att jag är där fel tid på dygnet?
Tills nu har jag inte sett ngn slända på ytan och då självklart ingen fisk som tagit heller.
Mvh
Christian
www.lagerblad.nu
#2 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2006, 18:03
Citat
Hej gott folk,
Mvh
Christian
Mvh
Christian
den första nämda låter som en danica dvs en åsandslända.. den knallgula kan o borde vara en gul forsslända.. dom två sistnämda vågar jag inet svara på för den snövita har jag absolut ingen anning om och den mörkbruna kan vara många olika..
//Danne
#3 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2006, 18:08
Citat
Tjena Christian!
den första nämda låter som en danica dvs en åsandslända.. den knallgula kan o borde vara en gul forsslända.. dom två sistnämda vågar jag inet svara på för den snövita har jag absolut ingen anning om och den mörkbruna kan vara många olika..
//Danne
//Danne
Hej Danne!
Tack för den infon! Ja de bruna har jag inte så stor förhoppning att ngn skulle kunna.... Den knallvita får vi se..
Har du eller ngn annan aning om det är ngn mer framträdande tid på dygnet i statistiken som sländorna kommer i kontakt med vattnet istället för att flyga rundor?
Jag är där oftst mitt på dagen då jag har ganska långt att köra. Då som sagt brukar de bara flyga runt.
Gött o vara nybörjare!! ;D
Mvh
Christian
www.lagerblad.nu
#4 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2006, 18:37
den största chansen du har att få fisk är under kläckningarna och dom sker i regel mellan hmm va ska man säga 11-15 beroende på vilken slända med mera!! jag har inte så stor erfarenhet.. (läs ingen) så jag vetr inte hur vattnet är och hur näringsrikt det är med mera.. det är mkt sånt som spelar in med.. testa med en klinkhammer nästa gång du är där.. eller en flytande nymf.. kan funka!
//Danne
ps.. den bruna sländan kan vara en stor vasslända kom jag på nu.. den vita har jag fortfarande ingen anning ska kolla runt lite :)
//Danne
ps.. den bruna sländan kan vara en stor vasslända kom jag på nu.. den vita har jag fortfarande ingen anning ska kolla runt lite :)
#12 Gäst_hnd_*
Skrivet 28 Jun 2006, 22:46
Har kollat vidare lite nu och försökt hitta sländor som liknar din beskrivning.
"stora cremefärgade med svarta inslag."
---
Ephemera vulgata eller Ephemera Danica
| |__________Trivs bäst i strömmande vatten.
|__________________________Trivs bäst i stilla vatten.
"större variant som var knallgul"
Som Zako sa förmodligen Gul forsslända
---
Heptagenia Sulphurea.
I regel kläcker den på kvällen och i skymningen.
Mellan 11 - 14 m.m.
Två stjärtspröt.
Trivs bäst i snabbt strömmande vatten.
"mindre som var mörkbrunskimrande"
---
Är säkert helt ute o cycklar nu men det kan vara en "Vespertina"
6-12 m.m med tre stjärtspröt.
Ett försök iaf =] //Anders
"stora cremefärgade med svarta inslag."
---
Ephemera vulgata eller Ephemera Danica
| |__________Trivs bäst i strömmande vatten.
|__________________________Trivs bäst i stilla vatten.
"större variant som var knallgul"
Som Zako sa förmodligen Gul forsslända
---
Heptagenia Sulphurea.
I regel kläcker den på kvällen och i skymningen.
Mellan 11 - 14 m.m.
Två stjärtspröt.
Trivs bäst i snabbt strömmande vatten.
"mindre som var mörkbrunskimrande"
---
Är säkert helt ute o cycklar nu men det kan vara en "Vespertina"
6-12 m.m med tre stjärtspröt.
Ett försök iaf =] //Anders
#15 OFFLINE
Skrivet 17 Mar 2008, 20:44
Hej Christian, jag har fått kort till denna fina å i år och är intresserad av kläckningarna som du kanske har sett nu vi ett flertal år? Har du några erfarenheter att dela med dig med?
Tidigaste kläckningen på året? Kan det vara i April eller?
Tack ha det bra, Håkan.
Tidigaste kläckningen på året? Kan det vara i April eller?
Tack ha det bra, Håkan.
Vid kusten ska det va!
Håkan Hagenrud Hagis72
Håkan Hagenrud Hagis72
#16 OFFLINE
Skrivet 22 Apr 2008, 07:24
Hej,
snubblade över denna link pa nätet när jag sökte nagot annat , mycket intressant i alla fall för er som fiskar i Verke.
http://www.osterlensvvf.se/dokument/result...erka%C3%A5n.pdf
Mvh,
Isoperla
snubblade över denna link pa nätet när jag sökte nagot annat , mycket intressant i alla fall för er som fiskar i Verke.
http://www.osterlensvvf.se/dokument/result...erka%C3%A5n.pdf
Mvh,
Isoperla
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar