Sign in to follow this  
Followers 0
orre

Älv: Anråse ån

59 posts in this topic

test

Björns jakt o fiske i Stenungssund till den nedre biten iaf..  finns kortvatten längre upp i nå med, men fna vet vem som säljer kort dit..  Kanske finns på ¨björns det också.  Högsäsongen är säkert uppbokad redan dock.

Övre sträckan löses på Björns det med.

50:- / dygn eller 150:-/år.

Dock helt annat fiske på övre delen än nedre. Litet spö och smygfiske är det enda som gäller och med smygfiske menar jag att krypa ner till ån. Det är ett otroligt spännande fiske där man kan se riktigt fina fiskar plumsa i vattnet. Man skall vara medveten om att det är "orörd" natur så det är mycket träd och grenar både i vatten och runt ån. Får du fisk på så skall du vara lycklig om du lyckas landa den!

Det är aldrig någon som fiskar på övre sträckan så där kan du få kort när du vill.

På nedre är det max 4 kort / dag men är du ute nån vecka i förväg och är lite flexibel är det inga problem att få kort dit heller. Det är enbart dagskort till nedre sträckan.

/Peter

hur långt upp i ån ligger den andra sträckan då?

jag följde jue ån från i princip svartedalen o ner till havet o övre delen e för mej ej aktuell vad gäller fiske men däremot fina möjligheter o gå o lura med kameran

även köpt gröna kartan över området

tack för infon

sorry salmon det jag gjorde var att följa den grovt så att säga med bilen o stannade där jag ville titta o ta bilder,jag var ej bredvid hela sträckan utan åkte längs med den så att säga

hur långt upp går öringen då går den hela vägen upp till det tar slut vid golfbanan?

Ja, den går mycket längre än så. Vet inte om du känner till området men det finns ett antal tillflöden till Anråseån (Porsån och Lerån) som flyter ihop med ANråseån en bit ovanför golfbanan vid Lundby.

Öringen går upp i dessa åar en bra bit upp. Jag har stött på leköring flera kilometer upp i Porsån (är uppvuxen intill denna å).

I anråseån finns det ju några dämmen ovanför golfbanan och öringen komer inte förbi dem om luckorna inte är öppna men det är de under hösten. Ån startar ju i Ålevatten. Jag tror dock inte öringen vandrar så långt upp för leksträckorna slutar några kilometer innan vid ett gammalt sågverk.

Var i nedre delen igår och fiskade och det går mycket och stor fisk i ån nu men den är svår att få till hugg.

Vattent var närmast som en lervälling efter allt regnande. Provade fluga nästan hela dagen utan resultat. Bror min tappade en fin öring på fluga på morgonkvisten. Själv bytte jag till plåt på kvälsspasset och tappade en fin öring jag med... De två andra fiskarna tog 3 varav den största vägde 2.7kg och släppte tillbaka ett flertal. Alla tog på plåt. Blir en runda på onsdag med och då hoppas jag det inte är lika grumligt så man kan få något på fluga!

nej jag känner inte till området så bra...bor i stenungsund så jag brukar åka den vägen för in förbi golfbanan när jag ska fiska och ja, dom skymtarna jag ser av åarna då är väll dom jag känner till ;D

vid sågverket finns det fina lekställen(o nedströms) för öringen,var där jag började följa den så att säga

I anledning av den aktuella namninsamlingen vore det kul med ny och uppdaterad info om denna skyddsvärda lilla å. Är det någon därute som sitter på aktuell info??

Senaste infon är väl att ån håller fortfarande högklassigt öringfiske.

Att ta vatten från Ålevatten som kommunen fått för sig skulle totalt ödelägga många års arbete av fiskevård i ån.

Ån med dess biflöden är otroligt produktiva på framförallt havsöring men även på lax. Om det naturliga vattenflödet rubbas i ån är jag rädd för att öringbeståndet kommer minska dramatiskt.

Nu när man även fått igång fisket i ån så varför inte utnyttja detta mer???

För fan politiker, inse hur mycket pengar ni skulle kunna dra in genom att erbjuda mer fiskevatten som detta! Öppna fler sträckor för fiske i Anråsån, ordna så det blir mer tillgängligt för fiske längs ån och inför catch-and release i ån.

Redan idag är det hårt tryck på nedre sträckan och det beror på att den är lätt tillgänglig och att det finns mycket fisk men det finns det längre upp i ån med kan jag lova!

Du får säga till en dag framöver när det är läge för fiske i ån.

Skulle vara skitskoj att få en "guidning"  :)

Salmonsalar: Varför ändra på ett vinnande koncept? Om det är mycket fisk i ån så kanske man inte ska stressa fisken mer längre upp vid dess lekplats.

Finns det nån större fisk efter golfbanan och uppåt i ån ?, läste nån stans att det även finns gädda med mera ?

Det går ju upp en och annan öring och lax i ån och den går upp även efter golfbanan där ju lekbottnarna börjar. Gädda finns det i ån så den kan nog kanske ta en och annan öring men inte så det hotar beståndet direkt.

Nu är det så lite vatten i ån att jag avråder att ens prova att fiska där.

Dock så kan det nog börja ta sig i nedre delen nu nedan dämmet. Det går säkert in en och annan öring där med nu som kör upp och ner i ån och ut i havet.

Okeeej!, jag är ute efter att försöka ta lite gädda ::), dock kanske inte så lätt , funderar på om det finns ål i ån ?

Kusarna är redo ... Lets go B)

post-12-13398356780988_thumb.jpg

Första tagen! På typ tredje kastet. 52-53 kanske :) Frida har tappat en med :)

50 va den...post-12-13398412135721_thumb.jpg

Frida tappa en fin for en stund sen med. Riktigt synd att hon missa den. Fisken hugger distinkt. Det 䲠bra :)

Men nu byter vi plats. Vi stannar till vid kusten lite innan stenungsund... :)

post-12-13398517896523_thumb.jpgpost-12-13398518177625_thumb.jpg

Nu 䲠vi vid svanvik p堏rust. Hade precis ett tillslag... :)

Tva missade... Vi letar vidare... :)

post-12-13398533479076_thumb.jpg853346.807148.jpg]

post-12-13398534768382_thumb.jpg