.
Var/När skulle ni åka med tidsmaskinen?
#1 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2007, 22:17
:)
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2007, 23:06
Hade jag en möjlighet så skulle man ha tagit sig en 25 mila resa väster ut ner via Vindelälven och sneddat ut till Byskeälven innan man åter varit tvungen att återvända till verkligheten, drömma får man ocht skulle ha varit en fantastisk resa.....
"Oscar Wilde"
#3 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2007, 23:12
Mitt val av utrustning: mitt Sage SLT #5 med alla härliga attribut. Sen skulle jag nog ta med vadarna och fiskejackan där man har allt i! ;D
#5 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2007, 23:41
Givetvis med risk att kroka en tysk ubåt :-X
Mats
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2007, 23:56
Där drog man not en kväll i veckan och det var första gången i mitt liv som jag såg stor lax i verkligheten, Inte nog med det så fanns där en "tattarjänta" som man blev varnad för men inte kunde låta bli att fantisera om, en mörk vacker flicka som så småningom fick reda på att det bodde en Stockholmare i byn..... ::)
Hon var nog en femton sexton och jag var tretton.....Hade inte en susning om vad man skulle göra och var egentligen skiträdd för henne.......Ja jävlar i havet om man kunde skruva tillbaka tiden och ro ut i älven med ett flugspö och sedan koka en kopp kaffe vid en liten eld och .......... ::) ::) ;D ;D
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#7 Gäst_Fjäll token_*
Skrivet 13 Jan 2007, 23:57
#10 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 00:54
Citat
Jag hade tagit rygg på Dig, Harrabarra.....!! ;)
#13 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 09:56
#15 Gäst_sober_*
Skrivet 14 Jan 2007, 11:15
// Sober
#16 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 11:41
Citat
#18 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 12:17
#19 Gäst_damien_*
Skrivet 14 Jan 2007, 12:37
Citat
Där drog man not en kväll i veckan och det var första gången i mitt liv som jag såg stor lax i verkligheten, Inte nog med det så fanns där en "tattarjänta" som man blev varnad för men inte kunde låta bli att fantisera om, en mörk vacker flicka som så småningom fick reda på att det bodde en Stockholmare i byn..... ::)
Hon var nog en femton sexton och jag var tretton.....Hade inte en susning om vad man skulle göra och var egentligen skiträdd för henne.......Ja jävlar i havet om man kunde skruva tillbaka tiden och ro ut i älven med ett flugspö och sedan koka en kopp kaffe vid en liten eld och .......... ::) ::) ;D ;D
Då var du där innan kraftverket smälldes upp. Har bott vid älven i 20+ år och aldrig hört nån fått lax så långt ner i älven. :(
#20 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 13:48
;)
nä seriöst skulle det bli fiske efter stigande lax och öring i nåt strömmande vatten. Em, Mörrum eller nåt annat spelar egentligen inte så stor roll. Bara man får ett tjugotal 8) varje dag ;D Stora feta fiskar.
Sen skulle det va kul att testa nåt vatten man känner väl idag och se hur det fiskade för 100 år sedan.
#21 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 13:53
Citat
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#22 Gäst_damien_*
Skrivet 14 Jan 2007, 14:05
Citat
Kraftverket smälldes upp -67 så om jag backar 20 år till så drog du not -47. Om vi utgår från att du var c:a 20 då så bör du vara ungefär 80 nu.
Fan, du ser pigg ut :D ;)
#23 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 14:14
När "siljanslax" på över 10kg vandrade upp i smååarna...
Har hört många gamla farbröder berätta om tvekamper med storöringar...
Sett kort från 50-talet på 6-7 kilos öringar...tagna på dåtidens "bräckliga" utrustning..... 8)
Och att få göra en liten avstickare till Storån.... ::)
Att sen kunna få göra detta med min far, som gick bort -75, vore det ultimata... ;)
Vandrade otaliga fiskestigar med honom, från det jag kunde gå själv....
Han lärde mig allt om fiske, naturen, skogen, fjället...
Och hur man klarar sig så länge som möjligt på så lite som möjligt...
Har idag min fars 3 flugspön och 2 rullar på väggen....och dom "luktar" verkligen..."minnen från förr"... ;)
Tänk att få sitta där vid brasan, med nykokt kaffe i kåsan, efter att ha smugit omkring med flugspöt hela da´n..... ;) ;D ;D
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
#24 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 14:15
Citat
Fan, du ser pigg ut :D ;)
och jag drog inte noten jag tittade på.
Jag såg på Nylands hembygdssida att man söker vittnesmål och fotografier från den tid man drog not där....Tyvärr hade jag ingen kamera på den tiden men det är klart att det finns folk som minns detta...... ;) ;D
I hate negative people
#25 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 14:22
Jag har hälsat på en gubbe från Björkudden som berättade om att han fick 12-13 kilos rödingar i Langas vid storasjöfallet före utbyggnaden, grymt ;D men om jag skulle åka så vill jag nog ta med mig dagens utrustning....
#26 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 14:31
Citat
När "siljanslax" på över 10kg vandrade upp i smååarna...
Har hört många gamla farbröder berätta om tvekamper med storöringar...
Sett kort från 50-talet på 6-7 kilos öringar...tagna på dåtidens "bräckliga" utrustning..... 8)
Och att få göra en liten avstickare till Storån.... ::)
Att sen kunna få göra detta med min far, som gick bort -75, vore det ultimata... ;)
Vandrade otaliga fiskestigar med honom, från det jag kunde gå själv....
Han lärde mig allt om fiske, naturen, skogen, fjället...
Och hur man klarar sig så länge som möjligt på så lite som möjligt...
Har idag min fars 3 flugspön och 2 rullar på väggen....och dom "luktar" verkligen..."minnen från förr"... ;)
Tänk att få sitta där vid brasan, med nykokt kaffe i kåsan, efter att ha smugit omkring med flugspöt hela da´n..... ;) ;D ;D
by fishermen....Mora,Dalarna....Hemmavatten....
Österdalälven.....obotlig bambufiskare...
#27 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 15:13
En damm vid älvkarleby satte stopp för all lax och havsöring i hela dalälvsystemet... vilket gör att hela dalarna idag står utan havsvandrande fisk... missär. :'(
#28 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2007, 16:47
Älvarna simmade de gigantiska och en massa Lax och Havsöringar
Bäckarna simmade de antagligen fina små brunöringar
fjällsjöarna och strömmarna imellan , ja där kan man bara föreställa sig hur mycket och stora fiskar de fanns...
Inte för att vara elak men jag skulle hålla tyst om jag uppfann en Tidsmaskin 8)
#29 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2007, 20:58
Nu får man bara gå och drömma hur det sett ut engång i tiden,men längre upp i övre Svartån vid Tällningarna så är det nog sig skapligt likt som det såg ut förr..
#30 Gäst_P-A_*
Skrivet 15 Jan 2007, 21:19
Citat
Har varit med om liknande story fast utan stor lax då.
;D ;D ;D
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar