Hoppa till innehåll

.

Fiskebytta ?

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2007, 13:37

Läste i FiskeFörAlla för ett tag sedan om fiskelådor man kan ha på magen som linan kan ligger i när man kastar och tar hem linan.
Är det nån som använder en sån här ? de är ju igentligen bara fördelar med en sån

1.Man slipper blir galen över att upptäcka att linan har virat sig runt en rot eller buske vid fötterna när fisken vakar inom kastavstånd.
2.Man sparar nog en del pengar när man inte råkar stå på linan.
3.Felfritt fiske  (slipper tänka vart linan är)

De borde ge längre kastlängder sparade pengar men nackdelen är att man ser ut som en korvgubbe vid vattnet :- ;).
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#2 OFFLINE   Flisan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1263 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2007, 14:03

Prova att söka på linkorg här

http://www.edgeflyfi...?action=search2

Då hittar Du en massa bra trådar....... ;)
"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

#3 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2007, 11:27

Ett tips kan vara IKEAS barn pall som man vänder upp och ner på och gör skåror för en midjerem.
Funkar kanon.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=60101063

#4 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2007, 14:17

Citat

Ett tips kan vara IKEAS barn pall som man vänder upp och ner på och gör skåror för en midjerem.
Funkar kanon.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=60101063

haha varför inte  ;)

Hur är den att ha ? är den ivägen osv ?
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#5 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 816 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2007, 16:53

barnpallen från IKEA är skitbra. Jag har haft den på kusten i 4år och det håller än. jag har limmat fast tre provrör i botten på den så att linan stannar kvar bättre. Och en vit är dessutom lite diskretare än min i originalfärgen turkos.
En hemmafixad linkorg från ikea sparar dig 500 spänn att lägga på prylar jämfört om Du skulle köpa den fina Orvisbaljan

-Rensvind
Super Natural British Columbia

#6 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2007, 22:53

Tackar för tipsen :).

#7 ONLINE   Göken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1864 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2007, 23:02

Om man tar hem linan i slingor, behöver man då en linkorg? Vilket är mest bekvämt ?
>Gamt moso gedda<

#8 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2007, 12:10

Citat

haha varför inte  ;)

Hur är den att ha ? är den ivägen osv ?

Visst är den lite otymplig om man jämför med dom hopfällbara i nylon, men om man tänkt sig en i plast typ Orvis så funkar IKEA pallen lika bra.
Jag har borrat små hål i botten som jag stuckit upp buntband genom så att slingorna inte trulsar ihop.

#9 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 816 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2007, 12:56

Visst är de ihopfällbara lätta och så men de som har nätbotten är värdelösa på kusten. En våg och hela linan ligger ihoptrasslag i tången bakom.
Linkorg är enligt min mening ett måste på kusten med tanke på vind och vågor. I stilla vatten kanske man kan lägga linan i snygga slingor och det funkar utmärkt, men glöm det på kusten.

-Rensvind
Super Natural British Columbia

#10 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 28 Feb 2007, 02:03

Nu lyfter jag upp den här tråden Nååågot men nu när jag smög runt på google hittade jag dessa två

http://www.flyfishingmasters.se/index.php?...748011.75687236

och

http://www.fishit.co...oducts_id=82330

Snacka om skildnad på pris  :o och om jag ska vara ärlig så väljer jag hellre den billigare  :-X

#11 OFFLINE   Jakob

Advanced Member

• Edgemember
  • 98 Inlägg:

Skrivet 28 Feb 2007, 07:32

Har använt en diskbalja som är "kroppsformad" med värmepistol.
I botten sitter det sex decimeterlånga tryckluftsslangar med innerdiam.4mm som är skruvade underifrån med träskruv och bricka. 40mm nylonrem och snabbfäste(heter det så?)hittade jag i en sytillbehörsaffär.Total kostnad ca:120 kr. Jag uppfattar diskbaljan som liten så det blir nog att prova Ikeas barnpall som dessutom har en bra form från början?

Fördelar: Linan fastnar ej i grenar,ljung.stövelspännen etc.
Du kastar längre. Mindre krull på linan eftersom du inte behöver veva upp den på rullen vid kortare förflyttning. Du kastar snabbare efter förflyttning.

Nackdelar: Om fisken hugger med många slingor i korgen så kan du inte veva upp dom på rullen för då vänder du upp och ner på slingorna med trassel som följd. Man måste hålla i den översta slingan mot korgkanten vid förflyttning så att den inte fastnar i något. Se till att ha tillräckligt med löslina mellan korgen och rullen vid kast annars vänder du upp den nedre slingan. Vid förflyttning i dålig terräng så vevar du upp linan på rullen och
vrider korgen på ryggen.  Tja det var väl det mesta.
MVH Jakob 
Om inte livet leker så får man leka med sig själv.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar