.
Tafs, vad rekomenderar ni!!!
Started By guldskallen, 2007 02 09, 21:24
14 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2007, 21:24
Hej,
Vilken tafs tycker ni fungerar bäst............vision, loop, pool 12 etc
Kör ni med 9 eller 12 fot (själv så tycker jag att 12 fot är bäst).
Märket som jag tycker är prisvärt är RIO.
Jag tycker att kvaliten på dessa tafsar varierar, därför vill jag har er feedback.
En dag närmare årliga trippen.........snart så ska jag rese planerings fest, ska testa en ny whiskey "Knob Creek straight bourbon whiskey, Aged 9" i ett varmt konjaks glas.
Guldskallen
Vilken tafs tycker ni fungerar bäst............vision, loop, pool 12 etc
Kör ni med 9 eller 12 fot (själv så tycker jag att 12 fot är bäst).
Märket som jag tycker är prisvärt är RIO.
Jag tycker att kvaliten på dessa tafsar varierar, därför vill jag har er feedback.
En dag närmare årliga trippen.........snart så ska jag rese planerings fest, ska testa en ny whiskey "Knob Creek straight bourbon whiskey, Aged 9" i ett varmt konjaks glas.
Guldskallen
You never walk alone!
#3 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2007, 21:39
Använder oftast Pool 12...12 fot....bra pris...och sträcker o funkar bra.....
Taperar sen med Stroft.....som jag, personligen, tycker är j*****t bra.... :)
Uigeadail
Taperar sen med Stroft.....som jag, personligen, tycker är j*****t bra.... :)
Uigeadail
Pain is temporary...glory is forever.......Trout Bum & Bamboozer....Boogieman...Whisky Exorcist....Mora/Älvdalen.....oerhört välbevarad & synnerligen vacker 49-åring....Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
#4 ONLINE
Skrivet 09 Feb 2007, 22:05
Pratar vi vanlig nylon så tycker jag att Pool12s tafsar är väldigt prisvärda.
Till 9fotspöt brukar jag köpa 9' tafs som jag skarvar på ungefär en meter, då blir den ungefär 12 fot.
Som slitmaterial använder jag normalt Froghair och Rio, men många andra fungerar lika bra tex Stroft, som uigeadail nämde.
Själv diggar jag grodhåret mest. :D
Polytafs kan vara trevligt ifall man tex. vill ha en intermediate tafs, fast de är dyrare.
Till 9fotspöt brukar jag köpa 9' tafs som jag skarvar på ungefär en meter, då blir den ungefär 12 fot.
Som slitmaterial använder jag normalt Froghair och Rio, men många andra fungerar lika bra tex Stroft, som uigeadail nämde.
Själv diggar jag grodhåret mest. :D
Polytafs kan vara trevligt ifall man tex. vill ha en intermediate tafs, fast de är dyrare.
>Gamt moso gedda<
#7 Gäst_Team Slan - Moset_*
Skrivet 09 Feb 2007, 22:34
Tafsträsket är vidrigt och får för litet uppmärksamhet.
Jag går aldrig ut ur en butik utan att ha köpt en tafs och har aldrig hittat nåt märke som alltid funkar.
Däremot brukar jag nästan alltid vara nöjd med dom tafsar som skarvats både en och två och tre gånger...
Därav så är jag lite inne på Gunnars gamla teori om att knutar och skarvningar kan göra sitt till...
Som spets är som sagt froghair ingen dum idé.
Jag går aldrig ut ur en butik utan att ha köpt en tafs och har aldrig hittat nåt märke som alltid funkar.
Däremot brukar jag nästan alltid vara nöjd med dom tafsar som skarvats både en och två och tre gånger...
Därav så är jag lite inne på Gunnars gamla teori om att knutar och skarvningar kan göra sitt till...
Som spets är som sagt froghair ingen dum idé.
#8 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2007, 23:48
Har alltid kört med Scierra. Kanske främst beror på att lokala fiskebutiken endast har de. Utan att ha direkt erfarenhet av andra så måste jag säga att de funkat bra, sen att en och annan av dem får en knut då och då beror nog mer på mig, tyvärr ;).
Ska dock prova nåt annat märke när jag får chansen.
Bullet
Ska dock prova nåt annat märke när jag får chansen.
Bullet
#9 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2007, 00:19
Jag kör med Unyl 9-fotstafsar. Till spetsen har jag Rio eller Stroft
Har provat en del andra men de har inte varit till belåtelse. Spetsmaterialen är nästan ännu värre. Rysaren var när jag kom över en rulle med Loop 0,18.... Den slutade aldrig att krulla sig...
Har provat en del andra men de har inte varit till belåtelse. Spetsmaterialen är nästan ännu värre. Rysaren var när jag kom över en rulle med Loop 0,18.... Den slutade aldrig att krulla sig...
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#10 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2007, 09:07
jag köpte taperade tafsar från sameo på flugor.se i våras. hade inga problem alls med dom. körde även deras tafsmaterial som funkade kanon. de höll bra ända till hösten, då gav skiten upp, men då hade de legat oändliga timar i en kokhet bil osv, så slutbetyget blir ändå grymt bra kvalité!
till sista fisketurerna jöpte jag loops tafsar, de skulle jag aldrig gjort, sämre dret får man leta efter. i hugget så gick tafsen av på mitten :o skulle sedan skarva vidare, de var bara att dra av ända upp till de var en liten stump kvar. och då var den fiskad några nån timme bara ;D
ska nog fortsätta med samma tafsar, kanske prova nåt annat spetsmaterial, är villig att testa allt utom loop, testade deras chrystal dense förr, sämsta dreten jag knutit på en tafs...
froghair är bra, stroft gör en aldrig besviken!
till sista fisketurerna jöpte jag loops tafsar, de skulle jag aldrig gjort, sämre dret får man leta efter. i hugget så gick tafsen av på mitten :o skulle sedan skarva vidare, de var bara att dra av ända upp till de var en liten stump kvar. och då var den fiskad några nån timme bara ;D
ska nog fortsätta med samma tafsar, kanske prova nåt annat spetsmaterial, är villig att testa allt utom loop, testade deras chrystal dense förr, sämsta dreten jag knutit på en tafs...
froghair är bra, stroft gör en aldrig besviken!
#11 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2007, 10:20
Airflo poly light trout clear floating+stroft 0,20+stroft 0,16.
Olof - 29årig Örebroare
Falkasfiske.se
Falkasfiske.se
#15 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2007, 20:15
Jag kör Loop Multi för i princip hela slanten. mest multilight. till allt torrflugefiske. utom i jättesmå vatten där kör jag en vanlig loop eller pool12 9' tafs. som tafsmaterial finns inte nån annat val än stroft. bäst helt enkelt. testat d mesta men inget som varit lika bra som det.
standardtafsar jag kör är.
Torrfluga- Loop Multilight, en halvmeter 0.20 stroft och på det ca 1 till strax över en meter 0.14
Till småvatten Torrt. Loop Lr Pool 12 9' taperad till 0,14. oftast inte någon förlängning. behövs d så stroft 0'14 så den håller en spölängd.
till nymf en Loop lr Pool 12 9' tafs med 0.20 i spets förlängd med 0'18 stroft först 30 cm till första flugan 30 till nästa och 10 till den sista.
Streamer och enhands lax- Loop multi förlängd med stroft 0,30 hur långt beroende på flugstorlek.
varning för visions tafsmaterial. hade såna med tafssträckare på förrut. höll skitkasst! duger bara till flugbindning nu.
Mvh Magnus
standardtafsar jag kör är.
Torrfluga- Loop Multilight, en halvmeter 0.20 stroft och på det ca 1 till strax över en meter 0.14
Till småvatten Torrt. Loop Lr Pool 12 9' taperad till 0,14. oftast inte någon förlängning. behövs d så stroft 0'14 så den håller en spölängd.
till nymf en Loop lr Pool 12 9' tafs med 0.20 i spets förlängd med 0'18 stroft först 30 cm till första flugan 30 till nästa och 10 till den sista.
Streamer och enhands lax- Loop multi förlängd med stroft 0,30 hur långt beroende på flugstorlek.
varning för visions tafsmaterial. hade såna med tafssträckare på förrut. höll skitkasst! duger bara till flugbindning nu.
Mvh Magnus
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar