Hoppa till innehåll

.

Sveriges bästa rengbågs vatten

52 replies to this topic

#1 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 03 Apr 2007, 15:46

Villket vatten är det finaste rengbåges vattnet, nu menar jag inte bara med stora och feta med dålig kondition och utan fenor.där dom både är fina och stora.

#2 OFFLINE   Daniel Ewald

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4447 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2007, 16:43

Det beror ju på vad man är villig att betala.

Hökensås - Fin kvalite på fisken.
www.hokensas.se

Sjöleden i Skåne har en riktigt bra kvalite, fiskens storlek är mellan 1,5-4 kg i snitt (går större).
http://www.sjoleden.com/

Trollemölla som ligger i Degeberga (skåne) har riktigt stor fisk, och det är fisk som har super fenor och en super kondition. Tas årligen fiskar på 10-11 kg och dom är kanon fina.
http://www.trollemolla.com/

Bondemölla som ligger mellan Höör-Hörby (Skåne), lite blandad kvalite på fisken. Dom större fiskarna har ofta sämre kvalite än dom lite mindre, men inte alltid. Medelvikten är väll ungefär på 2-2,5 kg.
www.bondemolla.se

Strömhult i Småland, tycker jag har blandad kvalite. Medelvikten där är väll på 2-3 kg. Även där tas rätt mycket större exemplar.
www.stromhult.com

Mvh Daniel
Medarbetare på +FishEco...

#3 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 03 Apr 2007, 17:03

Tack för tpsena nu vet jag var jag ska fiska i frammtiden ;D

#4 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 03 Apr 2007, 17:19

I det här sammanhanget är Norrbyströmmen en runner upp som har stor potential ;D ;D
http://www.norrbystrommen.se/
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#5 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 03 Apr 2007, 17:22

Jag är välldigt sugen på att åka dit någon gång.Rengbåge i forsande vatten får man väll leta efter

#6 OFFLINE   j_a

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2007, 17:39

Det klart bästa regnbågsvattnet jag fiskat vid är Kalvsjön, utanför Värnamo.  Vacker natur, stora kläckningar och fin fisk.  Missa inte fisket i Maj-juni då sjösandsländan kläcker. Oslagbart!  Denna sjö är helt klart värd ett besök!!!
Less is more

#7 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 03 Apr 2007, 17:44

Har du fått någon lyckad fångst då ???

#8 OFFLINE   j_a

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2007, 17:52

Jag har aldrig varit där utan att ha varit i kontakt med fisk. De flesta fiskarna jag fått i Kalvsjön har legat på ca 8 hg. Men som sagt det är fin fisk i god kondition. Dessutom finns det ett bestånd av självproducerande öring i sjön, vilket ju är extra trevligt. Det är dock två år sedan jag var där nu.

Jesper.
Less is more

#9 OFFLINE   Sommar

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3597 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2007, 18:24

Fiskar inte speciellt mkt båge men har ända besökt många av de mer "kända" ställena och jag har utan tvekan fått både mina finaste och största i Trollemölla. Topp på 8kg på torrfluga! :)

Postad bild

#10 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 03 Apr 2007, 18:56

Någon som känner till fyrväpplingen.

#11 OFFLINE   joel

Advanced Member

• Edgemember
  • 232 Inlägg:

Skrivet 04 Apr 2007, 09:21

Hej Fyrväpplingen har jag besökt ett par ggr med blandat resultat. Fiskens kondition varierar, fenorna är inte de bästa på somliga exemplar.
Båt är ett måste i denna sjö, fin omgivning, tyvärr tillåts spinnfiske i sjön vilket gör att många bågar går det ödet till mötes. Vacker natur annars, premiär 21 april har jag för mig.
Joel

#12 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 04 Apr 2007, 12:02

Jag har försökt besöka några av ovanstående vatten senaste åtta månaderna.
Här kommer en liten sammanställning av mina intryck:

Acksjön - Södertälje: Fin miljö, mindre fisk och väldigt beroende av "tankbilen".
Hökensås, Baltak - Tidaholm: Fiskat en del i Strandgölen. Få, men stora. ok kvalité. Gick bom på halvdag Baltak.
Lilla Malma - Malmköping: Dyrt, fast du får vad du betalar för. Stora bågar, ganska bra kvalité. Blir ännu bättre!
Fyrväpplingen - Nästan uteslutande fisk strax under kilot. Men finns ofta bra med fisk. Mycket folk. Kvalité ok.

Åker snart till Norrbyströmmen.  :)
Verkar svårt att få besöka Strömhult.
Vinnalt, Trollemölla nästa?

Tveksamt, snart börjar ju det bästa fisket. Rödind, öring och Harr...

Finns lite mer utförliga reportage på min hemsida: http://viktor.c-sam.nu/

Kanske kan vara till lite hjälp...
www.superpuppan.se

#13 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 04 Apr 2007, 17:53

Bra att höra. Är det någon som fiskat i Örsjön ??? där är det toppskick på fiskarna. Innan dom släpps ned i sjön
får dom leva i strömmande vatten där dom får bra konditio och rengbågarna kan desutom självreprodusera sig i sjön.

#14 Gäst_zebbe_fiske__*

• Guests

Skrivet 04 Apr 2007, 19:20

jag håller med att http://www.bondemolla.se/ är ett mycket fint ställe samma medhttp://www.hokensas.se/ o http://www.trollemolla.com/ o http://www.stromhult.com/
alla dom här ställenen är ass fint på , bra vatten bra fiskar bra med det mästa ;D :D :)

#15 OFFLINE   Daniel Ewald

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4447 Inlägg:

Skrivet 05 Apr 2007, 14:20

Nu har ni chansen att besöka Trollemölla om ni vill.

http://www.edgeflyfi...p?topic=61328.0

Mvh Daniel
Medarbetare på +FishEco...

#16 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 14 Apr 2007, 23:01

Vad hugger rengnbågen mest på då ???

#17 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2007, 12:04

Beror på var du fiskar.
Är det nyinsatt regnbåge, som på många av de stora "kända" ställena, fungerar stora stökiga flugor bäst.
Som zonker, muddler mm. Detta fungerar särskilt bra om du är först att fiska på bågarna.

Ibland har bågarna gått lite längre och gått över på insektsdiet. Eller smakat på lite för många buskiga krokar.
Då kan imitationsfisket bättre.

Men bågarna är populära just för att de är så aggressiva och hugger på det mesta...
Finns det mycket båge är det svårt att misslyckas.  ;D

Sen kan en del finna det roligare/sportigare med imitationsfiske. Eller att torrfluga..
Själv tror jag sällan att en streamer skulle få stryk av en torrfluga eller nymf.

Min åsikt..  ;)
www.superpuppan.se

#18 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2007, 13:55

Citat

Vad hugger rengnbågen mest på då ???

De svaret är självklart en Zonker  ;D ;D
Finns bra att köpa på www.flugor.se  ;) :)
annars finns de folk som snattrar om fjädermyggor.
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#19 Gäst_säta_*

• Guests

Skrivet 15 Apr 2007, 14:24

Citat

De svaret är självklart en Zonker  ;D ;D
Finns bra att köpa på www.flugor.se  ;) :)
annars finns de folk som snattrar om fjädermyggor.

köpa zoonkers ;D ;D ;D

#20 Gäst_P-A_*

• Guests

Skrivet 15 Apr 2007, 15:00

Sandasjön...
;D ;D

#21 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2007, 15:02

Beträffande
Örsjön , och påstådd självreproduktion.Tillåt mig tvivla, jag vill ha bevis! :D

Fisket där:väldigt varierande.Det bästa , är väl att det är ordning och reda på båtarna.

Fyrväpplingen:I vintras var vi och pimplade vid Skysjön(min kompis pimpade, jag eldade).
Jag frågade Göran(ägaren) , om vi fick köra ner till sjön,ung 1.5 km.Nej, jag vill inte släppa ner de som kan gå.Men då vi gått ner till sjön, står det fyra bilar där, ingen har något handikapptillstånd, och vi såg ingen fiskare som verkade ha svårt att gå Så brukar det vara på sommaren också, fast oftast fler bilar.
Så, antingen,låt alla åka ner, eller bara sådana som har handikapptillstånd!!!

Båtar och t.ex. ankare och åror, är inte särskilt bra i Fyrväpplingen. Det kunde bli ett bra P&T vatten , med en flugfiskesjö, som bevakas, så at reglerna följs.

Tyvärr saknas det ett riktigt bra  P&T vatten i Uppland, om man nu ska ägna sig åt detta surrogatfiske.Visst händer det att jag gör det.

#22 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 15 Apr 2007, 15:52

Finns det rängbåge på Siggefora sjön.

#23 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 15 Apr 2007, 16:32

Jag har läst om att ni i uppsalasflugfiskeubb ville ha en egen klubbsjö  ska det finnas regnbåge i den i sånna fall.

#24 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2007, 20:42

Det fanns en period för länge sedan, då det sattes ut regnbåge i Siggeforasjön.Det görs alltså inte längre.

Uppsala Flugfiskeförening har några tjärnar i Bergslagen.

Själv kan jag tänka mig att arrendera en sjö,har t.o.m. hittat en lämplig.
Vi får se.

#25 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2007, 21:52

jag gillar Villingsberg mellan Örebro och Karlskoga. Brukar fiska i trehörningen och den hyser fina öringar. Har aldrig gått bom där och tycker en förtyngd wollybugger med guldskalle funkar klockrent eller förtyng Hökensås montana.
Men ska dra några på torris i sommar!!

mvh Fredde
Flyfishing addicts of sweden

#26 Gäst_tojoe_*

• Guests

Skrivet 16 Apr 2007, 06:05

Glöm inte Risebo (www.risebo.se) strax söder om Åtvidaberg. Ett väldigt välskött område som bygger på samma koncept som t.ex. Hökensås, dvs. ett fiskekort för fiske i ett flertal sjöar (totalt 5 för fiske efter regnbåge). Det finns även en mindre andel öring i några av sjöarna, och fisken håller överlag mycket bra kvalitet.

Tingstadgöl och Stengöl har också rätt rikliga kläckningar av sjösandslända i månadsskiftet maj - juni. Färre fiskare än i Hökensås, men med minst lika hög standard. Har fiskat där en eller ett par gånger om året sedan starten 1987 (när Risebo var ett s.k. Kronofiskevatten) och har idel goda erfarenheter. (Sökte i minnets gömslen efter åtminstone en negativ erfarenhet, för att balansera inlägget en smula, men gick bet.)

#27 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 16 Apr 2007, 16:54

Citat

Det fanns en period för länge sedan, då det sattes ut regnbåge i Siggeforasjön.Det görs alltså inte längre.

Uppsala Flugfiskeförening har några tjärnar i Bergslagen.

Själv kan jag tänka mig att arrendera en sjö,har t.o.m. hittat en lämplig.
Vi får se.

#28 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 21 Apr 2007, 19:21

När kan man setta igång?

#29 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5552 Inlägg:

Skrivet 21 Apr 2007, 20:19

..tycker vi här i Kiruna har otroligt fina Regnbågar..tror det beror på Midnattssolen(ljuset)..& det rena vattnet som faller.. :)
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#30 Gäst_P-A_*

• Guests

Skrivet 21 Apr 2007, 20:28

Lim Ismo??
:D :D

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar