Skrivet 15 May 2007, 18:01
Det finns även större fisk i Fyrväpplingen: Skysjön.Jag har fått både små,som jag satt tillbaka(i Örsjön hade nog förekomsten av småregnbåge kallats "självreproduktion"),och fiskar kring kilot,men av en del vak att döma,finns det även större fiskar.
Däremot tycker jag att det har blivit mer småfisk,på senare tid.Det som är mest utmanande ,är väl att lura någon förvildad fisk att ta flugan.Om det dessutom finns större förvildad fisk, blir det extra spännande.
Men fisket i Fyrväpplingen, har väl inte utvecklats i riktning mot kvalitetsfiske, tyvärr.Att försöket med den rena flugfiskesjön ,som Holmsjön var under några år,inte "lyckdes, har nog flera orsaker, och jag ska inte fördjupa mig i detta.
Jag tror dock att det finns en nisch för P&T fiske i Uppland med fin fisk, regler som är vettiga,seriösa besökare som följer de regler som finns.
Kanske något slags medlemskap och kontrakt med den som tillhandahåller fisket, skulle kunna fungera.Du betalar en årsavgift, plus en avgift vid varje besök.Den som inte följer reglerna,om t.ex. fångstbegränsning. blir avstängd för resten av året, och får inte tillbaka årsavgiften.
Jag tror att bra fiske i det här sammanhanget,bara kan kombineras med klara regler, viss övervakning, och hårda bud för den som vill sabba.
Övervakning kan t.ex. skötas av personer som är fisketillsynsmän, och fiskar med rabatt.(I Holmsjöns fall, var det t.ex. allt för många som behagade ro , med flugan efter båten,fastän det fanns två andra sjöar, där "flugrodd" var tillåtet).
Jag fiskar hellre i ett "bra vatten" och får noll ,en eller två fiskar,än har ett mängdfiske på broileraktig fisk.
Och jag hoppas att utvecklingen går mot ett mer kvalitetsinriktat fiske,drivet av personer som själva är hängivna flugfiskare.
Visst åker jag till Fyrväpplingen ibland, och ägaren:Göran ,är en trevlig person. Men det känns inte riktigt som det fiske jag vill praktisera,även under "surrogatstämpeln" P&T.Kanhända att mina ideal,inte skulle vara kommersiellt gångbara, men jag hoppas att det finns tillräckligt många flugfiskare, som tänker och känner som jag gör!