Hoppa till innehåll

.

Sveriges bästa rengbågs vatten

52 replies to this topic

#31 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5552 Inlägg:

Skrivet 21 Apr 2007, 20:32

Citat

Lim Ismo??
:D :D

Tror inte det är starkt nog för din käft!... :-
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#32 Gäst_P-A_*

• Guests

Skrivet 21 Apr 2007, 20:36

Inte chans, men det vill du inte heller. ;)
;D ;D

#33 Gäst_Rockarn91_*

• Guests

Skrivet 10 May 2007, 22:02

Har inte varit på så grymt många Regnbågsställen direkt....Men jag kan starkt rekommendera Baltak, är lite smått kär i den sträckan!!
Fina fiskar, bl.a en del Vild Öring, en del utsatt Regnbåge och Öring...Fin kondition på dem måste jag säga!!
Var där senast igår och bommade en helt okej regnbåge (Över 1.5 iallafall) och fick en Öring på 1,1 och en Regnbåge på 1,3 ungefär, jag kan tillägga att jag fick båda på Wolly Bugger :)

Skitfiske på er alla

// Pontus

#34 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 15 May 2007, 00:04

Hunnit fiska lite mer båge nu..

Norrbyströmmen, Motala/Borensberg: Konstgjort med en massa fisk. Spöade upp varandra illa i leken, men annars grym kvalité på fisken. Kilosfiskar kändes mångfalt större. Riktigt roligt fiske! (förövrigt är allt europeiskt regnbågsfiske konstgjort, mer eller mindre)

Acksjön, Södertälje: finns mycket fisk nu, men var "välstädat" efter medlemmarnas premiärhelg. Små fiskar, sällan över 1,5 kilo och med dålig kvalité på fenorna. Men just nu bäst på torrfluga, knott..

Fyrväpplingen, Skyskön, Uppsala/Almunge: Ganska bra med fisk, Risig kvalité och urusel storlek. Totalt åtta fiskevänner där på en helg, över 35 fiskar fångade, en knappt över kilot! Minst vägde max 150 gram! Mindre än en fiskpinne!

På onsdag åker vi till Hökensås fyra dagar! Hoppas på Rock n Roll..
Sen blir det nog övergång till harr/öring/röding... Äntligen!!!
www.superpuppan.se

#35 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 15 May 2007, 08:40

Men det finns bra mycket större fiskar där. Ett tips man kan bara transportera ut stora fiskar till sjöarna på vintern.

#36 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 15 May 2007, 16:00

Hm.. Antar att du menar Fyrväpplingen..
Detta var premiärhelgen!  :(

Alla stora tagna på pimpel?  ;)
Tveksamt, mycket tveksamt..

Jag hörde att deras "troféfiskar" var dem över två kilo. Och det sattes ut väldigt få sådan (/per mört)...
Vilket jag.. Hm.. Noterat..  >:(

Skickar ny patrull till helgen!!!  ;D

Men Sveriges bästa regnbågsvatten... Hardly.. Eller... Knappast!
Varken flest, störst eller vackrast. Vilket nu är avgörande...
www.superpuppan.se

#37 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 15 May 2007, 18:01

Det finns även större fisk i Fyrväpplingen: Skysjön.Jag har fått både små,som jag satt tillbaka(i Örsjön hade nog förekomsten av småregnbåge kallats "självreproduktion"),och fiskar kring kilot,men av en del vak att döma,finns det även större fiskar.
Däremot tycker jag att det har blivit mer småfisk,på senare tid.Det som är mest utmanande ,är väl att lura någon förvildad fisk att ta flugan.Om det dessutom finns större förvildad fisk, blir det extra spännande.

Men fisket i Fyrväpplingen, har väl inte utvecklats i riktning mot kvalitetsfiske, tyvärr.Att försöket med den rena flugfiskesjön ,som Holmsjön var under några år,inte "lyckdes, har nog flera orsaker, och jag ska inte fördjupa mig i detta.

Jag tror dock att det finns en nisch för P&T fiske i Uppland med fin fisk, regler som är vettiga,seriösa besökare som följer de regler som finns.

Kanske något slags medlemskap och kontrakt med den som tillhandahåller fisket, skulle kunna fungera.Du betalar en årsavgift, plus en avgift vid varje besök.Den som inte följer reglerna,om t.ex. fångstbegränsning. blir avstängd för resten av året, och får inte tillbaka årsavgiften.

Jag tror att bra fiske i det här sammanhanget,bara kan kombineras med klara regler, viss övervakning, och hårda bud för den som vill sabba.
Övervakning kan t.ex. skötas av personer som är fisketillsynsmän, och fiskar med rabatt.(I Holmsjöns fall, var det t.ex. allt för många som behagade ro , med flugan efter båten,fastän det fanns två andra sjöar, där "flugrodd" var tillåtet).

Jag fiskar hellre i ett "bra vatten" och får noll ,en eller två fiskar,än har ett mängdfiske på broileraktig fisk.

Och jag hoppas att utvecklingen går mot ett mer kvalitetsinriktat fiske,drivet av personer som själva är hängivna flugfiskare.

Visst åker jag till Fyrväpplingen ibland, och ägaren:Göran ,är en trevlig person. Men det känns inte riktigt som det fiske jag vill praktisera,även under "surrogatstämpeln" P&T.Kanhända att mina ideal,inte skulle vara kommersiellt gångbara, men jag hoppas att det finns tillräckligt många  flugfiskare, som tänker och känner som jag gör!

#38 Gäst_P-A_*

• Guests

Skrivet 15 May 2007, 18:41

Citat

Det finns även större fisk i Fyrväpplingen: Skysjön.Jag har fått både små,som jag satt tillbaka(i Örsjön hade nog förekomsten av småregnbåge kallats "självreproduktion"),och fiskar kring kilot,men av en del vak att döma,finns det även större fiskar.
Däremot tycker jag att det har blivit mer småfisk,på senare tid.Det som är mest utmanande ,är väl att lura någon förvildad fisk att ta flugan.Om det dessutom finns större förvildad fisk, blir det extra spännande.

Men fisket i Fyrväpplingen, har väl inte utvecklats i riktning mot kvalitetsfiske, tyvärr.Att försöket med den rena flugfiskesjön ,som Holmsjön var under några år,inte "lyckdes, har nog flera orsaker, och jag ska inte fördjupa mig i detta.

Jag tror dock att det finns en nisch för P&T fiske i Uppland med fin fisk, regler som är vettiga,seriösa besökare som följer de regler som finns.

Kanske något slags medlemskap och kontrakt med den som tillhandahåller fisket, skulle kunna fungera.Du betalar en årsavgift, plus en avgift vid varje besök.Den som inte följer reglerna,om t.ex. fångstbegränsning. blir avstängd för resten av året, och får inte tillbaka årsavgiften.

Jag tror att bra fiske i det här sammanhanget,bara kan kombineras med klara regler, viss övervakning, och hårda bud för den som vill sabba.
Övervakning kan t.ex. skötas av personer som är fisketillsynsmän, och fiskar med rabatt.(I Holmsjöns fall, var det t.ex. allt för många som behagade ro , med flugan efter båten,fastän det fanns två andra sjöar, där "flugrodd" var tillåtet).

Jag fiskar hellre i ett "bra vatten" och får noll ,en eller två fiskar,än har ett mängdfiske på broileraktig fisk.

Och jag hoppas att utvecklingen går mot ett mer kvalitetsinriktat fiske,drivet av personer som själva är hängivna flugfiskare.

Visst åker jag till Fyrväpplingen ibland, och ägaren:Göran ,är en trevlig person. Men det känns inte riktigt som det fiske jag vill praktisera,även under "surrogatstämpeln" P&T.Kanhända att mina ideal,inte skulle vara kommersiellt gångbara, men jag hoppas att det finns tillräckligt många  flugfiskare, som tänker och känner som jag gör!

Otroligt fint svar Magnolia!!
Instämmer helt med essensen i detta svar dvs skippa broilers och satsa
på midre fik med hela fina fenor som inte fått lida under uppfödningen.
Om du hittar ett sådant vatten så skicka ett IM till mig.
Mvh P-A ;D

#39 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 15 May 2007, 21:56

"surrogatstämpeln" P&T  ;D ;D ;D
Bästa förklaringen jag läst..  8)
I övrigt håller jag också med.

Måsta bara berätta om två klassiska turer till Väpplingen..

Vi var fyra snygga fiskare som en hel dag metade regnbåge i en för detta avsedd sjö..
(Kommer ej ihåg namnet)
Trots ihärdigt fiskande fick ingen av oss en fisk. Vill minnas inte mindre än två misstänkta hugg dock..  ;)

Dött således. Vi hade hyrt ziggekojan och jag hade med mig en rök för frukostfirren..  :(

Men ödet ville oss inte värre än att abborren lekte i en liten bäck(den som passerar anläggningen), så jag drog håven igenom höljan nedanför ett vandringshinder. Men storabborren lös med sin frånvaro. Tredje draget fanns det dock en halvkilos regnbåge i nätet.  ;D Smakade mumma till frukost..

Ofta har vi tävlat om vem som fått flest regnbågar i sjön. En av gångerna tycker jag nog att vinnaren borde diskvalificeras. Särskilt som avgörande fisk inte heller denna gång fångades med spö.  ::)

När kamraten kanadensaren låste fast båten hoppade en båge självmant upp på bryggan.
Han dök kvickt efter och fångade bågen..
- Sådär ja!  ;D Nu har jag fått sex, ylade kanadensaren till oss andra fiskares förskräckelse..

Sensmoral:
Knappast... Inte denna gång...  8)
www.superpuppan.se

#40 Gäst_Nicklas_H_*

• Guests

Skrivet 16 May 2007, 18:18

Ok, men vad tycker ni att fyrväpplingen får på en skala från 1-5. ???

#41 OFFLINE   Muaytudd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 332 Inlägg:

Skrivet 22 May 2007, 08:59

Bondemölla har fina fiskar. Inte kanske like stora som Strömhult men mycket bra kvalité på fenor och kött. Han säger själv att om man får upp ngn med tvivelaktig kvalité ska man lämna över den till honom så blir den fiskmat.

MVH

Christian
www.lagerblad.nu

#42 Gäst_HåkanViskaforsIgen_*

• Guests

Skrivet 22 May 2007, 09:41

Var iväg en sväng till Annelund i söndags för att introducera en nybörjare i flugfisket.

En trevlig tjej som Dräparn skickade över med varm hand till mig :)

Hur som helst, de ha rätt så bra standard på fisken även om det var trögt i söndags. Jag fick tre stycken så att hon åtmindstonde kunde se hur en drillning går till ;D

Skicket var bra även idag som kan ses på bilden på en öring. De övriga var Regnbågar i ungefär samma skick.

#43 Gäst_Hedström_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 10:33

Fin ;)

#44 Gäst_Ola P_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 10:50

Lite sent kanske angående Örsjön, men det kan inte skada att jag berättar om mina erfarenheter från denna sjö  :). Varit där kanske 15 ggr totalt, det vakar i princip alltid när jag är där vilket gör fisket extra roligt och därför väljer jag att fiska där ganska ofta Ganska svårfiskat tycker jag personligen, då det vakar mycket men det är oftast svårt att veta vad dom tar. Fisken där gör rätt så mycket språngvak, ibland en meter ovanför vattenytan. Om det är för att dom tar något eller vill bli av med vattenlös kan jag inte svara på, finns lite olika terorier kring detta. Det har funnits vulgator i sjön men det var flera år sedan en sådan kläckning ägde rum, men man kan ju alltid hoppas att dom kommer tillbaka. Det jag har sett fisken har haft mycket magen är små oliv gröna puppor och jag har bundit upp ett par sådana i strl 20 men har inte hunnit testa dom ännu. Finns ganska mycket nattsländor och även steklar gillar dom. Som flugfiskare krävs det båt och man ska nog boka om det är helg, annars på vanliga vardagar är det nog lugnt. Kvailtén på fisken är väl ganska varierande måste jag säga, ibland helt okej fennor, ibland mindre okej.

Mvh Ola

#45 Gäst_Hedström_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 10:53

Blir dom stora där. Är det mäet rengbåge eller?

#46 Gäst_Ola P_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 10:58

Tja rekord ligger väl på typ 8 kg, skulle väl säga att det är som i de flesta regnbågesvatten när det gäller storleksmässigt, ett par klunsar men mest fisk kring 6 hg och 2 kg. Det finns en Öring och Bäckröding men i små mängder skulle jag tro. Bäckröding är inget du brukar få under sommaren, men helt klart mest regnbåge.

#47 Gäst_Hedström_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 15:40

Äsh då finns det ju lite.
Vad gillar dom att hugga på?

#48 Gäst_Ola P_*

• Guests

Skrivet 23 Jun 2007, 15:58

Streaking Caddis är den torrfluga jag överlägset fått mest på. Annars funkar de klassiska regnbågsflugorna: e-12, wolly bugger, även mindre bruna rackelhannar osv. Myror är alltid bra att ha med sig.

#49 OFFLINE   RECREDONE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Skrivet 20 May 2008, 21:01

Ett av sveriges nog i särklass bästa vatten med stor regnbåge finns nog i Storuman på Stensele fvo, fiskar runt 5 kilo är
mycket vanliga, den största som jag vet är tagen är över 11 kilo. Även stor röding förekommer!!

Mvh Recredone

#50 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 20 May 2008, 22:10

Citat

Det beror ju på vad man är villig att betala.

Hökensås - Fin kvalite på fisken.
www.hokensas.se

Sjöleden i Skåne har en riktigt bra kvalite, fiskens storlek är mellan 1,5-4 kg i snitt (går större).
http://www.sjoleden.com/

Trollemölla som ligger i Degeberga (skåne) har riktigt stor fisk, och det är fisk som har super fenor och en super kondition. Tas årligen fiskar på 10-11 kg och dom är kanon fina.
http://www.trollemolla.com/

Bondemölla som ligger mellan Höör-Hörby (Skåne), lite blandad kvalite på fisken. Dom större fiskarna har ofta sämre kvalite än dom lite mindre, men inte alltid. Medelvikten är väll ungefär på 2-2,5 kg.
www.bondemolla.se

Strömhult i Småland, tycker jag har blandad kvalite. Medelvikten där är väll på 2-3 kg. Även där tas rätt mycket större exemplar.
www.stromhult.com

Mvh Daniel

Jag har sedan pär köppte trolle fiskat där två gånger om året alla stora fiskar har alltid hafft kassa fenor

jag har fiskat i bonde ca 6 gånger och aldrig sett fisk med kassa fenor

jag har sagt upp mina turer till samtliga regnbågsvatten för att sickta på vild fisk. kommer att fiska några gånger om året i bonde då fisken är i ohotat bäst kondition där och dessutom kan vara väldigt kräsen där

Så jag tycker nog att bonde är bäst har doch bara hört gott om sjöledens men aldrig fått tillfälle att testa själv  :)
Visit My Website

Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö)

"Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt."

#51 OFFLINE   T.Lindholm

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2120 Inlägg:

Skrivet 27 May 2008, 08:27

Björkadammen  utanför sjöbo.  Drivs av sportfiskarna skåne , fint vatten underbar natur i närheten. Klippt runt sjön så hela familjen kan vara där och väldigt fin fisk.
Förra året drabbades de av karplöss så de har tömt sjön och börjat om från början, fina fiskar i 1,5kg klassen men det sätts i ena o annan bonusfisk kring 5.

En av de få gånger jag fått en regnbåge som låter backingen visa sig i solen.

http://www.sportfiskarnaskane.se/    Gå in på vatten.

Relax & Release
Tomas

#52 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2009, 14:07

Håller fullständigt med föregående talare!

Björka, är grymt mysigt. Bra ordnat med handikapp brygga, värmestuga med grill möjlighet och mugg på baksidan. Flera bänkar att sitta och fiske ljuga på oxå lol. Fisken har bra kondis tycker jag. Och bak kasten kan då ingen säga att det är bekymmer med. Perfekt ställe för en nybörjare.
Självt, har jag fiskat där under 14 års tid.
"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#53 OFFLINE   FireRaptor

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 Inlägg:

Skrivet 30 Sep 2009, 10:44

Björkadammen är ett fantastiskt fiskevatten. Naturen är underbar och fisket är oftast på hugget.

Fisken verkar vara i god kondition och bjuder på fina fighter ibland. Ett givet fiskevatten där de flesta av våra klassiska flugor fungerar bra.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar