.
Strategi vid havsöringsfiske
Postad 08 Apr 2007, 06:49
Börjar ALLTID med att fiska mitt närområde, korta kast längs kanterna och vattnet närmast mig, dvs 5-10meter, sen fiskar jag mig utåt med längre och längre kast.
Förflyttar mig i sidled eller utåt kastandes regelbundet åt olika håll för att hela tiden täcka av större områden mer effektivt. :)
Vadar helst inte! Har principen att "är det djupare än till knähöjd" så vadar jag inte, fisken går oftast såpass grunt nu i början (även somarnätter).
Vadare under våren och på de platser jag oftast fiskar används bara som transportmedel över vissa sund eller vikar för att komma till rätt plats, samt som regnbyxor! ;D Sommarfiske och nattfiske bedriver jag i sandaler ;D
Rolig tråd! Kan vara kul om folk delar med sig lite om hur just dem själva startar eller bedriver sitt fiske! :)
Postad 08 Apr 2007, 06:52
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 08:23
Vi alla har våra ritualer naturligtvis som är mer eller mindre viktiga för fisket.
När jag kommer ut till min fiskeplats så brukar jag först av allt pinka - och det helst i vattnet!
Hatar att komma på efter en halvtimmes fiske att jag glömde det där....
Samtidigt får man någon minuts reflektion vid vattnet. Kollar vattenfärgen såklart, får en föraning av strömmarna samtidigt som man blickar ut över vattnet och kollar efter tecken på tidvatten och annan aktivitet.
Väl framme vid själva fiskeplatsen tas det försiktigt.
Ställer mig en bit ifrån vattenkanten och fiskar av vattnet "framför fötterna"
Försiktighet är nog nyckelordet överlag under hela fiskepasset. Även havsöringen är mycket skygg vilket det verkar som om många har glömt...
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 08 Apr 2007, 08:43
Men pissa i vattnet? Håkan ! ;D ( Vadar du i just där sen? ) :
Efter det att jag har kastat av närområdet från land och jag går i så brukar jag sänka ner handen och kolla om jag får upp räkor etc. Ligger räkorna vid ytan eller en bit ner? Många räkor i handen? Hur klart är vattnet?
Beroende på vinden så försöker jag nog att fiska av området från vänster till höger.
Vid vårt favoritrev så finns det en djuphåla som jag gärna låter flugan sjunka maximalt i och lägger ut flugan där flera gånger.
Men det är ju så in i h-te nyckfullt fiske när det gäller HÖ. I bland ( läs ofta ) är det som förgjort :P
39 årig dryg skåning, bosatt i Malmööö
Postad 08 Apr 2007, 08:55
Det där med försiktighet är nog A och O när det gäller HÖ.
Men pissa i vattnet? Håkan ! ;D ( Vadar du i just där sen? ) :
Njae... :)
Det är naturligtvis innan jag kommer fram till själva fiskeplatsen! Typ vid baslägret (där jag parkerar bilen) ;D
Men viss f-n är HÖ-fisket nyckfullt! Det är väl det som är så fascinerande.
Det är ett pussel man lägger med hjälp av ledtrådar - ett evighetspussel!
Gäst_Ephemera_*
Postad 08 Apr 2007, 09:30
Havsöringsfiske upphör aldrig att förvåna. Ibland ska det vara varmt, en sol som står i Zenit och gassar, ingen vind och klart i vattnet. Andra gånger är det mycket vind, mulet, regnigt och allmänt vidrigt väder som gäller.
Postad 08 Apr 2007, 09:56
Börja fiska av strandkanten och gå sen sakta sakta utåt.
Havsöringen är en skygg fisk och du skrämmer den lätt, därför så fiska dig utåt hela tiden.
När du kommer till din fiskeplats, ställ dig på strandkanten och kolla ut
några "heta" platser där du kan tro hålla fisk.. Fiska sedan av dom en efter en.
Mvh Daniel
Postad 08 Apr 2007, 10:06
:'(
inte ens ett litet drag
Platserna jag varit på känns kanon, leopardbotten o mycket sten.
Jag kan tänka mig att jag kört med fel flugor....hur kan jag lättast se vad de äter?!
Eller går jag bara igenom asken, tobis, räkor osv osv
Postad 08 Apr 2007, 10:35
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 10:56
Hur ser en "het" plats ut ???
Något strömsatt vatten, lagom färgat, tång, sten, mycket föda och närhet till "gömställen"/djupt vatten.
Många av dessa faktorer ändrar sig från tid till annan på grund av tidvatten, vind med mera....
Postad 08 Apr 2007, 10:58
Jaha..Detta kommer att bli en tuff uppgift för Guiden Kenta ;)Något strömsatt vatten, lagom färgat, tång, sten, mycket föda och närhet till "gömställen"/djupt vatten.
Många av dessa faktorer ändrar sig från tid till annan på grund av tidvatten, vind med mera....
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 11:05
Varför skulle han annars guida? För å äta korv eller... ??
;D
Postad 08 Apr 2007, 11:14
Bland annat ;D ;)Har han inte koll på läget tror du??
Varför skulle han annars guida? För å äta korv eller... ??
;D
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 11:15
Säger du det så :DSå ser min heta plats ut ;)
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 17:09
Strategin när det gäller flugor för min del är oftas 3-4st basmönster, räka, mask, märla och fisk..
Jag håller mig till dessa 4 mönsterna i lite olika storlekar och fiskar dem på en massa olika sätt beroende på tid på säsongen, snabbt och ytligt, djupt långsamt, snabbt och djupt osv osv..
Jag ändrar oftast fisketekniken före jag byter fluga!
Ett annat tips är att hitta eler binda en universalfluga, en fluga som imiterar nästintill allt som du har i olika storlekar och färger. Jag har en enkel fluga som enbart består av maraboustjärt och dubbad marabou med olika förtygningar. Denna fluga sitter till 70% av tiden på tafsen och är ruskigt bra! Vit, brun, cream eller svart är färgerna som används mest.
Den är även ett dödligt alternativ för sik och plattfisk! ;)
Postad 08 Apr 2007, 17:17
Låter bra det 8)Kul att det blev lite aktivitet i den här tråden också! :D
Strategin när det gäller flugor för min del är oftas 3-4st basmönster, räka, mask, märla och fisk..
Jag håller mig till dessa 4 mönsterna i lite olika storlekar och fiskar dem på en massa olika sätt beroende på tid på säsongen, snabbt och ytligt, djupt långsamt, snabbt och djupt osv osv..
Ett annat tips är att hitta eler binda en universalfluga, en fluga som imiterar nästintill allt som du har i olika storlekar och färger. Jag har en enkel fluga som enbart består av maraboustjärt och dubbad marabou med olika förtygningar. Denna fluga sitter till 70% av tiden på tafsen och är ruskigt bra! Vit, brun, cream eller svart är färgerna som används mest.
Men här kommer en annan med ett lånat #7 spö med en klump lina..när ni pratar om smygfiske
Tror att jag får kolla över detta en gång till :)
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Gäst_P-A_*
Postad 08 Apr 2007, 17:45
Mina favoritplatser är ganska så brant slutande sandbottnar
med uddar/stenskravel som sticker ut. Just nu så tar bara öringen
på de ställena på dan, på kvällar och nätter så har jag fått fisk på 30-40cm
djupt vatten på ren sandbotten. Det enda som funkat är stora (Str 1-4) räk immitationer
i brunt sälhår med gummiben och små märlor i rödbrunt med oranga gummiben.
På dessa flugor har jag väl tagit ungefär 30 fiskar denna vecka ute vid fjällbacka/hamburgsund
och flera har varit riktig stora jämfört med förr om åren.
Några fler som tycker att storleken på H-Ö har ökat dom sista åren?
Mvh P-A ;D ;D
Postad 08 Apr 2007, 17:48
Jo det ska säkert gå bra ;)Jo, men det går väl fint att smyga med en sjua också...
å får jag ingen så kan man ju alltid skylla på spöt,lina eller fiskaren 8)
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 17:59
Du får hemskt gärna slänga in en bild så man kan få se hur en sådan ser ut.Kul att det blev lite aktivitet i den här tråden också! :D
Mvh Daniel
Postad 08 Apr 2007, 18:01
Jo det ska säkert gå bra ;)
å får jag ingen så kan man ju alltid skylla på spöt,lina eller fiskaren 8)
Det ska nog gå så bra så.. :)
Postad 08 Apr 2007, 18:07
Du får hemskt gärna slänga in en bild så man kan få se hur en sådan ser ut.
Mvh Daniel
Det fixar jag vettu! Ska ta o fota en sådan lite senare! :)
Postad 08 Apr 2007, 18:12
Japp..Gött att ha nåt att skylla på ju... 8)
Men jag är inte ett dugg orolig..med all den kunskap som finns på detta forum så vore det ju en skandal om man inte skulle lyckas att snappa upp nått tips..som kan leda till en fångad H-Ö :D ;)
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 20:51
Skulle inte ens komma på tanken... :)Du kan ju alltid skylla på guiden :-[
iaf inte före Söndag kväll 8) :-*
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
Postad 08 Apr 2007, 20:57
Never :-*>:( du skulle bara våga
;)
IMAGO Flyfishing
Flugor.se