.
Malt och mat?!
Startad av
Sommar
, 2007 04 13, 21:13
8 svar till detta ämne
Postad 13 Apr 2007, 21:13
Hej alla "maltlovers". Det verkar som det blivit lite inne nu att kombinera whisky med mat. Jag är glad i både mat och malt och tycker därför detta verkar vara en intressant kombo. Nu till min fråga - finns här någon som har ett bra förslag på en meny man kan kocka ihop här hemma där man äter god mat och har malt som dryck till maten?
Gäst_Högås_*
Postad 13 Apr 2007, 22:23
Som måltidsdryck vill man ju ändå ha en viss mängd, så antingen väljer man att supa ner gästerna eller så späder man. Visserligen kanske man inte dricker mer än ett par munnar till maten, men då vill man ju gärna ta en ordentlig slurk som rensar smakerna av maten ur munnen.Nej det är menat att man skall dricka den som måltidsdryck. Vissa har den ganska mycket utspädd vilket kanske kan vara vettigt men låter lite fjolligt.
Whisky verkar för mig inte vara rätt dryck till det, om man inte skulle späda den ordentligt. Och späda är jag inte så förtjust i. Men det är klart - mycket är man skeptisk till innan man har testat!
Jag skulle köra ordentligt utspädd whisky ändå.
Postad 19 Apr 2007, 12:21
läste om detta för länge sen, men då har jag för mig att de spädde ner malten till ca 20% alco.
och det är något jag inte är intresserad av ;)
och det är något jag inte är intresserad av ;)
Team Happy Smoke member http://www.facebook....36568386388854/
Postad 19 Apr 2007, 12:33
Jag kör hellre utspädd Jonnie Walker än vare sig rött eller vitt vin till maten.
Passar kanoners till allt från pannkakor och fiskpinnar till oxfile och pigghaj :)
Fjolligt eller inte att späda ut wiskyn - det skiter jag i. Huvudsaken är att det är gott och att det lyfter fram smaken i maten. Inte tvärtom....
Passar kanoners till allt från pannkakor och fiskpinnar till oxfile och pigghaj :)
Fjolligt eller inte att späda ut wiskyn - det skiter jag i. Huvudsaken är att det är gott och att det lyfter fram smaken i maten. Inte tvärtom....
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 19 Apr 2007, 14:14
Tycker det känns som att förstöra whiskyn att såä ut den till oigenkännlighet. Kan tänka mig att ha ett glas vatten bredvid maltglaset i så fall.
Skulle inte satsa på någon finare sort tillsammans med kryddstark mat.
Skulle inte satsa på någon finare sort tillsammans med kryddstark mat.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar