.
Hur fiskar man horn/näbbgädda på fluga?
Postad 11 Jun 2007, 01:34
Var ute en sväng och promenerade vid kusten idag och såg en massa horngäddor jaga och plaska vid ytan.
Blev riktigt sugen att försöka fånga dem på fluga! Har sökt på gamla trådar här på edge men inte hittat så många tips..
Är det någon som kan tipsa om några bra flugmönster och hur man fiskar dem?
/Filip
Postad 11 Jun 2007, 14:37
Var faktiskt ute i förmiddags och provade med ul-spö, lyckades få upp 1 och tappade betydligt fler! :)
Men nu vet jag lite vad som gäller för fluga så jag ska sätta mig och binda upp ett par direkt ch sedan promenera ned och prova!
Kan man fiska torrt efter dem? Kanske en muddler som stripar ytan? ;D
Postad 11 Jun 2007, 14:55
Men näbbgäddan är också en mycket vanlig bifångst vid havsöringsfisket vilket innebär att de också tar havsöringsflugor.
Välförtyngda Magnus funkar om man tar hem dom i ett rasande tempo. Oftast så fastnar dom beroende på deras nyfikenhet. De slår på flugan med "näbben" och "ålar" sig runt den. Ofta får man dom krokade i ryggen eller på annat konstigt sätt :)
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 11 Jun 2007, 22:39
Testade detta vid fiske för några veckor sedan men ingen tog, gick ner på Intermediate, saktade ner hemtagningen, knöt på en glittrig wing and flash streamer och då nöp en firre (men den tog på den första flugan som inte funkade innan..., nu som upphängare, en röd räka i hyffsat liten storlek) Ingen mer aktivitet på det ekipaget och jag knöt på en guldskalle med knallröd minimarabou fluga och då fick en till.
Båda två var bättre firrar.... runt kilot enl initierade fiskare.
Så testa lite blandat skulle jag gissa ? Röd eller Orange räka verkade vara modellen, inte så konstigt då det myllrade av just svagt orangea räkor där... ganska stora, runt 5 cm långa.
Postad 28 Jun 2007, 15:58
Som sagt, är sent ute, men till nästa vår... ;)
Mvh Patrik
Postad 01 May 2010, 19:38
Lyfter denna tråden nu när näbbgäddorna kommit tillbaks igen
Någon som varit ute och fiskat?
Har själv aldrig fiskat efter näbbgädda med fluga men hade tänkt prova på det i år
Kan jag använda en vanlig nylontafs, eller fc?
//Olof
Det funkar fint...!
Små små flugor med mycket färg och eller glitter. Snabb hemtagning!
Det bästa är en stilla kväll med vindstilla väder och ett lätt spö. Själv kör jag med #5!
Postad 01 May 2010, 20:02
Tack för det snabba svaretDet funkar fint...!
Det bästa är en stilla kväll med vindstilla väder och ett lätt spö. Själv kör jag med #5!
Har du bild på någon fluga?
Hade tänkt köra med mitt #6-7 spö eftersom jag inte kan kasta lika långt med min femma (7,9fot).
Men kommer säkert prova det också
Postad 01 May 2010, 21:35
Små flugor med färg skriver jag under på, men föredrar vind och mitt på dagen. Horngäddor jagar med synen så kliv ner från stenen du står på så få du fler hugg.Det funkar fint...!
ps kör med hullinglöst och skaffa kroklossare i plast om du kör små flugor för de hamnar lätt ner i halsen.
Postad 01 May 2010, 21:41
Små flugor med färg skriver jag under på, men föredrar vind och mitt på dagen. Horngäddor jagar med synen så kliv ner från stenen du står på så få du fler hugg.
ps kör med hullinglöst och skaffa kroklossare i plast om du kör små flugor för de hamnar lätt ner i halsen.
Bra tips!
Postad 01 May 2010, 22:54
Om ytan är blank brukar det vara lite svårare att få fisk, men testa att fiska med stripande flugor.
Personligen tycker jag horngäddefiske är roligt en gång varannat år ungefär. Det blir snabbt för mycket...
Postad 02 May 2010, 08:47
Postad 02 May 2010, 11:00
Låter ju perfektJag har tagit ut mina nära och kära på "prova på fiske" efter horngädda. Mycket uppskattat. Helt ny upplevelse för dem att stå utvadad med fisk överallt och garanterad fisk garanti. Spelar inte så stor roll om man inte kan lägga 20+ när horngäddan kommer.
Postad 04 May 2010, 09:45
Postad 05 May 2010, 14:08
"Silkekroken"
Exempel: http://netnatur.dk/n...med-silketraad/
ger många fasta fisk även på foamflugor, men är svår att få loss igen, dom sitter mycket bra på silke. Dom är enkle att göra själv av flugbindingsmaterial.
http://www.rasmushansen.com
Postad 05 May 2010, 14:23
I lilla Lödde är det tyvärr svårt att hitta silkegarn.
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 05 May 2010, 16:02
Kanske ska prova och "binda" (limma) ihop ett par såna här, så söta
http://globalflyfish...ns/prop_popper/
"So does ugly fishermen..."
Postad 07 May 2010, 13:35
Postad 07 May 2010, 15:28
Köp senaste numret av FiN så har du en kanonartikel av Hjortberg om just hongäddefiske.
Men det är ju en annan art helt och hållet!
(Förlåt, jag kämpade emot i flera minuter
-Jag får bestämt smiska mig lite med gäddspöet som straff
Redigerat av Fredrik-flugarn, 07 May 2010, 15:29.
Postad 07 May 2010, 15:37
-Jag får bestämt smiska mig lite med gäddspöet som straff
Låt mig
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

Delta 3 Pro Staff
Postad 07 May 2010, 15:42
Jahapp. Ännu en kraschad tråd
Hoppsan.
Hur långt upp/in i östersjön går näbbisarna förresten? Har aldrig sett en live här i mina trakter
Postad 07 May 2010, 15:47
Postad 20 May 2010, 08:31
Ironiskt nog så är den största näbbgäddan fångad i Finland (1,070kg) tagen med ryssja i Pargas 2009. Det är ju för tusan i fjol och bara 30km hemifrån
Då e det bara på´t!
Ut o leta!
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar