Skulle jag aldrig göra...
Whisky på tetra det är fina grejjer det
.
Var simmar de STÖRSTA harrarna?
Postad 19 Mar 2011, 23:13
Du kanske har något storharrvatten att dela med dig??!!...
Jag har i min tetradimma glömt bort vad vattnen heter, skall se om det klarnar med tiden
Postad 08 Jul 2011, 20:55
Postad 09 Jul 2011, 09:12
Annars var ju Finnmarksvidda inte barskrapat på storharr heller..(ännu)
Postad 09 Jul 2011, 18:50
Har varit i härjadalen den här veckan, mest runt Funäsdalen och fiskat ljusnan/flatruet/mittån flera dagar med nästan uteblivet resultat, åkte till rogenområdet idag för att faktiskt märka att övre mysklan (åtminstone förtillfället) är öppen för fiske på vanliga kortet.. Blev någon timme där men fick bara en liten harr innan vi fick lov att avbryta då hemresa stundar. Otroligt trist att jag inte visste innan att mysklan var öppen så att jag kunde ha lagt mer tid där.
I Tännäs finns otroligt grov harr,Tännäs är ju känt för sin sjöharr.
Harr på upp till 1.7 kg är inget ovanligt.
Men ni får själv ta reda på var men är inget svårt.
Postad 09 Jul 2011, 23:22
I Tännäs finns otroligt grov harr,Tännäs är ju känt för sin sjöharr.
Harr på upp till 1.7 kg är inget ovanligt.
Men ni får själv ta reda på var men är inget svårt.
Dom åker jag för att ta på måndag.
Tack ni som gett mig heta tips.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
Postad 24 Jul 2011, 10:13
med risk att gå helt bom
får du stor harr utan riktat fiske så hade du nog ren tur
har du tillgång till båt och vägrar flugfiska så har du högre odds (inget speciellt fiske nämt)
Köpes: Inget för närvarande
Postad 24 Jul 2011, 11:18
vill man ha riktigt stor harr så får man nog söka dom med "riktat fiske"
med risk att gå helt bom
får du stor harr utan riktat fiske så hade du nog ren tur
har du tillgång till båt och vägrar flugfiska så har du högre odds (inget speciellt fiske nämt)
Helt riktigt,Gunnar Westrin är oxå inne på att harr över 2kg är riktigt svårt på fluga.Mina erfarenheter är att jag ofta blir slagen i storlek,och ibland även mängd av min sambo som fiskar med UL 0-12g.
Postad 26 Jul 2011, 03:16
I år har fokus legat mer på öring och det har slagits nya pers flera gånger. Topp på 3,7 kilo. Allt på torrt naturligtvis
Postad 26 Jul 2011, 04:01
Finns många bra storharrvatten. Jag gästade tre vatten ifjol och fick harr på över två kilo i alla tre. En sjö där jag fick tre harrar på 2,1-2,1-2,3 kilo. Två ställen med strömmande vatten där vikten låg på 2,2 och 2,1 kilo. Och inget har nämnts här :)Bara att leta.
I år har fokus legat mer på öring och det har slagits nya pers flera gånger. Topp på 3,7 kilo. Allt på torrt naturligtvis. I höst ska jag lägga lite mer tid på harrfisket igen.
Fy fitti tusan
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 26 Jul 2011, 07:41
...där jag fick tre harrar på 2,1-2,1-2,3 kilo. Två ställen med strömmande vatten där vikten låg på 2,2 och 2,1 kilo...
Jösses
Postad 27 Jul 2011, 05:54
Tjusigt värreSå här såg en av 2,1 kg harrarna ut
Postad 27 Jul 2011, 07:14
Jag har i många år bott och fiskat i norra Lappland. Mycket och stor harr har jag fått. Att det runt omkring finns eller kan finnas en och annan mycket stor harr det ser och hör vi ju om ibland. Min egen största er 58 cm, tagit på spinnare för ca 20 år sedan, en sådan fisk vägar väl kring två kilo.
Mina erfarenheter med flugfisket i Kiruna-området efter 26 år där. Många harrar varje år på 8-9 hg. Några stycken på ca ett kilo ( ca 45 cm, sommarfisk ) varje år, enstaka över kilot varje år, Min största harr på fluga 1,4 kg.
Jag tror att det är således : För Kiruna-området är maxvikten på harren ca 1 kg, en sådan fisk är säkert 15 år gammal så c&r har nästan 100% varit min metod. Givetvis kan det finnas enstaka större fiskar som har haft extra gynnsamma levnadsförhållanden. Tendensen för mitt fiske de senaste åren har varit att fiskar över kilo har blivit fler, för några år sedan fick jag kanske en eller två fiskar/ år på 1,1 1,2 kg, de senare åren har antalet riktigt stora harrar ökat och har bliver 4-5. Min teori är att det har med växthuseffekten att göra. Det senaste åren har mycket ändrats i norr, längre fiskesäsong, fler träd och i alla fall i "mina" vatten mer växtlighet.
Tight lines Steen
Ps. Mina erfarenheter bygger på rigtigt många turer med flugspöt / år från första öppna vattnet till sista. Min favoritfluga är Redtag Palmer i stl. 12. ds
Redigerat av sovereign, 27 Jul 2011, 07:59.
Postad 27 Jul 2011, 08:08
-Bare att åka. Jag fiskar gädda jag
Redigerat av Fredrik-flugarn, 27 Jul 2011, 08:09.
Postad 27 Jul 2011, 12:40
Postad 27 Jul 2011, 12:48
Hej !
Jag har i många år bott och fiskat i norra Lappland. Mycket och stor harr har jag fått. Att det runt omkring finns eller kan finnas en och annan mycket stor harr det ser och hör vi ju om ibland. Min egen största er 58 cm, tagit på spinnare för ca 20 år sedan, en sådan fisk vägar väl kring två kilo.
Mina erfarenheter med flugfisket i Kiruna-området efter 26 år där. Många harrar varje år på 8-9 hg. Några stycken på ca ett kilo ( ca 45 cm, sommarfisk ) varje år, enstaka över kilot varje år, Min största harr på fluga 1,4 kg.
Jag tror att det är således : För Kiruna-området är maxvikten på harren ca 1 kg, en sådan fisk är säkert 15 år gammal så c&r har nästan 100% varit min metod. Givetvis kan det finnas enstaka större fiskar som har haft extra gynnsamma levnadsförhållanden. Tendensen för mitt fiske de senaste åren har varit att fiskar över kilo har blivit fler, för några år sedan fick jag kanske en eller två fiskar/ år på 1,1 1,2 kg, de senare åren har antalet riktigt stora harrar ökat och har bliver 4-5. Min teori är att det har med växthuseffekten att göra. Det senaste åren har mycket ändrats i norr, längre fiskesäsong, fler träd och i alla fall i "mina" vatten mer växtlighet.
Tight lines Steen
Ps. Mina erfarenheter bygger på rigtigt många turer med flugspöt / år från första öppna vattnet till sista. Min favoritfluga är Redtag Palmer i stl. 12. ds
Ja där ser man. Att maxvikten i Kiruna skulle vara 1kg vet jag inte om jag håller med om. Det finns ju massvis med bevis på motsatsen. Men att just Kirunatrakten numer är väl överexploaterad påverkar naturligtvis medelstorleken och även antalet riktigt stora fiskar som finns kvar. Det finns fortfarande många vatten med riktigt stor harr i övriga Norrbotten och Lappland speciellt.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar