Hoppa till innehåll

.

Foto

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

81 svar till detta ämne

#31 OFFLINE   kent.flyfish

kent.flyfish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 423 inlägg

Postad 19 Mar 2011, 23:02

Du kanske har något storharrvatten att dela med dig??!!...

Skulle jag aldrig göra...
Whisky på tetra det är fina grejjer det :lol:

#32 OFFLINE   Phryganea Grandis

Phryganea Grandis

Advanced Member

• Edgemember
  • 554 inlägg

Postad 19 Mar 2011, 23:13

Du kanske har något storharrvatten att dela med dig??!!...

Jag har i min tetradimma glömt bort vad vattnen heter, skall se om det klarnar med tiden :P
Poets talk about "spots of time," but it is really fishermen who experience eternity compressed into a moment. No one can tell what a spot of time is until suddenly the whole world is a fish and the fish is gone. I shall remember that son of a bitch forever.

#33 OFFLINE   graylinglover

graylinglover

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 inlägg

Postad 21 Apr 2011, 22:21

Vem skriver ut sina bästa vatten för allmän beskådan på internet? Glöm inte att det inte bara är dom som svarar
i tråden som läser utan en jäkla massa gäster också. Tänk dig att gå ut till ditt favoritvatten och hitta nätrester, vobblers, ölburkar.......

#34 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 22 Apr 2011, 18:37

Otvivelaktigt i Gimån. dock inte hos herr Olsson utan direkt efter sjön, och till bättre priser också

#35 OFFLINE   Thomas L

Thomas L

Frontline Member

• Edgemember
  • 1718 inlägg

Postad 22 Apr 2011, 18:42

Det finns väl storfiskeregister där det är offentlig var storharrar är fångade :)
//T.L.

#36 OFFLINE   Bisambjörnen

Bisambjörnen

Member

• Members
  • PipPip
  • 18 inlägg

Postad 22 Apr 2011, 18:59

De största harrarna simmar på andra sidan träsket.

#37 OFFLINE   Njord

Njord

Frontline Member

• Edgemember
  • 1986 inlägg

Postad 22 Apr 2011, 20:37

Dom största Harrarna simmar i dom stora sjöarna i våra större älv-system.

#38 OFFLINE   spange

spange

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 inlägg

Postad 08 Jul 2011, 20:55

Har varit i härjadalen den här veckan, mest runt Funäsdalen och fiskat ljusnan/flatruet/mittån flera dagar med nästan uteblivet resultat, åkte till rogenområdet idag för att faktiskt märka att övre mysklan (åtminstone förtillfället) är öppen för fiske på vanliga kortet.. Blev någon timme där men fick bara en liten harr innan vi fick lov att avbryta då hemresa stundar. Otroligt trist att jag inte visste innan att mysklan var öppen så att jag kunde ha lagt mer tid där.

#39 OFFLINE   Christoffern

Christoffern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 286 inlägg

Postad 08 Jul 2011, 21:25

fast d menade du nog inte egentligen väl, jakobj??? ;D ;)

har inte hårkan storharr? ::) ja har aldrig vatt där, men... många har ju d
...

Hårkan har stooooooor harr;)
WWW.FLYPOOL.SE

#40 OFFLINE   marr

marr

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2785 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 09:05

Hårkan har stooooooor harr;)

Nä mest smått där....

#41 OFFLINE   marr

marr

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2785 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 09:09

Inte de största, men bra stor o jävligt tjock... :)

p7080022.jpg

#42 OFFLINE   Svanberg

Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 386 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 09:12

Torneälven och Vuolvojaure med Piteälven...där sätter jag mina 2 cent.Stora vattendrag..
Annars var ju Finnmarksvidda inte barskrapat på storharr heller..(ännu)
"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#43 OFFLINE   foppe

foppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 410 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 09:59

Holmön! B)
Testat det mesta, men har en del kvar!

#44 OFFLINE   C_A

C_A

Frontline Member

• Edgemember
  • 1669 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 18:50

Har varit i härjadalen den här veckan, mest runt Funäsdalen och fiskat ljusnan/flatruet/mittån flera dagar med nästan uteblivet resultat, åkte till rogenområdet idag för att faktiskt märka att övre mysklan (åtminstone förtillfället) är öppen för fiske på vanliga kortet.. Blev någon timme där men fick bara en liten harr innan vi fick lov att avbryta då hemresa stundar. Otroligt trist att jag inte visste innan att mysklan var öppen så att jag kunde ha lagt mer tid där.

I Tännäs finns otroligt grov harr,Tännäs är ju känt för sin sjöharr.
Harr på upp till 1.7 kg är inget ovanligt.
Men ni får själv ta reda på var men är inget svårt.

#45 OFFLINE   flyfisher30

flyfisher30

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5973 inlägg

Postad 09 Jul 2011, 23:22

I Tännäs finns otroligt grov harr,Tännäs är ju känt för sin sjöharr.
Harr på upp till 1.7 kg är inget ovanligt.
Men ni får själv ta reda på var men är inget svårt.

Dom åker jag för att ta på måndag. ;) Men jag säger inte exakt vart. :)

Tack ni som gett mig heta tips. :wub: Jag behåller dom för mig själv. :) Och min darling förståss som skall med. :wub:
Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#46 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 24 Jul 2011, 10:13

vill man ha riktigt stor harr så får man nog söka dom med "riktat fiske" ;)
med risk att gå helt bom :(
får du stor harr utan riktat fiske så hade du nog ren tur :)
har du tillgång till båt och vägrar flugfiska så har du högre odds (inget speciellt fiske nämt) ;)

Köpes: Inget för närvarande :) 

#47 OFFLINE   Svanberg

Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 386 inlägg

Postad 24 Jul 2011, 11:18

vill man ha riktigt stor harr så får man nog söka dom med "riktat fiske" ;)
med risk att gå helt bom :(
får du stor harr utan riktat fiske så hade du nog ren tur :)
har du tillgång till båt och vägrar flugfiska så har du högre odds (inget speciellt fiske nämt) ;)

Helt riktigt,Gunnar Westrin är oxå inne på att harr över 2kg är riktigt svårt på fluga.Mina erfarenheter är att jag ofta blir slagen i storlek,och ibland även mängd av min sambo som fiskar med UL 0-12g.
"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#48 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 26 Jul 2011, 03:16

Finns många bra storharrvatten. Jag gästade tre vatten ifjol och fick harr på över två kilo i alla tre. En sjö där jag fick tre harrar på 2,1-2,1-2,3 kilo. Två ställen med strömmande vatten där vikten låg på 2,2 och 2,1 kilo. Och inget har nämnts här :)Bara att leta.
I år har fokus legat mer på öring och det har slagits nya pers flera gånger. Topp på 3,7 kilo. Allt på torrt naturligtvis :). I höst ska jag lägga lite mer tid på harrfisket igen.

#49 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 26 Jul 2011, 04:01

Finns många bra storharrvatten. Jag gästade tre vatten ifjol och fick harr på över två kilo i alla tre. En sjö där jag fick tre harrar på 2,1-2,1-2,3 kilo. Två ställen med strömmande vatten där vikten låg på 2,2 och 2,1 kilo. Och inget har nämnts här :)Bara att leta.
I år har fokus legat mer på öring och det har slagits nya pers flera gånger. Topp på 3,7 kilo. Allt på torrt naturligtvis :). I höst ska jag lägga lite mer tid på harrfisket igen.

:o
Fy fitti tusan :o
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#50 OFFLINE   Phryganea Grandis

Phryganea Grandis

Advanced Member

• Edgemember
  • 554 inlägg

Postad 26 Jul 2011, 07:41

...där jag fick tre harrar på 2,1-2,1-2,3 kilo. Två ställen med strömmande vatten där vikten låg på 2,2 och 2,1 kilo...

Jösses :o
Poets talk about "spots of time," but it is really fishermen who experience eternity compressed into a moment. No one can tell what a spot of time is until suddenly the whole world is a fish and the fish is gone. I shall remember that son of a bitch forever.

#51 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 26 Jul 2011, 21:00

Så här såg en av 2,1 kg harrarna ut :)

Bifogad tummbild(er)

• namnlös.JPG

#52 OFFLINE   lonegran

lonegran

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 00:01

å harre gud :blink: å jag som trode jag fick stora harrar i laisan förra veckan strax över kg :unsure:

#53 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 04:33

Helsike vilken harr :blink:
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#54 OFFLINE   Phryganea Grandis

Phryganea Grandis

Advanced Member

• Edgemember
  • 554 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 05:54

Tjusigt värre :wub:

#55 OFFLINE   sovereign

sovereign

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 139 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 07:14

Hej !

Jag har i många år bott och fiskat i norra Lappland. Mycket och stor harr har jag fått. Att det runt omkring finns eller kan finnas en och annan mycket stor harr det ser och hör vi ju om ibland. Min egen största er 58 cm, tagit på spinnare för ca 20 år sedan, en sådan fisk vägar väl kring två kilo.
Mina erfarenheter med flugfisket i Kiruna-området efter 26 år där. Många harrar varje år på 8-9 hg. Några stycken på ca ett kilo ( ca 45 cm, sommarfisk ) varje år, enstaka över kilot varje år, Min största harr på fluga 1,4 kg.
Jag tror att det är således : För Kiruna-området är maxvikten på harren ca 1 kg, en sådan fisk är säkert 15 år gammal så c&r har nästan 100% varit min metod. Givetvis kan det finnas enstaka större fiskar som har haft extra gynnsamma levnadsförhållanden. Tendensen för mitt fiske de senaste åren har varit att fiskar över kilo har blivit fler, för några år sedan fick jag kanske en eller två fiskar/ år på 1,1 1,2 kg, de senare åren har antalet riktigt stora harrar ökat och har bliver 4-5. Min teori är att det har med växthuseffekten att göra. Det senaste åren har mycket ändrats i norr, längre fiskesäsong, fler träd och i alla fall i "mina" vatten mer växtlighet.

Tight lines Steen

Ps. Mina erfarenheter bygger på rigtigt många turer med flugspöt / år från första öppna vattnet till sista. Min favoritfluga är Redtag Palmer i stl. 12. ds

Redigerat av sovereign, 27 Jul 2011, 07:59.

#56 OFFLINE   Greyline

Greyline

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 07:47

Jag brukar alltid få stoor harr i kiruna, mer exakt är jag inte;) senast blev det en harr på 1,5kg...

#57 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 08:08

I Finland är rekordet på fluga under 2000t. 2,28kg i Enontekis. Könkämäeno Ett stenkast från E8.
-Bare att åka. Jag fiskar gädda jagPostad bild Det är välan "gränsälven" mellan oss det dära.

Redigerat av Fredrik-flugarn, 27 Jul 2011, 08:09.

#58 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 12:34

Här en bild på en dryg 60cm:are 2,1 kg. Denna blev tyvärr matfisk då den fått för stora skador på gälarna. Annars går alla stora tillbaka.

Bifogad tummbild(er)

• 100_9170.jpg

Redigerat av holk36, 27 Jul 2011, 12:35.

#59 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 12:40

Jag fiskade tre ggr i en utav sjöarna i Norrbotten som håller riktigt grov harr och på tre krokade harrar så lyckades jag inte landa en enda. De bara rusade rakt ner mot botten, och det är djupt i den sjön, och där stod de och stångades bara. Det gick fan inte att rubba dem och alla tre gångerna slutatde med tafsbrott. Så nog finns det grov harr alltid och de största tror jag simmar i någon sjö med klart och kallt vatten och rikt insektsliv och relativt lågt fisketryck. Det finns otroligt många fina sjöar som håller grov fisk, bara att leta.

#60 OFFLINE   holk36

holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 inlägg

Postad 27 Jul 2011, 12:48

Hej !

Jag har i många år bott och fiskat i norra Lappland. Mycket och stor harr har jag fått. Att det runt omkring finns eller kan finnas en och annan mycket stor harr det ser och hör vi ju om ibland. Min egen största er 58 cm, tagit på spinnare för ca 20 år sedan, en sådan fisk vägar väl kring två kilo.
Mina erfarenheter med flugfisket i Kiruna-området efter 26 år där. Många harrar varje år på 8-9 hg. Några stycken på ca ett kilo ( ca 45 cm, sommarfisk ) varje år, enstaka över kilot varje år, Min största harr på fluga 1,4 kg.
Jag tror att det är således : För Kiruna-området är maxvikten på harren ca 1 kg, en sådan fisk är säkert 15 år gammal så c&r har nästan 100% varit min metod. Givetvis kan det finnas enstaka större fiskar som har haft extra gynnsamma levnadsförhållanden. Tendensen för mitt fiske de senaste åren har varit att fiskar över kilo har blivit fler, för några år sedan fick jag kanske en eller två fiskar/ år på 1,1 1,2 kg, de senare åren har antalet riktigt stora harrar ökat och har bliver 4-5. Min teori är att det har med växthuseffekten att göra. Det senaste åren har mycket ändrats i norr, längre fiskesäsong, fler träd och i alla fall i "mina" vatten mer växtlighet.

Tight lines Steen

Ps. Mina erfarenheter bygger på rigtigt många turer med flugspöt / år från första öppna vattnet till sista. Min favoritfluga är Redtag Palmer i stl. 12. ds

Ja där ser man. Att maxvikten i Kiruna skulle vara 1kg vet jag inte om jag håller med om. Det finns ju massvis med bevis på motsatsen. Men att just Kirunatrakten numer är väl överexploaterad påverkar naturligtvis medelstorleken och även antalet riktigt stora fiskar som finns kvar. Det finns fortfarande många vatten med riktigt stor harr i övriga Norrbotten och Lappland speciellt.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar