.
Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)
Started By Freddeponken, 2008 01 10, 02:06
493 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 10 Jan 2008, 02:06
Ja nu måste vi ju sätta fart på forumet igen och då vill jag rekomendera villingsbergs sjö trehörningen. En 3.4 hektar stor sjö där man slipper trängas och som hyser öring, röding regnbåge. Jag fick dom tre arterna förra året. Sen finns det skapliga borrar i kanterna också.
Mycket trevlig och lätt att parkera med bilen=)
Flugor som jag fått mest på är Wollybugger i alla möjliga färger och Hökensåsmontana. Montana med maraboufjädrar baktill. Vakar det inte så kör gärna förtyngda flugor som du låter sjunka några meter.
http://www.kedjeasen...Kilsbergen.html
Mvh Fredde
Mycket trevlig och lätt att parkera med bilen=)
Flugor som jag fått mest på är Wollybugger i alla möjliga färger och Hökensåsmontana. Montana med maraboufjädrar baktill. Vakar det inte så kör gärna förtyngda flugor som du låter sjunka några meter.
http://www.kedjeasen...Kilsbergen.html
Mvh Fredde
Flyfishing addicts of sweden
#7 OFFLINE
Skrivet 11 Jan 2008, 07:16
För er som är intresserade av detta ämne så kan jag informera om att Kilsbergens ädelfiskevatten innehåller det gamla Karlsdal Villingsberg sportfiske vilket inte alltid framgår så tydligt.
Flugfiskesjöarna är: Svarttjärn och Trehörningen i Villingsberg samt Kviddtjärn och Bastutjärn i Karlsdal.
För den som är intresserad av flytringsfiske så finns Sörämten i Villingsberg och Trehörningen i Karlsdal som också innehåller en del grov gädda. Jag bor i Karlskoga och kommer nog att befinna mig ganska mycket i området under den här säsongen.
Att vattnet är tefärgat har att göra med humuset, men det brukar bli bätter på sommaren.
Flugfiskesjöarna är: Svarttjärn och Trehörningen i Villingsberg samt Kviddtjärn och Bastutjärn i Karlsdal.
För den som är intresserad av flytringsfiske så finns Sörämten i Villingsberg och Trehörningen i Karlsdal som också innehåller en del grov gädda. Jag bor i Karlskoga och kommer nog att befinna mig ganska mycket i området under den här säsongen.
Att vattnet är tefärgat har att göra med humuset, men det brukar bli bätter på sommaren.
#8 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2008, 18:21
Detta är en ny tråd där man kan samla det som hör ihop med dessa fiskevatten. T.ex. fiske, flugtips, kvalitet på fisken, hur det ser ut runt sjöarna, önskemål o.s.v.
Jag känner fiskevattensägaren och kan framföra ris och ros till denna person. >:( ;D
Vill du veta mer om dessa vatten gå in på www.kedjeasensfisk.se
Jag känner fiskevattensägaren och kan framföra ris och ros till denna person. >:( ;D
Vill du veta mer om dessa vatten gå in på www.kedjeasensfisk.se
#9 ONLINE
Skrivet 14 Jan 2008, 23:01
Önskemål. Att folk börjar ta med sig sitt skit hem och inte lämmnar allehanda soppor längs sjöarna, specielt i Villingsberg. Sistens jag var uppe där så såg det rent för jä...t ut på sina ställen
#12 Gäst_kricke_*
Skrivet 16 Jan 2008, 14:41
Engångsgrillar borde förbjudas.Jag använder gärna sådana och tar alltid och slänger dom sen i soptunna.
Men det verkar vara omöjligt för många att ta med dessa och slänga..Ser för jävligt ut med alla dessa engångsgrillar liggande o skräpa runt sjöarna.Borde fan vara superdryga böter för att skräpa ner på detta sätt!!!
Men det verkar vara omöjligt för många att ta med dessa och slänga..Ser för jävligt ut med alla dessa engångsgrillar liggande o skräpa runt sjöarna.Borde fan vara superdryga böter för att skräpa ner på detta sätt!!!
#13 OFFLINE
Skrivet 16 Jan 2008, 16:31
När det ibland bara är ca 20-30m till närmaste soptunna så är det faktist ganska fantastiskt att man inte orkar bära sina sopor dit. Speciellt som att en tom ölburk borde väga åtmintone lite mindre än en full ::)
Men jag tycker att detta är ett större fenomen i Villinge än karlsdal, kanske beror på att alla att det är mindre med husvagnsfolk där...eller vad vet jag ???
Men jag tycker att detta är ett större fenomen i Villinge än karlsdal, kanske beror på att alla att det är mindre med husvagnsfolk där...eller vad vet jag ???
#14 OFFLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 07:24
Citat
fiskrens, ibland hela fiskar låg på marken sist och stank!!! sist jag var där >:(
trehörningen är det väl klart vatten i? svarttjärn vanligt tjärnvatten eller har jag fel?
trehörningen är det väl klart vatten i? svarttjärn vanligt tjärnvatten eller har jag fel?
Vid vilken sjö såg du hela fiskar och fiskrens ?
Svarttjärn är humusfärgat året om och väldigt surt tidvis, rekommenderar rengöring av fluglinan efter fiske där. I Trehörningen ändra sig färgen beroende på språngskiktens förflyttning, djupt vatten kommer upp till ytan. Bäst vatten har Kviddtjärn f.ö.
#17 ONLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 15:34
Nu är får det vara slutgnällt för min del!
Jag kommer själv att föregå med gott exempel i fortsättningen när jag besöker fiskevatten.
Fiskelöfte 2008:
JAG lovar och svär att altid bära med mig en tom skräppåse som jag kan samla allehanda ej biologiskt skit som somliga av mina fiskebröder sprider omkring sig.
Hur många törs anta utmaningen? Vem vet det kanske kan bli riktigt behaaaagligt runt våra vatten bara man får tummen ur.
En RIKTIG flugfiskare skräpar inte ner vid vattnet. Skiten är tung att bära ut i skogen, men vägen nästan ingenting när man bär hem den.
/ClabbÄ
Jag kommer själv att föregå med gott exempel i fortsättningen när jag besöker fiskevatten.
Fiskelöfte 2008:
JAG lovar och svär att altid bära med mig en tom skräppåse som jag kan samla allehanda ej biologiskt skit som somliga av mina fiskebröder sprider omkring sig.
Hur många törs anta utmaningen? Vem vet det kanske kan bli riktigt behaaaagligt runt våra vatten bara man får tummen ur.
En RIKTIG flugfiskare skräpar inte ner vid vattnet. Skiten är tung att bära ut i skogen, men vägen nästan ingenting när man bär hem den.
/ClabbÄ
HARRiKORV
#18 ONLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 18:09
Citat
Kring Bastkulltjärn brukar det ligga en helvetes massa fiskrens ibland... ser förjävligt ut.
Annars tycker jag det är mindre nedskräpning i Karlsdals området!
Annars tycker jag det är mindre nedskräpning i Karlsdals området!
Synd på Bastkulltjärn som jag själv varit med och gjort i ordning till flugfiskesjö, för ett par år sedan. Har inte varit där på länge, men nu kommer det att bli.
#19 OFFLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 18:15
Citat
Nu är får det vara slutgnällt för min del!
Fiskelöfte 2008:
/ClabbÄ
Fiskelöfte 2008:
/ClabbÄ
Jag antar gärna utmaningen och lägger till att jag kommer att säga till dom som bär sig illa åt, det har var och en som har fiskekort rättighet att göra. Hur många antar den utmaningen?
#20 OFFLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 18:20
Utmaningen är antagen.....hoppas jag. Det är lätt att vara kaxig här, sen när det verkligen gäller så får jag se hur det går med kaxigheten då :)
#22 ONLINE
Skrivet 18 Jan 2008, 07:10
Det kan man väl göra, men ännu bättre är att ta med sig renset och lägga i soptunnan. Man kan ha en plastpåse i fickan för det ändmålet.
Jag kommer att säga till dom som bär sig illa åt vid vattnen sedan får dom vara hur stora som helst. Det kan låta kaxigt men enda sättet om vi vill få det behagligt vid fiskevattnen. Skall fiskevattensägaren stå för städningen kommer antagligen fiskekortspriserna att öka. Det finns varken + gubbar eller AMS folk att tiilgå med den nya regeringens politik.
Vi kanske skulle träffas n´ån gång allihop och se vad vi kan göra. Nu är vägarna både i Villingsberg och Karlsdal mera lervälling än väg, så det får bli senare i år.
Jag kommer att säga till dom som bär sig illa åt vid vattnen sedan får dom vara hur stora som helst. Det kan låta kaxigt men enda sättet om vi vill få det behagligt vid fiskevattnen. Skall fiskevattensägaren stå för städningen kommer antagligen fiskekortspriserna att öka. Det finns varken + gubbar eller AMS folk att tiilgå med den nya regeringens politik.
Vi kanske skulle träffas n´ån gång allihop och se vad vi kan göra. Nu är vägarna både i Villingsberg och Karlsdal mera lervälling än väg, så det får bli senare i år.
#25 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2008, 11:49
Precis som du säger misotalo...
Jag tror jag har lässvårigheter.
Då lägger jag till det här istället:
Jag skall fixa riktiga rejäla soptunnor till de regnbågssjöar som jag brukar fiska i.
Även tömning.
(Gäller då i Norbergs kommun.)
//Uffe
Jag tror jag har lässvårigheter.
Då lägger jag till det här istället:
Jag skall fixa riktiga rejäla soptunnor till de regnbågssjöar som jag brukar fiska i.
Även tömning.
//Uffe
Norberg Västmanland. Halvt förstörd 33-åring.
Whisky är flytande solsken.
Whisky är flytande solsken.
#26 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2008, 12:51
Citat
Även tömning.
//Uffe
Även tömning.
//Uffe
Ridderligt!!
Götta att en del nappar på det jag har gått och tänkt på så länge!
Att säga till någon att plocka upp skiten efter sig behöver inte vara så jobbigt... bara man är ödmjuk. Funkar inte det så är det ju faktiskt olaglig att skräpa ner i naturen när man bor i det avlånga landet Mellanmjölk. Mao så har man ganska mycket på fötterna om man för vidare uppgifter om personen (tex regnr) till fiskerättsinehavaren.
Efter som att det finns folk som skräpar ner vid våra fiskevatten så MÅSTE någon ta ansvar. Alla som tar det ansvaret är, enligt mig, föredömmen för hela hobbyn!
Detta är ett steg i rätt riktning för att vi även i framtiden ska kunna läsa skithuspoesi om orörda vatten i midnattsolens land :P :-X ;D
HARRiKORV
#29 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2008, 15:30
Man kan nog ställa ut 100 papperskorgar runt varje spång vid sjön. Tror inte folk fattar att kasta skiten i dessa ändå! Problemet ligger nog djupare än så. Jag tror att dom som skitar ner är de personerna som inte alls bryr sig om naturupplevelser över huvudtaget utan bara fiskar för att dra upp så mycket som möjligt! Det är inte personer som brinner för flugfisket, de som åker till fjälls och vandrar 10 mil för att fiska. Finns säkert undantag. Men jag tror det är ungefär på detta sätt. Skulle gärna betala 400 kr för ett dagkort om jag slapp se dessa rötägg vid vattnen. Har själv fiskat i vatten där man fått punga ut massor med pengar i vatten med no kill. Fanns inte en pappersbit på marken. Priset skrämmer absolut...
Nåja.. Sen så tycker jag inte man skall göra reklam för fiskeplatser utan det är upp till var o en att finna sina vatten. Min åsikt. Jag har sett hur detta påverkar fina vatten norröver och man vill ju knappt åka tillbaka till sina drömvatten för att dessa har våldtagits i media.
Annars så gillar jag Villingsberg. Framförallt att smyga på öring med myggpuppa efter kanterna är spännande. Inte så många som provar på det, har jag sett utan dom flesta försöker med streamer. Plockar framför allt mina fiskar på nymf när jag fiskar i trehörningen.
Kanske dags o dra dit snart om det inte fryser på nästa vecka....
/mackan
Nåja.. Sen så tycker jag inte man skall göra reklam för fiskeplatser utan det är upp till var o en att finna sina vatten. Min åsikt. Jag har sett hur detta påverkar fina vatten norröver och man vill ju knappt åka tillbaka till sina drömvatten för att dessa har våldtagits i media.
Annars så gillar jag Villingsberg. Framförallt att smyga på öring med myggpuppa efter kanterna är spännande. Inte så många som provar på det, har jag sett utan dom flesta försöker med streamer. Plockar framför allt mina fiskar på nymf när jag fiskar i trehörningen.
Kanske dags o dra dit snart om det inte fryser på nästa vecka....
/mackan
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar