Hoppa till innehåll

.

Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)

493 replies to this topic

#31 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 18:21

Citat

Ridderligt!!

Götta att en del nappar på det jag har gått och tänkt på så länge!

Att säga till någon att plocka upp skiten efter sig behöver inte vara så jobbigt... bara man är ödmjuk. Funkar inte det så är det ju faktiskt olaglig att skräpa ner i naturen när man bor i det avlånga landet Mellanmjölk. Mao så har man ganska mycket på fötterna om man för vidare uppgifter om personen (tex regnr) till fiskerättsinehavaren.

Efter som att det finns folk som skräpar ner vid våra fiskevatten så MÅSTE någon ta ansvar. Alla som tar det ansvaret är, enligt mig, föredömmen för hela hobbyn!

Detta är ett steg i rätt riktning för att vi även i framtiden ska kunna läsa skithuspoesi om orörda vatten i midnattsolens land  :P  :-X  ;D

En annan sak man kan och skall göra är att prata med tillsynsmannen eller ringa det nummer som finns på fiskekortet. Dom här gratisfiskarna behöver ha lite att göra. ;D ;)

#32 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 18:35

Citat

Man kan nog ställa ut 100 papperskorgar runt varje spång vid sjön. Tror inte folk fattar att kasta skiten i dessa ändå! Problemet ligger nog djupare än så. Jag tror att dom som skitar ner är de personerna som inte alls bryr sig om naturupplevelser över huvudtaget utan bara fiskar för att dra upp så mycket som möjligt! Det är inte personer som brinner för flugfisket, de som åker till fjälls och vandrar 10 mil för att fiska. Finns säkert undantag. Men jag tror det är ungefär på detta sätt. Skulle gärna betala 400 kr för ett dagkort om jag slapp se dessa rötägg vid vattnen. Har själv fiskat i vatten där man fått punga ut massor med pengar i vatten med no kill. Fanns inte en pappersbit på marken. Priset skrämmer absolut...

Nåja.. Sen så tycker jag inte man skall göra reklam för fiskeplatser utan det är upp till var o en att finna sina vatten. Min åsikt. Jag har sett hur detta påverkar fina vatten norröver och man vill ju knappt åka tillbaka till sina drömvatten för att dessa har våldtagits i media.

Annars så gillar jag Villingsberg. Framförallt att smyga på öring med myggpuppa efter kanterna är spännande. Inte så många som provar på det, har jag sett utan dom flesta försöker med streamer. Plockar framför allt mina fiskar på nymf när jag fiskar i trehörningen.

Kanske dags o dra dit snart om det inte fryser på nästa vecka....

/mackan

Jag vet inte vad du avser med reklam, men jag har inget som helst intresse i Kejeåsens Fisk AB vill bara ha bättre ordning vid vattnen. Det du säger om puppfiske är förbannat roligt 7 fot splitcanespö och strandsmyg är grejor det  ;D
Kolla dock på deras hemsida hur vägarna är så du slipper köra bort ljuddämparen. Jag skulle personligen betala 200:- för fiskekortet om ordningen blev bättre

#33 OFFLINE   mackanII

Advanced Member

• Edgemember
  • 81 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 18:46

Citat

Jag vet inte vad du avser med reklam, men jag har inget som helst intresse i Kejeåsens Fisk AB vill bara ha bättre ordning vid vattnen. Det du säger om puppfiske är förbannat roligt 7 fot splitcanespö och strandsmyg är grejor det  ;D
Kolla dock på deras hemsida hur vägarna är så du slipper köra bort ljuddämparen. Jag skulle personligen betala 200:- för fiskekortet om ordningen blev bättre

I detta fallet så har det väl ingen större betydelse om man vurmar för ett regnbågsvatten. Värre är det med tex Leavasjokka upp vid kiruna trakten. Enda chansen att få vara själv där är väl mitt i vintern :)

Jo du har rätt vad beträffar cane. Men kanske lite overkill i villingsberg? :) Men jag tog förra årets första fisk (öring) på ett 7 fots Garrison i Trehörningen ;)

/mackan

#34 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 18:56

Citat

Man kan nog ställa ut 100 papperskorgar runt varje spång vid sjön. Tror inte folk fattar att kasta skiten i dessa ändå! Problemet ligger nog djupare än så. Jag tror att dom som skitar ner är de personerna som inte alls bryr sig om naturupplevelser över huvudtaget utan bara fiskar för att dra upp så mycket som möjligt! Det är inte personer som brinner för flugfisket, de som åker till fjälls och vandrar 10 mil för att fiska. Finns säkert undantag. Men jag tror det är ungefär på detta sätt. Skulle gärna betala 400 kr för ett dagkort om jag slapp se dessa rötägg vid vattnen. Har själv fiskat i vatten där man fått punga ut massor med pengar i vatten med no kill. Fanns inte en pappersbit på marken. Priset skrämmer absolut...

Nåja.. Sen så tycker jag inte man skall göra reklam för fiskeplatser utan det är upp till var o en att finna sina vatten. Min åsikt. Jag har sett hur detta påverkar fina vatten norröver och man vill ju knappt åka tillbaka till sina drömvatten för att dessa har våldtagits i media.

Annars så gillar jag Villingsberg. Framförallt att smyga på öring med myggpuppa efter kanterna är spännande. Inte så många som provar på det, har jag sett utan dom flesta försöker med streamer. Plockar framför allt mina fiskar på nymf när jag fiskar i trehörningen.

Kanske dags o dra dit snart om det inte fryser på nästa vecka....

/mackan
Härligt, puppor slår vilka julgrans kreationer till regnbågsflugor, vilken dag som hällst. O känslan att ta på dom flugorna är personligen mycket större ;D

Streamerfiske=spinnfiske ;) ;)

#35 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 19:15

Jag tycker den här tråden börjar bli riktigt bra och undrar vem Mackan är? jag bygger själv splitcanespön och har gjort så i många år.

Jag måste fråga hur man plockar ur en del av ett inlägg och citerar den delen? någon kan säkert detta och kan hjälpa en gammal man 67

#36 OFFLINE   mackanII

Advanced Member

• Edgemember
  • 81 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 19:50

Citat

Jag tycker den här tråden börjar bli riktigt bra och undrar vem Mackan är? jag bygger själv splitcanespön och har gjort så i många år.

Jag måste fråga hur man plockar ur en del av ett inlägg och citerar den delen? någon kan säkert detta och kan hjälpa en gammal man 67

Jag är en snart 40årig flugfisketokig, bambufrälst köpingsbo... som har en stark längtan till fjällen varje gång jag lämnar den!! :)

/mackan

#37 OFFLINE   Mikko*

Advanced Member

• Edgemember+
  • 7380 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2008, 20:58

Citat

Jag är en snart 40årig flugfisketokig, bambufrälst köpingsbo... som har en stark längtan till fjällen varje gång jag lämnar den!! :)

/mackan

Ah, en till från dessa krokar, är själv Kolsvabo.

#38 OFFLINE   mackanII

Advanced Member

• Edgemember
  • 81 Inlägg:

Skrivet 19 Jan 2008, 09:33

Kanske är inbillning men det verkar vara många från dessa krokar som är aktiva här??

/mackan

#39 OFFLINE   oakwally

Advanced Member

• Edgemember
  • 38 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2008, 13:40

stämmer bra de
Fishing is life the rest is just details....

#40 OFFLINE   Linus Salve

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2008, 18:30

Hej

-8 grader i skogarna kring kviddtjärn inatt, så nu får
vi nog vänta ett tag igen
-2,5 just nu

Ha de
Linus

#41 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2008, 08:34

I dag är det inte kallt men jag kan tänka mig hur det ser ut på vägar och runt sjöar. Kan säkert vara is kvar också mitt förslag är att vänta lite.

#42 OFFLINE   Flyguy

Advanced Member

• Edgemember
  • 2611 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2008, 20:37

Citat

Du kanske redan fått svar på det här, men Du klickar på den lilla rutan uppe till höger i det inlägg Du vill citera, "Citat" står det på den.
Då får Du texten i det inlägget med i rutan Du skriver Din kommentar i.
Den texten kan Du sedan redigera som vanligt, om Du vill lyfta ut en bit av texten.
Svaret skriver Du efter den "/quote]" som avslutar citatet.

Fortsätter den här vintern som den börjat står man kanske snart vid Trehörningen eller Kviddtjärn, suget finns! ;D
"Inte en droppe till!!"

#43 OFFLINE   Clabbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 161 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2008, 12:23

Citat

Jo du har rätt vad beträffar cane. Men kanske lite overkill i villingsberg? :)

/mackan

Ähh ett canespö fiskar lika bra/dåligt vid en engelsk kalkström som i Villingsberg ;)
HARRiKORV

#44 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2008, 20:41

ne nu jäklar drar jag premiären imorgon! 3 plusgrader och 2 /ms mellan klockan 12-1800.

rapporten kommer imorgon kväll/ eftermiddag!

Mvh Fredde ;D ;D ;D
Flyfishing addicts of sweden

#45 OFFLINE   Clabbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 161 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2008, 21:17

Götta!!! Skitfiske på´re!!!
HARRiKORV

#46 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2008, 15:06

Jaha vad säger jag om premiärturen nu då??

Det var kallt med ytterst lite blåst. vägarna var inte alls leriga som många tror så det var bara att brumma i vanlig takt.

Det enda sura var att det var is på alla sjöar förutom första flugsjön i villingsberg.

Ett litet hål på kan 20x20 meter var öppet och en man fångade två öringar och en regnbåge i det lilla hålet.

Själv fick jag ingenting som vanligt förutom en fortkörningsbot på 2400kr. tack du trevliga polis ;D

Postad bild
Postad bild
Postad bild

#47 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2008, 18:21

Citat

Ähh ett canespö fiskar lika bra/dåligt vid en engelsk kalkström som i Villingsberg ;)

SPLITCANE  heter det unge man. Splittad bambu som omvandlas till spön, och dessa fiskar aldrig dåligt alltid bra. "Canespö" kommer säkert från fjollträsk, snart börjar man väl att kalla junglecock för cock eller cockfjäder.  ;D

#48 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2008, 18:37

Citat

Jaha vad säger jag om premiärturen nu då??

Det var kallt med ytterst lite blåst. vägarna var inte alls leriga som många tror så det var bara att brumma i vanlig takt.

Det enda sura var att det var is på alla sjöar förutom första flugsjön i villingsberg.

Ett litet hål på kan 20x20 meter var öppet och en man fångade två öringar och en regnbåge i det lilla hålet.

Själv fick jag ingenting som vanligt förutom en fortkörningsbot på 2400kr. tack du trevliga polis ;D

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Vill bara informera att jag har pratat med fiskevattensägaren och han säger att det är mycket klagomål på nedskräpning i hela området. Personligen tycker jag att tillsynsmännen borde hjälpa till att städa, dom fiskar ju för böveln gratis. Vi kan inte vända det här på en femöring men är vi envisa så tror jag det går. Vår målsättning borde vara rena och fina områden vid flugfiskesjöarna.

#49 OFFLINE   Clabbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 161 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2008, 22:25

Citat

SPLITCANE  heter det unge man. Splittad bambu som omvandlas till spön, och dessa fiskar aldrig dåligt alltid bra. "Canespö" kommer säkert från fjollträsk, snart börjar man väl att kalla junglecock för cock eller cockfjäder.  ;D

Lax, brax, tax.... Somliga gillar det ena somliga det andra.  ;D
HARRiKORV

#50 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2008, 23:26

Citat

Vill bara informera att jag har pratat med fiskevattensägaren och han säger att det är mycket klagomål på nedskräpning i hela området. Personligen tycker jag att tillsynsmännen borde hjälpa till att städa, dom fiskar ju för böveln gratis. Vi kan inte vända det här på en femöring men är vi envisa så tror jag det går. Vår målsättning borde vara rena och fina områden vid flugfiskesjöarna.

Öhh vad har det med mitt inlägg att göra? tycker den här tråden bara handlar om skräp och skit runt sjöarna.

Man får se det på två sätt...lite nedskräpning bland dom icke superintresserade men de genererar ändå pengar till sjöarna då dom har fiskekort osv. Visst är det tråkigt med ölburkar osv men jag själv skulle aldrig skräpa ner.

men ni kan ju fortsätta snacka sophantering här men då dom flesta på denna sida är seriösa flugfiskare så kan jag inte tänka mig det ger ett skit med det snacket tyvärr då dom flesta här värnar om miljön.

Mvh fredde

#51 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2008, 07:45

Ja det kan man undra, det var bara det att jag hade nämnt att jag kände fiksevattensägaren och nu har jag pratat med honom, så som jag hade lovat.

Vi har varit överens om att vi skall hjälpas åt att och det tycker jag är ok, jag är en seriös flugfiskare och jag vill ha snyggt runt sjöarna.

#52 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2008, 13:26

Nu har det varit lite negativa vibbar :(, så istället för att prata sopor så tänkte jag slå ett slag för kviddtjärn.
Tycker att det är helt klart den bästa sjön i området med ett rikt insektsliv, plus att kvaliten på vindskydd o spångar är fin fin ;D ;D

#53 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2008, 18:44

Clabbe kom med ett bra förslag utanför tråden. Han tyckte vi skulle träffas vid Kviddtjärn ett gäng när Vulgatan börjar svärma. Jag håller med dig Aber, Kviddtjärn är en väldigt fin sjö och fint ordnat med vindskydd o.s.v., det är min favorit i området.
Jag skulle kunna berätta om dom här vattnen från 60 talet fram till i dag. Kanske skulle vi kunna få dit fiskevattensägaren för att ställa frågor till och han kan då också ges tillfälle att berätta om dom problem han har med odling och annat. Det här tror jag kan bli riktigt givande och en bra grund för ömsesidig respekt
Efterhand kan vi träffas vid alla flugfiskesjöar och jag kan berätta on Bastkulltjärn och Svarttjärn, har varit med och gjort i ordning båda, delvis också Kviddtjärn. Är det här intressant så kan vi köra på det.

Mvh
Colorado

#54 OFFLINE   Mikko*

Advanced Member

• Edgemember+
  • 7380 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2008, 18:48

Citat

Clabbe kom med ett bra förslag utanför tråden. Han tyckte vi skulle träffas vid Kviddtjärn ett gäng när Vulgatan börjar svärma. Jag håller med dig Aber, Kviddtjärn är en väldigt fin sjö och fint ordnat med vindskydd o.s.v., det är min favorit i området.
Jag skulle kunna berätta om dom här vattnen från 60 talet fram till i dag. Kanske skulle vi kunna få dit fiskevattensägaren för att ställa frågor till och han kan då också ges tillfälle att berätta om dom problem han har med odling och annat. Det här tror jag kan bli riktigt givande och en bra grund för ömsesidig respekt
Efterhand kan vi träffas vid alla flugfiskesjöar och jag kan berätta on Bastkulltjärn och Svarttjärn, har varit med och gjort i ordning båda, delvis också Kviddtjärn. Är det här intressant så kan vi köra på det.

Mvh
Colorado

Lät som en fin idé.

#55 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2008, 18:58

Jag är helt klart på kom upp med ett datum bara. Vulgata.....snackar vi v24 o framåt eller när brukar det vara, har för mig att det är i dom krokarna :D

Colorado, håller du i det här eller?!!

Mvh: Mathias

#56 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2008, 07:22

Ja det kan jag väl göra, kan dock bli tidigare med vulgatan p.g.a. det väder vi har.Har en fråga till er som varit vid sjöarna. Finns det någon djupkarta vid sjöarna ? Har för mig att Flyguy med flera har varit ute och kikat.

#57 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30776 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2008, 07:27

Citat

Ja det kan man undra, det var bara det att jag hade nämnt att jag kände fiksevattensägaren och nu har jag pratat med honom, så som jag hade lovat.

Vi har varit överens om att vi skall hjälpas åt att och det tycker jag är ok, jag är en seriös flugfiskare och jag vill ha snyggt runt sjöarna.
Det bör man göra överallt vid alla vatten mm. Plockade upp 20m fireline som låg vid en strand i förra veckan  :o
Vad tänker man på när man lägger kvar sådant?
Postad bild

#58 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2008, 09:53

Gick runt Svarttjärn i höstas 2 varupåsar fulla med skräp och dret. Så skall de inte se ut någonstans, tack för ditt inlägg Sasse,

Ingvar

#59 OFFLINE   mackanII

Advanced Member

• Edgemember
  • 81 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2008, 22:28

Man kanske skulle fråga dom ansvariga att man kan ställa upp o städa mot att man får fiska gratis! :) Det är ju ändå ett jäkla göra för det finns ju skit överallt!! O det verkar ju inte som att dom ansvariga bryr sig om hur det ser ut eller så gör dom lite för att förbättra.
All skit man tar med skall hem så enkelt är det. Fattar man inte det så kan man hålla sig borta från vattnet. Men jag tror inte dom som skitar ner sitter här o läser?! ::)

/marko

#60 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2008, 08:55

Jo du har rätt i det du säger, jag har själv gått runt och plockat skit vid alla sjöar. Betalt av arbetsförmedlingen när jag på slutet mot pensionen var arbetslös. Det är ett helvetes jobb och det är mycket åkande.
Kunde man begränsa det till enbart flugfiskesjöarna så kanske det skulle vara möjligt, men vilka skall städa och hur vet man att det städas, det här är frågor som vi kan ta upp med fiskevattensägaren om vi får honom till Kviddtjärn.

Ingvar

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar