Hoppa till innehåll

.

IFMetall Sportfiskeområde Östergötland

16 replies to this topic

#1 ONLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2008, 20:32

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd24/home...ique/sportfiske

Här finns info om det fiskeområde som IFMetalls avdelningar i Östergötland bildat.
Det finns 10 sjöar i området varav två kommer vara reserverade för enbart flugfiske.
Fisk kommer från Baltak regnbåge o öring, samma odling som Hökensås och sätts i kontinuerligt i stort sett varannan vecka under säsongen.
Vi kommer försöka förbättra infon särskilt kartorna, input, synpunkter emottages gärna.
Öppet för alla. Undertecknad ansvarar för vår avdelning.

Jan-Olof Johansson

Detta inlägg har redigerats av Andreas: 22 Sep 2009, 22:23

#2 OFFLINE   bonna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 415 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2009, 20:28

Hej Jan !

Börjar bli oerhört sugen på att svinga enhandsspöt efter regnbåge...tränat som man gjort på tekniken för att kasta
lite längre..nu räcker inte gräsmattan till.. :P

Tänkte bara höra om säsongen är igång där vid Borensberg ??
Vilken av sjöarna rekomenderar du ?? (Har provat L Svartgölen en gång)

Mvh bonna

Detta inlägg har redigerats av bonna: 14 Apr 2009, 17:37

#3 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 19 Apr 2009, 10:43

Pimplade i hovden i vintras, fick en kalasfin båge på 3 kg. dock enda fisken på hela dagen, så kommer nog bli ett besök med flugspöt framöver =)
Nothing lasts forever....

#4 OFFLINE   bonna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 415 Inlägg:

Skrivet 19 Apr 2009, 19:57

Hallå
Det blev en tur med spöt idag och jag håller med J-O..det var fint där vid Gulbäckesjön.
Men tyvärr var det blåsigt o kallt idag..svårt att få till kastandet o inga vak heller..

Men det blev en runda kring sjön iaf och jag gilla den så det blir nog fler besök framledes :wub:

Var även o prova L Svartgölen..hade en viss förhoppning om att det inte kom åt att blåsa så
mycket kring den men nog blåste det...o inga vak eller känningar där heller.

Nästa gång blir det Gulbäckesjön för hela slanten...peta i lite bågar o fixa till vädret bara så
kommer jag tebaks :wub:
(Hade en tid att passa så det blev ca 2,5-3 timmars fiske idag)

bonna

#5 ONLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 28 Apr 2010, 15:46

2010 års säsong igång ny fisk isatt bara att ta fram spöet ur garderoben.
Välkomna

Jan-Olof Johansson

#6 OFFLINE   Teddarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 253 Inlägg:

Skrivet 31 May 2010, 22:12

Har fiskat Gulbäckesjön ett par gånger, oftast väldigt fin kvalité på fiskarna, riktiga kämpar med fina fenor trots att de
inte är så stora, men hellre en fin fajter på kilot än en klump på 3 som bara följer med in...

Enda man skulle kunna önska mer av stället är att det röjdes lite mer bakom fiskeplatserna, ganska kort avstånd till
träden bakom ryggen inte alltid lättkastat men vem har sagt att det ska vara enkelt att flugfiska... :)

Dock är det det enda negativa man kan säga, fint ställe i övrigt, dra ett IM om ni vill ha hjälp att hitta eller ha sällskap på fisket!

/Teddarn

Visa inläggkaffebryggarn på Jan 11 2008, 21:32 sade:

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd24/home...ique/sportfiske

Här finns info om det fiskeområde som IFMetalls avdelningar i Östergötland bildat.
Det finns 10 sjöar i området varav två kommer vara reserverade för enbart flugfiske.
Fisk kommer från Baltak regnbåge o öring, samma odling som Hökensås och sätts i kontinuerligt i stort sett varannan vecka under säsongen.
Vi kommer försöka förbättra infon särskilt kartorna, input, synpunkter emottages gärna.
Öppet för alla. Undertecknad ansvarar för vår avdelning.

Jan-Olof Johansson

Mvh Teddarn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

#7 ONLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2011, 10:00

Ny fisk i sjöarna och nu också möjligt att köpa fiskekort på nätet www.ifiske.se.

Varm välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

#8 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2011, 11:09

Visa inläggkaffebryggarn på 29 Apr 2011, 10:00 sade:

Ny fisk i sjöarna och nu också möjligt att köpa fiskekort på nätet www.ifiske.se.

Varm välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

Sätter ni fortfarande ut öring i lilla svartgölen?

#9 ONLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 01 May 2011, 08:15

Visa inläggJohan M på 29 Apr 2011, 11:09 sade:

Sätter ni fortfarande ut öring i lilla svartgölen?

Ja det gör vi i alla sjöarna en fisk på tio är en öring(ungefär).

#10 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2011, 11:57

Var där (Gulbäckesjön) i lördags. Hade sjön helt för mig själv förutom under några timmar då jag delade den med en trevlig kille från Motala Flugfiskare. Med undantag för ett antal timmar mitt på dagen som var tämligen döda vakade det ganska friskt i sjön. Regnbågarna gick löjligt nära land emellanåt.

Resultatet av dagen blev en skrämd öring, två landade regnbågar, en tappad öring vid håvkanten samt en rejäl båge på gissningsvis 4kg som gjorde en frivolt så att tafsen gick av med en smäll.

Samtliga fiskar högg på samma (oidentiferade) fluga.

Flugan: http://www.edgeflyfi...ttach_id=128474

Regnbåge 1: http://www.edgeflyfi...ttach_id=128475

Regnbåge 2: http://www.edgeflyfi...ttach_id=128476

Fiskarna var i god kondition och kämpade riktigt väl. Särskilt den större. Det blir nog en sväng dit nästa helg igen. Man har röjt riktigt bra så att man har ordentligt med svängrum. Även en tafflig kastare som jag kunde fiska av sjön hyfsat.

#11 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 21 Nov 2011, 11:35

En till liten rapport. Var där förra lördagen. Minusgrader och j-vligt. Bommade två hugg när jag stod och rensade spöringarna från is!

Var där i lördags också. Vakade som tusan. 10 plusgrader och solen tittade fram. Tappade en fisk jag aldrig hann se, tafsen gick åt h-e och firren har numera en Streaking Caddis i mungipan. Den högg mycket resolut och jag kände att den var rätt stor och kampvillig. Sedan hade jag 4 missade hugg också. Ingen landad fisk. Men det var en fantastiskt fin dag ändå. Mycket tack vare vädret och att fisken var så ytaktiv.

Håller det milda vädret i sig lär det nog bli någon mer sväng till Gulbäckesjön innan det blir vinter på riktigt.

#12 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 24 Nov 2011, 21:57

Har hunnit med ännu en sväng till Gulbäckesjön sedan sist. Mildväder men lite småblåsigt. Extra svårkastat på vissa ställen pga detta. Lyckades upprepa bedriften att få storhugg och förlora både fluga och en bit tafs igen. Attans blodknut... Has-plopp utefter vasskanten... Smack! Spöböj. Snap! Knutbrott...

Tycker lite synd om de två fiskarna som simmar med fluga i mun och 1m 0.18 i släptåg. Såg förvisso ingen av dem, så jag vet inte om det var båge eller öring. Men det var tunga bestämda hugg. Ganska rejäla bitar båda två.

Juldekorerade med några Deer Head Caddis högt upp i träd i bakkastet ( :() och missade som brukligt ett antal hugg under dagen.

Hade en fin båge på en kort stund men den gick upp och ruskade sig loss.

Men det blev en i alla fall. Tog på en Goddard Caddis #12 som "has-ploppades" hem.

Inte så stor, men fin :wub: :
Bifogad bild: DSCN0796.JPG
Härliga fenor!

Detta inlägg har redigerats av nöjesfiskare: 24 Nov 2011, 21:58

#13 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 12 Jan 2012, 09:50

Någon som bor i Borensberg och vet något om isläget på Gulbäckesjön/Hultesjön/Gäddgölen?

Det var ju snö och minusgrader ett tag men nu har det regnat och varit milt i ett par dagar... håller detta i sig och i kombination med lite vind kanske man kan hoppas på öppet vatten till helgen?

#14 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 12 Jan 2012, 18:40

enligt yr.no ska tempraturen sjunka och från och me imorn kväll ska de vara minus till minst nästa helg. bor i Boxholm så jag hoppas på isfiske då.
http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

#15 ONLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 08:53

2012 års säsong igång, ny fisk i sjöarna.
Alla är välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

#16 OFFLINE   Georg Abadir

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2012, 18:25

Hej!

Någon som hunnit fiska i Gulbäckesjön/Hultesjön/Gäddgölen sen säsongen drog igång?

#17 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2012, 18:44

Jag var där för några veckor sedan. När våren kom på allvar (trodde man),dvs innan snön och kylan kom åter. Då var det endast övervintrare i sjön. Sparsamt med vak och endast ett nafs. Fin dag ute i solen dock.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar