Så här ligger det till. Jag och några kompisar har skaffat en egen liten sjö och jag har nu gått och börjat fundera kring ph värdet i sjön. Jag skulle kunna göra det lätt för mig och åka till claes ollsson och köpa mig en ph mätare, med det hade jag inte tänkt utan tänkte vara lite detektiv i stället. Så jag undrar om det är någon som har lite tips på villka insekter som tål vilket ph. Tänkte köra lite uteslutnings metoden.
Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Mvh: Mathias
.
Fundering kring ph
Started By MathiasÅ, 2008 01 13, 08:39
8 replies to this topic
#1 ONLINE
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2008, 11:15
Mört har jag för mig är en fisk som behöver högt pH för att lyckas bra med leken. Men det är nog svårt att säga hur det är bara för att man har en mört i sjön. Det borde finns någon här som kan ge några svar, annars får ni börja med att titta vad som finns /försöka artbestämma och sedan se vad som finns skrivet om arterna. det kanske går att utläsa något av de växter som finn där också och annat levande.
här var en sida med lite men kanske matnyttig info
http://www.uvc.uu.se/ProfessorVatten/utfor...rska.asp?IDf=17
>Gamt moso gedda<
#3 ONLINE
Skrivet 13 Jan 2008, 11:31
Citat
Mört har jag för mig är en fisk som behöver högt pH för att lyckas bra med leken. Men det är nog svårt att säga hur det är bara för att man har en mört i sjön. Det borde finns någon här som kan ge några svar, annars får ni börja med att titta vad som finns /försöka artbestämma och sedan se vad som finns skrivet om arterna. det kanske går att utläsa något av de växter som finn där också och annat levande.
Mvh: Mathias
#4 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2008, 13:32
De flesta insekterna som man vill ha i vattnet är ganska känsliga för lågt pH.
Kontakta SLU om du inte hittar alla svar på nätet. Jag har läst kurser hos dem och det finns inga gränser i deras kunskap. www.slu.se
De svarar väldigt gärna om man mailar dem.
Är det uppe i Kilsbergen ni fått tag på sjö?
Kontakta SLU om du inte hittar alla svar på nätet. Jag har läst kurser hos dem och det finns inga gränser i deras kunskap. www.slu.se
De svarar väldigt gärna om man mailar dem.
Är det uppe i Kilsbergen ni fått tag på sjö?
Olof - 29årig Örebroare
Falkasfiske.se
Falkasfiske.se
#5 ONLINE
Skrivet 13 Jan 2008, 14:07
Japp, kilsbergen är det :D. I närheten av södra slalombacken...om det säger dig något?!
#8 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2011, 01:04
roffekock på 17 Jan 2011, 22:37 sade:
Vulgata är ett kryp som är ph känsligt 5,5-5.6 om du inte har dessa vilket dom flesta vatten i Sverige inte har så har du lite koll. 
Mört är känslig mot lågt pH också och kräver inte som vulgatan sandbotten. Så har man inte den så man lite mer lite koll.
Detta inlägg har redigerats av hermelin: 22 Jan 2011, 01:05
#9 OFFLINE
Skrivet 25 Jan 2011, 14:25
Finns väldigt enkla och billiga ph-"mätare" för bland annat akvariebruk... inte elektroniska då utan droppar som man droppar i ett mätglas med det vatten man vill mäta... kostar typ en femtiolapp och då kan man göra lite olika mätningar vid olika årstider. Varför gissa över ph när det är så pass enkelt o billigt att mäta och få en skapligt korrekt uppfattning!?
Vad gäller "indikatorarter" så kan det indikera ex. surt ph, men det är inte nödvändigtvis för lågt ph som gör att de inte finns där... även om det sammantaget kan ge en ganska bra bild av vattnet. Men det är ju inte jobbigare att göra några mätningar av vattnet.
/Fredrik
Vad gäller "indikatorarter" så kan det indikera ex. surt ph, men det är inte nödvändigtvis för lågt ph som gör att de inte finns där... även om det sammantaget kan ge en ganska bra bild av vattnet. Men det är ju inte jobbigare att göra några mätningar av vattnet.
/Fredrik
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar