.
#1 OFFLINE
Skrivet 17 Jan 2008, 16:06
Rädda havsöringen i Anråse å!
Stenungsunds och Tjörns kommuner vill göra vattentäkt av Ålevatten och Håltesjön. Sjöarna ingår i Anråse ås avrinningsområde som ligger inom Svartedalens naturreservat, klassat som Natura 2000-område. Ån är förklarad som riksintresse och ett av de mest produktiva områdena för havsöring i Bohuslän. Här finns också lax och flodpärlmussla. Går planerna igenom, så hotas både fisk och fisket i området...
Skriv under denna namninsamling om du vill påverka Stenungsunds och Tjörns
kommuner att avbryta sina planer på att förstöra Anråse å och dess
avrinningsområde.
http://www.namninsam...get.asp?anrasea
------------------
kopierat direkt av från Hartmanius inlägg på Forum Edgeflyfishing.com > General > Miljöfrågor
-----------------
Några av oss Edgare har rapporterat sina erfarenheter här;
http://www.edgeforum...pic=52315.0;all
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#4 OFFLINE
Skrivet 29 Jan 2008, 11:15
#5 OFFLINE
Skrivet 30 Jan 2008, 18:58
Citat
-Vattenfall behöver den kapaciteten för att kunna starta oljekraftverket om det blir aktuellt och vill inte släppa mer till kommunen, säger Borgström.
Inte nog med att de skall ta död på Anråsån och fisken och naturen kring den, de vill dessutom eventuellt satsa på det miljövänliga energialternativet olja... De vill alltså försura övriga vattendrag och ta död på allt i naturen.
Som någon skrev, först när sista trädet är fällt, sista fisken är upptagen, först då kommer man att inse att man inte kan äta pengar...
Jag uppmanar alla att skriva direkt till Gunnel Borgstrand och övriga politiker på Stenungsunds kommun och ifrågasätta deras omdöme och deras kompetens för dessa frågor.
#6 ONLINE
Skrivet 30 Jan 2008, 19:22
inte för att jag kan påverka, men de skall iallafall VETA!!!!!!!!!
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation
#7 OFFLINE
Skrivet 02 Feb 2008, 16:40
Citat
inte för att jag kan påverka, men de skall iallafall VETA!!!!!!!!!
Ännu är inte slaget förlorat!
http://www.gp.se/gp/...?d=669&a=398853
#8 ONLINE
Skrivet 02 Feb 2008, 16:45
Citat
Ett litet "hoppets ljus" var det ju i alla fall :)
#9 OFFLINE
Skrivet 18 Mar 2008, 15:00
#12 OFFLINE
Skrivet 18 Mar 2008, 22:52
både vad gäller underskrift & "manifestation"...
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation
#14 OFFLINE
Skrivet 17 Apr 2008, 17:23
Det lönar sig att stå på barrikaderna ibland (om än om kanske inte uppropet bliravgörande men ändå...)
Läser i dagens ST-tidning (finns tyvärr inte på nätet men jag scannade in artikeln istället ;D ;D) att Länsstyrelsen sågar miljöutredningen av vattenuttaget ur Ålevatten.
Nyttan överstiger inte skadan lyder domen och man uppmanar Stenungsunds och Tjörns kommun att sluta att utreda Ålevatten som alternativ för dricksvattentäkt. Man uppmanar att söka annat alternativ!!
Att sägas bör är att boende kring ån kommer dra detta inför EU domstol etc för att få stopp på det! Härligt att förnuftet segrar ibland (får vi hoppas på men oddsen ser bra ut)
Bifogad fil(er)
#15 OFFLINE
Skrivet 17 Apr 2008, 17:26
Citat
Det lönar sig att stå på barrikaderna ibland (om än om kanske inte uppropet bliravgörande men ändå...)
Läser i dagens ST-tidning (finns tyvärr inte på nätet men jag scannade in artikeln istället ;D ;D) att Länsstyrelsen sågar miljöutredningen av vattenuttaget ur Ålevatten.
Nyttan överstiger inte skadan lyder domen och man uppmanar Stenungsunds och Tjörns kommun att sluta att utreda Ålevatten som alternativ för dricksvattentäkt. Man uppmanar att söka annat alternativ!!
Att sägas bör är att boende kring ån kommer dra detta inför EU domstol etc för att få stopp på det! Härligt att förnuftet segrar ibland (får vi hoppas på men oddsen ser bra ut)
Fantastiskt bra!!! :)
#16 ONLINE
Skrivet 17 Apr 2008, 20:25
Citat
Strålande!
Nu blev jag riktigt glad!!
Nocke
#17 OFFLINE
Skrivet 17 Apr 2008, 20:49
Citat
Vilka fantastiska nyheter!! :D :D
Nu är det bara att hålla tummarna för att det går hela vägen.......... :)
#18 OFFLINE
Skrivet 28 Feb 2009, 19:38
#19 OFFLINE
Skrivet 02 Mar 2009, 11:29
#20 OFFLINE
Skrivet 02 Mar 2009, 11:52
HåkanViskafors på Mar 2 2009, 11:29 sade:
#22 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2009, 10:38
Nocke på Mar 2 2009, 12:23 sade:
Man blir så jävla förbannad så jag hade inte dragit mig för att skicka ner puckona från Tjörnbron.
Angående muddringen av ny hamn där man vill dumpa massorna i fjorden utanför Svanesund.
http://www.enlevandefjord.se/
Detta inlägg har redigerats av salmonsalar: 28 Mar 2009, 10:39
#23 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2009, 11:49
salmonsalar på Mar 28 2009, 11:38 sade:
Nu tycker jag du går för långt!
Man skall inte skräpa ner i havet!
Nocke
#26 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2009, 07:22
Man har nu dock kommit fram till att låta kommunen få ta stor dela av denna extra kapacitet så planerna på utbyggnad från Ålevatten finns det inget behov av mer då man fått det tillskott som krävs (på kort sikt iallafall)
Men sista ordet är väl inte dagt ännu...
#27 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2009, 08:25
salmonsalar på Apr 16 2009, 08:22 sade:
Man har nu dock kommit fram till att låta kommunen få ta stor dela av denna extra kapacitet så planerna på utbyggnad från Ålevatten finns det inget behov av mer då man fått det tillskott som krävs (på kort sikt iallafall)
Men sista ordet är väl inte dagt ännu...
Gött att det är stoppat för tillfället i alla fall.
Hörde att kommunen haft det erbjudandet ett bra tag men ändå kört vidare på Ålevattnet, prestige kanske?
Nocke
#29 OFFLINE
Skrivet 19 Dec 2010, 00:42
Miljödomstolens beslut är överklagat av kommunen, som tydligen ser det här som någon prestigefråga, värd att offra ån för!
Anråse å, räddningen överklagad!
På dom igen och lär dom veta hut!
#30 OFFLINE
Skrivet 19 Dec 2010, 10:47
Jag trodde också att ån var räddad.
Nya tag igen!!
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar