Hoppa till innehåll

.

Mörner

21 replies to this topic

#1 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 21:55

Jag undrar hur många av er som äger en Mörner/Lord? Och sen följdfrågan; Fiskar ni med den?

Jag äger en Trout Reel (sålde en Lord II till en forumbroder) och det är den rullen jag alltid använder för #7. En rulle med Mojo! Har andra rullar med Mojo också, samt en del som är helt könlösa. Men denna! :-*
Så här skriver Per Brännström om rullarna. Texten i orginal ämnad för samlarklubben "Rullen":

Bengt Mörner på började 1965 utvecklingen av den avancerade flugrullen Mörner fly reel.
Tanken väcktes av Bengt vid en sprängd laxtafs i augusti det året. Avsikten var då närmast att för hans del och kanske för antal entusiaster försöka åstadkomma en flugrulle som tillförde fisket efter framför allt lax en helt ny dimension. Tillsammans med den kände sportfiskaren Olof Johansson gjordes en önskelista på de egenskaper dom ville se hos den perfekta  flugrullen. Den skulle : vara så lätt som möjligt utan att för den skull ge avkall på styrka och hållbar mekanik, ha utväxlad spole för snabb hemtagning av löslina, ha ett bromssyst-
em som medgav bromsreglering från max till praktiskt taget noll direkt via veven under slirning, ha automatisk bromsreducering vid linavdrag för blindkast och vid landning av fisk, ha mjuk spolstart vid utrus för undvikan-
de av tafsbrott och därmed också medge fiske med extra tunn tafs, vara ren utvändig. Inga delar eller reglage där linan kan haka fast, ha alla mekaniska delar väl skyddade för smuts och yttre åverkan, vara försedd med extra reservbroms som även kan användas för invevningsförstärkning, diskret knarr endast vid slirning, sist och viktigast - vara så enkel i handhavandet att all manövrering vid praktiskt fiske kunde ske utan att släppa veven. Efter ett antal prototyper i sex olika utföranden och en liten förserie var slutligen rullen klar för produk-
tion och det med samtliga punkter på önskelistan uppfyllda. Mörner rullen tillverkades i två stycken storlekar. En modell Salmon och en modell Trout. Orvis Company i USA imponerades stort av den avancerade Mörner-
rullen och ett avtal ingicks. Orvis började importera rullen och den såldes sedan under några år i USA under namnet Lord I och Lord II. För sin tid och även än idag är den en av marknadens mest avancerade flugrulle , högt uppskattad av många flugfiskare och samlare.

Ett fint exemplar på Svensk ingenjörskonst och innovation.

// Matte
"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#2 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 22:18

Och så här ser dom ut, för er som undrar vad jag pratar om:
"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#3 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 22:19

.

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#4 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 03 Feb 2008, 22:45

Fin rulle där Mats.... :o
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#5 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 22:54

Snyggt Mats!

En fråga bara när är din gjord  eller under vilka år gjorde han sina rullar  ???

Det fanns väl en version som Orvis hade sitt namn på oxå :-
http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#6 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 23:03

Citat

Snyggt Mats!

En fråga bara när är din gjord  eller under vilka år gjorde han sina rullar  ???

Det fanns väl en version som Orvis hade sit namn på oxå :-

Har inte riktig kläm på tillverkningsåren, mer än -70 talet och en bit in på -80 talet.
Orvis version hette Lord I och Lord II.

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#7 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 23:20

Hej..Lessen jag tror nog du inte har en s.k riktig Mörner,den du har är gjord(serietillverkad)på AeroTelaw i Flen,men åren är nog spot on.Titta under rullfoten om du har ett tillverkningsnummer där,jag hade själv T79,min första.Hade den lilla egenheten att fjäderbelastningen på spolspärren var bortglömd,så rätt som det var låg spolen i drickat..Å den rymmer ju ganska lång backing...Å blev den genomblöt så drog den IN mer lina än man drog UT.Hade 3 stycken å 2 spolar,sålde hela rasket för en skitpeng å satsade på Hardy,never looked back...Nån sade att de här serierullarna inte riktigt var som originalen,skillnaden vet jag inget om..mvh  borano20

#8 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2008, 23:45

Hej. Synd att du är lessen. Det är inte jag...  :laugh:

Skillnaden är väl att Bengt la ut tillverkningen på entrepenad. Han har däremot alla reservdelar kvar sedan tillverkningen lades ner och den som äger en Mörner / Orvis Lord har livstids garanti på rullen (Bengts eller rullens) oavsett åkomma. Denna har serienummer T133. Bengt har gett denna en uppdatering med andra versionens rullfot och fjäderbelastad spolspärr.
Man ska veta att dom behöver omvårdnad. En service/genomgång per år rekommenderas, annars kan du få trubbel enligt din beskrivning. Sköter jag min så har jag inga problem, men den är inte lika servicefri som en Medalist. Det kan det vara värt.

// Matte

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#9 OFFLINE   Marterius

Advanced Member

• Edgemember
  • 138 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2008, 10:36

Alla rullar som såldes under namnen Mörner och Orvis Lord tillverkades i Flen. De enda rullar Bengt Mörner gjorde helt själv var prototyperna och det kanske tiotal rullar som han gjorde åt vänner innan han hittade en producent. Den andra generationens rullar som Bengt Mörner sålde på 90-talet var också byggda på delarna som var kvar från Flen, kompletterade med delar från en annan verkstad.

Jag har själv en Mörner Trout som jag använder för öringfiske i havet, bland annat hänger den på ett Stefan Broms Garrison 8'9" som jag köpte genom Mats Öberg förra våren.  :)

Hälsningar,
Marterius
"Like the hunter, the hawker and the fowler, the fisherman takes life in finding his pleasure. It is reasonable to ask of him that he make it as keen and thorough and satisfying, as productive of growth in himself as he reasonably can. For only then can it be the strong and sensitive pleasure of a civilised man."
- Roderick L. Haig-Brown

#10 OFFLINE   Baron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 324 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2008, 18:48

Ja, Mats din före detta Lord II har en given plats i rullskåpet tillsammans med mina andra Mörner
och Lord I. Försöker bifoga en word text jag skrev för åtskilliga år sedan med lite info, om rullarna.
Hoppas det fungerar och blir läsligt. 

Bifogad fil(er)

#11 OFFLINE   Marterius

Advanced Member

• Edgemember
  • 138 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2008, 22:19

Jag sitter på en hel del info om rullarna och historien bakom, men vill inte avslöja för mycket här... Håll ögonen öppna på vad som kommer i nordens bästa flugfisketidning längre fram i år...  ;D

Hälsningar,
Martin
"Like the hunter, the hawker and the fowler, the fisherman takes life in finding his pleasure. It is reasonable to ask of him that he make it as keen and thorough and satisfying, as productive of growth in himself as he reasonably can. For only then can it be the strong and sensitive pleasure of a civilised man."
- Roderick L. Haig-Brown

#12 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2008, 22:37

Citat

Jag sitter på en hel del info om rullarna och historien bakom, men vill inte avslöja för mycket här... Håll ögonen öppna på vad som kommer i nordens bästa flugfisketidning längre fram i år...  ;D

Hälsningar,
Martin

Ut med språket din fegis  ;D ;D
http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#13 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7172 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2008, 22:50

http://www.antiquetackleobserver.com/index...39&Itemid=9

Mailade med en tysk om detta för ett par veckor sedan, fick denna länk. Han hade en Mörner och ville veta mer om den. Själv pratar jag inte Laxiska, så det blev lite torftigt svar från min sida.
Postad bild

#14 OFFLINE   Marterius

Advanced Member

• Edgemember
  • 138 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2008, 08:56

Citat

Ut med språket din fegis   ;D ;D

Har du bara lite tålamod så får du veta tids nog...  ;)

Hälsningar,
Martin
- Roderick L. Haig-Brown

#15 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2008, 17:16

Citat

Jag har själv en Mörner Trout som jag använder för öringfiske i havet, bland annat hänger den på ett Stefan Broms Garrison 8'9"

Sånt där blir man glad av att höra!  :laugh:

Citat

Försöker bifoga en word text jag skrev för åtskilliga år sedan med lite info, om rullarna.
Hoppas det fungerar och blir läsligt. 

Informativt och intressant skrivet Per. Texten skulle passa som ett klistrat ämne i denna arean.  ;)

// Matte

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#16 OFFLINE   Baron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 324 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2008, 11:45

Informativt och intressant skrivet Per. Texten skulle passa som ett klistrat ämne i denna arean.  ;)

// Matte

[/quote]

Helt okey med mig om du vill klistra in texten. Har för mig att det var för samlarklubben rullen jag gjorde denna lilla text.

[quote]Jag sitter på en hel del info om rullarna och historien bakom, men vill inte avslöja för mycket här... Håll ögonen öppna på vad som kommer i nordens bästa flugfisketidning längre fram i år...  ;D

Hälsningar,
Martin[/quote]

Blir kul att läsa. Ser fram mot det FiN numret.  :)

[quote][url="http://www.antiquetackleobserver.com/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=9"]http://www.antiquetackleobserver.com/index...39&Itemid=9[/url]

Mailade med en tysk om detta för ett par veckor sedan, fick denna länk. Han hade en Mörner och ville veta mer om den. Själv pratar jag inte Laxiska, så det blev lite torftigt svar från min sida.[/quote]

Informativ och bra text dom tagit fram i Antique Tackle Observer. Bra sajt det där om äldre fiske utrustning.

#17 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2008, 14:35

Citat

Helt okey med mig om du vill klistra in texten. Har för mig att det var för samlarklubben rullen jag gjorde denna lilla text.

Så här gjorde jag:
http://www.edgeforum.com/index.php?topic=6...63636#msg763636

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#18 OFFLINE   Baron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 324 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2008, 18:59

Citat

Vackert Matte. Man blir riktigt stolt.  :D
Men kanske vi får byta ut texten om ett tag mot Martins  :)

#19 OFFLINE   Marterius

Advanced Member

• Edgemember
  • 138 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2008, 20:32

Jag fick hem en Orvis Lord II från USA i veckan, efter en liten bytesaffär. Han som lämnade den ifrån sig var inte helt nöjd med rullen, trots att den hade varit inne för service hos Orvis. Jag förstod snart varför. Orvis hade nämligen mycket noga oljat hela bromspaketet.  :o  :o  :o

Efter en rejäl rengöring lär den dock fungera som om den var ny!  :)

Hälsningar,
Martin
- Roderick L. Haig-Brown

#20 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2008, 20:48

Vilken bra artikel i tidningen Martin!

Mycket intressant läsning och så dom skitfräna bilderna på prototyperna. Jag har fått teknisk support av Bengt på innanmätet i rullarna mina när dom behövt omvårdnad och det var hur kul som helst med all info i artikeln.

Very nice! :D

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#21 OFFLINE   Marterius

Advanced Member

• Edgemember
  • 138 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2008, 22:06

Tack Mats, kul att det uppskattades!

Hälsningar,
Martin
- Roderick L. Haig-Brown

#22 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2008, 22:14

Håller med!
Verkligen intressant artikel  :D

Han verkar vara en envis rackare den där Bengt  ;)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar