Hoppa till innehåll

Foto

Kastdobb? Hur funkar det?

6 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6836 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 12:19

Fyra HÖ-helger i rad har blåst bort för att jag är en så rutten stormkastare.
Inte är väl jag den ända som känt mig ovanligt blåst denna vinter?

-Kan någon vänlig själ posta en liten noob-guide så att jag kan blöta mina nybundna vinterflugor med dobb och haspel  istället när vädret trilskas?

Vikt? Färg? Tafslängder/material? Antal flugor man kan riva iväg på samma gång utan alltför mycket trassel?
Och förstås andra vettiga synpunkter...

-Jag looovar träna flugkastet minst lika många timmar som jag slungar dobben! ;)

mvh.Fredrik-flugarn

#2 OFFLINE   Svampkatten

Svampkatten

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 4375 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 12:21

Dobb o sen en vanlig taperad tafs  ;)
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#3 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6836 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 12:39

blir det inte ett helvetiskt tvinn när linan och tafsen rivs iväg?

tycker tafsen borde slå sig runt linan?! Går det att lägga en sjunkande dobb i änden och lägga nån svettig räka som upphängare och nåt fult litet fiskyngel som upphängare strax bakom? Då kan man ju bogsera hem dobben över sanden och det ser ut som om räkan blev förföljd av en envis liten fisk?

Tänker jag helt fel nu?

#4 OFFLINE   Svampkatten

Svampkatten

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 4375 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 12:43

Du knyter fast taperade tafsen i ett lekare som du sen fäster i huvudlinan genom dobben.

Tafsen slår runt och kommer trassla det är oundvikligt men om du säter lite tyngd  vid änden och bromsar in linan innan nedslaget så tafsen sträcker sig så ska det gå bättre.

Haha ja precis som flugfiske bara annat sätt att få ut det  ;) :)
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#5 OFFLINE   besa

besa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 13:45

Körde ganska mycket med dobb på Skånekusten under några år. En modell som i alla fall funkade för mig var långt spö (underlättar när man har lång tafs) , haspelrulle, Fireline (som ger hyfsad kontakt med grejorna 70-80 m ut och dessutom flyter), flytande blyad trädobb, gummipärla som glidstopp, trevägslekare, polytafs 10 fot intemediate el. slowsink och en meter fluokarbonspets runt 0,25, små flugor modell Ullsock fast bundna på plasttub 1-3 cm och en riktigt vass liten trekrok storl. 12-14 intryckt i tuben.
Kasta mjukt, bromsa upp ekipaget innan nedslaget så tafs o fluga vänder över och ta hem mycket långsamt. Den lilla trekroken gör att fisken oftast krokar sig själv - man fortsätter helt enkelt att veva till man känner fiskens tyngd utan att göra mothugg med spöet. Drilla försiktigt, dobben kan ibland orsaka lite problem när fisken rusar och hoppar.
Ingen höjdare i frisk pålandsvind men har ofta varit helt överlägset i lite lugnare väder då man ibland kan se vakande fisk långt bortom flugavstånd. Vid några gyllene tillfällen har jag stått inklämd mellan dragfiskare och plockat fisk efter fisk medan andra gått bom.
Nackdelar: det är verkligen inte flugfiske och kräver ett visst tålamod-att fiska in ett långt kast tar en bra stund.

#6 OFFLINE   Finafisken

Finafisken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 557 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 16:20

Har också haft problem med vind. Men det beror nog på att jag är värdelös på kasta när de blåser motvind :)

#7 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6836 inlägg

Postad 09 Feb 2008, 16:50

Tackar tackar! ;D

-Vad vore livet utan er!

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar