Hoppa till innehåll

.

Nybyggda håvar..

265 replies to this topic

#1 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:32

Tänkte visa de två senaste håvarna jag gjort.. Har prövat med en lite ny modell av "inbyggd" håvmagnet som jag tänkte få lite feedback på.. Borde man kanske göra nån variant med "senilsnöre" istället?! Vad tror ni?
Den mörkare/större håven är första från den nya jiggen.. Den blir min följeslagare i sommar! Den mindre gjorde jag åt en kompis, men han ångrade sig och ville ha med teakbåge istället för björk.. så är någon sugen på den så kanske det går ordna.. Har ett C&R-nät till den med.

Sen tänkte jag även skicka ut en fråga som gäller håvnätets djup.. Hur djupa vill ni att håvnäten ska vara? Nu tar vi för enkelhetens skull och säger det ultimata nätdjupet på en liten teardrop-formad håv (31x19 cm öppning)...

Lite bilder då..

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 2.hav.JPG
  • Bifogad bild: P1010905.JPG
  • Bifogad bild: magneterfast.JPG

Bifogad fil(er)

#2 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:35

Underbart fina alster, var köper du fanér någonstans, och hur köper du det (bredder etc)

Mvh Thomas

#3 OFFLINE   decode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 12898 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:36

Ruggigt snygga!!! smart design med magneten också, snöre är man gärna utan... det tenderar ändå bara att vara ivägen!
vågar man fråga vad du tar för en håv!? ;)

Postad bild Postad bild Postad bild
bambuhyvling(.se)

-')<<<-<

Å den blir längre för varje inlägg….

#4 OFFLINE   Mikko*

Advanced Member

• Edgemember+
  • 7380 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:37

Mycket vackra håvar  :D

#5 OFFLINE   PatrikN

Advanced Member

• Edgemember
  • 4623 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:37

Vackert!!! :)
"Att tillstå att man misstagit sig, är bara att erkänna att jag idag är klokare än igår.

Stöd Fiskejournalen

#6 OFFLINE   Hartman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 536 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:45

Verkligen fina! Sådana hittar man sällan eller aldrig i handeln.

#7 OFFLINE   Andreas

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2900 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:46

Otroligt vackert hantverk! Det är inte utan att man blir lite köpsugen ;)

/Andreas

#8 OFFLINE   Svampkatten

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4375 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:46

Citat

Tänkte visa de två senaste håvarna jag gjort.. Har prövat med en lite ny modell av "inbyggd" håvmagnet som jag tänkte få lite feedback på.. Borde man kanske göra nån variant med "senilsnöre" istället?! Vad tror ni?
Den mörkare/större håven är första från den nya jiggen.. Den blir min följeslagare i sommar! Den mindre gjorde jag åt en kompis, men han ångrade sig och ville ha med teakbåge istället för björk.. så är någon sugen på den så kanske det går ordna.. Har ett C&R-nät till den med.

Sen tänkte jag även skicka ut en fråga som gäller håvnätets djup.. Hur djupa vill ni att håvnäten ska vara? Nu tar vi för enkelhetens skull och säger det ultimata nätdjupet på en liten teardrop-formad håv (31x19 cm öppning)...
Lite bilder då..

Härliga håvar!

Nätdjupet tycker jag hellre ska vara för djupa och gärna för breda...min Pool 12 håv klämmer nästan fast fisken i nätet  :- visst är det c&r nät men inte kan det vara skönt att ligga ihopklämd.
Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

#9 OFFLINE   Peter

Advanced Member

• Edgemember
  • 347 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 17:52

pris?? :P  // Peter
Member of Korvmaffian

#10 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 18:05

Citat

Underbart fina alster, var köper du fanér någonstans, och hur köper du det (bredder etc)

Mvh Thomas

Tack så mycket allihop!
Jag har så tur att jag får köpa fanér via en lärare som jag hade under en kurs i höstas.. Väldigt svårt att hitta nån med bra utbud på fanér, men Bröderna Holm ( http://brodernaholm.se/index.php/ ) är annars enda stället jag om där man har mkt att välja på. Har du tur har du nåt snickeri i närheten som får lite spillbitar över..
Det fanér jag köper är knivskuret, med väldigt varierande mått.. Jag tar det jag kommer över helt enkelt  :)
Tjocklekar mellan 2-3 mm är det jag gillar bäst.

Jag säljer i vanliga fall inte håvar, har bara gjort ett fåtal som samtliga används av mig själv eller givits bort som gåvor.. Så jag har ingen aning vad jag tar för en håv ???

Ni kan ju få i uppgift att sätta rimligt pris?! ;D

#11 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 19 Mar 2008, 18:05

Mkt fina håvar där.....Jag köpte den här håven på mässan. Oxå väldigt fin, han ska gravera in mitt namn på skaftet innan den kommer hem till brevlådan...... ;D ;D
http://www.landing-nets.com/gallery/y_frame_index2.php  Håv nr 55
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#12 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 18:06

Citat

Tack så mycket allihop!
Jag har så tur att jag får köpa fanér via en lärare som jag hade under en kurs i höstas.. Väldigt svårt att hitta nån med bra utbud på fanér, men Bröderna Holm ( http://brodernaholm.se/index.php/ ) är annars enda stället jag om där man har mkt att välja på. Har du tur har du nåt snickeri i närheten som får lite spillbitar över..
Det fanér jag köper är knivskuret, med väldigt varierande mått.. Jag tar det jag kommer över helt enkelt  :)
Tjocklekar mellan 2-3 mm är det jag gillar bäst.

Jag säljer i vanliga fall inte håvar, har bara gjort ett fåtal som samtliga används av mig själv eller givits bort som gåvor.. Så jag har ingen aning vad jag tar för en håv ???

Ni kan ju få i uppgift att sätta rimligt pris?! ;D

Ett minimum börde ligga på 1500:-    ;D
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#13 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 18:09

Citat

Mkt fina håvar där.....Jag köpte den här håven på mässan. Oxå väldigt fin, han ska gravera in mitt namn på skaftet innan den kommer hem till brevlådan...... ;D ;D
http://www.landing-n...rame_index2.php

Då får man gratulera!! Mats Dahnes håvar är helt otroligt fina! Som synes har har vart inspirationskälla till mina håvar!

#14 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 18:11

Citat

Då får man gratulera!! Mats Dahnes håvar är helt otroligt fina! Som synes har har vart inspirationskälla till mina håvar!
Dina håvar är väl så fina och Mats tog ca: 1500 för ädelträhåvarna, den med svart ben i var något dyrare.... ;D
I hate negative people

#15 OFFLINE   kekke

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1102 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 18:18

Fina!!
Synd att jag aldrig behöver håv  ;D ;D 

#16 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 19:20

Citat

Dina håvar är väl så fina och Mats tog ca: 1500 för ädelträhåvarna, den med svart ben i var något dyrare.... ;D

Ojdå.. Buffelhorn (svart ben) är inte så billigt så att den var dyrare förstår jag, sen är det väl även ebenholz i handtaget om jag inte misstar mig.. inte heller gratis ::)
1500:- kändes kanske lite väl saftigt för mina alster.. Man ska helst våga använda den också tänkte jag ;) Men tack så väldigt för de fina orden!! :)

/Linus

#17 OFFLINE   hampusgustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 179 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 19:34

fina hovar :)

#18 Gäst_soto_*

• Guests

Skrivet 19 Mar 2008, 19:44

pris?... mellan 800-1200kr kanske  ;)

#19 OFFLINE   PatrikN

Advanced Member

• Edgemember
  • 4623 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 19:51

Citat

fina hovar :)

En häst? Den missade jag... :-
"Att tillstå att man misstagit sig, är bara att erkänna att jag idag är klokare än igår.

Stöd Fiskejournalen

#20 OFFLINE   Mikko*

Advanced Member

• Edgemember+
  • 7380 Inlägg:

Skrivet 19 Mar 2008, 20:07

Citat

En häst? Den missade jag... :-

;D ;D ;D

#21 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:

Skrivet 24 Mar 2008, 17:46

Den här håven damp ner i helgen....Trevlig att ha till det lätta fisket..... ;D ;D
I hate negative people

#22 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 24 Mar 2008, 23:14

Citat

Den här håven damp ner i helgen....Trevlig att ha till det lätta fisket..... ;D ;D
Tjusigt  :D
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#23 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 25 Mar 2008, 00:33

Citat

Najjs!! Den ser väldigt fin ut den dära! Med Brodin-nät också!! Undrar hur Mats får tag på dem till så pass små håvar?? Enligt Flydressings hemsida är det minsta nätet de tar till Sverige 38x25 cm och det blir lite stort till en liten teardrophåv... Måste nog fråga han.. eller Flydressing! :)

Har lite nya håvar på G själv, men den nya flaskan polyuretanlim jag köpt mig har antagligen varit fryst eller läkt in luft i förpacking så det inte härdar som det ska >:( 
Inte så kul när man väntat och peppat ett dygn på att få börja fila på en ny håv och när man tar den ur jiggen så kan man utan problem dra isär fanérlagren...  :'(
Tänkte lägga upp bilder allt eftersom håvar blir klara, när jag får ett lim som fäster igen.. ::) Har nya träslag som ska testas till handtaget.. Hoppas att de ska bli riktigt fina..

Ni får gärna skriva mer om hur ni tycker ett håvnät ska vara (stora/små maskor, djupa/grunda, stumma/flexibla.. etc)

#24 OFFLINE   JohanE

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 28 Mar 2008, 00:03

Har haft planer på att bygga håv, men det har stupat på nätet!
Var får man tag på håvnät någonstans, helst knutlöst typ "CR nät"?

#25 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2008, 17:27

Citat

Då var det beställt  8)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#26 OFFLINE   Högås

Advanced Member

• Edgemember
  • 852 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2008, 18:51

Citat

Ni får gärna skriva mer om hur ni tycker ett håvnät ska vara (stora/små maskor, djupa/grunda, stumma/flexibla.. etc)

Angående djupet: Min håv har lite för djupt nät för min smak. För djupt är det när håven då och då fastnar i högre buskage och liknande för att nätet hänger för långt ner efter ryggen. Det är ju inget exakt mått precis, men i alla fall en sak att väga in när man bestämmer djupet.

#27 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2008, 21:36

Citat

Har haft planer på att bygga håv, men det har stupat på nätet!
Var får man tag på håvnät någonstans, helst knutlöst typ "CR nät"?

Finns lite olika ställen du kan kolla upp beroende på vilken storlek du är ute efter.. HS import har två storlekar C&R-nät som det är ganska små maskor på (vilket borde vara det mest skonsamma för fisken?!) ganska mkt taperade, alltså avsmalnande nedåt. Flydressing har Brodin nät som är fina. AB Fiskarnas har också C&R-nät.

#28 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 01 Apr 2008, 10:01

Helt klart störande när håvnätet trasslar in sig i buskage för att det hänger ner som du beskriver Högås. Ett sätt att undvika detta är att göra så att håven hänger med handtaget neråt istället, om man nu VILL ha djupa nät :)

En håv för att testa mitt nya (tack och lov fungerande..) lim, inte klar men en god bit på väg..

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 4jomp.JPG
  • Bifogad bild: 4jomp_cu.JPG

Bifogad fil(er)

#29 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 01 Apr 2008, 12:30

Mycket snygg.
Synd bara att man fiskar fiskar som inte går i de där små håvarna  ;)

När mitt cane är klart så blir det dock en sådan för harr och bäcköring  :) mm
Postad bild

#30 OFFLINE   Borge

Advanced Member

• Edgemember
  • 589 Inlägg:

Skrivet 01 Apr 2008, 12:51

Mycket fina håvar, har en liten (dum ?) fråga, hur "sys" håvnätet fast ??

Stefan

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar