Hoppa till innehåll

.

Foto

Tafsens tjocklek, längd

29 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   PieskeElit

PieskeElit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 11:31

Tafsen är en viktig komponent vad man än fiskar men då det handlar om röding så blir det ett hett ämne. Många går på och hävdar att tunna och långa tafsar ska kunna lura rödingen. Själv är jag lite kluven i ämnet och det ska jag förklara. Jag var i somras och fiskade röding med den tyska flugfiskeprofilen Günter Frölich han är känd för sina stora rödingar upp till 3 kg. Han fiskar dessutom med små mönster 12-18 efter fjällens drottningar.

Under fisket samtalade vi och han utbytte erfarenheter till mig som är en ung och relativt oerfaren flugfiskare blott 20 år. Jag frågade nyfiket med tanke på dom små mönstren vilken tafs använder du under rödingfisket?

Han svarade 0,20!

Oj gisses tänkte jag som fiskar med betydligt tunnare tafsar och det nämnde jag.

Han sa att det har en mindre betydelse under sin tid som flugfiskare hade han kommit fram till att 0.20 passar bäst, jag klarar av att kroka grov fisk och löper större chans att även landa den.

Hur ser ni edgare där ute på tafsens tjocklek då ni fiskar röding?
Och andra fiskarter?
Skulle vara roligt att få igång en diskution!

//Emil 
Jävla skit tänker man ibland, men lik förbannat så fortsätter man älska flugfiske!

Torrfluga=Status

www.miekak.com
www.heli.se

#2 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32556 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 11:35

Beror lite på vart och hur jag fiskar.

Mycket sten, stockar mm.

Kör öring på kusten med 0,20-0,23mm.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#3 OFFLINE   Jonas

Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 6962 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 11:44

0,20 mm tycker jag är väldigt bra tafsstorlek för generellt fiske efter röding, öring och harr, den tjockleken gör att du klarar drilla det mesta som kliver på relativt hårt och snabbt. Fiskar du i strömmande vatten och det är stor fisk är det inga problem att lägga sig på 0,23mm heller.
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#4 ONLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7709 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 12:05

Min grundregel är att använda så grov tafsgrovlek som fisket tillåter. Att använda übertunna tafsspetsar utan att det är nödvändigt är bara snobbigt nonchalant...

#5 OFFLINE   guldskallen

guldskallen

Frontline Member

• Edgemember
  • 5208 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 12:38

Använder oftast 0,16-0,20....någon enstaka gång har jag använt 0,11 (knott)

Guldskallen
You never walk alone!

#6 OFFLINE   Pada

Pada

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2640 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 12:52

Så länge det inte är något extremfall vill jag nog hålla mig på så grova tafsdimensioner som möjligt utan att hämma mitt fiske, att gå ner på alltför tunna tafsspetsar tycker jag bara är väldigt oansvarigt jämtemot fisken...Så jag håller helt med BigS

Mvh Patrik

#7 OFFLINE   Martin L

Martin L

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1915 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 13:03

Tafsar är ett jäkligt roligt ämne - bra tråd!

Är själv förbryllad av effekten på olika tafsar.

Om man skulle registrera vad man använt för tafs vid varje fisk tror jag mitt utfall skulle bli grövre än vad jag tror, kanske över 0,20. 0,18 är annars min favorit för de mesta fisken (öring, harr, röding) med undantag för havsöring och lax.

Upplever att tafslängden i många fall har stor påverkan, kanske mer än tjockleken?
***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

#8 OFFLINE   Falkas

Falkas

Advanced member

• Edgemember+
  • 2820 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 13:06

Brukar faktiskt köra 0,14 Stroft till det mesta torra fisket, har aldrig varit några problem med brott. Drillar pigga 2kgs bågar utan problem.

Intressant dock att det kanske inte påverkar fisken så mycket som man trott med grövre tafsspets, ska testas.

Olof - 31årig Örebroare
Falkasfiske.se

#9 OFFLINE   tårta

tårta

Classic Member

• Edgemember+
  • 14332 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 13:47

0,15-0,23 beroende på om jag fiskar en liten knott på spegelyta eller om jag drar in en kaninstrimla i mörkt vatten..
Man får anpassa till situationen och vad man tror på för tillfället..

Tafslängden hänger även den på situationen, själv har jag nog för kort ibland..
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Postad bild

Delta 3 Pro Staff

#10 OFFLINE   harvest

harvest

Frontline Member

• Edgemember
  • 1694 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 15:02

lite olika det där, men till mindre torrflugefiske ligger jag på 0.12 eller 0.14.

streamer och nymfer på 0.18.

#11 OFFLINE   Mikko*

Mikko*

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7386 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 15:46

0.20 är bra allround tycker jag.

En gång under kvällsfiske så fiskade jag med 0.25 tafs och streamer, fick inget.
Lånade en myggpuppa strl 14-16 och lyckades klämma tafsen igenom den lilla öglan och nästan omgående fick jag fisk med grov tafs och liten fluga.

#12 ONLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7709 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 16:10

Man får ju inte glömma att det inte bara är fiskens storlek som styr tafsens grovlek, utan lika mycket flugans storlek. Lika självklart som det är att använda tunn tafsspets när man kör med småflugor borde det vara att köra med en grövre när man kör med tung nymf eller streamer. En tunn tafs orkar inte vända över en stor eller tung fluga och det blir svårare, eller t.o.m. omöjligt, att sträcka tafsen vid kast.

#13 OFFLINE   Andreas

Andreas

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2936 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 18:06

0.18-0.20 flourocarbon eller annat "osynligt" material är ju inte helt fel det. Angående tafsar Emil, jag ska tillverka ett par i ett lite speciellt utförande åt dig - något du gärna får testa när du kastar mot fjällens drottningar.

Mvh Andreas

#14 OFFLINE   Järven

Järven

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2527 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 18:42

Brukar köra med taperad nylontafs och en halvmeter 0,16-0,18 flourocarbon som spets vid
allt mitt flugfiske oavsett om det är efter Röding eller öring/harr.
Om man kör med riktigt små flugor kanske det skulle finnar anledning att gå ner till o,14 i spets.
Att Rödingen skulle vara mer tafsskygg än andra arter är inget som jag är övertygad om,
men ibland är dom ju riktigt kinkiga så fan vet.
Vilse på fjället & Rödingkåt !

#15 OFFLINE   PieskeElit

PieskeElit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 20:28

0.18-0.20 flourocarbon eller annat "osynligt" material är ju inte helt fel det. Angående tafsar Emil, jag ska tillverka ett par i ett lite speciellt utförande åt dig - något du gärna får testa när du kastar mot fjällens drottningar.

Mvh Andreas

Låter fint ser fram emot det! Men inga häxbryggder nu Andreas  :laugh:
Jävla skit tänker man ibland, men lik förbannat så fortsätter man älska flugfiske!

Torrfluga=Status

www.miekak.com
www.heli.se

#16 OFFLINE   jakobj

jakobj

Chuck Norris Member

• Edgemember+
  • 3107 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 21:52

Har funderat mycket kring tafslängder och "skygg" fisk. Fiskens fönster är ju inte så stort. Vad för skillnad gör en 6 meters tafs gentemot en 3 meters när fönstret kanske inte är mer än en meter som det ju i regel är vid ytfiske..?

Fiskar för övrigt det mesta puppfisket med 0,14-0,16. Streamer eller större nymfer 0,22-0,30.Kraftigt streamerfiske 0,35-0,43. Fiskar mycket sjöharr i en sjö där jag aldrig går under 0,25 neroende på gigantiska öringar som kan gå på ibland och harren skyggar då inte för den tafsen.
Godmorgon!

#17 OFFLINE   PieskeElit

PieskeElit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 23:01

Intressant teori där Jakobaj om fönstret måste jag säga!

Torrfluga=Status

www.miekak.com
www.heli.se

#18 OFFLINE   algdraparn

algdraparn

Advanced Member

• Edgemember
  • 372 inlägg

Postad 26 Mar 2008, 23:07

jag kör med:

0,16-0,20 för harr och andra torrflugefiskar.  Längd: som spöt (8-10 ft)

0,35-0,40 för havsöring i de ofta humusfärgade norrlandsälvarna. Längd: som spöt (9-14 ft)

Skulle även vilja tillägga att jag upplever att det är stor skillnad på lina och lina map hållfasthet i förhållande till dimensionen, en bra 0,16 kan ha samma styrka som en dålig 0,25...  :police:

#19 OFFLINE   Martin L

Martin L

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1915 inlägg

Postad 27 Mar 2008, 09:03

Har funderat mycket kring tafslängder och "skygg" fisk. Fiskens fönster är ju inte så stort. Vad för skillnad gör en 6 meters tafs gentemot en 3 meters när fönstret kanske inte är mer än en meter som det ju i regel är vid ytfiske..?

Fiskar för övrigt det mesta puppfisket med 0,14-0,16. Streamer eller större nymfer 0,22-0,30.Kraftigt streamerfiske 0,35-0,43. Fiskar mycket sjöharr i en sjö där jag aldrig går under 0,25 neroende på gigantiska öringar som kan gå på ibland och harren skyggar då inte för den tafsen.

Intressant! Frågan är hur fiskens fönster är när den jagar en fluga (dvs inte torrflugefiske) om den då kan se fluglinan om man har för kort tafs.....

....annars tror jag längden också påverkar flugans rörelser. Vid torrfluga och lång tafs får man längre fridrift men också risk att tafs kommer före flugan om strömmen är sådan.

När det gäller torrflugefiske så händer det ju också att fisken låter flugan passera för att sedan simma efter och ta den. Då kanske en lång tafs kan hjälpa så inte fluglinan kommer och stör...??

???

Tänk om man vore fisk vad mycket svar man skulle ha då.....
***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

#20 OFFLINE   PieskeElit

PieskeElit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 inlägg

Postad 27 Mar 2008, 12:38

Sen kan man ju diskutera hur lång behöver en tafs vara? En del fiskar med extremt långa tafsar 5m eller nå liknande medan andra nöjer sig med 2-3m tafs. Som Martin L sa hur lång tafs tros behövas då fisken simmar efter flugan? Jag tror 5m är att ta i lite.

//Emil

Torrfluga=Status

www.miekak.com
www.heli.se

#21 OFFLINE   Kristian K (Vilma)

Kristian K (Vilma)

Advanced Member

• Edgemember
  • 153 inlägg

Postad 27 Mar 2008, 14:40

Sen kan man ju diskutera hur lång behöver en tafs vara? En del fiskar med extremt långa tafsar 5m eller nå liknande medan andra nöjer sig med 2-3m tafs. Som Martin L sa hur lång tafs tros behövas då fisken simmar efter flugan? Jag tror 5m är att ta i lite.

//Emil

Jag har varit ute för både fisk som man nästan trampat på och de som flyr så fort du tittar upp från busken, vart logiken i det finns vet jag inte alltid för det har ibland skett i samma älv.

Tafslängden är väldigt viktig har jag märkt och lärt mig genom åren, i Frankrike ex. var fisken otroligt skygg och en tafs mindre än 6m var inte att tänka på. De som kunde hantera långa tafsar hade uppåt 9m i längd och fick betydligt mer fisk. Spetsen de använde var 0,10 till sina micronymfer.

I Hemsedal har båda sakerna inträffat på ungefär samma plats efter varandra, ett misslyckat kast som gav en kilosfisk som tog flugan halvmetern ifrån fluglinan och sen direkt efter en som krävde en tafsspets på 0,12 innan den tog, Idag är nog min tafs ca 5m normalt och det trivs jag med. I våra skitiga åar tror jag en spölängd e helt ok att börja med.
shit pomfritt! Där rök tafsen

#22 OFFLINE   PieskeElit

PieskeElit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 inlägg

Postad 27 Mar 2008, 17:30

Man skulle kunna lägga till hur många faktorer som helst!
-Vattnets kvalité klart eller grumligt.
-Strömmande/Sjö
-Hur snabb strömmen är
-Vind förhållanden
-Vilken art
-Krinliggande terräng
-Teknik

Man skulle kunna skriva en bok som inte skulle komma till något konkret svar på frågan. Bästa taktiken är nog att kunna vara flexibel så man kan möta olika situationer.

Torrfluga=Status

www.miekak.com
www.heli.se

#23 OFFLINE   Andreas

Andreas

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2936 inlägg

Postad 09 Apr 2008, 07:50

Man skulle kunna lägga till hur många faktorer som helst!
-Vattnets kvalité klart eller grumligt.
-Strömmande/Sjö
-Hur snabb strömmen är
-Vind förhållanden
-Vilken art
-Krinliggande terräng
-Teknik

Man skulle kunna skriva en bok som inte skulle komma till något konkret svar på frågan. Bästa taktiken är nog att kunna vara flexibel så man kan möta olika situationer.

Visst är det så Emil! Jag tror att listan kan göras hur lång som helst.

Intressant det här med långa tafsar och fiskens synfält, som Jakobj så bra påpekade.
Jag tycker också att det bör påpekas att längden av tafsen inte enbart påverkar driften av flugan, utan även presentationen av den. Ett samspel mellan tafsens längd och flugans vikt är av intresse - för er som tvivlar kan pröva att kasta ut en förtyngd nymf på en 5 meters tafs - återkom gärna med hur det gick.  ;)

Det jag försöker hävda är att om än tafsens längd påverkar flugans fria drift och därefter fiskens intresse, måste man ju kunna presentera flugan på ett bra sätt, och det är av relevans för de tappra själar som fiskar röding på torrfluga.

Mvh Andreas

#24 OFFLINE   TobbeH

TobbeH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 inlägg

Postad 28 Apr 2008, 17:42

På torrfluga så brukar jag köra 0,16 eller 0,18mm. När jag kör streamer så kan jag gå upp på en 0,25 som jag har, den tål 9,6 kg ;D

#25 OFFLINE   Jakob Lundgren

Jakob Lundgren

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2304 inlägg

Postad 01 May 2008, 20:09

Men en otroligt viktig sak är väl även att komma så att tafsen inte ligger för mycket på ytan? En tafs som ligger på ytspänningen i 0.12 syns väl mer än en 0.18 som ligger precis under? Eller?
//Jakob, 25 år, i sköna Norrbotten (Luleå, men är exilPitebo). Enhands kastinstruktör och strömfiskare i första hand.

Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se

#26 OFFLINE   jakobj

jakobj

Chuck Norris Member

• Edgemember+
  • 3107 inlägg

Postad 02 May 2008, 09:36

Men en otroligt viktig sak är väl även att komma så att tafsen inte ligger för mycket på ytan? En tafs som ligger på ytspänningen i 0.12 syns väl mer än en 0.18 som ligger precis under? Eller?

Bra poäng där!
Godmorgon!

#27 OFFLINE   Johan S

Johan S

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 2589 inlägg

Postad 02 May 2008, 10:34

Jag vill också poängtera spöets egenskaper dessutom många har ju väldigt styva spön och dessa har ju sämre drillnings förmåge en dom spön med djupare aktion vilket i sin tur gör att man kan ha tunnare tafs på ett spö med djupare aktion.

Styft spö+ stum lina+ flourcarbon tafs = bör ha grövre tafs. :police:
Johan Söderberg

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

GHOSTCREEK

Flugfiske i Norden

#28 OFFLINE   Jakob Lundgren

Jakob Lundgren

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2304 inlägg

Postad 02 May 2008, 13:01

Personligen principvägrar jag flourcarbon, av miljöskäl, men detsamma gäller väl för nylon antar jag?
//Jakob, 25 år, i sköna Norrbotten (Luleå, men är exilPitebo). Enhands kastinstruktör och strömfiskare i första hand.

Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se

#29 OFFLINE   foppe

foppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 411 inlägg

Postad 02 May 2008, 22:08

Jacob" Komer du ihåg hur vi funderade  i " lillstugan" Mickes" över tafsen, sen kom vi bara under fund med att, det gällde att anpassa , "lugnt, tunt, vågit,lite tjockare, sen gäller det ju att anpassa efter fisk, vattentyp och väderlek. Det med längder är väl lite åt vad , när , och hur man fiskar. Mä ju anpassa och experimentera lite. "fan Jacob" du har väl testat det mesta och hittat det du tycker passar bäst för tillfället. Men det är just den grejen. Att hitta det optimala, det görs bara av en viss erfarenhet. "Fan vad du och jag kommer att vara erfarna när vi dör" Kram på dej ! 8)
Testat det mesta, men har en del kvar!

#30 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 19 Jan 2012, 01:35

anmäld

Redigerat av meek, 19 Jan 2012, 18:54.

Köpes: Inget för närvarande :) 

Svara