.
Tafsens tjocklek, längd
Postad 26 Mar 2008, 11:31
Under fisket samtalade vi och han utbytte erfarenheter till mig som är en ung och relativt oerfaren flugfiskare blott 20 år. Jag frågade nyfiket med tanke på dom små mönstren vilken tafs använder du under rödingfisket?
Han svarade 0,20!
Oj gisses tänkte jag som fiskar med betydligt tunnare tafsar och det nämnde jag.
Han sa att det har en mindre betydelse under sin tid som flugfiskare hade han kommit fram till att 0.20 passar bäst, jag klarar av att kroka grov fisk och löper större chans att även landa den.
Hur ser ni edgare där ute på tafsens tjocklek då ni fiskar röding?
Och andra fiskarter?
Skulle vara roligt att få igång en diskution!
//Emil
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
Postad 26 Mar 2008, 11:44
Postad 26 Mar 2008, 12:05
Postad 26 Mar 2008, 12:52
Mvh Patrik
Postad 26 Mar 2008, 13:03
Är själv förbryllad av effekten på olika tafsar.
Om man skulle registrera vad man använt för tafs vid varje fisk tror jag mitt utfall skulle bli grövre än vad jag tror, kanske över 0,20. 0,18 är annars min favorit för de mesta fisken (öring, harr, röding) med undantag för havsöring och lax.
Upplever att tafslängden i många fall har stor påverkan, kanske mer än tjockleken?
Postad 26 Mar 2008, 13:06
Intressant dock att det kanske inte påverkar fisken så mycket som man trott med grövre tafsspets, ska testas.
Olof - 31årig Örebroare
Falkasfiske.se
Postad 26 Mar 2008, 13:47
Man får anpassa till situationen och vad man tror på för tillfället..
Tafslängden hänger även den på situationen, själv har jag nog för kort ibland..
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

Delta 3 Pro Staff
Postad 26 Mar 2008, 15:02
streamer och nymfer på 0.18.
Postad 26 Mar 2008, 15:46
En gång under kvällsfiske så fiskade jag med 0.25 tafs och streamer, fick inget.
Lånade en myggpuppa strl 14-16 och lyckades klämma tafsen igenom den lilla öglan och nästan omgående fick jag fisk med grov tafs och liten fluga.
Postad 26 Mar 2008, 16:10
Postad 26 Mar 2008, 18:06
Mvh Andreas
Postad 26 Mar 2008, 18:42
allt mitt flugfiske oavsett om det är efter Röding eller öring/harr.
Om man kör med riktigt små flugor kanske det skulle finnar anledning att gå ner till o,14 i spets.
Att Rödingen skulle vara mer tafsskygg än andra arter är inget som jag är övertygad om,
men ibland är dom ju riktigt kinkiga så fan vet.
Postad 26 Mar 2008, 20:28
0.18-0.20 flourocarbon eller annat "osynligt" material är ju inte helt fel det. Angående tafsar Emil, jag ska tillverka ett par i ett lite speciellt utförande åt dig - något du gärna får testa när du kastar mot fjällens drottningar.
Mvh Andreas
Låter fint ser fram emot det! Men inga häxbryggder nu Andreas :laugh:
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
Postad 26 Mar 2008, 21:52
Fiskar för övrigt det mesta puppfisket med 0,14-0,16. Streamer eller större nymfer 0,22-0,30.Kraftigt streamerfiske 0,35-0,43. Fiskar mycket sjöharr i en sjö där jag aldrig går under 0,25 neroende på gigantiska öringar som kan gå på ibland och harren skyggar då inte för den tafsen.
Postad 26 Mar 2008, 23:07
0,16-0,20 för harr och andra torrflugefiskar. Längd: som spöt (8-10 ft)
0,35-0,40 för havsöring i de ofta humusfärgade norrlandsälvarna. Längd: som spöt (9-14 ft)
Skulle även vilja tillägga att jag upplever att det är stor skillnad på lina och lina map hållfasthet i förhållande till dimensionen, en bra 0,16 kan ha samma styrka som en dålig 0,25... :police:
Postad 27 Mar 2008, 09:03
Har funderat mycket kring tafslängder och "skygg" fisk. Fiskens fönster är ju inte så stort. Vad för skillnad gör en 6 meters tafs gentemot en 3 meters när fönstret kanske inte är mer än en meter som det ju i regel är vid ytfiske..?
Fiskar för övrigt det mesta puppfisket med 0,14-0,16. Streamer eller större nymfer 0,22-0,30.Kraftigt streamerfiske 0,35-0,43. Fiskar mycket sjöharr i en sjö där jag aldrig går under 0,25 neroende på gigantiska öringar som kan gå på ibland och harren skyggar då inte för den tafsen.
Intressant! Frågan är hur fiskens fönster är när den jagar en fluga (dvs inte torrflugefiske) om den då kan se fluglinan om man har för kort tafs.....
....annars tror jag längden också påverkar flugans rörelser. Vid torrfluga och lång tafs får man längre fridrift men också risk att tafs kommer före flugan om strömmen är sådan.
När det gäller torrflugefiske så händer det ju också att fisken låter flugan passera för att sedan simma efter och ta den. Då kanske en lång tafs kan hjälpa så inte fluglinan kommer och stör...??
???
Tänk om man vore fisk vad mycket svar man skulle ha då.....
Postad 27 Mar 2008, 12:38
//Emil
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
Postad 27 Mar 2008, 14:40
Jag har varit ute för både fisk som man nästan trampat på och de som flyr så fort du tittar upp från busken, vart logiken i det finns vet jag inte alltid för det har ibland skett i samma älv.Sen kan man ju diskutera hur lång behöver en tafs vara? En del fiskar med extremt långa tafsar 5m eller nå liknande medan andra nöjer sig med 2-3m tafs. Som Martin L sa hur lång tafs tros behövas då fisken simmar efter flugan? Jag tror 5m är att ta i lite.
//Emil
Tafslängden är väldigt viktig har jag märkt och lärt mig genom åren, i Frankrike ex. var fisken otroligt skygg och en tafs mindre än 6m var inte att tänka på. De som kunde hantera långa tafsar hade uppåt 9m i längd och fick betydligt mer fisk. Spetsen de använde var 0,10 till sina micronymfer.
I Hemsedal har båda sakerna inträffat på ungefär samma plats efter varandra, ett misslyckat kast som gav en kilosfisk som tog flugan halvmetern ifrån fluglinan och sen direkt efter en som krävde en tafsspets på 0,12 innan den tog, Idag är nog min tafs ca 5m normalt och det trivs jag med. I våra skitiga åar tror jag en spölängd e helt ok att börja med.
Postad 27 Mar 2008, 17:30
-Vattnets kvalité klart eller grumligt.
-Strömmande/Sjö
-Hur snabb strömmen är
-Vind förhållanden
-Vilken art
-Krinliggande terräng
-Teknik
Man skulle kunna skriva en bok som inte skulle komma till något konkret svar på frågan. Bästa taktiken är nog att kunna vara flexibel så man kan möta olika situationer.
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
Postad 09 Apr 2008, 07:50
Man skulle kunna lägga till hur många faktorer som helst!
-Vattnets kvalité klart eller grumligt.
-Strömmande/Sjö
-Hur snabb strömmen är
-Vind förhållanden
-Vilken art
-Krinliggande terräng
-Teknik
Man skulle kunna skriva en bok som inte skulle komma till något konkret svar på frågan. Bästa taktiken är nog att kunna vara flexibel så man kan möta olika situationer.
Visst är det så Emil! Jag tror att listan kan göras hur lång som helst.
Intressant det här med långa tafsar och fiskens synfält, som Jakobj så bra påpekade.
Jag tycker också att det bör påpekas att längden av tafsen inte enbart påverkar driften av flugan, utan även presentationen av den. Ett samspel mellan tafsens längd och flugans vikt är av intresse - för er som tvivlar kan pröva att kasta ut en förtyngd nymf på en 5 meters tafs - återkom gärna med hur det gick. ;)
Det jag försöker hävda är att om än tafsens längd påverkar flugans fria drift och därefter fiskens intresse, måste man ju kunna presentera flugan på ett bra sätt, och det är av relevans för de tappra själar som fiskar röding på torrfluga.
Mvh Andreas
Postad 01 May 2008, 20:09
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
Postad 02 May 2008, 10:34
Styft spö+ stum lina+ flourcarbon tafs = bör ha grövre tafs. :police:
Postad 02 May 2008, 13:01
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
Postad 02 May 2008, 22:08