Hoppa till innehåll

.

Hedströmmen-Bernshammar (Kolsva)

1558 replies to this topic

#1531 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 11:18

Känns som att det stället kommer att bli helt förstört,jag är tveksam om jag kommer att åka dit och fiska mer,skräpit o folk som skiter i regler m.m. och massor av folk.inte kul.
synd att det är så många som fått upp ögonen för det stället,för många röttägg tyvärr.

skulle vara bättre om dom skulle sälja max 8-10 kort per dag istället för 20 kort,det är för litet ställe för 20kort enl. mig

Detta inlägg har redigerats av pette: 04 May 2012, 11:19

bor i e-tuna med min sambo och har 1 barn

min sida på Backpacking.se

http://www.backpacking.se/MemberProfile.as...mp;Submit=S%F6k

#1532 OFFLINE   pwal

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 13:26

Gör ett medlemsvatten av det, där man får betala årskort och sedan köra bokning, 10 platser per dag.
Betalar man medlemsavgift / årskort så kan man föra medlemsregister och då sparka de som inte beter sig. Man har ett ansvar som medlem. Dessutom kan man ta ut en avbokningsavgift om man reserverar och inte dyker upp.

Jag tror iaf man blir av med många som skräpar ner och skiter i reglerna om man gör på detta viset. Om inte annat blir det enklare att hålla koll på rötäggen.
Eventuellt kanske man kan köra 10 kort bokningsbara för medlemmar och 5 kort allmänheten.

Jag tror lätt det finns intresse för årskort i Hedströmmen. Det är ett grymt fint vatten och det finns inte så många i trakterna kring västerås.

#1533 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 18:51

Göra lite årskortsplatser har jag tyckt länge!
10 kortköpare och 5 årskortare varje dag.

Då bryr man sig mer att det sköts.

Nu börjar jag nästan ge upp. Jag plockade skräp i helgen och Lenne plockade ännu mer igår.

SKÄRP ER FÖR FAN!

#1534 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 19:59

Visa inläggpwal på 04 May 2012, 13:26 sade:

Gör ett medlemsvatten av det, där man får betala årskort och sedan köra bokning, 10 platser per dag.
Betalar man medlemsavgift / årskort så kan man föra medlemsregister och då sparka de som inte beter sig. Man har ett ansvar som medlem. Dessutom kan man ta ut en avbokningsavgift om man reserverar och inte dyker upp.

Jag tror iaf man blir av med många som skräpar ner och skiter i reglerna om man gör på detta viset. Om inte annat blir det enklare att hålla koll på rötäggen.
Eventuellt kanske man kan köra 10 kort bokningsbara för medlemmar och 5 kort allmänheten.

Jag tror lätt det finns intresse för årskort i Hedströmmen. Det är ett grymt fint vatten och det finns inte så många i trakterna kring västerås.

Ja tänkte på det med;),bara göra det till ett medlems vatten innan det blir helt förstört och ner skitat.

men jag tycker att 10 pers. per dag är mer än nog på den korta sträckan,blir sönder trampat så fort ändå.

Detta inlägg har redigerats av pette: 04 May 2012, 20:04

#1535 OFFLINE   darocker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 73 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 20:58

Visa inläggpette på 04 May 2012, 19:59 sade:

Ja tänkte på det med;),bara göra det till ett medlems vatten innan det blir helt förstört och ner skitat.

men jag tycker att 10 pers. per dag är mer än nog på den korta sträckan,blir sönder trampat så fort ändå.

Då förutsätter de samtidigt att ett kort ska dra in dubbelt så mycket. Är du beredd och betala 300kr/dag?

#1536 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 21:05

Visa inläggdarocker på 04 May 2012, 20:58 sade:

Då förutsätter de samtidigt att ett kort ska dra in dubbelt så mycket. Är du beredd och betala 300kr/dag?
ja visst kan jag betala det om stället sköts på bra sätt,jag har betalat det dubbla på andra ställen jag fiskat på ;) :)

men som det är nu är man ju tveksam om man änns vill åka ditt alls längre

Detta inlägg har redigerats av pette: 04 May 2012, 21:20

#1537 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 21:59

Ett medlemsfiske är ju helt klart bättre än ett stängt fiske....

#1538 OFFLINE   JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 588 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 22:39

Visa inläggdarocker på 04 May 2012, 20:58 sade:

Vet inte hur mycket Hedströmmen kostar för klubben.
Som det är nu så petar dom i massor med fisk, själv så skulle jag vara glad om dom inte petade i så mycket fisk hela tiden.
Skulle dom inte sätta i så mycket fisk borde det inte heller kosta så mycket, eller?
Samt dom flesta kör c&r.
Själv har jag inte tagit många fiskar under mina år i hed, så mina besök kan inte kostat många kronor i fisk kilon för klubben.
Sätt en fisk per kort som gräns så får dom som vill ha fisk med sig det samt hullinglöst och sätt i mindre fisk så blir det inte heller så lätt att fiska där heller.
Roligare om fisken skulle få tid att bli "förvildad" också.

#1539 OFFLINE   decode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 12898 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 23:38

Visa inläggdecode på 19 Apr 2012, 17:38 sade:

Säkert ingen som är villig att betala så mycket för P&T-fiske.... Men hälften så många kort (10 alltså) och dubbla kortpriset så skulle fisken och naturen få det lite lugnare. Jag skulle kunna tänka mig att betala det dubbla, bättre det än att fiska med 1 1/2 dussin pool-campare.

Eftersom det sällan är fullt i veckodagarna så borde det kunna ge bra klirr i kassan också, kanske t o m mer klirr :excl:

Och dessutom kanske det fortfarande finns intresse att fiska ån om 5 år om man gör så. Även vid en ström som denna lär man tänka långsiktigt.....

Efter att ha läst de två sista sidorna i tråden citerar jag mig själv, som ni ser.

Samtidigt konstaterar jag att jag INTE kommer åka till Bernshammar mer innan någon form av förändring skett. Det lockar inte direkt längre....

Visa inläggSäta på 04 May 2012, 18:51 sade:

Göra lite årskortsplatser har jag tyckt länge!
10 kortköpare och 5 årskortare varje dag.

Då bryr man sig mer att det sköts.

Nu börjar jag nästan ge upp. Jag plockade skräp i helgen och Lenne plockade ännu mer igår.

SKÄRP ER FÖR FAN!

Om du har den insyn och de kontakter du ger sken av tycker jag du ska försöka få igenom det där upplägget, hoppas det går :)
Vattnet, naturen och ägarna lär tjäna på det i längden!
bambuhyvling(.se)

-')<<<-<

Å den blir längre för varje inlägg….

#1540 OFFLINE   Rob

Advanced Member

• Edgemember+
  • 200 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 07:51

Det vore högst önskvärt att någon förändring kommer till stånd. Jag har också tyvärr slutat fiska i BH...Mycket tråkigt då jag anser att det är en riktig pärla för att ligga på dessa breddgrader. Men att fiska med armbågslucka känns bara frustrerande, då skiter man hellre i det. Ibland känner man ändå för att göra ett försök men när man ringer och kollar kortstatusen och får höra att 14 eller 17 kort är bokade, ja då är det bara att lägga ner....

Det verkar som det är relativt många som har åsikter om hur läget är i BH för närvarande. Som nämnts ovan så skulle man väl kunna framföra förslag på förändringar.

Jag tycker att en kvotering om 8 kort vore lagom, där man försöker se till att rotera så det blir en fördelning med 4 på övre och 4 på nedre sträckan. Kortpriset ligger väl vettigt....Bara släppa i mindre antal fiskar om de vill ha samma avans som nu.

#1541 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 09:29

Medan ni funderar sticker jag till ån.

5 kort bokade bara ;)

#1542 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 19:38

Kändes lite ensamt vid ån idag! :D

Dom kommer inte sätta i någon ny fisk förrän i andra delen av denna månad.
Perfekt tycker jag. Jag hoppas många åker dit och går booooom. Speciellt såna som skräpar ner.
Det låg ölburkar, ciggpaket och tafsmaterial lite överallt. Jävla svin!

Mer om dagen har ni på min hemsida. Hockey nu!

#1543 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 08:24

Nu lär vattnet stiga i hed!

#1544 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 18:43

Vi får hoppas vattnet tar bort skräpet runt om........
"I prefer to die with my waders on"

#1545 ONLINE   5meterskastaren

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 19:05

Visa inläggSäta på 09 May 2012, 08:24 sade:

Nu lär vattnet stiga i hed!
Nice. ska dit i dagarna. är det. bara odlingsfisk streamers som gäller eller kan man locka dom med vinterns cdc-flugor?

PS. Jag lovar att inte skräpa ned. Ds

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

#1546 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 07:27

Det går att locka dom till hugg på torrt men det är inte så tätt mellan vaken.

/Lasse
Ta det lugnt, du fixar det!

#1547 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 08:20

Det går helt klart att lura upp dom på torrt!

Det har vakat mycket iår!
I lördags kläckte det små gråa dagsländor och en del bäcksländor.

#1548 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 09:07

Visa inläggSäta på 10 May 2012, 08:20 sade:

Det går helt klart att lura upp dom på torrt!

Det har vakat mycket iår!
I lördags kläckte det små gråa dagsländor och en del bäcksländor.

Ser man på, trevligt!
Ta det lugnt, du fixar det!

#1549 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 09:43

Visa inlägg5meterskastaren på 09 May 2012, 19:05 sade:

Nice. ska dit i dagarna. är det. bara odlingsfisk streamers som gäller eller kan man locka dom med vinterns cdc-flugor?

PS. Jag lovar att inte skräpa ned. Ds

Din 5-lina har fiskat det vattnet förut :)

#1550 ONLINE   5meterskastaren

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 12:50

känns bra. blir nojjig av att du säger att de inte sätter ut nåt förräns slutet av månaden men en på torrt är lika värd som 10 på streamer.

tack för info

#1551 ONLINE   5meterskastaren

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 12:51

Visa inläggMartin G f.d. Lagrace på 10 May 2012, 09:43 sade:

Din 5-lina har fiskat det vattnet förut :)

bra där. nu får den bekänna färg igen

#1552 OFFLINE   Goofy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 19:50

Gjorde faktiskt ett besök i strömmen eftersom jag var ledig i tisdags, trodde jag skulle vara själv och att alla jobbade, blev förvånad när det stod 4 bilar där vid 10.30. Stötte bara på två fiskare och det var tomt när jag åkte hem vid 15.30.
Började fiske med bäcksländeimitation och det ville inte någon fisk gå upp på. Bytte till en kläckande beatis stl.14 och då började det hända saker, fick tre fiskar, tappade en och missade två.
Inte ett vak under hela dagen men solen låg på och det var väldigt ljust, så det var väl inte vad jag förväntat mig.
Synd att jag var tvungen sticka hem för på vägen tillbaka till bilen såg jag att sländorna var på väg ut över vattnet igen och kunde då se det första vaket, blev förmodligen en jävligt fin kväll.
Någon som var där på kvällen?

Såg inte mycket skräp, men det är kanske för att folk får gå och städar efter andra hela tiden. Jag tyckte inte heller att det var mer nedtrampat än något annat år.
/Christofer

#1553 OFFLINE   darocker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 73 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 19:56

Var där igår, inget skräp någonstans så vitt jag såg, så antingen har Säta och andra plockat bort allt, eller så
har fiskare tagit åt sig kritiken.

#1554 OFFLINE   henke2012

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 21:07

Visa inläggdarocker på 10 May 2012, 19:56 sade:

Var där igår, inget skräp någonstans så vitt jag såg, så antingen har Säta och andra plockat bort allt, eller så
har fiskare tagit åt sig kritiken.
hur gick fisket?

#1555 OFFLINE   darocker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 73 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 14:15

Var några timmar under värsta ösregnet, tappade 2, kompisen fick en.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

#1556 OFFLINE   A.Ringh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 12 May 2012, 01:41

Va där en sväng i tisdags morse i regnet men fisk blev det. En på ca 1.8 kilo precis neranför vindskyddet samt 5 tappade. Såg inte mycket skräp men lite va det allt men städade bort det lika fort.

#1557 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 20 May 2012, 22:02

Enligt Barbro för några veckor sedan så skulle dom sätta i fisk denna vecka. Så passa på ni som kan åka!

Själv ska man jaga 20 kiloslaxar i Emån!

#1558 ONLINE   5meterskastaren

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Skrivet 20 May 2012, 22:10

har tre bokade kort till helgen :) :)

Skickat fr宠min HTC One X via Tapatalk 2

#1559 OFFLINE   endorfinslaven

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 24 May 2012, 09:21

Jag började fiska i Bernshammar på slutet av 80-talet och svårigheten att å kort under premiären var likadan då som nu.
Vi var och knackade på hos Barbamamma 0500 på mornarna och hämtade ut korten då kom hon yrvaken ut i morgonsärken.
En otrolig personlighet som aldrig klagade då vi kom i ur o skur.
Med åren så utvecklades jag som fiskare och insåg att fisket inte längre gav mig något o detta var på 90talet.
Var iväg på Sportfiskarnas årsmöte för att vädra lite ideer om vildfisk och catch and release men det sågs som en utopi.
Sedan dess har jag inte fiskat i Bernshammar och har bara stannat till där för att grilla eller titta på strömmarna.
Nu dök en representant från de som idag driver Bernshammarfisket upp på ett möte om framtida fiskevårdsplaner i Hedströmmen som helhet.
Han var mest tyst och gav inget starkt intryck och jag frågade honom varför han var här då vi pratar vildfisk och ett uthålligt fiske.
Mest mummel som svar men han medgav på min fråga att de hade planer på att satsa på riktigt fiske.
Av erfarenhet ikring de som skött fisket och klientelet som fiskar där så ser jag det som en bestigning av Mount Everest i svårighetsgrad.
En stor utmaning blevo att höja kunskapsribban på besökarna och de som driver vattnet med allt vad detta innebär.
Då pratar jag inte om nedskräpning det ligger under steg 2 av 174 för att komma på en rimlig nivå.
Fiskekulturens hos utövarna inräknat deras moral och etik måste upp många steg.
De som driver vattnet kan inte längre bara räkna ekonomi och lyfta luren för att beställa mer fisk.
Det krävs enormt mkt mer engagemang för att bilda sig inom fiskevården och därefter mkt fysiskt hårt arbete.
Traditionellt så genomsyras fiskekulturen i området av egoistisk närighet, där man bara tar och ger ej tillbaka.
Men likt Tidan Baltak så behövs områden likt dessa som avlastar finare vattendrag.
Det tråkiga är att folk blir fördummade här....
Man sätter sig inte ner vid vattnet och diskuterar rödlistade insektsarter eller variabler kring kläckningarnas årscykler.
Varför den ena art/taxa går up eller ner eller varför denna art försvunnit eller aldrig existerat i modern tid.
Reproduktionen på fiskbestånd cykler
M a o en mogen medvetenhet med ett gemensamt intresse för naturvärdenas säkrade existens.

Tyvärr tror jag de ligger ett par 100 år framöver innan detta kan ske...

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar