Hoppa till innehåll

.

Hedströmmen-Bernshammar (Kolsva)

1558 replies to this topic

#1291 OFFLINE   bikare_88

Advanced Member

• Edgemember
  • 997 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2011, 20:58

Är det någon som egentligen vet hur det ligger till med det naturliga beståndet? Har någon form av elfiske eller andra studier gjorts?

#1292 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2011, 22:21

På den "gamla" sträckan vet jag att länstyrelsen gjort arbeten. Hur resultatet av arbetet gick går säkert att kolla upp om man är nyfiken. Dom satte iaf i yngel och befruktad rom.

#1293 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2011, 22:32

Jag är väldigt tveksam till att sluta med utsättning av fisk. Har knappt sett några öring yngel där under alla dessa år jag fiskat strömmen. Det brukar man ju annars se i andra vatten med hyfsad öringstam som t ex Emån.
C&R fiske bedriver redan dom flesta som fiskar där mycket.
Jag skulle nog sluta fiska där om det blir hårt kvoterat med kort osv som det ofta blir när fisket blir mer "exklusivt". Så roligt är det inte att drilla småöring.
Fortsätt som det är nu. Kanske att man ska minska antalet dagkort till 15 pers. Och minska dödade fiskar från 3 till 2 per dag. Eller varför inte 1 fisk?

#1294 OFFLINE   Danne...

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2736 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2011, 21:07

Flugfiskarn på 27 Oct 2011, 18:58 sade:

Hej!
Det är många av er som besöker sträckan i Bernshammar. Många av er läser även detta!
Hur ställer ni er till tankarna kring med att införa ett c&r fiske på sträckan, samt att man upphör med all utsättning av fisk?

Bara lite nyfiken...!
Självklart, det vilda livet måste gå före vårat nöje...
Survival of the Fittest

#1295 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2011, 21:44

Perros sista inlägg är ett föredöme!
Jag har aldrig besökt detta vatten och lär nog inte göra det.
Jag fiskar aldrig P&T.
Trots det så tycker jag att man ska göra det yttersta för att få en vild stam och verkligen jobba för att bevara den.
Vi få banne mig offra lite och inte enbart tänka på vår egen lust.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#1296 OFFLINE   Mikael Matsson

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2011, 22:32

Själv har jag faktiskt aldrig någonsin fått en fisk i Hedströmmen-Bernshammar som håller måttet. Och de fiskar man ser att andra bankar på lite håll har inte sett ut att ha gjort det heller! Fiskepolaren säger samma sak. Vi är där ca 5 gånger/säsong. Så skulle alla följa dagens måttregler så är det väl praktiskt taget ett c&r vatten redan. Eller är det bara vi som bara får 25-30cm firrar där?

#1297 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 29 Oct 2011, 08:41

Säta på 27 Oct 2011, 22:32 sade:

Jag är väldigt tveksam till att sluta med utsättning av fisk. Har knappt sett några öring yngel där under alla dessa år jag fiskat strömmen. Det brukar man ju annars se i andra vatten med hyfsad öringstam som t ex Emån.
Jag skulle nog sluta fiska där om det blir hårt kvoterat med kort osv som det ofta blir när fisket blir mer "exklusivt". Så roligt är det inte att drilla småöring.
Fortsätt som det är nu. Kanske att man ska minska antalet dagkort till 15 pers. Och minska dödade fiskar från 3 till 2 per dag. Eller varför inte 1 fisk?

Håller helt och hållet med. Sänk antalet fiskare till 15 och antal dödade fiskar till 1 per dag.

#1298 OFFLINE   J.Gréus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Skrivet 30 Oct 2011, 15:25

Har besökt ån några gånger, oftast med en riktig huggsexa som resultat. Kul?
.. Visst, men nog vore det rättvist gentemot ån och den naturliga öringstammen (om den finns), att strömsträckan kunde återfå så mycket av sin naturliga karaktär som möjligt?

Men det kan bli svårt med den popularitet sträckan har nu. Enbart no kill och inga återutsättningar kan dessutom göra livet ganska surt för fisken/fisket i ån. För att c&r eller nokill-fiske verkligen ska förbättra kvalitén på fisket behövs nog en mängd andra förändringar som t.ex.:
-En MYCKET mindre kvot av antalet fiskare per dag
-Stenhårda regler angående krokstorlek och hullinglöst.
-Totalt vadningsförbud
-Längre fredningsperioder.

Skulle säkert bli en del protester?

Nu fiskar jag väldigt sällan i Hedströmmen, men jag tycker också att idérna om mindre antal fiskare och mindre antal matfiskar låter bra. Eftersom det krokas mer fisk än vad man tar upp, tycker jag även att det bara borde tillåtas hullinglösa krokar.
greusflyfishing
Onkiva mies on kiva mies.

#1299 OFFLINE   Flugfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 174 Inlägg:

Skrivet 30 Oct 2011, 20:57

Säta på 27 Oct 2011, 22:32 sade:

Hej!

Tror säkert att det kommer bli en hel del protester, men någonstans måste man ju börja.
Anledningen att du inte sett så mycket yngel är väl kanske att den större fisken oftast tränger undan den mindre...!

Har själv faktiskt fått mindre fisk i forspartierna nedströms ängen/vindskyddet.
Jo, det har satts i fisk av Håltjärnsöring lite här och varstans efter Hedströmmen. (en genuin västmanländskt öringstam)
hmm, stödisätts det inte en hel del smolt i Emån oxå...?

Lev väl!

#1300 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2011, 00:24

Den mindre fisken trycks som du säger bort av den större. Det är just därför man ser dom inne vid land. (i andra vatten). Det sätts inte i smolt i Emån. Iaf inte i den del där havsöringen håller till.
Det finns helt enkelt för lite vild fisk i Hedströmmen för att det ska fungera att bedriva fiske efter en vild stam.

Nej minska antalet kort och antal matfisk.
Sätt i fler stora fiskar (3-5 kg) samt inför "stekpanne" storlek. Tex fisk mellan 35-40 cm får tas upp. Resten ska simma vidare så fler kan fånga en "drömfisk".

#1301 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2011, 04:32

Säta på 31 Oct 2011, 00:24 sade:

Den mindre fisken trycks som du säger bort av den större. Det är just därför man ser dom inne vid land. (i andra vatten). Det sätts inte i smolt i Emån. Iaf inte i den del där havsöringen håller till.
Det finns helt enkelt för lite vild fisk i Hedströmmen för att det ska fungera att bedriva fiske efter en vild stam.

Nej minska antalet kort och antal matfisk.
Sätt i fler stora fiskar (3-5 kg) samt inför "stekpanne" storlek. Tex fisk mellan 35-40 cm får tas upp. Resten ska simma vidare så fler kan fånga en "drömfisk".

Det har satts ut smolt i emån förr.
Och småöringarna håller väl sig också vid land för att det är lättare att simma där jämför med ute i strömmen?

Problemet med din beräkning om fisk vs fiskare är att man måste ta igen "förlusten" av fiskare på något sätt. Då blir det dyrare fiskekort.
Postad bild

#1302 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2011, 13:42

Man kan räkna upp många grejer varför småfisken står på grunt vatten men nu handlar det absolut inte om det utan om att det finns för lite vild fisk i bernshammar.

Ang fiskekort/fisk så brukar de jämna ut sig rätt bra. Och ekonomin är god så det är inget problem. Det är inte ett vinstdrivande företag utan pengarna som kommer in går tillbaka till ny fisk etc.

#1303 OFFLINE   endorfinslaven

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 01:48

Varför är det ont om vildfisk i Bernshammar
Kanske har inplanteringarna raderat ut det naturliga DNAt
Det har trots kraftverksdammarna funnits fisk där förr i med ett snitt på 2-6hg och ett fåtal större individer.
Källa en gammal man som växte upp vid ån och fiskade där som barn..

Varför så emot vild naturlig fisk med naturliga beteenden, fisket blir ju så mkt trevligare.
Nackdelen är att 5-7 pers blir max vad sträckan tål per dag för att bibehålla kvaliten.

#1304 OFFLINE   Wheretheriverruns

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Skrivet 31 Dec 2011, 22:18

Någon som har koll på när fisket drar igång igen? Ska vintern fortsätta så här så blir det tidig premiär!

#1305 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2012, 21:22

1 Februari har jag för mig.

#1306 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2012, 21:26

1 februari på gammal fisk.

Premiären är inte klart.

#1307 OFFLINE   decode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 12898 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 12:11

Har inte läst denna tråd på ett bra tag. För min del tycker jag man kan sluta sätta ut fisk för att minska på fisketrycket. Det skulle knappast ha någon negativ inverkan på ån, ekonomin är en annan sak.
För några år sedan var det rätt mysigt att fiska ån men nu med upptrampade motorvägar och alldeles för mycket folk de flesta dagarna undviker jag att åka dit.

Jag är med säta på att man bör minska antalet kort, men enligt min mening behöver ån inga 3-5 kilosfiskar, det är tillräcklig grad av cirkusfiske som det är idag - tyvärr.
OM det nu finns en naturlig stam kvar bör den få chansen, förutsättningarna för det i dagens läge är väl kanske inte toppen....
bambuhyvling(.se)

-')<<<-<

Å den blir längre för varje inlägg….

#1308 OFFLINE   Wheretheriverruns

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 14:17

Säta på 01 Jan 2012, 21:26 sade:

1 februari på gammal fisk.

Premiären är inte klart.

Fick en del fisk tidigt förra året så det känns givet med fiske redan i februari om inte vädret kraschar helt... De öringar jag dragit som varit runt en decimeter borde väl kunna vara av ett naturligt bestånd? Riktigt fina och mörka i färgen.

#1309 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 19:25

Det blir ju lätt "cirkusfiske" pga att det är dåligt utbud på bra strömmar i området tror jag. Alla söker sig till de få områden som finns och sedan ser man att man kan tjäna lite pengar på det så då blir det lätt så. Jag säger inte att de som driver bernshammar är så men tyvärr känns det likadant på de flesta ställerna nu.

Vart ska man åka annars? Man kan ju inte jämt köra 110 mil för att fiska...... Gillar inte heller armbågslucka................ :unsure:
"I prefer to die with my waders on"

#1310 OFFLINE   JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 588 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 22:01

Någon som vet hur det ser ut i Bernshammar i dagsläget, Is? någon som firrat? m.m.

#1311 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 09:26

Det var uppbokat av några i lördags iaf. Dock så tvivlar jag på att dem åkte dit då det var djävulskt kallt men man vet aldrig.

Detta inlägg har redigerats av elsilazer: 06 Feb 2012, 09:29

#1312 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 16:09

Imorn är det fullbokat! B)

#1313 OFFLINE   JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 588 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 16:21

Säta på 17 Feb 2012, 16:09 sade:

Imorn är det fullbokat! B)

Vill höra rapport sen hur det är där!
Systersonen har sportlov nästa vecka så kanske kunde vi dra dit o firra.

#1314 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 21:55

Jag hör av mig Lenne!

Skicka ett sms till mig är du snäll, har torskat ditt nummer!

#1315 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 17:13

Extremt mycket is är det. Går att fiska vettigt på ett ställe, då ståendes på isen med strömmande vatten under dig.

Nu dröjer det innan jag åker igen!

#1316 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 22:02

www.prinzkorvmaffian.wordpress.com

Dagens

#1317 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 19:08

Hur många kort säljs under vintersäsongen per dag?

#1318 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 19:34

the-end på 19 Feb 2012, 19:08 sade:

Hur många kort säljs under vintersäsongen per dag?

4

Fullt dom flesta helgerna fram till premiären.

#1319 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 19:43

Säta på 19 Feb 2012, 19:34 sade:

4

Fullt dom flesta helgerna fram till premiären.

Tack för svaret. Man får väl skolka från jobbet och fiska i veckan istället. Förkylningstider ju......

#1320 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 20:32

the&#045;end på 19 Feb 2012, 19:43 sade:

Tack för svaret. Man får väl skolka från jobbet och fiska i veckan istället. Förkylningstider ju......

Magsjuka är bättre!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar