Väl i gång så började det även att ömsom blåsa och snöa varvat med korta stunder av strålande sol. I Skottland får man oftast hela poolen för sig själv så det fanns ingen anledning till att jäkta. En av kastfantomerna från Carron kom förbi och snackade lite och granskade Sameostangen lite. Skotte som han är så tyckte han så klart att de 13,6 foten var väl kort för att vara ett tvåhands Laxflugspö. Man är för övrigt inte heller direkt förtjusta över våra sk klumpar utan här är det hela linor som gäller.
Efter en stunds flugfiskesnack så åkte han dock vidare och jag kunde koncentrera mej ordentligt på fisket igen.
Väl framme vid hörnet på poolen så drog det till mitt ute i ån. Den första Springern satt där mitt ute i den strömkant där den skulle finnas. Efter en ganska tam fajt i det kalla vädret så kunde jag taila en normalstor Speyspringer i femkilosklassen. Första fisken skall alltid återutsättas så peangen gjorde sitt jobb och fisken gick varsamt tillbaka.
Väljer här en bättre bild på en senare fisk som vi var tvugna att behålla pga sargad gälbåge.