.
Bjeveröd
#1 OFFLINE
Skrivet 01 Apr 2008, 09:23
Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö)
"Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt."
#2 OFFLINE
Skrivet 01 Apr 2008, 09:29
Var du i dammen eller intilligande Kvesarumsån tror de e en liten smyg å,,,,,,,,,,,,,var där för många år sen, ån såg då oehört frestande ut och ta fram småspöna tror det är samma fiske kort .......automat vid sjön ??
http://www.horby.se/.../fiske.jsp#kvan
#3 OFFLINE
Skrivet 01 Apr 2008, 09:36
årskortet gäller där med och kostar nog i år 1200 :- eller familje kort 1500:-
#4 OFFLINE
Skrivet 08 Apr 2008, 15:29
Andra delar har försetts med en "fiskestig"
Lättillgängligt för alla. :)
#6 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2008, 11:17
#8 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2008, 13:19
Citat
Får kanske ta en tur dit när man kommer hem från skogarna!
Hör av dig så kan jag plocka upp dig :D ;D
#10 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2008, 13:01
Citat
Är väl där du är bosatt? 8)
Jepp världsmetropolen Svedala 8)
#13 OFFLINE
Skrivet 25 Oct 2009, 21:47
I "stora dammen", vakade det då rätt hyfsat iaf. Och det var ingen "grönsaks soppa" vad jag kunde se. Ska självt ta en en tur dit innan det blir för sent.
Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 25 Oct 2009, 21:49
#14 OFFLINE
Skrivet 27 Oct 2009, 19:25
/Håkan
Håkan Hagenrud Hagis72
#15 OFFLINE
Skrivet 28 Oct 2009, 12:32
Hagis på Oct 27 2009, 19:25 sade:
/Håkan
Jupp. Precis så var det.
Jag tog snabbt mina 2 bågar i slimmat toppskick. Sedan taggade jag ned en smula så att Håkan fick en chans att hinna ifatt
Det var ett trevligt litet ställe. Den större av dammarna hade en del rejäla vak med hela fisken i luften. Lugnt med folk så här sent en vardag också, förutom en yngre förmåga som mest försökte plaska ihjäl fisken med sina skeddrag. Inte alls det sätt som jag med min mera tweedmässiga approach använder mig utav.
Detta inlägg har redigerats av stromquist: 28 Oct 2009, 14:30
#16 OFFLINE
Skrivet 08 Apr 2010, 09:48
http://www.bjeverod.n.nu/fiske
//Per
#17 OFFLINE
Skrivet 08 Apr 2010, 22:02
Jupp nya krafter har tagit över eftersom det verkligen behövdes. Det är nämligen jag som tagit över det med min sambo.
Jag bor i närheten och har blivit mer o mer förbannad över vad som skett med Bjeverödsdammarna.
Så den 1/1 tog jag över. Jag har bytat fiskleverantör till Tommy Svensson som har Norreström och häckeberga.
Har stora förhoppningar om den fisken.
Men framför allt kommer det satsas på att få väck dom satans tjuvfiskarna.
Där kommer inte läggas några fingrar imellan. All tjuvfiske kommer innebära beslagtagen utrustning och polisanmälan.
Jag har satt upp ett mål på 2 år det är då det kommer flyta på bra med allt uppe i dammarna för just nu har Bjeveröd tyvärr jättedåligt rykte. Men det ska bli bättre!!
Hoppas ni kommer o hälsar på!!
//Conny Lack
www.bjeverod.n.nu
#18 OFFLINE
Skrivet 08 Apr 2010, 23:00
Chifenix på Apr 8 2010, 23:02 sade:
Jupp nya krafter har tagit över eftersom det verkligen behövdes. Det är nämligen jag som tagit över det med min sambo.
Jag bor i närheten och har blivit mer o mer förbannad över vad som skett med Bjeverödsdammarna.
Så den 1/1 tog jag över. Jag har bytat fiskleverantör till Tommy Svensson som har Norreström och häckeberga.
Har stora förhoppningar om den fisken.
Men framför allt kommer det satsas på att få väck dom satans tjuvfiskarna.
Där kommer inte läggas några fingrar imellan. All tjuvfiske kommer innebära beslagtagen utrustning och polisanmälan.
Jag har satt upp ett mål på 2 år det är då det kommer flyta på bra med allt uppe i dammarna för just nu har Bjeveröd tyvärr jättedåligt rykte. Men det ska bli bättre!!
Hoppas ni kommer o hälsar på!!
//Conny Lack
www.bjeverod.n.nu
Låter bra......gött med friska krafter
har du någon fiskerätt eller del av kvesarumsån till förfogande åxå ??? går där fisk fortfarande ??
Mvh Per
#19 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 05:13
pix på Apr 8 2010, 10:48 sade:
http://www.bjeverod.n.nu/fiske
//Per
Lycka till!
#20 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 16:52
Tog min egna lilla premiär igår. Fick en fin 2,5 kg fin slank och hungrig båge. Den bjöd upp till riktigt fin fajt.
Nä snart premiär, 26 h kvar.
//Conny
www.bjeverov.n.nu
#21 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 17:38
Chifenix på Apr 9 2010, 15:52 sade:
Tog min egna lilla premiär igår. Fick en fin 2,5 kg fin slank och hungrig båge. Den bjöd upp till riktigt fin fajt.
Nä snart premiär, 26 h kvar.
//Conny
www.bjeverov.n.nu
Hallå! Vad har du för planer för ån? Efter 15 års fiske i kvesarums ån så ser man det nästan som sin egen lilla pärla:) Dock har jag mest bedrivit mitt fiske från Rickard i Bondemölla och genom Ludvigsborg och ner mot ringsjön. Detta är privata sträckor ska tilläggas. Efter bondemölla och neråt är fisket helt okej, Men som i alla andra små grunda bäckar så tar dom torra sommrarna oerhört hårt på bäcköringen. Och Margaretas geni drag att släppa i regnbåge på eran sträcka vid Bjeväröd var väll kanske inte världens mest lyckade då regnbågarna konkurerar bort den stationära öringen totalt. Men om dina planer är att försöka få igång den stationära bäcköring stammen så backar jag upp dig till 100%, men gör inga dumma drag och blanda regnbågar med vild öring. En vild öring på 30cm är fan så mycket roligare att fiska på än en regnbåge på 5 kg! Och det tror jag dom flesta flugfiske entusiaster också tycker.
M.V.H Christoffer Nilsson, Ludvigsborg.
#22 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 17:57
Nä nån båge ska inte isättas i ån. Aldrig! Jag är egentligen inte fanatiker av Regnbågsfiske, är född och uppvuxen i Hörby och har Hörbyån som min pärla. =)
Bor nu i Sätofta och fiskar mycket i ån som går 200 m bort. Den ser inte ut o va speciell men vilka öringar där går!
Just det, nä Regnbågs fiske gillar jag egentligen inte. Men under dom senaste åren sett hur Maggan har sabbar Bjeveröd så undersökte jag om där fanns någon möjlighet o ta över det. Så nu är det mitt tills den dagen jag säger upp arrendet.
Nä ån ska bli något exklusivt men vet inte än hur jag ska göra. Där är dock potential!
/Conny
#23 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 18:27
Chifenix på Apr 9 2010, 17:57 sade:
Nä nån båge ska inte isättas i ån. Aldrig! Jag är egentligen inte fanatiker av Regnbågsfiske, är född och uppvuxen i Hörby och har Hörbyån som min pärla. =)
Bor nu i Sätofta och fiskar mycket i ån som går 200 m bort. Den ser inte ut o va speciell men vilka öringar där går!
Just det, nä Regnbågs fiske gillar jag egentligen inte. Men under dom senaste åren sett hur Maggan har sabbar Bjeveröd så undersökte jag om där fanns någon möjlighet o ta över det. Så nu är det mitt tills den dagen jag säger upp arrendet.
Nä ån ska bli något exklusivt men vet inte än hur jag ska göra. Där är dock potential!
/Conny
ofan kul! Tatt någon stor i sätofta? Nä hon har kört ner de lite kan man säga, Men där finns helt klart potential! För att få igång bäcken ordentligt igen krävs ett brinnande intresse och engagemang och om man vill få riktigt fart på de så borde man nog börja kläcka bäcköring själv, på så vis skulle man nog kunna öka produktionen. Men det kräver tid. Men jävlar vilket vatten man kunde fått. Förresten så har jag hört talas om någon vattenförening i S.Rörums trakten som också har planer för kvesarums ån, Detta är bara något jag hört löst, Men skall kolla upp det. Allt blir lättare om man är fler!
#24 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 18:40
Hörbyån är dom lite mer svårflörtade.
Ja det där med kläckning hade varit kul men nu finns det inte utrymme med det. Har två små paltar på 3 o 4 år som tar upp min tid utöver fisket. =)
Det där om vattenföreningen i S.Rörum har jag oxå hört ryktas om.
En kul sak om S.Rörum är för ca 15-20 år sen när jag på allvar började fiska fick jag en bäckröding under bron där. Helt sjukt.
Fiskade en del innan i Kvarndammen då jag och en vän känner ägaren till Kvarngården. Där finns fin fisk men helvete va skit där är i den dammen. En rensning där så hade det varit ett grymt fiske.
#25 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 18:43
Min störst öring är på 1,1 kg på mitt ul. Fy helvete va kul det var. Där finns riktigt grov öring. Jäkligt lättfångade oxå. Nästan för lätt.
Hörbyån är dom lite mer svårflörtade.
Ja det där med kläckning hade varit kul men nu finns det inte utrymme med det. Har två små paltar på 3 o 4 år som tar upp min tid utöver fisket. =)
Det där om vattenföreningen i S.Rörum har jag oxå hört ryktas om.
En kul sak om S.Rörum är för ca 15-20 år sen när jag på allvar började fiska fick jag en bäckröding under bron där. Helt sjukt.
Fiskade en del innan i Kvarndammen då jag och en vän känner ägaren till Kvarngården. Där finns fin fisk men helvete va skit där är i den dammen. En rensning där så hade det varit ett grymt fiske.
[/quotF
Fin fisk de! själv har jag tatt nårra 1+ i Ludvigsborg och en på över 2 i hörby ån, Dock långt ovan för hörby. aa kläckning kräver tid osv, Men det vore bra.
Ja jag fiskar också mycket i kvarndammen och bäcken på hemmets område, Är kompis med både Björn och Thomas också. Har bara fått 1 öring i dammen dock, Men fin var de. Men jävlars vilket roligt gäddfiske man kan ha där på fluga.
#26 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 18:51
Och att få ån i skick och bli av med bågen i den vore ju väldigt, väldigt trevligt! Den delen av ån skulle kunna bli ett Öring eldorado i det lilla.
Jag ska till Bjeveröds dammen och fiska så snart jag har möjlighet. Har alltid tyckt att det är ett litet, intimt och trevligt vatten!
När du ska jaga tjuvfiskare, kan du få låna mitt skarp slipade samuraj svärd om du vill?
Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 09 Apr 2010, 18:52
#27 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 18:55
Jock Scott på Apr 9 2010, 18:51 sade:
Och att få ån i skick och bli av med bågen i den vore ju väldigt, väldigt trevligt! Den delen av ån skulle kunna bli ett Öring eldorado i det lilla.
Jag ska till Bjeveröds dammen och fiska så snart jag har möjlighet. Har alltid tyckt att det är ett litet, intimt och trevligt vatten!
När du ska jaga tjuvfiskare, kan du få låna mitt skarp slipade samuraj svärd om du vill?
Bågen är nog redan rättså borta, Men det tar ju år att få ordning på öringen igen. Men som sagt, allting går och skam den som ger sig!
#29 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 20:40
Fast hagel med lösa skott gör kanske oxå susen? =)
Nä men jag har fullt med energi o lägga på dammarna först o främst.
Ån ska bli bra. Så är det bara.
Frågan jag ställer mig hela tiden är.
Hur kunde Maggan göra såhär mot hela Bjeveröd. Hon har ju varit med från början.
Att låta allt växa igen o vara otrevlig mot fiskefolket som är där. Sen när man ringde henne om tjuvfiskare så hade hon aldrig tid o komma ut.
En annan har exakt 4 min hemmifrån: Ska jaga dom jävlarna! Lär er skillnaden på Ditt o Mitt.
#30 OFFLINE
Skrivet 09 Apr 2010, 20:56
För några år sedan fiskade jag mycket i Kvesarumsån, både på kortsträckan och på en väns privata vatten några kilometer nedströms. Vissa sträckor håller ju fantastiskt mycket öring, så någon ytterligare kläckning tror jag knappast behövs... Däremot fick jag känslan av att det förekommer en hel del tjuvfiske. Tror knappast att alla "känner bonden".
Jag har varit i kontakt med Richard Nilsson som jobbar på Höörs kommun och är sekreterare i Ringsjöns vattenråd. I vintras drog de igång en vattendragsgrupp för Kvesarumsån. Jag tror att den består av 15-20 markägare och närboende. Han sa också att de letar efter fler som kan engagera sig. Så alla ni som bor i krokarna och ser ån som sin pärla borde verkligen ta kontakt med honom!
I framtiden kanske längre sträckor av ån kan öppnas för ett reglerat fiske, vet vem? Helt säkert är att den borde skyddas bättre för nu är det ju High Chaparall där uppe...
Slutligen, senast förrförra året så fångade jag två små (12 cm typ) regnbågar i ån. Så nåt lurt är det.
/Magnus
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar