Hoppa till innehåll

.

Öringjakt i Dalaskogarna med Aspen

323 replies to this topic

#61 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 08:09

Citat

Tack Jocke...
Nä Chip var utlånad till några väldigt glada barn i går.. ;)

AAA okej kul att han kan glädja andra med!

Vi kollade ut våran valp igår så snart har vi med en fiskekamrat till jag o sambon.. vi har ju en gammal tjej med 14 blir hon i år!

mer bilder och bra historier!!

// jocke
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#62 OFFLINE   guldskallen

Advanced Member

• Edgemember
  • 5195 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 08:11

Härlig berättelse Aspen ;D

Guldis
You never walk alone!

#63 OFFLINE   sporre

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4884 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 08:24

Härlig läsning! Hoppas du tar storöringen nästa gång..  Men då är det bild bevis som gäller  ;)
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#64 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 08:33

Citat

Härlig läsning! Hoppas du tar storöringen nästa gång..  Men då är det bild bevis som gäller  ;)
He he.... Nä dom kan man inte skriva  några bra storys  ;D
Funderar faktiskt på att köpa en kamera som klarar att bada..
Tycker det känns sådär..att släpa på en systemkamera i vattnet  ::)
"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

#65 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 08:43

Citat

Kul...Det är gött med valpar.. :) Alltid kul att ha med en vän på fisketuren.
Våran förra hund fick jag ta bort då hon var 12 år, en Bordecollie som var med på varenda fisketur.
Jag kommer i håg hur hon lät när jag tog fram fiskekläderna på våren, då hon inte varit i skogen på hela vintern..
Hon ylade i flera minuter. ;D ;D

Hoppas Chip kommer att tycka det är lika kul, om inte annat så är Chip och barnen redan nu dödspolare.. ;D
Hoppas du inte behöver åka lika långt som jag gjorde när jag hämtade Chip, 112 mil på ett bräde. ::)
Lycka till med valpen..
Vad är det för ras?

Jaa det e skitkul med valp!
Den gamla damen följer fortfarande med mig över allt och är en korsning mellan gråhund collie och smålandsstövare..

Den nya är Isländsk Fårhund.. och kenneln ligger nästan vid mitt bågevatten ;) så det blir små kollar hela tiden nu tills vi skall hämta henne... så kan man ju passa på att fiska lite efter med! :)

Chip är väldigt fin.. han kommer säkert bli en lika bra fiske polare som den gamla var!
Men det e kul med vovvar den ena är inte den andra lik!

kolla på planket jag har lagt ut bilder! ;)

// jocke
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#66 OFFLINE   Sommar

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3597 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 18:48

Härligt Aspen!!!

Keep 'em coming!!

Postad bild

#67 OFFLINE   Daniel Ewald

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4446 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 20:38

Läckra bilder Aspen!  :D
Medarbetare på +FishEco...

#68 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 21:25

Hej!
Härligt att se att vulgatorna är på gång, satt och funderade över samma sjö igår faktiskt. 8)
och bestämde mig för att göra ett besök imorgon Tisdag eftersom sambon inte jobbar kväll då så att jag inte behöver ta med mig barnen... :)
Nu när jag sett att sländorna är på gång så är det ingen tvekan längre i morgon åker jag dit.
Dom sista åren har jag haft riktigt bra fiske på vulgata runt nationaldagen där och cirka en vecka senare i sjön som ligger ovanför och cirka en vecka efter det i sjön som ligger på andra sidan av den stora vägen uppe på berget.. ;)
Var vägen riktigt dålig den sista biten till vändplatsen? har det varit avverkningar igen eller var den lika dålig som vanligt ??

Mats

#69 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 21:32

Tjena! Det var sista biten som var riktigt dålig, just p.g.a avverkningar. Det var forfarande blött, men håller på att torka upp så det kanske är bra om ett par dagar, dock spårigt ;)
Den andra sjön är som du säger senare, men det är tidigare i år..
/Peter
"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

#70 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 21:52

Hej!
Det blir till att parkera bilen lite tidigare då, då jag åker i sambons Micra...
Skall bli spännande, men jag tycker nog att storleken på fisken som vakar har blivit mindre i sjön, det är sällan man ser dom där jätte plasken och stora plogarna man såg där förr om åren.
Men visst finns det stora fiskar kvar..

#71 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 22:01

Citat

Hej!
Det blir till att parkera bilen lite tidigare då, då jag åker i sambons Micra...
Skall bli spännande, men jag tycker nog att storleken på fisken som vakar har blivit mindre i sjön, det är sällan man ser dom där jätte plasken och stora plogarna man såg där förr om åren.
Men visst finns det stora fiskar kvar..
Tycker det varierar från år till år..
Har varit med om stora vulgatakläckningar under en veckas tid med bara småfisk.
För att sedan komma dit i slutet på Juli för nattsländefiske i skymmningen och då är de store tillbaka..
Kanske har med vattentempen att göra..

Bekant till mig tog förra året en på ca 2.5 kg och en på drygt 3 kg..
Båda finns kvar till dig och mig...

Synd bara att det blivit så mycket Ruda. >:( >:(

Jävla Gästrikefolk som ordnade den saken för en massa år sedan.. ;) ;D

~by Paul O'Neil, 1965~

#72 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2008, 22:09

Citat

Tycker det varierar från år till år..Synd bara att det blivit så mycket Ruda. >:( >:(

Jävla Gästrikefolk som ordnade den saken för en massa år sedan.. ;) ;D

Jag har hört att det va Dalfolkets fel.... ::)
Skämt och sido, jag flyttade från dalarna själv när jag var liten...Har stuga vid Tansen/Mockfjärd där blir det vulgata fiske i helgen.

#73 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 03 Jun 2008, 22:43

Citat

Jag har hört att det va Dalfolkets fel.... ::)
Skämt och sido, jag flyttade från dalarna själv när jag var liten...Har stuga vid Tansen/Mockfjärd där blir det vulgata fiske i helgen.
Nu är det i gång.. Kompisen ringde precis påväg hem från  en sjö i närheten av Mockfjärd  ::) ::) ::)
2 stycken på ca: 2kg.... Vulgatan rockar he he...

~by Paul O'Neil, 1965~

#74 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2008, 09:16

Citat

Nu är det i gång.. Kompisen ringde precis påväg hem från  en sjö i närheten av Mockfjärd  ::) ::) ::)
2 stycken på ca: 2kg.... Vulgatan rockar he he...

Låter bra det, bara det inte hinner bli för varmt i vattnet innan jag kommer upp på fredag.
Var upp till samma sjö som dig igår och det var tjockt med sländor, men bara småfisk som vakade.
Tappade dock en på strax under kilot, det var redan badtemperatur i vattnet känns inte bra.. :-

#75 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2008, 15:19

Citat

Låter bra det, bara det inte hinner bli för varmt i vattnet innan jag kommer upp på fredag.
Var upp till samma sjö som dig igår och det var tjockt med sländor, men bara småfisk som vakade.
Tappade dock en på strax under kilot, det var redan badtemperatur i vattnet känns inte bra.. :-
Nej vädret är inte bra nu..
I går var en bekant till mig från Hofors där, han fick många av den mindra storleken, ett par över kilot och tappade en stor som han hade in 3 gånger.
Klippte en 0.20 tafs ;) Bäst sa han var runt 21.30.

Jag har tänkt åka till helgen själv, men vädret  >:( Jag säger bara det Vädret.... >:(
Det får bli kvällsfiske...

Skitfiske på dig
/Peter

~by Paul O'Neil, 1965~

#76 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1362 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2008, 21:02

Citat

Nej vädret är inte bra nu..
I går var en bekant till mig från Hofors där, han fick många av den mindra storleken, ett par över kilot och tappade en stor som han hade in 3 gånger.
Klippte en 0.20 tafs ;) Bäst sa han var runt 21.30.

Jag har tänkt åka till helgen själv, men vädret  >:( Jag säger bara det Vädret.... >:(
Det får bli kvällsfiske...

Skitfiske på dig
/Peter

Jo jag såg det, han stog på den lilla udden i södra änden och jag stog på stocken vid vindskyddet.
Din kompis från Hofors brukar jag träffa där där liksom L. Bäcke.
Har nog träffat dig där förut också, visst har du hållt på eller håller på med skärmflygning har jag för mig om jag inte minns helt fel, samt att du bjöd mig på en pilsner när ni tältade där för säkert åtta år sedan, har jag för mig och jag sov i vindskyddet.

Den av modellen större jag tappade tog på nymf inne vid den platta stenen i norra viken.
Inga vak alls mellan kl. 16.00 och 20.00 i den änden av sjön.
Du tappade inte ett myggstift på vägen därifrån förresten..modell Natural Rollon, det låg ett efter stigen, kan skicka det till dig isåfall, det låg även ett äpple på vändplatsen, antagligen ett resultat efter björnfrossa... :-X ;D
Hälsn.
Mats

#77 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2008, 21:15

Där ser man Mats. 8 år... tiden går ;) Tur man bara blir snyggare med tiden 8)
Bjöd jag dig på en Pilsner..he he Då måste du varit snäll  ::)
Stämmer att jag hållit på med Fallskärmshoppning.
Du får nog ta med en pilsner och bjuda tillbaka så vi får en anledning att träffas vid sjön  ;D
Myggstiftet är inte mitt, men tack för tanken  det tillhör säker någon Gästrikebo, Masar använder inte sådana saker  8)
Ha det...

~by Paul O'Neil, 1965~

#78 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 01:14

Ett bildspel från Idre.

http://www.dalaweste...files/idre.html

~by Paul O'Neil, 1965~

#79 OFFLINE   Wolfis

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 4694 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 05:00

Visa inläggAspeboda på Aug 17 2008, 02:14 sade:

Mycket vackert :rolleyes:
"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

#80 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 09:45

Mycket vackert bildspel.
Postad bild

#81 OFFLINE   Molina

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5504 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 09:52

Riktigt snyggt bildspel, Aspen! :rolleyes:

#82 OFFLINE   JR

Advanced Member

• Edgemember
  • 2110 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 11:06

Visa inläggAspeboda på Aug 17 2008, 01:14 sade:

Glimrande!! :rolleyes:

#83 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2008, 13:10

Tack alla goa människor.. :rolleyes:

~by Paul O'Neil, 1965~

#84 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:28

2009

Äntligen!! ;)

I dag var det dags för en premier tur till mitt Öringvatten.
En som definitivt inte klagade när husse började rota ibland fiskegrejerna var Chip!

Snabbt som en avlöning låg han vid bilen och väntade. Inte en dag för tidigt tyckte jag mig se han tänka :lol:

In i bilen, lite soppa vid macken och full fart mot tjärnen.

Tänk att man längtat så mycket efter denna stund, och nu börjar härligheten :wub: :lol:

I bilen kom det en del tankar på de stora fiskar jag tidigare landat där, visserligen visste jag att chansen nu inte är den bästa men ändå!

Efter 40 minuters körande och 2 Km kvar till vattnet ser jag detta... -_- :lol: :lol:

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiske9.jpg

~by Paul O'Neil, 1965~

#85 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:31

Jag gick ut i vattnet och på vissa ställen var det 30 cm djupt! :lol:

Hur gör jag nu?

2 Km kvar till vattnet och om jag chansar att åka över och fastnar så är det nästan en mil för att få hjälp! ;)

Självklart tog jag det förnuftiga beslutet...

Detta inlägg har redigerats av aspen: 01 May 2009, 16:07

~by Paul O'Neil, 1965~

#86 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:31

Och körde...

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiske7.jpg

~by Paul O'Neil, 1965~

#87 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:34

Ett tvättat underrede senare var jag framme.
En lätt vandring ner till vattnet och äntligen tackla upp grejerna :lol: ;)

Jag satt en hel timme utan att fiska, bara njöt och smuttade på en pilsner.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiske1.jpg

~by Paul O'Neil, 1965~

#88 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:36

Chip fick ett frispel av glädje och hoppade rätt ner i plurret och började simma efter en pinne i vattnet.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: chip9.jpg

Detta inlägg har redigerats av aspen: 02 May 2009, 18:31

~by Paul O'Neil, 1965~

#89 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:40

Efter ca: 1 timme ser jag en fin Öring visa sig i ytan, skulle tro att den vägde mellan 1- 1.5 Kg.

Nu var det dags...

Smyger ner i vattnet och lär vada ganska djupt för att ha en chans att komma åt honom.
Kommer då på att jag inte har mitt fleece underställ på mig, vilket känns i det kalla vattnet.

Jag höll ut i 20 minuter, utan att sett fisken igen, men när jag insåg att jag hade huvudrollen i den kända filmen "Pungen som försvann" vadade jag i land igen för en kopp kaffe.

Vatten temp 10C

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiske2.jpg

~by Paul O'Neil, 1965~

#90 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 01 May 2009, 15:43

Det var sååå jävla skönt med kaffe och solvärme, vilket resulterade i att jag somnade i ljungen en stund. :lol:

Att sedan vakna upp med "pungen" tillbaka gjorde att nytt försök gjordes..

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiske4.jpg

~by Paul O'Neil, 1965~

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar