Hoppa till innehåll

.

Sämsholm

20 replies to this topic

#1 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 09:06

;D
Premiären för mitt regnbågs fiske började rätt bra i  år

va ute den 19/4 runt 1430 kommer dit till den första dammen man köper sitt kort, det blåser lite till o från men vädret kan man ju inte klaga på.
När man väl börjat kasta så ser man några vakande fiskar, hoppet stiger men
efter 3 timmars nötande o inte ens nån känning börjar sakteligen hoppet försvinna ???, trots att man kasta mitt på vakande fisk så ingenting,
prova ett antal flugor både streamers o torrisar.
Tillslut kom första hugget på en torris o då missar man givetvis detta men va gör det när hoppet e uppe på 250% igen ;D
ett 20 tal kast senare så satt där första bågen uppskattas till närmare 2kg tyvärr va det ingen fajt i denna men man kan ju inte få allt

timmarna gick och inget mer hände runt 1900 så kom det en annan fiskare gåendes vi  tjöta lite om hur dåligt fiske det va,
precis då smäller det till FESK!! den känns större fast seg den simmar sakta iväg rullen låter lite sen gör den lite rusningar och då får man se en skymt av den den  e STOR tänker man.
sen kommer man på att fan jag har bara 0.16 tafs oron stiger medans kampen fortsätter han vill inte styras han gör som han vill efter ca 15 min fastnar linan runt nåt på botten  :'((skit också) men med lite tur så släpper linan från va det än va
kampen fortsätter.Killen som kom strax innan försöker hjälpa mig att håva den efter ett tag dra vi den mot grundare vatten och va händer då jo den simmar in under en stor gren (min tanke va ju då att nu e det kört ) men med lite tur och en hel del skicklighet  ;D ;D så håvas den in. Det hela tog ungefär 30 min fisken vägde nästan 4 kg och va i fint skick.

Så dagen blev lyckad till slut

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC00182.JPG

Bifogad fil(er)

#2 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 09:18

Citat

;D

va ute den 19/4 runt 1430 kommer dit till den första dammen man köper sitt kort, det blåser lite till o från men vädret kan man ju inte klaga på.
efter 3 timmars nötande o inte ens nån känning börjar sakteligen hoppet försvinna ???, trots att man kasta mitt på vakande fisk så ingenting,
Tillslut kom första hugget på en torris o då missar man givetvis detta men va gör det när hoppet e uppe på 250% igen ;D
ett 20 tal kast senare så satt där första bågen uppskattas till närmare 2kg tyvärr va det ingen fajt i denna men man kan ju inte få allt

timmarna gick och inget mer hände runt 1900 så kom det en annan fiskare gåendes vi  tjöta lite om hur dåligt fiske det va,
precis då smäller det till FESK!! den känns större fast seg den simmar sakta iväg rullen låter lite sen gör den lite rusningar och då får man se en skymt av den den  e STOR tänker man.
sen kommer man på att fan jag har bara 0.16 tafs oron stiger medans kampen fortsätter han vill inte styras han gör som han vill efter ca 15 min fastnar linan runt nåt på botten  :'((skit också) men med lite tur så släpper linan från va det än va
kampen fortsätter.Killen som kom strax innan försöker hjälpa mig att håva den efter ett tag dra vi den mot grundare vatten och va händer då jo den simmar in under en stor gren (min tanke va ju då att nu e det kört ) men med lite tur och en hel del skicklighet  ;D ;D så håvas den in. Det hela tog ungefär 30 min fisken vägde nästan 4 kg och va i fint skick.

Hej o välkommen.

Grattis till en stor fisk också.
0.16m tafs och 4 kg är bra gjort  :D
Postad bild

#3 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 09:40

Tackar bilder kommer senare

#4 OFFLINE   upinsm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 09:42

Citat

;D

Grattis till fisken :)
Jag var också i sämsholm igår, med farsan.
Var där tidigt men bågarna var kräsna och det var inte mycket till aktivitet.
Vi lyckades till slut får varsin öring. Årets första på torrfluga :)

#5 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 19:03

Härligt Linkan :D

Och Välkommen hit förresten....

#6 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2008, 19:39

Härligt Linkan  :) Ännu en go gubbe på forumet :D

Mvh
Paul

#7 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 21 Apr 2008, 17:33

tackar härligt o vara här kommer fylla på med mer så fort en vart o feskat igen  :P

#8 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 19:21

så va man igång igen måste ju säga att första besöket i sämsholm gick hyfsat bra i år med

fisket va trögt i början vaka knappt nåt
men efter att man bytt flugor ett antal ggr så gick man till slut in på streamers

tog inte många kast innan den första sög tag en fight på ca 5min inleddes sen slet han av linan

besvikelsen var enorm :P

men ett par kast till ´så satt nästa denna fick man upp efter en kort fight 1.9kg

kastet efter satt en till även denna landades 1.7kg

efter detta så bommade jag några st

men det blev en tredje till slut den också på 1.7kg

en lyckad premiär som kosta 400kr i fiskekort men smällar man får ta B)

#9 OFFLINE   Lars van Aller

Advanced Member

• Edgemember
  • 311 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 19:25

Grattis och välkommen, spännande läsning B)

#10 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 18:14

En e ju bra sugen på att åka hit nu någon som vart här ännu i dagarna så man vet om det vakar nåt?

#11 OFFLINE   upinsm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 22:35

Visa inläggLinkan80 på May 16 2010, 17:14 sade:

En e ju bra sugen på att åka hit nu någon som vart här ännu i dagarna så man vet om det vakar nåt?

Farsan va dær igår. Fick 2st plus ett gæng tappade. Vakade inte så mycket men fisken fanns dær :huh:

#12 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 15:26

Visa inläggupinsm på May 16 2010, 21:35 sade:

Farsan va dær igår. Fick 2st plus ett gæng tappade. Vakade inte så mycket men fisken fanns dær B)

ok tack för informationen

#13 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 23 May 2010, 17:07

:D lördagen den 22 maj kände jag under natten till denna dag att jag va tvungen att åka o flugfiska lite
problemen började redan på torsdagen då min planerade fisketur åskade bort :wub:
till följd av detta dök ett otroligt fiskesug upp.
med sån abstinens så magsmärtor uppstod samt skakningar i hela kroppen.

men nu va det äntligen dags bättre väder kunde en knappast få vindstilla hela dagen :P

men funderade över om en skulle åka till annelund eller prova kroksjön i tranemo (aldrig varit där innan)

det blev tyvärr kroksjön något jag kom att ångra bittert under dagen

väl framme vid kroksjön så köpte man ett fiskekort. Såg att det va ett gäng flugfiskare ute redan

det vakade lite grann. Så det kändes positivt

efter en timmes fiskande sög den första o sista bågen tag i flugan gjorde ett par rejäla rusningar o sen rätt in bland näckrosorna.
så gick ju den åt skogen

men det va då jag började se mig omkring där så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite va jag tyckte om detta stället

vad som va positivt och vad som va negativt

om vi börjar med det positiva
1. enkelt att köpa fiskekort (automat tar visa)
2. verkar finnas stor fisk
3. priset 140kr för 3 fiskar

nu till det negativa

1. om det är runt 6 fiskare så känns det som att sjön e fullsatt
2. lurigt att ta sig runt sjön man går på bräder utlagda på gungfly delvis trasiga och under vatten
3. en kille trampade igenom när jag va där pga att det saknades en bräda gick ej att se pga att den var under vatten
4. väl vid fiskeplatserna som bestod av en EU-pall så va det fullt av växter grenar o annan skit i vattnet så även om en lyckas kroka en fisk så e chansen att få upp den inte så stor om du inte har en håv med 4meter långt skaft
5.ligger jämte riksväg 27 så dönande trafik tycker jag förstör lite av känslan

det va väl det hela

personligen kommer jag aldrig att åka dit nån mer gång
om det finns fler som varit där o vill dela med sig av sina erfarenheter så e alla kommentarer välkomna kanske finns folk som älskar detta stället.

jag har bara fiskat i c-sjön som endast e för flugfiske så den andra sjön har jag ingen erfarenhet av

Man skulle åkt till annelund :P

mvh
Linkan

Detta inlägg har redigerats av Linkan80: 23 May 2010, 17:10

#14 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 23 May 2010, 17:48

Visa inläggLinkan80 på May 23 2010, 18:07 sade:

Man skulle åkt till annelund :P

mvh
Linkan

Gå över ån för att hämta vatten - åsså kommer du till Kroksjön..... :wub:
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#15 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 23 May 2010, 18:30

Visa inläggHåkanViskafors på May 23 2010, 16:48 sade:

Gå över ån för att hämta vatten - åsså kommer du till Kroksjön..... :P

hehe ja va ska en säga :wub:

#16 OFFLINE   Norrahisingen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 215 Inlägg:

Skrivet 24 May 2010, 05:50

Visa inläggLinkan80 på May 23 2010, 17:07 sade:

:D lördagen den 22 maj kände jag under natten till denna dag att jag va tvungen att åka o flugfiska lite
problemen började redan på torsdagen då min planerade fisketur åskade bort :)
till följd av detta dök ett otroligt fiskesug upp.
med sån abstinens så magsmärtor uppstod samt skakningar i hela kroppen.

men nu va det äntligen dags bättre väder kunde en knappast få vindstilla hela dagen ;)

men funderade över om en skulle åka till annelund eller prova kroksjön i tranemo (aldrig varit där innan)

det blev tyvärr kroksjön något jag kom att ångra bittert under dagen

väl framme vid kroksjön så köpte man ett fiskekort. Såg att det va ett gäng flugfiskare ute redan

det vakade lite grann. Så det kändes positivt

efter en timmes fiskande sög den första o sista bågen tag i flugan gjorde ett par rejäla rusningar o sen rätt in bland näckrosorna.
så gick ju den åt skogen

men det va då jag började se mig omkring där så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite va jag tyckte om detta stället

vad som va positivt och vad som va negativt

om vi börjar med det positiva
1. enkelt att köpa fiskekort (automat tar visa)
2. verkar finnas stor fisk
3. priset 140kr för 3 fiskar

nu till det negativa

1. om det är runt 6 fiskare så känns det som att sjön e fullsatt
2. lurigt att ta sig runt sjön man går på bräder utlagda på gungfly delvis trasiga och under vatten
3. en kille trampade igenom när jag va där pga att det saknades en bräda gick ej att se pga att den var under vatten
4. väl vid fiskeplatserna som bestod av en EU-pall så va det fullt av växter grenar o annan skit i vattnet så även om en lyckas kroka en fisk så e chansen att få upp den inte så stor om du inte har en håv med 4meter långt skaft
5.ligger jämte riksväg 27 så dönande trafik tycker jag förstör lite av känslan

det va väl det hela

personligen kommer jag aldrig att åka dit nån mer gång
om det finns fler som varit där o vill dela med sig av sina erfarenheter så e alla kommentarer välkomna kanske finns folk som älskar detta stället.

jag har bara fiskat i c-sjön som endast e för flugfiske så den andra sjön har jag ingen erfarenhet av

Man skulle åkt till annelund :)

mvh
Linkan

Då var det dig jag snackade med. Kan bara instämma med. Hade vi inte haft med några metande barn hade vi inte åkt dit.
Åkte till den lokala ån i Borås senare på kvällen och där var det vakfest och ett jäkla fint fiske.

#17 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 24 May 2010, 19:05

Visa inläggNorrahisingen på May 24 2010, 04:50 sade:

Då var det dig jag snackade med. Kan bara instämma med. Hade vi inte haft med några metande barn hade vi inte åkt dit.
Åkte till den lokala ån i Borås senare på kvällen och där var det vakfest och ett jäkla fint fiske.

jaså viskan eller?

#18 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 28 May 2010, 19:06

Den 27/5-10 fick jag för mig att jag äntligen skulle komma iväg till annelund.
kompa ut på eftermiddagen o drog iväg i full fart B)

väl framme möttes man av en härlig syn näst intill vindstilla o det vaka lite men det räckte för mig B)

började i damm 1 med torrflugor nån timme efter jag hade börjat skymtade jag mörka moln i horisonten och tänkte fan :(:D nu blir det säkert regn o åska

men turen vände i takt med molnen :D

efter 3 timmar utan någon känning gick jag ner till damm 2.
Andra kastet med en dagslända så satt första den var inte stor men ändå fisk :D

fin stjärtfena på den vikt runt 1kg

den rensades snabbt o sen såg jag att det va en riktigt vakfest i damm 3

snabbt som en gravid sköldpadda drog jag mig däråt

första kastet satt en till också denna runt kilot , men va spelar det för roll det hugger ju på torrt .
fisken släpptes snabbt i igen.

nästa kast bomma jag en när jag fippla med mobilen. :D
3kast senare satt en till

några kast efter detta sög ytterligare en båge tag i fluga efter en kort fajt på ett par min, så släppte denna

landade ytterligare 2 st runt kilot dom närmsta 15 minuterna. sen lugnade vaken ner sig bommade någon mer.

nån timme efter detta så ångrade jag lite att jag släppt i den sista jag haft på för det började närma sig hemdags

fick för mig att jag skulle pröva damm 2 igen gick upp satte på en skalbagge o la ut ett kast inget hände :)

men då ser jag ett vak en bit till vänster om flugan med en otrolig hastighet fick jag dit min lilla skalbagge
och han sög i sig den direkt efter ca 5min landades denna kanske lite över kilot.

rensade denna o sen drog jag mig hemåt

en fin premiär i annelund i år för mig kanske inte så stora bågar men oerhört skoj o feska :)

#19 OFFLINE   Linkan80

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 20:03

om vädret vill sig får det nog bli en tur hit på fredag :D

#20 OFFLINE   Norrahisingen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 215 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 21:19

Visa inläggLinkan80 på May 24 2010, 18:05 sade:

jaså viskan eller?

Nä något mycket mindre... Kransån/Lillån. Mest smått men har fått öring på ca 7 hekto och en bäckröding på 30 cm där i år.

#21 OFFLINE   malle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 21 Jul 2011, 15:39

jag åkte dit idag, och fick vända..
"Dammstatus: OBS! Samtliga dammar stängs måndagen den 11 juli. Öppnar åter fredagen den 19 augusti."

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar